Gjest the imp Skrevet 1. oktober 2003 #1 Skrevet 1. oktober 2003 Hvorfor i alle dager er webdesignere så dårlig til å lage sider som takler Opera? Alt for mange sider påstår at jeg har for gammel webbrowser, du må nemlig ha IE 5.0 eller nyere osv. Nyeste Opera-versjon holder tydeligvis ikke. H&M brukte sikkerhet som argumentasjon...som om ikke Opera er sikker nok? I det minste burde norske webdesignere ha vett nok i huet til å designe slik at sidene deres fungerer i Opera også. Høgskolen jeg går på gir deg ikke mulighet til å bruke Opera når du skal inn på webtjenestene hvor du f.eks kan melde deg av og på til eksamen, levere oppgaver osv, og det på en høgskole som faktisk har fag som går på webdesign/webutvikling:
Gjest sexysadie Skrevet 1. oktober 2003 #2 Skrevet 1. oktober 2003 Tror d er så enkelt som om at opera ikke er så utbredt en browser, og at de som mekker hjemmsider har dårlig tid.
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2003 #3 Skrevet 1. oktober 2003 Enig med deg imp. Tror nok holdningen hos mange er at, "det funker i IE og da gidder vi ikke å teste det i andre" Det er ofte ikke store endringer som skal til for at en side fungerer i alle browsere. Jeg kommenterte et java-script engang som ikke fungerte i Opera fordi det var dårlig definert og fikk til svar at de hadde ikke testa det i Opera i det hele tatt og antydet at det var Opera "sin feil". Og dette var personer som driver undervisning i pubilsering på internett!
Crazee Skrevet 1. oktober 2003 #4 Skrevet 1. oktober 2003 Dei som lagar sider som ikkje fungerer i Opera burde finna seg noko anna å gjera, eller læra det faget dei arbeider innan. (Snakkar ikkje om private sider no.) Det skal nemleg litt til å laga slike sider: Dei kan ikkje følgja standarden, dvs dei er skrivne på ein slik måte at det er opp til nettlesaren å vera tilgjevande og godta ting som ikkje skal godtakast. Kanskje det skuldast dårlege editorar, at dei ikkje kan bruka editoren, at dei ikkje kan HTML... Ein annan ting er dei som aktivt stenger ute Opera vha "sniffing" - det skuldast ikkje dårleg tid. Dårleg handverk kanskje (igjen, å ikkje skrive etter standardar) eller ein eller annan politisk avgjernad? (Merkeleg kor ofte MS sine sider har blitt kritisert for ikkje å fungere heilt - sjølv sider som skal vera spesialtilpassa Opera...) OK, slik utestenging kan òg skuldast at dei ikkje veit betre - men det igjen skuldast jo i grunnen at dei ikkje gjer jobben sin... Og elles - IE vert jo ikkje utvikla lengre, bortsett som del av Windows. Neste utgåve av IE vert dermed tilgjengeleg kun for dei som oppgraderr til neste versjon av Windows - så skal du ha ein nettlesar som følgjer med i tida og gir deg nye eigenskapar, bør du finne ein annan nettlesar enn IE. Som t.d. Opera ;-)
Catzy Skrevet 1. oktober 2003 #5 Skrevet 1. oktober 2003 Er ikke sikker på hvordan det er nå, men før (Opera 6.0) taklet ikke standard DHTML. Da er det en god del ting som ikke fungerer skikkelig. Aner ikke hvorfor, siden en av Opera-utviklerne faktisk jobbet opp mot W3C, med utarbeiding av CSS-standarder. Nå er ikke DHTML og CSS helt det samme, men når man først jobber med standardisering, så er det kanskje greit å sørge for at man klarer å implementere standarder også... Mulig de er blitt bedre nå. Nå har jeg testet Opera 7.2 litt, og det er færre ting som blir rare, i hvertfall. ... dvs helt til jeg tester standard .NET-genererte javascript. Det går ikke bra i det hele tatt... Ikke sikker på om det er pga dårlig MS Javascriptkode, eller pga dårlig Javascript-rendering i Opera. Men farten skal Opera ha for. Det går superraskt å laste sider! Catzy
apple Skrevet 5. oktober 2003 #6 Skrevet 5. oktober 2003 Hvorfor i alle dager er webdesignere så dårlig til å lage sider som takler Opera? Fordi dei må spesialdesigna sidene sine for at dei skal fungera i IE. Og når 95 % av markedet framleis brukar IE så gidd dei ikkje bry seg med resten. Eventuelt testar dei i Netscape og, og satsar på at det er det resten av markedet brukar. Alt for mange sider påstår at jeg har for gammel webbrowser' date=' du må nemlig ha IE 5.0 eller nyere osv. Nyeste Opera-versjon holder tydeligvis ikke.[/quote'] Har du prøvd å la Opera identifisera seg som IE? Gå på File->Quick Preferences->Identify as MSIE 6.0 (eller noko liknande). Dersom menyane dine ikkje heiter det same, kan du få opp denne Quick Preferences menyen med å trykka F12 (i alle fall i min Opera-versjon). Du kan velja mellom fleire ulike nettlesarar Opera kan identifisera seg som. Dette kan ofte (men ikkje alltid) vera nok til at nettsida trur at du kjører IE, og difor fungerer det heilt fint (dersom dei ikkje har brukt veldig IE-spesifikk kode, noko som faktisk ikkje skjer så ofte lenger). Hugs å lasta den sida du er på på nytt (reload, skal vera F5 i Opera) etter at du har sett Opera til å identifisera seg som IE.
Mrs. B Skrevet 6. oktober 2003 #7 Skrevet 6. oktober 2003 Websidene jeg lager ser like bra ut i både Opera, Internet Explorer og Netscape. Det er en forutsetning synes jeg at det virker like bra over alt, ellers er det for dårlig.
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #8 Skrevet 6. oktober 2003 Det er en forutsetning synes jeg at det virker like bra over alt' date=' ellers er det for dårlig.[/quote'] Applaus!! Det er riktig holdning synes jeg.
Gjest the imp Skrevet 6. oktober 2003 #9 Skrevet 6. oktober 2003 Har du prøvd å la Opera identifisera seg som IE? Gå på File->Quick Preferences->Identify as MSIE 6.0 (eller noko liknande). Dersom menyane dine ikkje heiter det same, kan du få opp denne Quick Preferences menyen med å trykka F12 (i alle fall i min Opera-versjon). Du kan velja mellom fleire ulike nettlesarar Opera kan identifisera seg som. Dette kan ofte (men ikkje alltid) vera nok til at nettsida trur at du kjører IE, og difor fungerer det heilt fint (dersom dei ikkje har brukt veldig IE-spesifikk kode, noko som faktisk ikkje skjer så ofte lenger). Hugs å lasta den sida du er på på nytt (reload, skal vera F5 i Opera) etter at du har sett Opera til å identifisera seg som IE. Jaaada, jeg lar opera identifisere seg som IE, og sorry, men det er ikke SÅÅÅÅ vanskelig å få ting til å funke i Opera. Jeg går på høgskole hvor vi blant annet har hatt i oppgave å lage ei nettside som skulle funke i de og de browserne. De browserne vi hadde størst problemer med var gamle netscape og gamle IE. Opera er tross alt en norsk browser, og bare det burde være grunn nok til at norske firmaer burde bli flinkere til å utvikle nettsider som funker i Opera, en annen ting er at det er ikke alle som bruker Windows, det finnes faktisk folk som bruker Linux, Unix osv, og de kan jo ikke akkurat bruke IE.
apple Skrevet 9. oktober 2003 #10 Skrevet 9. oktober 2003 Eg veit at det ikkje er særleg vanskeleg å få ting til å funka i Opera, eg lagar og litt nettsider sjølv av og til, og det er stort sett bare å følgja standardane. Men det kan lett verta vanskelegare når ein skal begynna med nettbutikkar eller andre ting som krev meir sikkerheit og spesiell programmering. Då er det mange firma som ikkje gidd å testa/utvikla programma sine for meir enn ein nettlesar, og ettersom dei ikkje har utført testar i andre nettlesarar enn IE så kan dei ikkje vita om det fungerer eller ikkje, og då må dei rett og slett blokkera andre nettlesarar. Utruleg teit og dumt, men slik blir det gjort av altfor mange!! Opera er tross alt en norsk browser, og bare det burde være grunn nok til at norske firmaer burde bli flinkere til å utvikle nettsider som funker i Opera, en annen ting er at det er ikke alle som bruker Windows, det finnes faktisk folk som bruker Linux, Unix osv, og de kan jo ikke akkurat bruke IE. Akkurat!! Eg brukar faktisk Linux, og ja, det er ganske irriterande når ein kun kan bruka IE. Me prøvde å bestilla flybillettar på Widerøe sine sider ein gong, og mannen min måtte til slutt ringa Widerøe og høyra om det var mogleg å få sidene deira til å fungera i ein av dei mange nettlesarane me hadde (Netscape, Mozilla, Opera, Konqueror), men han fekk til svar at dei kun utvikla sider for IE. Eg trur me fekk det til til slutt, men det var i alle fall ikkje med hjelp frå Widerøe :evil:
Postmannen Skrevet 9. oktober 2003 #11 Skrevet 9. oktober 2003 Jaaada, jeg lar opera identifisere seg som IE, og sorry, men det er ikke SÅÅÅÅ vanskelig å få ting til å funke i Opera. Jeg går på høgskole hvor vi blant annet har hatt i oppgave å lage ei nettside som skulle funke i de og de browserne. De browserne vi hadde størst problemer med var gamle netscape og gamle IE. . Det som er "tingen" her, er at folk lærer rett og slett FEIL TING på skolen! Hvorfor? Fordi Microsoft har tilsmusset tankegangen i IT verdenen med hjernevaskinga si. Det er DIREKTE FEIL Å lære bort og lage nettsider for spesifikke bowsere!! Følger man W3C's oppsett for standard HTML og slikt, slipper man å tenke "spesifikke browsere". Det som ofte skjer når man følger standarden, er at ting ser direkte rævva ut i IE. Men det er i såfall ikke nødvendigvis personen som har laget siden sin feil, det er Microsoft's! Fortell læreren din DET!! Det man bør gjøre når IE ikke viser standard HTML skikkelig, er å sende en bugreport til Microsoft. La alle elever gjøre det enkeltvis, slik at man får trening med å skrive slike rapporter, samt at Microsoft får flest mulig! Når det gjelder andre browsere holder det med én samlet en, såsant den ikke er sendt inn fra før. Muligheten for at en bug blir rettet opp, er omtrent hundrede ganger større, såsant man ikke har med Microsoft å gjøre!
Gjest the imp Skrevet 9. oktober 2003 #12 Skrevet 9. oktober 2003 huh? vi fikk beskjed om at nettsiden vår skulle funke i alle webbrowsere fra et visst årstall tilbake og fram til i dag. Det jeg sa var jo at det ikke var sååå fryktelig vanskelig å lage sider som funker i alt, nettopp fordi noen andre her nevnte at det var mer jobb. Vi lærte jo nettopp det at ting SKAL funke ikke bare i IE, men også andre browsere.
Gjest the imp Skrevet 9. oktober 2003 #13 Skrevet 9. oktober 2003 en annen ting er vel at jeg begynner å bli litt lei den hjernevaskinga du prøver å bedrive. Om hvor forferdelig Microsoft er og hvor forferdelige alle som bruker Microsoft sine produkter er. Er ikke spesielt begeistra for Microsoft jeg heller, men jeg bruker Microsoftprodukter fordi de har en del programmer som du enten ikke får tak i i Linux/Unix osv, eller fordi de du får i Windows er bedre. Slapp av litt, det var heller ikke Microsoft som var diskusjonsemnet her, og seriøst, hvis du tror på alt det du sier, så bør du kanskje ta deg en tur rundt på høgskolene i landet og finne ut hva de driver med. De er ikke så microsoft-frelst som du påstår.
Postmannen Skrevet 10. oktober 2003 #14 Skrevet 10. oktober 2003 en annen ting er vel at jeg begynner å bli litt lei den hjernevaskinga du prøver å bedrive. Har du hørt slikt TULL!! :o Om hvor forferdelig Microsoft er... Jammen kjære vene! Du tror da vel ikke annet, at Microsoft eksisterer kun for å tjene penger på uvitende mennesker? .....og hvor forferdelige alle som bruker Microsoft sine produkter er. Nei nå må du gi deg! :evil: Jeg har aldri sagt at noen her er dumme eller forferdelige! jeg har sagt at folk er en smule uvitende. Det ER en forskjell på "dum" eller "forferdelige" og "uvitende", er det ikke? :o Vri og vrenge på ting slik at det ikke blir noe igjen vettu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå