Beauté Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Hei. Er det noen som kan komme med råd og tips til konfirmasjon? Altså min datter skal konfirmeres neste år. Hun skal få bergens bunad som gave fra oss, den hvite. Hvor kan jeg få den til en rimelig penge? Hva er vanlig ang feks mat og drikke? Alkohol, ikke alkohol? Selv mener jeg ikke alkohol, men er det vanlig med feks vin til maten? Maten skal jeg bestille. Noen tips om hvor jeg IKKE bør bestille ifra, eller om hvor jeg bør bestille fra? Suppe til forrett? Talen, datteren min bør holde tale ikke sant? Jeg har sagt at hun gjør det, men hun gruer seg fælt så klart.Vi skal holde tale også. Jeg har venner som skal lage blomsteroppsats og kransekake. En viktig liten detalj: NÅR skal vi sende ut invitasjoner?
Eliisa Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Har aldri opplevd å bli servert alkohol i en konfirmasjon. Hovedpersonen den dagen har jo ikke engang lov til å drikke slikt. Så personlig hadde jeg droppet det Ellers synes jeg det er flott at datteren din skal holde tale, selv om hun gruer seg. Alle er jo der tross alt for henne. Om hun er litt flau av seg, så kan hun jo holde en ekstremt kort tale og takke for at alle kom og gavene. Invitasjoner kommer an på om folk må dra langt for å delta.. Men synes hvertfall at man burde få de en måned eller litt lengre i forveien.
Beauté Skrevet 14. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2010 Takk takk. Nei det blir ikke alkohol servert, så det er strøket av listen egentlig fra starten av, men det er interessant å høre om andre har opplevd å få det servert etc.
Rosalie Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Det er slett ikke vanlig at konfirmanten holder tale. Det er tross alt foreldrene som er vertskap, og foreldrene bør holde tale til konfirmanten. Selv holdt jeg tale, men det var på eget initiativ og ingen visste det på forhånd, og ingen av de jeg kjenner gjorde det samme.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Hei. Er det noen som kan komme med råd og tips til konfirmasjon? Altså min datter skal konfirmeres neste år. Hun skal få bergens bunad som gave fra oss, den hvite. Hvor kan jeg få den til en rimelig penge? Sjekk avisa eller sett inn annonose om at du ønsker en sydd. Husfliden syr men de er ofte dyre. Hva er vanlig ang feks mat og drikke? Alkohol, ikke alkohol? Selv mener jeg ikke alkohol, men er det vanlig med feks vin til maten? Maten skal jeg bestille. Noen tips om hvor jeg IKKE bør bestille ifra, eller om hvor jeg bør bestille fra? Suppe til forrett? Vi bestilte koldtbord og det fungerte meget bra. Bakte en del kaker selv og fikk kjente til å fikse kransekake. Ingen alkohol. Enkelte cateringselskaper har egne konfirmasjonsmenyer! Talen, datteren min bør holde tale ikke sant? Jeg har sagt at hun gjør det, men hun gruer seg fælt så klart.Vi skal holde tale også. Jeg har venner som skal lage blomsteroppsats og kransekake. En viktig liten detalj: NÅR skal vi sende ut invitasjoner? Ikke hørt om at konfirmanten holder tale, foreldre, faddere og besteforeldre vil gjerne si noen ord. Men dette er det ingen fasit på. Invitasjoner sendes tidlig dersom noen må reise langt, vi hadde konf i mai. Og sendte i begynnelsen av februar for de som må fly. Er det kun gjester fra nærområdet er tre-fire uker ok. Husk å be om et svar innen den og den datoen slik at du vet sikkert hvor mye mat du skal bestille.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Tving nå hvertfall ikke konfirmanten til å holde tale dersom hun ikke tør/vil. Jeg holdt ikke tale i min konfirmasjon, fordi jeg var for sjenert, og turte rett og slett ikke. Det var noen slektninger (småertende onkler) som ertet litt med at "Joda, du må jo holde tale!" og slikt. De mente det nok ikke seriøst, men synes de kunne holdt kommentarene for seg selv. Verre var det med en eldre, inngift dame som vi har kontakt med et par 2-3 ganger i året. Hun hadde nemlig vært i konfimasjon forrige helg, og der kunne jeg tenke meg at konfimanten holdt en kjempefin tale, ja. Selv om hun ikke sa det på en nedsettende måte, tror hun selv mente det mer som en hyggelig liten historie, synes jeg det var litt kjipt at folk ikke bare kunne "la det gå."
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Tving nå hvertfall ikke konfirmanten til å holde tale dersom hun ikke tør/vil. Jeg holdt ikke tale i min konfirmasjon, fordi jeg var for sjenert, og turte rett og slett ikke. Det var noen slektninger (småertende onkler) som ertet litt med at "Joda, du må jo holde tale!" og slikt. De mente det nok ikke seriøst, men synes de kunne holdt kommentarene for seg selv. Verre var det med en eldre, inngift dame som vi har kontakt med et par 2-3 ganger i året. Hun hadde nemlig vært i konfimasjon forrige helg, og der kunne jeg tenke meg at konfimanten holdt en kjempefin tale, ja. Selv om hun ikke sa det på en nedsettende måte, tror hun selv mente det mer som en hyggelig liten historie, synes jeg det var litt kjipt at folk ikke bare kunne "la det gå."
Gjest navnelapp Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 Vår konfirmant holdt tale, og det var eit høgdepunkt på dagen, eg var så stolt over at ho turde og over det ho sa. Send ut invitasjonar tre månader før, gjerne ein "sett av dagen"-mail først, og så ordentlege invitasjonar eitt par veker etterpå med svarfrist. Du kan jo sjekke om nokon sel ein bunad brukt? Mange har bunadssyarar i familien, men den muligheita har du kanskje allereie utforska?
estrella Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Ingen har holdt taler i våres selskap - hverken konfirmanten selv eller foreldre, besteforeldre.
Jubalong Skrevet 15. august 2010 #11 Skrevet 15. august 2010 http://www.konfirmasjonsdagen.no/ Jeg brukte denne en del... :-) Sendte ut invitasjoner ca. 2 mnd før... jeg holdt tale + henne onkel. Hun fikk slippe...
Eliisa Skrevet 16. august 2010 #12 Skrevet 16. august 2010 Det er slett ikke vanlig at konfirmanten holder tale. Det er tross alt foreldrene som er vertskap, og foreldrene bør holde tale til konfirmanten. Virker som det er litt avhengig av hvor du kommer fra. Jeg har vel vært i en del konfirmasjoner og konfirmanten har alltid holdt en liten tale. Noen har holdt lange og andre svært korte. Her er det i hvertfall helt vanlig.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. august 2010 #13 Skrevet 16. august 2010 *Vente på konf-zillas skal gå amok*
Beauté Skrevet 18. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 18. august 2010 (endret) De konfirmasjonene jeg har vært i, så har alltid hovedpersonen sagt noe. Dette er noe hun klarer helt fint da hun er ofte hovedpersonen i musikaler og annet ellers. Så dette er ikke en liten, sjenert jente det er snakk om. Hun er svært utadvent. Endret 18. august 2010 av Beauté
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå