Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente på 14 år.

Jeg har veldig liten rompe, men jeg trener utrolig mye på fritiden.

Men det går mest på jogging å håndball.

Så jeg lurte på om det er noen av dere som vet om noen bra øvelser e.l som går på rompa? :)

Hvor mange repeteringer burde jeg ta?

Hvor mange ganger i uken?

Når vil jeg merke forskjell?

Bare kom med bra tips, å gjerne flere :fnise:

Endret av Marteet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

utfall og knebøy, gjerne med vekter! funker som fjell!!

Skrevet

utfall og knebøy, gjerne med vekter! funker som fjell!!

Hvor mange ganger i uken gjør du det?

Når begynte du å merke forskjell?

Skrevet

når en tar gjør ca 30 minutter med styrkeøvelser per gang 3 ganger i uka, vil en begynne å merke en fastere kropp etter ca 6 uker el rundt der.....

jeg har begynt å gjøre de 6 basisøvelsene- med repetisjon på ca 20 el 25 *2

knebøy armhev situps rygg-nakke sidemuskulatur og sete

• 5 uker senere...
Skrevet

Vil bare kommentere på siste innlegget der. Når du gjør 20-25 repetisjoner trener du UTHOLDENHET i musklene (det gjelder alle musklene på kroppen).

Hvis du er 14 år er det fremdeles mye som kommer til å skje med kroppen din, ikke bli forbauset om den ser ganske annerledes ut innen 4 år :-) Hofter, pupper og rumpe kan forandre seg ganske mye.

Husker faren min alltid sa til meg "vent til du tipper 20!" da jeg satt der med sjokoladen min og proppet i meg. Tenkte alltid at han hadde sikkert ikke rett, men det hadde han gitt!

De øvelsene som er nevnt over er gode øvelser som går på rumpa og lårene (både foran og bak). Knebøy er jo en veldig enkel øvelse som du kan starte med hjemme uten belastning, men når du kommer over 12 repetisjoner og 3 sett bør du begynne å legge på noe vekt.

Jeg vet veldig veldig mange damer og jenter trener med hundreogatten repetisjoner og tror at det skal gi dem den beste rumpa i verden. Som sagt trener alt over 12 repetisjoner utholdenhet i musklene og ikke vekst. Hvis du vil ha litt større rumpe og "stramme opp" (som mange damer vil, hehe) så bør du trene med under 12 repetisjoner. Du kan alltids stå der som en hund og ta nitti repetisjoner, men det er poengløst om du faktisk vil stimulere til litt muskelvekst.

PS: Det er IKKE sånn at du får gigarumpe av å trene den (eller beina!), muskelvekst er noe som tar tid og arbeid. Men det er helt klart veien å gå for å forbedre litt her og der.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tja, det har faktisk fremkommet bevis for at mange repetisjoner med lav belastning kan være like bra for ren styrke som få med høy belastning.

Skrevet

Tja, det har faktisk fremkommet bevis for at mange repetisjoner med lav belastning kan være like bra for ren styrke som få med høy belastning.

Har du en kilde å komme med her eller? Eller kanskje "husker du ikke hvor du leste det?".

Hvis det var en vitenskapelig forskning så skal det være lett å finne, hvis ikke så er det nok bare pølsevev.

Skrevet

Jaha? Hvorfor ser vi ingen styrkeløftere som trener med lite vekt og mange repetisjoner for å bli sterkere? ;-)

Skrevet

Spøkelse:

Hei du. Hvordan trener man for å få fastere rumpe, da? Har ikke hengerumpe, men vanskelig å beskrive. Skulle gjerne strammet den litt, ikke fått den større enn den er. Vil ikke ha mer muskler der.

Og armer, (beklager så mye alle spørsmålene, men du forklarer på en måte som jeg forstår). Jeg har dårlig holdning i dem. Skuldrene går litt nedover og frem, synes jeg. Skulle gjerne fått skuldrene rettere! Går det ann, eller er det kroppen min som alltid vil være sånn? ...Vet ikke om du vet noe om dette :D Men bare forsøker.

Skrevet

Haha, takk for det! Det er jo viktig å forklare på en måte som gjør at budskapet kommer frem. Ellers er det jo rimelig meningsløst med all denne knottingen på tastaturet :)

Her er noen bakender jeg syns ser bra ut:

1

2

Her er noe jeg anser som en typisk slapp rumpe uten muskler:

1

2 (nei, det er ikke en gammel dame, det er Tara Reid)

Eirik Sandvik har en artikkel om rumpemuskelen som jeg liker godt:

http://sandvikstraining.com/hemmeligheten-bak-velutviklet-muskul%C3%B8s-rumpe/

Nøkkelen er altså å trene øvelser som gjør at du klarer å få kontakt med rumpa. Jeg merker etter at jeg begynte å trene med frivekter at jeg kan stramme rumpa på en helt annen måte, bare for å være litt udelikat. Altså jeg får en helt annen "kontakt" med muskelen :)

Om du vil "stramme opp" så må du enten ned i fettprosent slik at huden legger seg strammere over muskelen, eller så må du rett og slett jobbe litt med muskelen. Du vil ikke være i fare for å plutselig få en gigantisk rumpe selv om du trener litt "rumpeøvelser" :)

Ang. skuldrene/ryggen så høres det ut som du kanskje bør trene litt rygg også? Antar du ikke ser ut som en bodybuilder, men vi har vel alle sett de store gutta på stranda med svære brystkasser, store skuldre og fantastisk biceps - og så har de kyllingbein og superdårlig holdning!

Trener man, så må man sørge for å trene slik at man opprettholder balanse i kroppen. Om man kun trener fremsiden (bryst og armer f. eks) så blir jo det stramt og flott, men hvis man samtidig hopper over ryggtreningen...så ja, da blir ikke musklene i ryggen brukt på samme måte og man får den "fremover"-holdningen.

Nå vet ikke jeg hvordan du trener eller noenting, men kanskje legg inn et par ekstra øvelser for ryggen? Det trenger ikke være så vanskelig. Du kan jo f. eks gjøre nedtrekk, sittende roing/stående roing. Om du trener på et senter har de aller fleste sentre disse apparatene, eller stang du kan gjøre forskjellige øvelser med. Jeg er fan av frivekter fordi det gjør mye bra for kjernemusklaturen din, samt det krever mer av deg teknikkmessig/lærer mer.

Skrevet (endret)

Det er ikke så uvanlig å ha liten rumpe når man er 14. Det er ikke sikkert du trenger å stresse med det, bare tren, spis og vær glad.

Endret av Elfrida
Skrevet

Haha, takk for det! Det er jo viktig å forklare på en måte som gjør at budskapet kommer frem. Ellers er det jo rimelig meningsløst med all denne knottingen på tastaturet :)

1

2

1

Nøkkelen er altså å trene øvelser som gjør at du klarer å få kontakt med rumpa. Jeg merker etter at jeg begynte å trene med frivekter at jeg kan stramme rumpa på en helt annen måte, bare for å være litt udelikat. Altså jeg får en helt annen "kontakt" med muskelen :)

Om du vil "stramme opp" så må du enten ned i fettprosent slik at huden legger seg strammere over muskelen, eller så må du rett og slett jobbe litt med muskelen. Du vil ikke være i fare for å plutselig få en gigantisk rumpe selv om du trener litt "rumpeøvelser" :)

Ang. skuldrene/ryggen så høres det ut som du kanskje bør trene litt rygg også? Antar du ikke ser ut som en bodybuilder, men vi har vel alle sett de store gutta på stranda med svære brystkasser, store skuldre og fantastisk biceps - og så har de kyllingbein og superdårlig holdning!

Trener man, så må man sørge for å trene slik at man opprettholder balanse i kroppen. Om man kun trener fremsiden (bryst og armer f. eks) så blir jo det stramt og flott, men hvis man samtidig hopper over ryggtreningen...så ja, da blir ikke musklene i ryggen brukt på samme måte og man får den "fremover"-holdningen.

Nå vet ikke jeg hvordan du trener eller noenting, men kanskje legg inn et par ekstra øvelser for ryggen? Det trenger ikke være så vanskelig. Du kan jo f. eks gjøre nedtrekk, sittende roing/stående roing. Om du trener på et senter har de aller fleste sentre disse apparatene, eller stang du kan gjøre forskjellige øvelser med. Jeg er fan av frivekter fordi det gjør mye bra for kjernemusklaturen din, samt det krever mer av deg teknikkmessig/lærer mer.

Takk for svar. Plutselig gikk de logisk opp for meg :) Så godt!

Jeg har nesten ikke trent på 1år. Flyttet til en ny by, og treg med å melde meg inn i treningsstdioet (som forsåget bare er 10min unna, sukk). Men jeg ble faktisk litt motivert nå, merker jeg. Har nemlig lest litt om trening, men blitt veldig forvirret. Redd for å feiltrene (jeg er flink til å kjøre på når jeg førsta starter), og slikt kan i grunn ødelegge litt for min del.

Jeg har frivekter hjemme, det er det eneste jeg har trent med det siste året. Men ikke regelmessig og skikkelig.

Jeg tror du sier noe ang ryggtrening! Det var en slik holdning jeg mente. Jeg mener å ha sett mange militærjenter med en skikkelig flott rygg og skulderholdning, uten å bli for musklete. Ved siden av slikt, ser jeg ut som en liten andunge som vagler rundt med rare vinger et sted som dingler fra kroppen...

Men akk, takk for svar og tiden din. Av en eller annen grunn fikk jeg mer lyst til å begynne å trene igjen nå ;) Ikke like artig når man ikke skjønner hva en skal gjøre med kroppen.

Skrevet

Så bra! Jeg vil si du er veldig heldig som har et senter så nærme. Selv syns jeg det virker bedre å betale for medlemsskap enn å trene alene, fordi det er en stor nok utgift for meg til at jeg ikke gidder å betale for noe jeg ikke bruker :)

Det finnes et utall artikler, hjemmesider, blogger og så videre som forteller deg forskjellige ting. Det er bare å fortsette å lese, så vil du fort se en slags rød tråd på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Også kjekt å ha et slags mål med treningen, sånn at du har en grunn for å stikke bort på senteret.

Og ikke minst - tren på en måte som gjør at du syns det er gøy og utfordrende! Jeg innbiller meg at veldig mange jenter og damer som trener gjør det kjedelig for seg selv, fordi de er livredde for bolemuskler og dermed ender opp på tredemølla eller spinningtime hver eneste gang de skal trene.

Om du får deg et enkelt helkroppsprogram eller følger et av de kjente programmene (eks. RYP) og sørger for å starte med lette vekter/belastning slik at du får inn god teknikk - så er du på god vei :)

Trening kan også i mange tilfeller gi deg en bedre kroppsholdning gradvis, uten at du tenker så mye over det.

Skrevet (endret)

1

2

1

Det bildet du anser som veldig fin rumpe er sikkelig photoshop bilde.Karolina hadde veldig uflaks med de bilde du anser som stygg rumpe.Reid har fæl kropp det er jeg enig i .Her er et annet bildet av karolina http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.models-digest.com/uploaded_images/karolina_kurkova_07-782458.jpg&imgrefurl=http://modelsdigest.blogspot.com/2009_01_01_archive.html&usg=__gXKNsRtz50g5d-KtU_GO8-VjQbM=&h=709&w=450&sz=74&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=UhhRqbSaMmWETM:&tbnh=159&tbnw=101&prev=/images%3Fq%3Dkarolina%2Bvictoria%2Bsecret%2Bback%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DAqz%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26channel%3Ds%26biw%3D1047%26bih%3D460%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=490&vpy=46&dur=546&hovh=282&hovw=179&tx=108&ty=200&ei=oJmkTPDFAtWRjAfx47WZDA&oei=dJmkTP6bIsiQjAf_xpigDA&esq=11&page=1&ndsp=14&ved=1t:429,r:3,s:0Hun har ikke mye stygg rumpe trossalt vs modell.

Endret av Bella_
Skrevet

Ååååhh, jeg hadde skrevet langt innlegg og så kræsjer Firefox for meg!! Utrolig irriterende!

Uansett om hun var uheldig med bildet, jeg syns fremdeles ikke hun har noen fin rumpe. Hun har en fin kropp med kurver, det skal hun ha. Men samtidig er hun veldig "tynnfeit". Dvs. hun er tynn, men hun har brent vekk det meste av muskler og det er bare et tynt lag med fett igjen på kroppen hennes. Noe som ikke er min personlige smak, men kanskje mange andres.

Her er to bilder fra samme serie, ett forfra og ett bakfra:

Foran

Bak

Dette skal visstnok også være henne, men siden det er bakfra kan jeg ikke garantere. Uansett nok et eksempel på en "tynnfeit" modellrumpe.

Her er noen fler eksempler på ikke manipulerte rumper ;)

Eksempel 1

Eksempel 2

• 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen som har fine rumper er det etter min mening kvinnelige volleyballspillere!

Så jeg ville også lagt inn noen øvelser med eksplosiv styrke. Mye hopp og sats i volleyball - i tillegg til de øvelsene Spøkelse nevner ovenfor.

• 2 uker senere...
Skrevet

TS: kom du i gang med et treningsopplegg eller?

Hilsen meg som skrev innlegget over dette.

Skrevet

Vil bare kommentere på siste innlegget der. Når du gjør 20-25 repetisjoner trener du UTHOLDENHET i musklene (det gjelder alle musklene på kroppen).

Hvis du er 14 år er det fremdeles mye som kommer til å skje med kroppen din, ikke bli forbauset om den ser ganske annerledes ut innen 4 år :-) Hofter, pupper og rumpe kan forandre seg ganske mye.

Husker faren min alltid sa til meg "vent til du tipper 20!" da jeg satt der med sjokoladen min og proppet i meg. Tenkte alltid at han hadde sikkert ikke rett, men det hadde han gitt!

De øvelsene som er nevnt over er gode øvelser som går på rumpa og lårene (både foran og bak). Knebøy er jo en veldig enkel øvelse som du kan starte med hjemme uten belastning, men når du kommer over 12 repetisjoner og 3 sett bør du begynne å legge på noe vekt.

Jeg vet veldig veldig mange damer og jenter trener med hundreogatten repetisjoner og tror at det skal gi dem den beste rumpa i verden. Som sagt trener alt over 12 repetisjoner utholdenhet i musklene og ikke vekst. Hvis du vil ha litt større rumpe og "stramme opp" (som mange damer vil, hehe) så bør du trene med under 12 repetisjoner. Du kan alltids stå der som en hund og ta nitti repetisjoner, men det er poengløst om du faktisk vil stimulere til litt muskelvekst.PS: Det er IKKE sånn at du får gigarumpe av å trene den (eller beina!), muskelvekst er noe som tar tid og arbeid. Men det er helt klart veien å gå for å forbedre litt her og der.

Eg går på body pump -styrketrening med mange repetisjonar, men likevel tungt!!

Eg merkar iallefall tydelig at musklane veks, og vert sterkare!!! Så ein treng ikkje halde seg under 12 repetisjonar for å merke forbetring nei! :)

Skrevet

Ja, du merker nok forbedring, det gjør man jo forhåpentligvis om man trener :D men du vil ikke få STØRRE muskler av å trene med voldsomt mange repetisjoner :)

I starten (tar ikke deg som eksempel, siden jeg ikke vet noenting om hvor lenge du har trent) vil de aller fleste oppleve at de kan gjøre mange repetisjoner og øke nokså raskt i styrke. Det kommer selvfølgelig en dag der dette avtar. Men ja, som ny på gymmet eller ny med trening har man masse å gå på.

Skrevet (endret)

Ja, du merker nok forbedring, det gjør man jo forhåpentligvis om man trener :D men du vil ikke få STØRRE muskler av å trene med voldsomt mange repetisjoner :)

I starten (tar ikke deg som eksempel, siden jeg ikke vet noenting om hvor lenge du har trent) vil de aller fleste oppleve at de kan gjøre mange repetisjoner og øke nokså raskt i styrke. Det kommer selvfølgelig en dag der dette avtar. Men ja, som ny på gymmet eller ny med trening har man masse å gå på.

Eg har erfart etter snart 10 år med trening på studio (body pump og spinning) at dei periodane eg ikkje har fått trent body pump og kun kondis( for eks. periodar med ferie eller graviditet) at musklane mine vert mykje mindre. I sommar trente eg for eks. berre kondisjon ved å jogge, og fekk då lange, slanke musklar, og ei lita, tynn rumpe.

Etter nokre veker med body pump (og spinning, som også bygger musklar i bein og rumpe)no i haust, ser eg merkbar forskjell på at både lår og rumpe er større og meir muskløse. Og dei er store nok, vil eg seie. Eg kunne ikkje tenke meg større rumpe eller lår no, og veit at om eg beheld same styrke på body pump fortset dei å vere så store. Vil eg ha enda større, legg eg på meir vekter. Trur nok ingen jenter vil ha digre musklar som gutane pumpar på styrkeavdelinga. Dei fleste vil ha bevegelige, akkurat passe store musklar, slik at ein unngår å måtte opp 3 str i bukser for å få plass til lår og rumpe :)Body pump er dessutan kjekt, med instruktør og musikk, og ein greier å motivere seg sjølv mykje betre i sal med instruktør enn åleine.

Det er fint med ein muskuløs og definert kropp -absolutt!! Så go for it!

Endret av 83`

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...