AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Jeg har akkurat hatt 4 uker sommerferie (hjemmeferie). På torsdag ble jeg skikkelig dårlig, og har vært sengeliggende i hele helgen... Saken er den at jeg skal på jobb i morgen, men fortsatt er jeg ræva dårlig - jeg har en fysisk krevende jobb...Jeg tror at det er lungebetennelse, for jeg har hatt det to ganger før de siste årene.... Legetime er vanskelig å få på mandag - pleier å være lang ventetid hos legen min... Jeg er redd for at arbeidsgiver skal tro at jeg tar meg "noen dager ekstra".... Det passer aldri å være syk, men denne gangen skjedde det på det mest uheldige tidspunkt. Hadde faktisk gledet meg å gå tilbake på jobb. 2 spørsmål: Hva ville dere gjort? Og har jeg rett på vanlige sykepenger når jeg er fast annsatt siden det har vært ferie ?
Cata Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Jeg tror faktisk jeg ville kontaktet legevakten i et slikt tilfelle. Tross alt er det jo helg. Sånn rent formelt holder det jo med egenmelding, men jeg skjønner jo at det ser litt ille ut når det nå ble sånn så det føles kanskje litt bedre med dokumentasjon på at du faktisk ER syk. På spørsmål 2 er jeg mindre bombastisk, men jeg tror ikke du har rett på sykepenger for de dagene i ferien du har vært syk, så lenge det bare er snakk om noen dager. Derimot så har du naturligvis krav på sykepenger for evt. dager du kommer til å være syk etter jobbstart.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 Etter hva jeg har hørt har man rett på å få utsatt ferie dersom man har vært syk i ferien. For å få utsatt ferien kreves derimot at sykdommen skal ha vært av en viss varighet, og jeg er usikker på om noen få dager faller inn under dette. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle ha rett på sykepenger for disse dagene? :klø: I ferien får du vel feriepenger fra arbeidsgiveren din enten du er syk eller ikke.
Stor&Sterk Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Hei og takk for svar:) Jeg bryr meg ikke om sykepenger når jeg har ferie og har ikke behov for å få ferie tilbake heller.... Men lurer på om jeg har rett på sykepenger altså når jeg ikke har ferie,siden det er rett etter ferien....eller er det noe karantene greier så folk ikke skal benytte seg av mer fri og si dem er syk....Kanskje jeg ordla meg litt vagt her.... Pleier dere å fortelle arbeidsgiver hva som feiler dere når dere er syke ? De har jo ikke rett å vite, men syns det blir så stille i telefonen når man ringer å sier mann er syk, og så er det akkurat som om de venter på å få vite hvorfor.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Pleier dere å fortelle arbeidsgiver hva som feiler dere når dere er syke ? De har jo ikke rett å vite, men syns det blir så stille i telefonen når man ringer å sier mann er syk, og så er det akkurat som om de venter på å få vite hvorfor. De venter ikke å få vite hvorfor men hvor lenge. Det er ingen karantene mht sykepenger i forhold til ferie. Jeg finner det litt merkelig at du venter til i dag søndag med å kontakte lege. Hvis du ble dårlig torsdag kunne du ordnet sykemeldingen fredag vel? Og ja du kan bruke egenmelding, men til legen må du vel uansett, for lungebetennelse går vel ikke over av seg selv? Denne redselen for å fortelle arbeidsgiver sykdommens art - f.eks. at man har en infeksjon som man trenger pencilin til og absolutt ro X antall dager - hva er problemet? Ja jeg skjønner også at det kan være verre å snakke om psykiske problemer med arbeidsgiver, men hvis man vender arbeidsgiver til at de får litt informasjon om varighet og slikt og vender seg selv til at dette er informasjon det er lurt å gi så vil jeg tro at de aller fleste får et bedre forhold til sin arbeidsgiver. Det er mulig jeg har vært veldig heldig med mine arbeidsgivere for jeg har alltid vært åpen om hva som feiler meg. Men så har jeg kanskje også ringt med en gang jeg skjønte at her ble det sykdom - i dette tilfellet ville jeg kontaktet arbeidsgiveren FØR ferien var over for å fortelle om sykdommen. Man lever i en ganske tykk boble hvis man tror at 4 dager er nok til å kurere lungebetennelse uten medisin.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Det er ingen karantene mht sykepenger i forhold til ferie. Jo, du må ha vært syk i minimum seks virkedager, og må selvfølgelig har legeerklæring på dette. Då ts får nok ikke igjen de dagene av ferien sin.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Jo, du må ha vært syk i minimum seks virkedager, og må selvfølgelig har legeerklæring på dette. Då ts får nok ikke igjen de dagene av ferien sin. Hun har sagt at hun ikke er interessert i å få dagene igjen av ferien sin. Hun spør om det er karantene i forhold til å være syk når arbeidet tar til. Altså: sykemelding/egenmelding fra i morgen, 1. arbeidsdag. Og der er det ingen karantene såvidt meg bekjent. Hvis dette skulle være feil ber jeg om dokumentasjon i form av link for det har jeg aldri hørt om.
Stor&Sterk Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Jeg finner det litt merkelig at du venter til i dag søndag med å kontakte lege. Hvis du ble dårlig torsdag kunne du ordnet sykemeldingen fredag vel? Og ja du kan bruke egenmelding, men til legen må du vel uansett, for lungebetennelse går vel ikke over av seg selv? Denne redselen for å fortelle arbeidsgiver sykdommens art - f.eks. at man har en infeksjon som man trenger pencilin til og absolutt ro X antall dager - hva er problemet? Ja jeg skjønner også at det kan være verre å snakke om psykiske problemer med arbeidsgiver, men hvis man vender arbeidsgiver til at de får litt informasjon om varighet og slikt og vender seg selv til at dette er informasjon det er lurt å gi så vil jeg tro at de aller fleste får et bedre forhold til sin arbeidsgiver. Det er mulig jeg har vært veldig heldig med mine arbeidsgivere for jeg har alltid vært åpen om hva som feiler meg. Men så har jeg kanskje også ringt med en gang jeg skjønte at her ble det sykdom - i dette tilfellet ville jeg kontaktet arbeidsgiveren FØR ferien var over for å fortelle om sykdommen. Man lever i en ganske tykk boble hvis man tror at 4 dager er nok til å kurere lungebetennelse uten medisin. Nå er det vel ikke slik at jeg er lege. På torsdagen trodde jeg at jeg hadde bare en forkjølelse og regnet med at den skulle gå over på noen dager.Jeg har heller ikke sagt at jeg har lungebetennelse, men at jeg mistenker det. Og det er ikke redsel for å fortelle arbeidsgiver hva som feiler en, det var bare et spørsmål hva andre bruker å gjøre. Jeg har gjort det stort sett alltid, og alltid gitt beskjed så snart jeg kan. Og jeg lever ikke i en bobble....og heller ikke lege....
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 Nå er det vel ikke slik at jeg er lege. På torsdagen trodde jeg at jeg hadde bare en forkjølelse og regnet med at den skulle gå over på noen dager.Jeg har heller ikke sagt at jeg har lungebetennelse, men at jeg mistenker det. Og det er ikke redsel for å fortelle arbeidsgiver hva som feiler en, det var bare et spørsmål hva andre bruker å gjøre. Jeg har gjort det stort sett alltid, og alltid gitt beskjed så snart jeg kan. Og jeg lever ikke i en bobble....og heller ikke lege.... Men det er et faktum at legevakten rennes ned av folk hver eneste søndag som er ute av stand til å se fredag innenfor arbeidstid at denne forkjølelsen er jammen verre enn jeg trodde. Siden du allerede har hatt lungebetennelse flere ganger burde du også vite at du har lett for å få dette. Ville det ikke da vært lurt å kontaktet legen med en gang du ble syk slik at du fikk medisin og sykemelding for neste uke? Hvis du ble frisk med en gang trenger du jo faktisk ikke bruke sykemeldingen? Jeg har en kronisk sak som med jevne mellomrom dukker opp igjen. Jeg vet at dette blir jeg ikke frisk av av meg selv. Hvis dette dukker opp torsdag så vet jeg at jeg ikke av meg selv er frisk mandag. Skal jeg da vente til søndag eller mandag med å gå til lege eller skal jeg gå til lege allerede torsdag slik at jeg kan komme i gang med medisin og faktisk ha et ørlite håp om å være såpass mye bedre til mandag at jeg kan gå på jobb. Eller eventuelt ha den sykemeldingen klar som jeg trenger? Jeg er heller ikke lege. Men jeg har lov å bruke de små grå likevel og sørge for at skaden i form av tapt arbeidstid blir så liten som mulig samt at akutte tilfeller som gallesten, benbrudd og lignende som legevakten er ment for blir behandlet der, mens det fastlegen er ment for kan tas i kontortid.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Siden du allerede har hatt lungebetennelse flere ganger burde du også vite at du har lett for å få dette. Ville det ikke da vært lurt å kontaktet legen med en gang du ble syk slik at du fikk medisin og sykemelding for neste uke? Hvis du ble frisk med en gang trenger du jo faktisk ikke bruke sykemeldingen? Det blir vel litt i overkant å kontakte legen hver gang man er forkjølet, bare fordi man har hatt lungebetennelse to ganger?? Jeg har hatt tre lungebetennelser de siste 10 årene, men jeg kan da ikke løpe til lege hver gang jeg blir forkjølet for det. I gjennomsnitt har jeg vært forkjølet tre ganger hvert år uten at det har blitt noe mer enn en vanlig forkjølelse, og det betyr jo at jeg ville ha belastet legen med en uendelig rekke unødvendige besøk. Hvis alle hadde tenkt slik, hadde køene hos legen blitt enda verre.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #11 Skrevet 15. august 2010 Det blir vel litt i overkant å kontakte legen hver gang man er forkjølet, bare fordi man har hatt lungebetennelse to ganger?? Jeg har aldri hatt lungebetennelse så jeg vet ikke hvor fort man merker det. Jeg har hatt tre lungebetennelser de siste 10 årene, men jeg kan da ikke løpe til lege hver gang jeg blir forkjølet for det. I gjennomsnitt har jeg vært forkjølet tre ganger hvert år uten at det har blitt noe mer enn en vanlig forkjølelse, og det betyr jo at jeg ville ha belastet legen med en uendelig rekke unødvendige besøk. Hvis alle hadde tenkt slik, hadde køene hos legen blitt enda verre. Men hos meg er det slik at hvis jeg er syk torsdag og fortsatt er syk med forverring lørdag så ville jeg bestilt legetime mandag formiddag senest. Hvis det hadde vært min kroniske lidelse ville jeg ha bestilt legetimen allerede torsdag og muligens også informert arbeidsgiver allerede da at det ble sykemelding. Det ville ikke ramlet meg inn å gå på legevakten for dette søndags kveld slik mange gjør.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #12 Skrevet 15. august 2010 Jeg ville ikke brydd meg om hvordan det "ser ut", er man syk så er man syk. Jeg ville tatt min egenmelding med god samvittighet, og kontaktet lege hvis det ikke gikk over i løpet av egenmeldingsperioden. Jeg fikk kraftig influensa i romjulen en gang jeg ikke hadde fått fri, og da tok jeg egenmelding, uansett hvordan det sikkert "så ut". Dessuten hører jo sjefen stort sett i telefonen om en person er forkjølet. På meg høres det i hvert fall veldig godt, og er ikke noe jeg klarer å fake.
Jade Skrevet 15. august 2010 #13 Skrevet 15. august 2010 (endret) Hvis du er så syk at du ikke greier å gå på jobb, så ringer du legen og sier du trenger sykemelding + legetime i dag (mandag, altså). Får du ikke det så går du på legevakta (+ skifter fastlege). Endret 15. august 2010 av Jade
Pusemamma Skrevet 15. august 2010 #14 Skrevet 15. august 2010 Du har krav på sykepenger selv om du har hatt ferie. Jeg ble syk i fjor etter 3 ukers ferie. Ble syk siste ferieuka og trodde det gikk over men det gjorde det ikke og gikk ikke til legen i starten. Fikk ingen dager igjen. Det var greit. Var hos legen første arbeidsdag for jeg var sinnsykt dårlig. Ble sykemeldt først en uke og deretter en uke til. Var rett før det bar til sykehus, hadde fått en kraftig virus så slo meg ut. På jobb trodde noen jeg snek til meg ekstra ferie men jeg fikk sykepenger. Etter jeg starta jobb tok det meg nesten to måneder før jeg var bra igjen. Men turde ikke sykemelde meg lenger pga alt snakket.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #15 Skrevet 15. august 2010 Ring med en gang legekontoret åpner, så kommer du kanskje inn samme dag. Mange leger har noen timer ledige som er avsatt til pasienter med litt mer akutte behov.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #16 Skrevet 15. august 2010 Men hos meg er det slik at hvis jeg er syk torsdag og fortsatt er syk med forverring lørdag så ville jeg bestilt legetime mandag formiddag senest. Hvis det hadde vært min kroniske lidelse ville jeg ha bestilt legetimen allerede torsdag og muligens også informert arbeidsgiver allerede da at det ble sykemelding. Det ville ikke ramlet meg inn å gå på legevakten for dette søndags kveld slik mange gjør. Men kjære vene, da. Om man føler seg pjusk på torsdag eller fredag eller lørdag så kan man ikke dermed automatisk vite at man kommer til å bli verre på søndag/mandag. Særlig ikke om det føles som en vanlig forkjølelse. Hva som ikke ville ramlet deg inn er forsåvidt irrelevant, det er ikke din kroniske lidelse som diskuteres her.
Myrthel Skrevet 15. august 2010 #17 Skrevet 15. august 2010 Jeg har aldri hatt lungebetennelse så jeg vet ikke hvor fort man merker det. Men hos meg er det slik at hvis jeg er syk torsdag og fortsatt er syk med forverring lørdag så ville jeg bestilt legetime mandag formiddag senest. Hvis det hadde vært min kroniske lidelse ville jeg ha bestilt legetimen allerede torsdag og muligens også informert arbeidsgiver allerede da at det ble sykemelding. Det ville ikke ramlet meg inn å gå på legevakten for dette søndags kveld slik mange gjør. Jeg syntes det blir litt merkelig å svare TS med å klage på NÅR hun oppsøker lege, evt. NÅR hun føler at hun trenger lege... Ingen her på nettet kan vite når en annen person føler seg så syk at man kontakter lege...Og leger + legevakt er oversvømmet av folk som ringer for "ingenting"... Syntes det er positivt at TS venter med å "mase" på legen, til hun virkelig trenger hjelp.. Til TS, jeg forstår hva du tenker med å være syk akkurat nå...Men du vil sikkert føle deg bedre, når du kan levere en sykemelding til sjefen... (da har du tydelig ikke "funnet på noe" - for å forlenge ferien...) Lykketil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå