Margaret Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Uff, nå har eg virkelig nådd bånn.Jeg har trimmet hardt hver dag, spist ingenting med mindre det er veldig sunt/magert, og døyvet sult med sigaretter og cola light hver dag i over fem år, og gikk ikke ned et eneste gram, og mistet mensen. Da jeg var 20 fikk jeg diagnosen pcos, polycystisk ovariesyndrom, og jeg har en overvekt som er så og si umulig å kvitte seg med. Jeg begynte på lavkarbo tidlig i vår, og det hjalp litt, men nå står vekten bom stille. Jeg har ikke gått ned et gram på to uker, selv om jeg har vært streng. Det mangler ikke på disiplin, men resultater - og selvtillit. Jeg har ikke gitt helt opp, men det er så fortvilende og bedritent å gi 110% og få igjen 0. Jeg er så sliten. Og plutselig har legen min, som jeg har samarbeidet så godt med de siste ukene, startet på videreutdanning og reist, uten å si ifra til meg. Jeg har jobbet så hardt de siste årene, og nå står jeg alene og føler meg som en diger dritt; "Fem år!? Du er virkelig et drog! Det er jo så enkelt..." Det ødelegger meg og nå er jeg helt knust, og tom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Det eneste jeg klarer er å gråte.
Kenneth199 Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 http://sandvikstraining.com/if-i-were-a-girl/ Hvorfor er det umulig å kvitte seg med overvekten?
Gjest Nanne70 Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Kenneth199: PCOS er en hormonforstyrrelse som bl.a. gir problemer med overvekt (som er vanskelig å kvitte seg med), og det finnes ingen godkjent medisinsk behandling i Norge for sykdommen. Du kan lese mer her, i stedet for å vise til teite blogginnlegg som ikke har noe med TS' problem å gjøre. Margareth: Jeg føler med deg, det høres tøft ut! Kan du ikke ta det med ro en stund og bruke litt tid på å finne en treningsform som du synes er gøy og som gir deg mentalt overskudd også? Det blir mye lettere å trene da, snakker av egen erfaring. Går du fremdeles på lavkarbokosthold? Jeg leste i en artikkel om PCOS at p-piller kan ha positiv innvirkning på hormonbalansen i kroppen, har du prøvd det? Ikke gi opp, og lykke til!
Kenneth199 Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 Skumleste innlegget så la ikke merke til at hun hadde PCOS. Beklager på det sterkeste!
Margaret Skrevet 14. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2010 Skumleste innlegget så la ikke merke til at hun hadde PCOS. Beklager på det sterkeste! Det er i orden. Svar til Nanne: Ja, jeg er fremdeles på lavkarbo og spiser mye grønnsaker, salater, fisk, kylling og svin. Jeg spiser en del syrnede melkeprodukter, og litt nøtter og svisker. Jeg drikker mye vann, og holder meg unna kaffe og te. Alkoholforbruket er moderat, men jeg spiser en sjokolade, gele eller new dream is i helgene. Jeg prøver å spise ofte og lite, men det blir ikke oftere enn fire ganger daglig Før gikk jeg eller svømte en time hver dag, men nå er jeg seriøst sliten, og det blir ikke mer enn en halvtime hver dag. Takk for at du bryr deg
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Tro meg - Jeg føler med deg. Har trent som en helt over lengre tid, variert og regelmessig, spiser forøvrig sunt, noe lite til tider, men sunt, og vekta har stått bom stille. Har vært til utredning for PCOS, men fikk ikke noe konkret svar. Kunne være, men visste ikke sikkert da jeg hadde noen, men ikke alle faktorene. Og nå vet jeg ikke hva som blir gjort. Jeg vurderer lavkarbo, men jeg er student, har ikke supergod råd, og liker brødmat godt. Jeg kunne forøvrig holdt meg unna brødmaten, problemet er at jeg har samboer som jeg ikke ønsker måtte spise lavkarbo fordi jeg skal det og fordi vi lager mat sammen... Mulig det går allikevel, men jeg vet ikke. Samboer er så tynn at han ikke kan bli tynnere uten at han ser syk ut, så vil ikke at min diett skal gå utover han. Men kanskje han legger på seg av lavkarbo, hvem vet Margaret: Har kiloene dine kommet snikende på, eller har du alltid vært overvektig? Jeg var tynn som ei fjøl og hadde store spiseproblemer fra jeg var 12 til jeg ble 17, og deretter kom kiloene. Sliter fremdeles med spiseproblemene, bare at jeg har for mange kilo, spiser egentlig for lite, men vekta går ikke av, og jeg har sterke problemer med å motivere meg til å trene, når legen sa " prøv å ikke gå opp i vekt du. Det er så vanskelig å gå ned i vekt når man har PCOS". hjalp ikke mye på motivasjonen. Sliter også med depresjoner pga dette. Fy søren det er tungt...
InLoveWithLife Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Samme her!! Har gått ned 8kg siden 4.jan, men har stått i ro i over TO MÅNEDER!!! Og her mangler det heller ikke på disiplin..
Margaret Skrevet 15. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2010 Jeg la på meg svært mye på veldig kort tid da jeg var seksten, til tross for at jeg bare spiste vanlig mat. Vi spiste aldri mye skrap hjemme, barepå lørdag eller søndag. Jeg var veldig aktiv, men allikevel mistet jeg plutselig mensen og la på meg førti kilo på et par måneder. Jeg fikk hele tida høre "så feit du er blitt" og enda verre, "NÅ har du blitt for feit... NÅ må du slanke deg." Jeg gikk turer, svømte og trente styrke hver dag og spiste ingenting, som sagt, med mindre det var veldig, veldig kalorifattig. Jeg sa ifra om mensen til legen, som ikke gjorde noe for å hjelpe meg. Jeg måtte mase hver måned i fire år før hun hørte på meg. Så tok de masse tester og jeg fikk bekreftet PCOS. Ingenting mer har blitt gjort siden. Jeg har ikke blitt henvist til dietetiker eller gynekolog i ettertid. Jeh hater helsevesenet!! De skriker opp om overvekt og gjør ingenting for å hjelpe pasientene sine.
Hoppetaujenta Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 (endret) Mye som kan sies om den saken, men ikke stort som hjelper deg, er jeg redd. Er det kanskje bare en av de tingene en må godta, frem til vitenskapen finner ut noe nytt og fantastisk? At motivasjonen kan synke til bunnivå og enda litt til...det er vel bare slik det er i perioder. Og selv om periodene er lange, må en ikke gi opp. Å gi opp gjør vondt verre, som regel. Å klare å holde vekta stabil er vel en liten seier det, midt oppi alt som er vanskelig. Klem til deg - navnesøster. Endret 15. august 2010 av Margareth
jeg skal ha barn Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Jeg la på meg svært mye på veldig kort tid da jeg var seksten, til tross for at jeg bare spiste vanlig mat. Vi spiste aldri mye skrap hjemme, barepå lørdag eller søndag. Jeg var veldig aktiv, men allikevel mistet jeg plutselig mensen og la på meg førti kilo på et par måneder. Jeg fikk hele tida høre "så feit du er blitt" og enda verre, "NÅ har du blitt for feit... NÅ må du slanke deg." Jeg gikk turer, svømte og trente styrke hver dag og spiste ingenting, som sagt, med mindre det var veldig, veldig kalorifattig. Jeg sa ifra om mensen til legen, som ikke gjorde noe for å hjelpe meg. Jeg måtte mase hver måned i fire år før hun hørte på meg. Så tok de masse tester og jeg fikk bekreftet PCOS. Ingenting mer har blitt gjort siden. Jeg har ikke blitt henvist til dietetiker eller gynekolog i ettertid. Jeh hater helsevesenet!! De skriker opp om overvekt og gjør ingenting for å hjelpe pasientene sine. huff det var dårlig jeg hadde uregelmessig mens, stabil vekt og litt formye hår på kroppen, da søkte jeg på net og der fant jeg pcos... neste dag gikk jeg til legen, jeg gråt mye og sa til henne jeg kommer til å få skjegg hun henviste meg til en hormon spesialist med engang også fant dem at jeg hadde pcos etter det ble jeg henvist til en gynakolog og fikk metformin, mensen er ganske stabil nå. Heldigvis er fast legen min veldig flink og passer godt på pasiantene sine... håper du finner deg en ny fast lege.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #11 Skrevet 16. august 2010 Først og fremst all mulig støtte til deg, din situasjon høres trist og slitsom ut. Håper du får den hjelpen du ternger i forhold til PCOS, der må du nok bare være tøff og stå på kravene selv, desverre. Ang lavkarbo opplegget ditt: Ja, jeg er fremdeles på lavkarbo og spiser mye grønnsaker, salater, fisk, kylling og svin. Jeg spiser en del syrnede melkeprodukter, og litt nøtter og svisker. Jeg drikker mye vann, og holder meg unna kaffe og te. Alkoholforbruket er moderat, men jeg spiser en sjokolade, gele eller new dream is i helgene. Jeg prøver å spise ofte og lite, men det blir ikke oftere enn fire ganger daglig Jeg anbefaler deg å lese inne på atikins.com. Han anbefaler en "induksjonsfase" på 14 dager, hvor du kutter karboinntaket ned til et minimum. Maks 20 gram netto karbohydrater pr dag. (Netto karbohydrater = karbo minus protein). Senere kan du øke karbohydratene forsiktig, men hele tiden være obs på hva økningen gjør med vektnedgangen din. Nøtter: Atkins anbefaler ikke nøtter i denne første fasen, siden det kan gi deg seriøse "cravings" og gjøre det vanskelig å begrense kaloriinntaket. Husk at nøtter er veldig næringsrike, selv om de er sunne. Svisker: Det er en seriøs karbobombe. Jeg fant følgende: Prunes. ½ cup pitted prunes: 49 grams effective (net) carbohydrate plus 6 grams fiber and 209 calories. Is, gele, sjokolade og alkohol er også no-no. Men det som går an (har ikke prøvd selv) er å lage gele av fun light saft og gelatin. Når det gjelder å spise ofte, så er det en myte at dette hjelper ift forbrenning og vektnedgang. (Jeg tror ikke det er annerledes selv om du har PCOS?)Spis når du er sulten. Det har heller ikke noe å si når på dagen du spiser. Før gikk jeg eller svømte en time hver dag, men nå er jeg seriøst sliten, og det blir ikke mer enn en halvtime hver dag. Trist at du ikke har overskudd til å trene, håper dette vil endre seg igjen. Når det gjelder ekstra forbrenning ift å trene så er det beskjedent hva det har å si, det var det nylig en tråd om inne på dette forumet som du sikkert kan søke opp. Ellers mener jeg å ha hørt at mye av det som inngår i et lavkarbo kosthold også er bra for PCOS, stemmer det?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #12 Skrevet 16. august 2010 Kaffe og te kan du forresten godt unne deg
bergans Skrevet 16. august 2010 #13 Skrevet 16. august 2010 Uff, nå har eg virkelig nådd bånn.Jeg har trimmet hardt hver dag, spist ingenting med mindre det er veldig sunt/magert, og døyvet sult med sigaretter og cola light hver dag i over fem år, og gikk ikke ned et eneste gram, og mistet mensen. Da jeg var 20 fikk jeg diagnosen pcos, polycystisk ovariesyndrom, og jeg har en overvekt som er så og si umulig å kvitte seg med. Jeg begynte på lavkarbo tidlig i vår, og det hjalp litt, men nå står vekten bom stille. Jeg har ikke gått ned et gram på to uker, selv om jeg har vært streng. Det mangler ikke på disiplin, men resultater - og selvtillit. Jeg har ikke gitt helt opp, men det er så fortvilende og bedritent å gi 110% og få igjen 0. Jeg er så sliten. Og plutselig har legen min, som jeg har samarbeidet så godt med de siste ukene, startet på videreutdanning og reist, uten å si ifra til meg. Jeg har jobbet så hardt de siste årene, og nå står jeg alene og føler meg som en diger dritt; "Fem år!? Du er virkelig et drog! Det er jo så enkelt..." Det ødelegger meg og nå er jeg helt knust, og tom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Det eneste jeg klarer er å gråte. Leit å høre at du sliter, men det finnes råd og det er ting du kan endre på som kan utgjøre stor forksjell. For det første: kutt ut RØYK! Røyking vil påvirke reguleringen av insulin svært negativt, noe som så absolutt ikkje hjelper når du allerede sliter med en hormonforstyrrelse. Å kutte ut røyken vil føre til at du "bare" hat ett problem å takle på veien mot en sunn vekt og livsstil, som igjen kan gjøre det lettere å leve med PCOS (og kanskje PCOS i en mildere utgave). Finally, smokers had higher steady-state plasma glucose concentrations in response to a continuous infusion of glucose, insulin, and somatostatin (8·4 [0·2] vs 5·0 [0·3] mmol/l, p<0·001), despite similar steady-state plasma insulin concentrations. The findings show that chronic cigarette smokers are insulin resistant, hyperinsulinaemic, and dyslipidaemic compared with a matched group of non-smokers, and may help to explain why smoking increases risk of coronary heart disease. Kilde: The Lancet Volume 339, Issue 8802, 9 May 1992, Pages 1128-1130 Neste stag kan være å ikke bare å få bukt med røykestopp, men også vurdere dietetiker som kan ta en grundig gjennomgang av kostholdet ditt, dine behov og dine ønsker. H'n kan se hva du mangler, om du trener mer/mindre, og ikke minst balansere fobruk vs inntak ift sykdommen din. Ikke gi opp, men bruk alt til å lære kroppen din bedre å kjenne. Den vil spille på lag med deg, menn kun hvis du retter deg etter kroppens regelverk; dvs røyk og lettprodukter må ut, trening, mye fisk, hvitt kjøtt, fiber, bær og grønt må inn. Lykke til og husk at fornuftig trening vil uansett, alltid, samma søttan, gjøre deg godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå