Leanne Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Hvordan farger man marsipan? Jeg har prøvd å farge marsipan noen ganger ved å bare gna det inn i marsipanen, men da blir det alltid så "flekkete" ingen jevn farge.. Noen mørke og noen lyse flekker her og der.. Har lyst til å lage en marsipankake med farget lokk, hvordan skal jeg få farget nok marsipan så jeg får trekt kaken? Tips ønskes
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Konditorfarge gir ganske svak farge synes jeg, og den gjør fort marsipanen ganske klissete. Dessuten smaker den bittert. På hobbybutikker selger de matfarger som kan brukes i marsipan; pulver, pasta og flytende. Jeg så også i Bergen en gang at de solgte ferdig farget marsipan, bare til å kjevle ut
Sweetpea25 Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 Dersom du kjøper marsipanlokk for å ha på kaken, så er det ikke så lett å få en jevn farge på den, men dersom du kjøper ei marsipan-"pølse", så er det bare til å tilsette konditorfarge og kna marsipanen, så den får en jevn og fin farge. Det er litt eklere og kjevle marsipan som er tilsatt konditorfarge (blir litt bløtere), men dersom du legger et lag med plastfolie eller bakepapir på bordet, legger marsipanen oppå, for så å legge et nytt lag med plastfolie/bakepapir oppå der igjen, så slipper marsipanen å sette seg fast, og det blir lettere og kjevle.
Red headed girl Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Jeg har prøvd å kjøpe en slik marsipanpølse som det blir henvist til her, og knadd inn konditorfarge, men får det bare ikke til.. Syns det blir flekkete og ujevnt Hvor lenge er det meningen at man skal kna fargen inn egentlig?
Leanne Skrevet 14. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2010 Jeg har prøvd å kjøpe en slik marsipanpølse som det blir henvist til her, og knadd inn konditorfarge, men får det bare ikke til.. Syns det blir flekkete og ujevnt Hvor lenge er det meningen at man skal kna fargen inn egentlig? det er akkurat det jeg sliter med også! den blir overhode ikke jevn når jeg knar inn konditorfargen. Har prøvd både vanlig konditorfarge og den fra cacas.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Har dere prøvd å få tak i ferdig farget marsipan da? Jeg har som sagt sett at de selger den i noen hobbybutikker, og de selger dem på nett også. Om du søker på "marsipan" på cacas.no er det farget marsipan helt nederst på siden.
Red headed girl Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Har dere prøvd å få tak i ferdig farget marsipan da? Jeg har som sagt sett at de selger den i noen hobbybutikker, og de selger dem på nett også. Om du søker på "marsipan" på cacas.no er det farget marsipan helt nederst på siden. Nei, har ikke prøvd det, og det er sikkert et kjempegodt forslag, men bare lurer på hva jeg gjør feil siden mange andre her sier det ikke er noe problem med konditorfarge?
Gjest navnelapp Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 Å farge med konditorfarge er eit styr. Eg har brukt å gå til ein bakar og bestille ferdig farga marsipan. Då får eg så mykje eg vil ha, den er heilt jamnt farga, og den inneheld glyserol/glyserin, som er eit stoff som gjer at marsipanen vert mykje lettare å kjevle. til marsipanlok enn den vanlege pølsemarsipanen. Eg brukar å kjevle den med kveitemjøl.
Lumê Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Å farge med konditorfarge er eit styr. Eg har brukt å gå til ein bakar og bestille ferdig farga marsipan. Då får eg så mykje eg vil ha, den er heilt jamnt farga, og den inneheld glyserol/glyserin, som er eit stoff som gjer at marsipanen vert mykje lettare å kjevle. til marsipanlok enn den vanlege pølsemarsipanen. Eg brukar å kjevle den med kveitemjøl. Hvetemel?? Det må da ødelegge smaken helt. Jeg bruker melis når jeg kjevler ut marsipanlokk. Forøvrig så er det bare å kna marsipanen lenge nok, så blir fargen jevn og fin. Har aldri kjøpt ferdigfarget marsipan. Kna den lenge, og ha på litt melis om den blir for klissete.
Leanne Skrevet 15. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. august 2010 (endret) Hvetemel?? Det må da ødelegge smaken helt. Jeg bruker melis når jeg kjevler ut marsipanlokk. Forøvrig så er det bare å kna marsipanen lenge nok, så blir fargen jevn og fin. Har aldri kjøpt ferdigfarget marsipan. Kna den lenge, og ha på litt melis om den blir for klissete. Da får jeg prøve meg en gang til.. Kna lenge og ha på melis... Vil det fungere og bruke kjøkkenmaskinen til dette kanskje? Noen som har prøvd det? Jeg vet forøvrig at man kan få kjøpt ferdig farget marsipan, men jeg er så sta at jeg vil få det til selv Endret 15. august 2010 av Leanne
Gjest navnelapp Skrevet 15. august 2010 #12 Skrevet 15. august 2010 Nei, og skilnaden er glyserolen. Den gjer marsipanen mykje glattare og lettare å handtere, den sprekk ikkje og den syg heller ikkje til seg smak av mjølet. Eg har gjort dette på eit titals bryllupskaker, og det har vore suksess kvar gong.
Leanne Skrevet 17. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. august 2010 Jeg elsker KENWOODEN min! :rødme: Marsipan + konditorfarge i kenwooden med eltekrok, fungerte ypperlig. Knadde litt for hånd når marsipanen samlet seg på kantene.. Men ellers fikset kenwooden resten! Gjort på under 5 min og fargen ble helt jevn og fin Gleder meg til å pynte kake i morgen!!!!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #14 Skrevet 18. august 2010 Jeg farger fint marsipanen med å kna for hånd hvis det er snakk om en kake. Det tar kanskje 5 min. Er det mye marsipan kan du fint bruke kjøkkenmaskin, som du prøvde. Jeg anbefaler IKKE å kjevle ut, eller tilsette melis i marsipanen. DA blir den klissete og "svetter" på kaken! Bruk enten hvetemel (dette bruker konditorer) eller min favoritt potetmel! Du trenger ikke mye mel/potetmel, og det overføldige børstes av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå