Gå til innhold

legge barnet når det ikke er trøtt?

Gjest sanna84

Anbefalte innlegg

Gjest sanna84

Jeg har en sønn på 11 mnd. Jeg har lest at det er vanlig i denne alderen at barnet begynner å teste grenser.. Vi har hatt det veldig enkelt med legging fra starten av. Vi har gjort det til vane og ikke dulle noe, men bare kose litt si god natt og legge han. Men noen ganger i det siste har han begynt å sutre mer enn vanlig når vi legger han. Jeg har tatt han opp ved noen tilfeller da jeg synes han har holdt på litt lenge og det har vært endel gråt/skriking. Vet ikke hvor lurt det har vært men.. Men i kveld da jeg skulle legge han, merket jeg at han nok ikke var så veldig trøtt. Han hadde sovet ganske godt og lenge på dagen men valgte og legge han kl 19.00 som vanlig. Vi har nettopp begynt med innkjøring i barnehagen så tenkte det var viktig og holde på rutinene. Men det ble jo et leven uten like.. han holdt det gående i hvertfall 20 min med skrik,gråt og sutring. (ikke like heftig hele veien altså.. men,, ) jeg valgte og gå inn til han. Ettersom han reiser seg opp i senga, hadde han mistet suttekluten på gulvet, han er litt avhengig av den om natten så kan være litt derfor han ikke roet seg også. Jeg tok han opp, roet han og la han ned igjen..han gned seg veldig i øynene og var åpenbart trøtt nå. Da jeg gikk ut da ble jo skrikingen endel værre, men det dabbet av etter ca 10-15 min, og han sovnet til slutt. Jeg har vært veldig forsiktig med å ta han opp for at han ikke skal bli vant til det om han bare griner lenge nok. Svigemor har sagt at det ikke er vits å legge et så lite barn om det ikke er trøtt... men jeg ville da tro at det er best med faste leggetider så lenge jeg er sikker på at han har fått bæsjet,ikke er sulten, tørst ol..hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fest suttekluten i en smokkesnor? Jeg ville gjort som deg, men antakelig gått inn og ut av rommet med jevne mellomrom, ikke latt han gråte der inne lenge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest suttekluten i en smokkesnor? Jeg ville gjort som deg, men antakelig gått inn og ut av rommet med jevne mellomrom, ikke latt han gråte der inne lenge selv.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.. men det kan være lurt ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det var rundt denne alderen at vi måtte begynne å regulere sovingen på dagtid. Hvis ettermiddagsluren ble for sen, ble det helt umulig å legge ham til kvelden. Vi har også hatt flere perioder hvor vi måtte legge ham kl 20 istedenfor 19, før vi gikk tilbake til å legge ham kl 19. Så det du går igjennom er nok ikke unormalt, nei.

Mitt råd er å enten regulere dagsovingen, og holde fast på vanlig leggetid, eller å la ham sove som vanlig på dagtid, og heller legge ham litt senere. Uansett hva dere velger, så hold fast på den leggetiden, selv om det er slitsomt i perioder. Det lønner seg i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å enten regulere dagsoving eller forskyve leggetiden noe. Det hjalp på legging her i hvert fall. Tror mer på det enn at han tester grenser. Han begynner nok kanskje å bli så stor at han ikke bør sove for mye på dagtid? Jeg er enig i at rutiner er bra, men tror ikke noe på å legge barn som overhodet ikke er trøtte. Dessuten kan jo en så stor forandring som barnehagestart gi litt mer uro for enkelte. Kanskje han sjekker om du fortsatt er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt ungen min skrike i 10-15 minutt uansett hvor gammelt det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri latt ungen min skrike i 10-15 minutt uansett hvor gammelt det er...

hehe.. som jeg skrev så er det ikke konstant skriking.. men til sammen med sutring var det en periode på 10-15 min.. tror du får problemer om du tar opp ungen med en gang.. De kommer jo i perioder hvor de skal teste deg og.., men jeg skal holde dere oppdatert med hvordan det går videre. Så får vi se hvordan det går! Jeg kjenner jo litt hva slags gråt det er og hvilken styrke.. men kommer til å prøve som de andre skrev, å regulere sovetidene litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg enig i dette, men man hører på skrikingen om det er sutring eller hysterisk.. Er det sutre grining så kan jenten min fint grine i 10.min (jeg går inn og forteller at vi er her, men hun får ikke komme opp...) men er det intens hyling så lar jeg hun ikke grine...

Ellers så har jeg hørt at mange barn i den alderen rett og slett ikke har tid til og sove, at de begynner å rote litt rett og slett... Sånn var det her også, men det gikk seg fort til..

Hva med å ikke la ungen sove lenger enn til kl.15 på dagen? Det må vi her.. Hvis ikke har vi det gående leeenge utover kvelden..

Vi legger datteren vår kl.19, men er hun ikke trøtt i det hele tatt så venter vi 30.min før vi prøver.. Men det skjer bare de dagene vi har vært for sen hjem og hun har feks sovnet i bilen..

(hun er forresten 13.mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare oppdatere med at etter et par kvelder med sutring er vi tilbake med at han vet at nå er det kvelden og mørkt. Når han er i barnehagen har han fått sove så lenge han vil, og det har ikke vært noe problem å legge han kl.19.00 igjen.. Men tror nok ikke han får like mye utløp for energien i helgene så da kommer vi nok til å passe litt mere på st han ikke sover for lenge på dagen. Men iallefall, Nå er alt tilbake som det det var! Og det er herlig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...