Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har tenkt å kjøpe bolig og bruke mitt førstehjemslån, da vil lånet stå på meg og han som medeier. Da eier vi 50% hver og da tipper jeg den ene må kjøpe seg ut om vi skulle skille lag. Men hvordan blir det hvis den ene parten faller fra? Vil familien til den parten få h*ns del?

Vi har ingen barn.

Hvilke fordeler er det om man er gift og kjøper bolig?

Og hvis vi gifter oss etter vi har kjøpt boligen, blir boligen registrert annerledes eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis dere ikke er gift vil du som samboer ikke arve noen ting med mindre dere har skrevet testamente. Da vil hans familie arve hans del av boligen og hvis du ikke har råd til å kjøpe ham ut må du selge boligen. Dere kan imidlertid testamentere hele eller deler av formuen til hverandre hvis det er viktig for dere at den andre skal kunne beholde boligen. Hvis dere har mye gjeld bør dere også kryssforsikre dere sånn at det dekker den avdødes gjeld. Når en ektefelle uten barn dør, vil gjenlevende ektefelle normalt ha rett til ½ parten av verdiene. Avdødes nærmeste slektninger vil arve resten. Er arven liten skal imidlertid ektefellen arve 6G (435 000) før slektsarvinger får arv. Også her kan dere testamentere resten av verdiene til hverandre.

Nei, boligen blir ikke registrert annerledes om dere gifter dere etter kjøp. Dere eier fortsatt 1/2 hver. Det får imidlertid konsekvenser for arvefordeling ved dødsfall som beskrevet over.

:)

Endret av Blowers daughter
Skrevet

Oj virker som om det er smartere å være gift da før man kjøper bolig?

Hvilke fordeler gir det å være gift når det gjelder slike saker?

TS

Skrevet

Oj virker som om det er smartere å være gift da før man kjøper bolig?

Hvilke fordeler gir det å være gift når det gjelder slike saker?

TS

Ekteskapsloven

Skrevet

Er jo bare å tegne en kryssende livsforsikring. Du på ham og han på deg. Ergo så går det ikke inn i avdødes arv. Det viktige her er kryssende. Tar du en på deg selv så blir dette en del av arven dersom du dør. Tar du på partneren så er det du som vil sitte med utbetalingen og ergo kan kjøpe ut arvingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...