AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Jeg er så kvalm og sint og lei meg nå. En som vi vet om(kjjenner dem ikke direkte), kjøpte 4 kaninunger i sommer. De skulle visst få besøk fra fire barn og foreldrene( slektninger) i sommeren og for at dem ikke skal krangle om kaninen så kjøpte de ikke bare en men fire stykker(en hver). Nå er sommeren over og tilfeldigvis spurte mamma dem hvordan det går med kaninene, og da sa hun dama at nei de trengte dem ikke lengre fordi ungene har dratt så de ble satt ut til andre dyr. ???????!!!!. DE trengte kun kaninene for at ungene ikke skulle kjede seg og for at de ikke skulle forstyrre de voksne. UNNSKYLD MEG???? mamma fortalte dette til meg og jeg kjente jeg ble kjempe sint og bannet. Hvordan kan man forhindre sånt? Neste gang jeg hører noen kjøper kaniner for morro skyld så vil jeg ikke bare være stille og ikke gjøre noe med det. Går det an å anmelde sånt? Det skulle vært strengere straff i Norge for dyremishandling:( De ble sikkert ikke tatt vare på engang fordi de var bare ute og det var kun ungene som matet dem og tok seg av dem. En annen jeg kjenner sa hun var der engang og så bare et kaninhode og ingen kropp???????? :(
Gjest strykebrett Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 Vet ikk ehelt hva jeg skal si til dette jeg.. det er jo helt sjukt jo!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Slike foreldre skulle gått på kurs og lært verdien av alle levende skapninger. Det triste er at denne typen holdning vil barna rundt dem etterhvert arve, du kan ikke skjule tanker og kroppspråk for barn. At de ikke liker dyr eller bryr seg om dem, vil smitte over.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 de ville vel ikke lære noe til barna, de ville bare at det ene barnet deres og de tre barna som kom på besøk ikke skulle forstyrre de voksne menneskene i samtalene deres. Stakkars kaninungene har sikkert lidet hele sommeren også drept når de ikke trengtes:(. At slike folk finnes er så uvirkelig for meg. værste er jo at de uten skam bare sa det rett ut at slik og slik gjorde dem...
frk.Sjovn Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Rett og slett kvalmt! Jeg trodde dette var slike holdninger som hadde blitt kastet bort jeg, men tar tydelig feil. For noen fæle mennesker! Syns du skal gå og snakke med disse personene, og informere de om det ene og andre, de som foreldre burde vite bedre og sette et godt eksempel for disse barna og andre. Det burde alle foreldre! Anmeld dem, hvertfall informer politiet eller andre om at det foregår noe slikt der.. Da vi hadde en rolig protest forran et sirkus her i byen, kom det mødre bort til oss og lo, fortalte oss hvor dumme vi var, rett forran barna sine, tenk hva slags eksempler de setter!?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 går det an å melde slikt ? en vennine jeg snakket om sa at her i Norge er det vanskelig å anmelde slikt når det gjelder smådyr som kaniner og sånt?
frk.Sjovn Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 går det an å melde slikt ? en vennine jeg snakket om sa at her i Norge er det vanskelig å anmelde slikt når det gjelder smådyr som kaniner og sånt? Du kan anmelde ja, om det skjer spesielt mye er jo aldri sikkert. Men det er jo alltids verdt et forsøk?! Dette skjer jo med katter hver sommer, så noe burde bli gjort!
Aelita Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 Du kan ringe mattilsynet og fortelle dem hvem som har gjort hva, og det er opptil dem å ta tak i saken. Vanskelig å melde det er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #10 Skrevet 14. august 2010 Du kan ringe mattilsynet og fortelle dem hvem som har gjort hva, og det er opptil dem å ta tak i saken. Vanskelig å melde det er det ikke. Okei takk for hjelpen. Jeg skal gjøre det. Må vente til mamma kommer hjem for det er hun som vet hvem de er og hvor de bor.
MissMas Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Uffda.. Og de kan jo bidra til kaninkolonier også, hvis kaninene vokser opp og formerer seg. Fysj, ekle folk. Anmeld dem du ja
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Det er uansvarlig å sette de ut på egenhånd dersom det var det som skjedde. De kunne heller ha fødd på de en måned eller to og så tatt livet av de. Kanin spises og er faktisk godt.
Aelita Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Okei takk for hjelpen. Jeg skal gjøre det. Må vente til mamma kommer hjem for det er hun som vet hvem de er og hvor de bor. Lykke til!
Gjest BabyBlue Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Dette skulle vært anmeldt til mattilsynet. Mattilsynet gir jo blaffen i hvordan det går med noen kaniner, det gjelder forsåvidt politet også. Det jeg hører mest fra når det gjelder anmeldte saker som dette, sier bare politet "Men det er bare et dyr." Men for all del: ring og fortell hva som har skjedd, og si at det har rystet hele nabolaget o.l. Gjør litt inntrykk på folka. Jeg hadde tatt saken i egne hender og sagt hun dama noen sannhetens ord. Motbydelig rett og slett.
Gjest Venelite Skrevet 14. august 2010 #15 Skrevet 14. august 2010 enig med over her, anmeld de. Fint å høre at du vil gjøre noe med det!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #16 Skrevet 14. august 2010 wut? Høres ut som noe dr. Evil kunne funnet på. "Here kids. Play with these rabbits, and when you're done. Throw them away! moahahaha" De folka ser ikke tilfeldigvis slik ut?
Gjest Elastica Skrevet 16. august 2010 #17 Skrevet 16. august 2010 Det er uansvarlig å sette de ut på egenhånd dersom det var det som skjedde. De kunne heller ha fødd på de en måned eller to og så tatt livet av de. Kanin spises og er faktisk godt. Enig. Å skaffe seg kaniner med det formålet er ansvarsløst. Likeledes å sette de ut når de ikke ville ha de mer. Man skal sørge for å ta skikkelig vare på de dyrene man skaffer seg. Jeg ville heller sørget for at de hadde hatt det fint i et par måneder, og så tatt livet av de på en ordentlig måte. Kaniner smaker veldig godt.
Independent_ Skrevet 16. august 2010 #18 Skrevet 16. august 2010 Saken er TS, at kaniner er et veldig vanlig kjæledyr for barn å ha. Og barn behandler ikke alltid dyr like godt, selv voksne ser på kaniner som bare leketøy og ikke dyr. Jeg syns det er litt uetisk å ha kaniner i det heletatt dersom det ikke er av foreldrenes interesse også. Å gi kjæledyr til barn som ikke foreldrene har noen interesse av å ha, sier seg selv at det er idiotisk. Men kaniner har ikke et så langt liv i utgangspunktet, og man kan se på dette på flere forskjellige måter. Det er direkte frekt og uetisk å ha kaniner presset inn i et lite bur inne i huset som aldri får være ute, men mange av de som har kaniner ute er plaget med at rev og fugler kan ta kaninene for fòr. Dette er en helt naturlig del av verdenen og dyrelivet og det er sånn den skal fungere. Det viktigste er jo bare at man ikke lar kaninene pines. Det går heller ikke an å forhindre noe slikt, siden man aldri vet hva som faktisk skjedde med kaninene.
Zzyzx Skrevet 16. august 2010 #19 Skrevet 16. august 2010 Man skal sørge for å ta skikkelig vare på de dyrene man skaffer seg. Jeg ville heller sørget for at de hadde hatt det fint i et par måneder, og så tatt livet av de på en ordentlig måte. Kaniner smaker veldig godt. Ja, ikke sant? Så kunne man lært ungene litt om livets realiteter i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå