Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente på 13 år, å jeg lurte på om noen vet om en måte jeg kan skaffe meg jobb eller sommerjobb e.l?

Jeg må ha penger så fort jeg kan, skal spare til språkreise, så jeg trenger en jobb.

Er det noen som vet om en ledig deltidsjobb eller har tips om hva jeg kan gjøre? :)

Endret av Marteet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er 13 år, så noe lett å finne god jobb blir det ikke. Da jeg var 13 år tilbød jeg hjelp til hele bygda/stedet jeg bodde på. Jeg luka i hagene til folk, rensa takrenner, tok inn posten for de som var på ferie, mata katten, lufta hunden, leia hester hit og dit, gjorde rent og vasket, og mye annet. Du må rett og slett ta i bruk fantasien og alle evnene du har, så skal du se hvor godt i gang du kommer. Lykke til. :)

Skrevet

Sett opp en lapp på butikken hvor du tilbyr deg ulike typer hjelp som barnepass, gressklipping mm.

Gjest bazibaz
Skrevet

Da jeg var tretten vaska jeg både huset hjemme og huset til onkelen min mot betaling. :)

Skrevet

Hvis du bor i en by så kan du gå med avisa, feks aftenposten aften.

Skrevet

Hvis du bor i en by så kan du gå med avisa, feks aftenposten aften.

Jeg går med vg, men jeg tjener ikke så bra der, vil liksom ha noe ekstra :)

Skrevet

Sommerjobb er vel litt sent å skaffe seg for i år, men til neste år kan du jo prøve å se om du får lov å plukke jordbær/selge jordbær et sted? Jeg har sett mange relativt unge gjør det. Har til og med sett noen som ikke har sett eldre ut enn 13-14 i butikkjobb om sommeren..hvor lovlig det er vet jeg ikke, kan bare regler for matbutikken. Vet ikke om det er noen forskjell når det kommer til andre typer butikker.

Jeg var veldig glad i å passe barn når jeg var på den alderen. Så jeg passet barn og vasket hos folk(hovedsaklig innenfor familien).

Skrevet

Jeg har sett mange relativt unge gjør det. Har til og med sett noen som ikke har sett eldre ut enn 13-14 i butikkjobb om sommeren..hvor lovlig det er vet jeg ikke, kan bare regler for matbutikken. Vet ikke om det er noen forskjell når det kommer til andre typer butikker.

Det er vel lov, men man har ikke lov til å arbeide mer enn så og så mange timer per dag, og så og så mange timer per uke. Dessuten er det begrensninger på hvor sent man har lov å arbeide.

Du skal vel ungdomskoleelev, og når jeg var det hadde vi "arbeidsuke". Prøv å skaff deg arbeid på en butikk e.l. da, og gi uttrykk for at du gjerne vil fortsette i arbeidet etter uken, dog etter skoletid. Ei venninde av meg fikk sin første jobb på denne måten, og jobbet der helt til hun var 18. :)

Ellers er tipset med å arbeide for andre som f.eks. familie og naboer lurt. Bare husk på at dersom du tjener over en viss sum vil dette gå som "svart arbeid" og er derfor ikke lovlig..

Eller så kan du skaffe deg en lignende jobb som en av mine jobber for øyeblikket er. Jeg vasker på et verksted ukentlig og tjener litt over 1000,- på dette hver måned etter skatt. Dette er en jobb som noen på 12-13 fint kunne klart, så det kan også være en mulighet. Gå til et lite, lokalt firma og hør om de trenger hjelp.

Skrevet

Det er vel lov, men man har ikke lov til å arbeide mer enn så og så mange timer per dag, og så og så mange timer per uke. Dessuten er det begrensninger på hvor sent man har lov å arbeide.

Du skal vel ungdomskoleelev, og når jeg var det hadde vi "arbeidsuke". Prøv å skaff deg arbeid på en butikk e.l. da, og gi uttrykk for at du gjerne vil fortsette i arbeidet etter uken, dog etter skoletid. Ei venninde av meg fikk sin første jobb på denne måten, og jobbet der helt til hun var 18. :)

Ellers er tipset med å arbeide for andre som f.eks. familie og naboer lurt. Bare husk på at dersom du tjener over en viss sum vil dette gå som "svart arbeid" og er derfor ikke lovlig..

Eller så kan du skaffe deg en lignende jobb som en av mine jobber for øyeblikket er. Jeg vasker på et verksted ukentlig og tjener litt over 1000,- på dette hver måned etter skatt. Dette er en jobb som noen på 12-13 fint kunne klart, så det kan også være en mulighet. Gå til et lite, lokalt firma og hør om de trenger hjelp.

Okei, skar gjøre det :)

Skrevet
Her er det en link til en oversikt over hvor mye du kan jobbe. Lykke til med å finne jobb.
Skrevet

Her er det en link til en oversikt over hvor mye du kan jobbe. Lykke til med å finne jobb.

Takk, da er det vel bare å starte igang med letingen :)

Skrevet

Aha! Da vet jeg det.

Skrevet

Det finnes noe som heter "Småbarnsentralen" her i Stavanger i hvertfall. Unger som gjør små jobber mot betaling.

Skrevet

Skrev feil, mente "Småjobbsentralen". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...