Gå til innhold

hvor mye bør en barnevakt tjene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye bør en barnevakt tjene på en time? altsa at hun skal passe 1 barn. f.eks ta med barnet på tur, passe en kveld (gi kvelds, kveldsstell, legge ungen...)

har snakket med en jente på 16 år som gjerne vil passe jenten min. men aner ikke hvor mye som er vanlig å gi betalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv husker jeg at jeg fikk 20 kr timen når jeg brukte å passe barn (som forøvrig er 10 - 15 år siden).

Hva med 50-60 kroner i timen da?

Skrevet

Selv husker jeg at jeg fikk 20 kr timen når jeg brukte å passe barn (som forøvrig er 10 - 15 år siden).

Hva med 50-60 kroner i timen da?

jeg tenker at 60-65-70kr timer er passe. men man må jo tenke på om barnevakten må betale buss, kjøre, bruke tid på å komme seg frem osv. om barnevakten må ta buss til og fra, så ville jeg betalt for dette også. og mat og drikke er en selvfølge at barnevakten skal få. kanskje gi litt ekstra penger om man vet at barnet har vært krevende når barnevakten har passet den. selvfølgelig, alle barn kan være litt vanskelige av og til. men bedre å gi litt ekstra penger for det, enn at barnevakten ikke vil komme igjen pga krevende barn. (men selvfølgelig, alle bør kunne tåle en kveld hvor ikke alt går på skinner)

Skrevet

Vi tenkte mer på mellom 100-150 , men det er for en voksen person da , men på kvelden hvor barnevakten heller ikke trenger å gjøre særlig annet enn å se på tv , lese bok etc .

Syntes 50-60 kr timen er ganske lite og lurer på hvordan alle de som syntes at au pairer jobber for luselønn greier å forsvare at norske 16 åringer , skal jobbe for ca det halve ?

• Liker 1
Skrevet

Datteren min får 50 kr timen for pass av to barn. For en fredag/lørdag kveld får hun 500.

Hun er storfornøyd. Tror disse foreldrene har forstått hva som skal til. De betalte henne for å komme å bli kjent med barna. Det hadde hun ikke forventet og la grunnlaget for en veldig positiv holdning. I etterkant fikk hun hyggelig melding, om at barna syns hun var veldig kjekk. De så frem til å bruke henne som barnevakt osv. Hun sier sjelden nei når de spør, og denne barnevakt jobben går foran mye annet.

Skrevet

Vi snakker om netto betaling her og det for en tenåring. Synes 50 kr er mer enn nok.

Jeg ville nok ha betalt mer dersom det var en sjelden gang mot noe som var fast.

Jeg hadde en 18-åring som barnevakt to kvelder i uka over et helt år. Hun var fornøyd og jeg var fornøyd. Betalingen var ikke i det øverste skiktet, men hun visste at det her var fast så dermed ble det noen kroner pr. måned.

Skrevet

Jeg tror mange unge er lette å utnytte når det kommer til lønn .

Her på arbeidstilsynets side er minstelønna 86 kr for de under 18 år og som er ufaglærte .

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849#Lønn

Man kan få frikort på ca kr 40 000 , så her går jo også hele lønna rett i lomma :jupp: .

Skrevet

Jeg jobber som barnepasser og der tjener jeg 135 kr i timen. Jeg sitter også barnevakt i fritiden hvis det trengs, og da får jeg oftest 200 kr for halvannen time. Hvis noen hadde betalt meg 50-75 kr i timen så hadde jeg nok ikke sittet barnevakt der igjen. Det er trossalt jobben min, og jeg forventer jo å få litt mer penger enn til å kjøpe meg en pølse på statoil. Dere må huske at det er ikke så lett for ungdom under atten å få seg jobb, så de fleste jenter sitter litt barnevakt, og det er nok de eneste pengene de tjener, så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke vært direkte gnien, fordi da er det stor sjangse for at de ikke gidder å komme tilbake.

Skrevet

Har en 14-åring som får 70 kr timen for å trille tur med tvillinger på halvannet år. Kvelds-barnevakt for to større jenter (4 og 7 år), ca 6 timer, rundt 400 kroner. Ett barn like lenge betales med ca. 300 kr.

Gjest Venelite
Skrevet (endret)

Jeg satt barnevakt når jeg var 16, da fikk jeg 55 kr timen, men spørs hvor mye de må gjøre. Jeg måtte passe 3 unger, skifte bleier, legge dem , hjelpe med lekser, lage mat, rydde. Syntes 55 var litt lite men jeg hadde ikke så mye anna å gjøre. 70 kr er nok mener nå jeg. siden det bare er en unge.

Endret av Venelite
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg fikk som regel 200-500 for en kveld da jeg holdt barnevakt, men det kom ann på hvor lenge foreldrene var ute.

Fikk mye skryt og slikt, og fikk best betalt da de voksne kom hjem med barna i seng og huset strøkent.

Synes du bør betale henne for innsatsen hun gjør, ikke kun basert på hvor lenge hun passer på småtrollene.

Skrevet

Vi snakker om netto betaling her og det for en tenåring. Synes 50 kr er mer enn nok.

Jeg ville nok ha betalt mer dersom det var en sjelden gang mot noe som var fast.

Jeg hadde en 18-åring som barnevakt to kvelder i uka over et helt år. Hun var fornøyd og jeg var fornøyd. Betalingen var ikke i det øverste skiktet, men hun visste at det her var fast så dermed ble det noen kroner pr. måned.

Fy søren du er gjerrig! Og mangler moralske skrupler etter min mening når du synes det er ok å utnytte tenåringer på den måten der.

Skrevet

Vi tenkte mer på mellom 100-150 , men det er for en voksen person da , men på kvelden hvor barnevakten heller ikke trenger å gjøre særlig annet enn å se på tv , lese bok etc .

Syntes 50-60 kr timen er ganske lite og lurer på hvordan alle de som syntes at au pairer jobber for luselønn greier å forsvare at norske 16 åringer , skal jobbe for ca det halve ?

Synes ikke 50-60 kr er lite jeg. Det er selvfølgelig ikke noe man blir rik av, men som 16 åring, så tror jeg ikke folk lar vær å være barnevakt fordi at de "bare" tjener 60 kr i timen. Det er jo også NETTO.

Evt. ville jeg kanskje hatt en fastpris. Det kan jo være greit for begge parter. Feks. 500 kr for å sitte barnevakt en kveld.

Skrevet

Det er jo ikke det samme å sitte barnevakt som å ha en fast jobb. Mange unge jenter ser på å sitte barnevakt mer som en hobby enn en jobb, og da er det nok å tjene rundt 80 kroner timen. Mellom 100 og 150 er jo mer enn hva en 16 år gammel jente ville tjent på en butikk så det ville vært litt feil. Men dette er selvsagt opp til arbeidsmengde. Hvis ungene bare skal mates, stelles og legges også skal hun sitte å se på TV resten av kvelden, syns jeg 70-80 kroner er perfekt.

Skrevet

Jeg fikk som regel 200-500 for en kveld da jeg holdt barnevakt, men det kom ann på hvor lenge foreldrene var ute.

samme greia med meg.

Alt dette her kommer jo veldig ann på situasjonen og ikke minst hvor gammel den som skal være barnevakt er.

Jeg satt en del barnevakt i fjord, da jeg var 18 år. Da satt jeg barnevakt for naboen min som hadde to små gutter. Som regel var jeg der på fredag/lørdagskvelder, og fikk betalt 3-4-500 kroner (kommer jo ann på hvor lenge, hvor sent osv). Ofte synes jeg jeg fikk for mye betalt, derfor når jeg av og til var der en time i en hverdag, sa jeg at jeg ikke ville ha betaling, slik at det på en måte veide opp.

Som noen andre nevnte er jeg enig i at det må være tilgjengelig snacks og f.eks. brus, (evt mat) til barnevakta. de jeg satt barnevakt for hadde også et veldig stort filmutvalg som jeg var veldig fornøyd med ;)

Sorry folkens, 50 kroner er alt for lite, med mindre det er en 10åring som skal passe lillebroren sin i en time...

Skrevet

Kan ikke skjønne at 50 kr timen er lite for en 15-åring, jeg, da....

Og 100-150?? Det er jo nesten like mye pr time som jeg som voksen har i min jobb så det kan jo ikke henge på greip...

Jeg har vurdert å spørre nabojenta om hun kan passe barnet mitt på ni et par kvelder, men skjønner at det har jeg jo ikke råd til, om det skal være sånne priser det skal betales...

Skrevet

hvor mye bør en barnevakt tjene på en time? altsa at hun skal passe 1 barn. f.eks ta med barnet på tur, passe en kveld (gi kvelds, kveldsstell, legge ungen...)

har snakket med en jente på 16 år som gjerne vil passe jenten min. men aner ikke hvor mye som er vanlig å gi betalt.

50-100 kr pr gang hun passer ungen :)

Skrevet

Da jeg var 17 år fikk jeg 70,-/t og "helgetakst" på 80,- (fre, lør, søndag) pr time. Dette var i 2004. Barnet var ca 4mnd da jeg begynte å passe han. Synes det var topp. Har passet gutten til og med 2009, selvsagt sjeldnere jo eldre han har blitt. De betalte også buss til og fra.

50,- er for lite, 150,- er for mye!

Skrevet

Skal si dere punger ut!

Jeg begynte å passe barn i 2000 (som 10-åring), og da fikk jeg 10 kroner per time for å passe en jente på 1 år. Dersom jeg passet 2 barn fikk jeg 15 kr.

Når jeg ble eldre fikk jeg også bedre betalt. Men mener å huske at jeg fikk maks 35 kr per time når jeg sluttet som barnepasser i 2006.

Dersom jeg var barnevakt på kveldstid fikk jeg noe bedre betalt. 100 pr kveld i begynnelsen, og opp til 300 kr på det meste. Men den gangen jeg fikk så mye hadde jeg sittet til kl 0300 på natta, og foreldrene kom fulle hjem.

Men over til det viktigste: Jeg var strålende fornøyd med betalingen, og følte meg rik når jeg puttet myntene på sparebøssa. Hvor mye penger bruker egentlig så unge jenter? Jeg fikk iallefall det jeg trengte av klær av mine foreldre, og 50 kr i lommepenger per uke. Dette greidde jeg meg mer enn godt nok med. Syntes det er feil å betale barn og unge alt for mye. Da lærer de seg til å tro at det er lett å skaffe seg penger, og bruker penger på alt slags unødvendige ting. Hvem har sagt at en som feks. 13-åring skal ha råd til å kjøpe pølse på shell hver dag? Er ikke mammas middag godt nok? Nei, med slike betalinger gjør man de unge en bjørnetjeneste. Ikke rart at så mange får økonomiske problem. Å betale for buss/tog ser jeg forøvrig på som en selvfølge:)

Skrevet

En gang jeg satt barnevakt fikk jeg 600 i betaling. Da passet jeg ungene fra 7 på kvelden til ca klokka 3 på natta. Jeg gjorde jo ikke annet enn å tegne litt sammen med barna, legge dem og så på tv til foreldrene kom hjem. Jeg hadde forventet 300 kr, så jeg ble veldig overrasket over at jeg fikk 600. Jeg syntes netsen det var litt ubehagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...