Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om sukker egentlig er farlig, hvis man ser bort ifra at det kan bli lagret som fett. Hvis man trener veldig veldig mye, er det like vel dumt med sukker siden man må fylle opp glykogenlagrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om sukker egentlig er farlig, hvis man ser bort ifra at det kan bli lagret som fett. Hvis man trener veldig veldig mye, er det like vel dumt med sukker siden man må fylle opp glykogenlagrene?

Rent rørsukker er noe som vi absolutt ikke trenger mye av. Karbohydrater trenger vi, særlig hvis man trener mye, men det er bedre å få dem fra langsommere kilder som grovbrød, energibarer bestående av tørket frukt og korn osv. På slutten av en lengre konkurranse kan det være fordelaktig å ta seg en sukkergel for å få et raskt boost av blodsukkeret, men hvis man gjør det tidlig i konkurransen vil man få et påfølgende fall i blodsukkeret.

Skrevet

Rent rørsukker er noe som vi absolutt ikke trenger mye av. Karbohydrater trenger vi, særlig hvis man trener mye, men det er bedre å få dem fra langsommere kilder som grovbrød, energibarer bestående av tørket frukt og korn osv. På slutten av en lengre konkurranse kan det være fordelaktig å ta seg en sukkergel for å få et raskt boost av blodsukkeret, men hvis man gjør det tidlig i konkurransen vil man få et påfølgende fall i blodsukkeret.

Ok, tusen takk for svar :D

Skrevet

Ja, sukker er farlig. Det hemmer immunforsvaret og gjør deg lettere syk.

Best å styre unna det. Gjemmer seg mye sukker i matvarer, så best å lage all mat selv ;)

Skrevet

Rørsukker har ingen gode egenskaper overhodet. Tomme kalorier, rett og slett.

Raske karbohydrater kan man få fra andre kilder.

Skrevet

Rørsukker har ingen gode egenskaper overhodet. Tomme kalorier, rett og slett.

Raske karbohydrater kan man få fra andre kilder.

Hvilke kilder er det best å få raske karbohydrater fra?

Skrevet

Alt med måte. En teskje sukker er ikke farlig, men en kilo sukker er "farlig". Du blir slapp, får dårligere imunnforsvar og blir ekstra utsatt for infeksjoner.

Skrevet

Sukker er jo en av de tingene man bør få i seg med måtehold, men jeg foretrekker helt klart sukker fremfor å få i meg all den dritten de produserer nå om dagen som substitutt for sukkeret. De stoffene tror jeg er en hel del mer farlig enn sukkeret i seg selv.

Skrevet

personlig spiser jeg bare sundt umettet fett og protein i tillegg til grønt og frukt. Spiser ingen karbohydrater. Men sundt fett er en veldig god energikilde, og er nok mye bedre enn karbohydrater.

Men om du kan og vil spise karbohydrater er det best å velge grove speltprodukter.

Spelt er det beste melet å spise, egentlig.

Velg ekte spelt-pasta, spelt-brød, ekte brun ris eller råris.

Styr unna produkter av hvitt mel, slik som hvit pasta, hvitt brød. Hvit ris er heller ikke så bra, kanskje en sjelden gang.

Skrevet

Sukker er jo en av de tingene man bør få i seg med måtehold, men jeg foretrekker helt klart sukker fremfor å få i meg all den dritten de produserer nå om dagen som substitutt for sukkeret. De stoffene tror jeg er en hel del mer farlig enn sukkeret i seg selv.

Kan nok være enig i dette. Men jeg lager alltid all mat fra grunnen av, og kun av rene, gode råvarer.

Får aldri i meg kunstig søtning, men ytterst sjelden litt sukker.

Kanskje en grunn til at de sier at man kun skal spise godis på lørdager. :)

Skrevet (endret)

Ja, sukker er farlig. Det hemmer immunforsvaret og gjør deg lettere syk.

Best å styre unna det. Gjemmer seg mye sukker i matvarer, så best å lage all mat selv ;)

Den første påstanden din vil jeg gjerne se noen kilder på. Det tror jeg rett og slett ikke på.

Sistnevnte er jeg svært enig med.

Når det gjelder sukker så har sukker(i den betydning enkle karbohydrater/glukose) en svært viktig rolle i kroppen når det gjelder omsetting av energi.

Nå klarer kroppen heldigvis å bryte mer komplekse karbohydrater, proteiner og fett ned til enklere karbohydrater(glukose). Så i utgangspunktet er det ikke behov for å få tilført disse gjennom kosten.

Som Lance påpeker er det gunstig å få i seg raske/enkle karbohydrater mot slutten, eller etter en treningsøkt. Underveis er det også gunstig å få i seg litt, men da helst i en slags sportsdrikk som også inneholder elektrolytter, da spesielt natrium. Det bidrar til å holde væskebalansen i orden og er faktisk med på å redusere restutisjonstiden.

Sukker som finnes naturlig i frukt og grønt er slett ikke så ugunstig og om man skal spise sukker bør man holde seg til denne variantene da man i får i seg mye vitaminer og mineraler i tillegg.

Endret av Supraspinatus
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

personlig spiser jeg bare sundt umettet fett og protein i tillegg til grønt og frukt. Spiser ingen karbohydrater.

Ikke for å være frekk, men...

Først sier du at du spiser frukt og grønt, og så sier du at du spiser ingen karbohydrater...

Frukt og grønt ER karbohydrater!

Endret av Rosemor
Skrevet

Hei!

Du spør nok altfor generelt til at et godt svar kan gies. Det beste er å bruke tid og energi på å lese om hvordan kroppens fordøyelse virker, hva kroppen trenger av næringsstoffer under ulike forhold (stillesittende, maratonløp, gårdsarbeid, shopping etc) og hvordan kombinere matvarer tilå gi variert, balansert kost.

Sukker er bare et folkelig begrep som av noen menes det hvite pulveret, mens andre tar med demerera og muscovado, og andre igjen tar en skrå en sier at all karbohydrat er sukker. Det siste blir veldig feil hvis det menes at karbohydrat (CHO) er farlig, og når all CHO likestilles med C6H6O6 (ren glukose). Det samme problemet oppstår når spørsmålet blir om fett er farlig; hva slags type fett snakker vi om, i hvilke mengder, hvor prosessert er den, hvordan blir fett brukt, hvor aktiv er mennesket som spiser fett etc etc.

Det som levner liten tvil er at det er svært ugunstig og direkte helsefarlig å leve på ihjelprosessert, raffinert helfabrikata, uansett hav det er. Store mengder mettet fett (som også inneholder mer transfett), transfett/hydrogenerte oljer, raffinert sukker og mel, og tilsetningsstoffer vil gjøre enhver mer eller mindre syk over tid. Og det bør ikke komme som en bombe på noen. MEN - jo mer fysisk aktiv du er, og jo mer hardt, langvarig fysisk arbeid du utfører, jo mer kna du tillate deg å spise av lettfordøyelig CHO og fett. Transfett er dog alltid farlig, samme søttan. En polfarer kan bøtte i seg enorme mengder fett og sukker, men likevel kome radmager tilbake, nettopp fordi miljøet og treningsmengdene er så ekstreme. Toppidrettsutøvere må spise store mengder CHO for å toppe glykogenlagre og sikre restitusjon etter løp/konkurranser. En kontoransatt som går gjennomsnittlig 3000 skritt om dagen har helt andre behov.

Alle baler og breker om hva mennesker allid har spist, steinaldermat, fettorgier, ekstreme lavkarbo etc, og har som postulat at mennesket som organisme kke har forandret seg på x tusen år, derfor må x mat fortsatt være ok. Det samtlige hiver ut vinduet er at aldri før har vi latt unger få mobiltelefoner, spillkonsoller, plasmaskjermer, mikrobølgeovner, SUVer og alt annet fysisk passifiserende inn med morsmelka. Aldri har en del av verdens befolkning hatt mindre behov for energiinntak, nettopp fordi det vi inntar ikke blir brukt, og det vi inntar er av elendig kvalitetet. Pris, tilgjengelighet, latskap og lettvinthet har tatt over for kvalitet, miljø, ansvar for egen helse og ansvar for andres framtid.

Ooops, ble et samfunnkritisk oppgulp her, men poenget er at jo mer kontroll du har på hva maten din er laget av, hvor maten din kommer fra og at du holder kroppen din ved like, jo mer kan du unne deg av det syndige og søte. Alt er farlig i feil doser, men litt kunnskap og ansvarsfølelse overfor den helt geniale konstruksjonen som kroppen din er, vil holde deg på stødig kurs.

Skrevet

Du spør nok altfor generelt til at et godt svar kan gies. Det beste er å bruke tid og energi på å lese om hvordan kroppens fordøyelse virker, hva kroppen trenger av næringsstoffer under ulike forhold (stillesittende, maratonløp, gårdsarbeid, shopping etc) og hvordan kombinere matvarer tilå gi variert, balansert kost.

Sukker er bare et folkelig begrep som av noen menes det hvite pulveret, mens andre tar med demerera og muscovado, og andre igjen tar en skrå en sier at all karbohydrat er sukker. Det siste blir veldig feil hvis det menes at karbohydrat (CHO) er farlig, og når all CHO likestilles med C6H6O6 (ren glukose). Det samme problemet oppstår når spørsmålet blir om fett er farlig; hva slags type fett snakker vi om, i hvilke mengder, hvor prosessert er den, hvordan blir fett brukt, hvor aktiv er mennesket som spiser fett etc etc.

Det som levner liten tvil er at det er svært ugunstig og direkte helsefarlig å leve på ihjelprosessert, raffinert helfabrikata, uansett hav det er. Store mengder mettet fett (som også inneholder mer transfett), transfett/hydrogenerte oljer, raffinert sukker og mel, og tilsetningsstoffer vil gjøre enhver mer eller mindre syk over tid. Og det bør ikke komme som en bombe på noen. MEN - jo mer fysisk aktiv du er, og jo mer hardt, langvarig fysisk arbeid du utfører, jo mer kna du tillate deg å spise av lettfordøyelig CHO og fett. Transfett er dog alltid farlig, samme søttan. En polfarer kan bøtte i seg enorme mengder fett og sukker, men likevel kome radmager tilbake, nettopp fordi miljøet og treningsmengdene er så ekstreme. Toppidrettsutøvere må spise store mengder CHO for å toppe glykogenlagre og sikre restitusjon etter løp/konkurranser. En kontoransatt som går gjennomsnittlig 3000 skritt om dagen har helt andre behov.

Alle baler og breker om hva mennesker allid har spist, steinaldermat, fettorgier, ekstreme lavkarbo etc, og har som postulat at mennesket som organisme kke har forandret seg på x tusen år, derfor må x mat fortsatt være ok. Det samtlige hiver ut vinduet er at aldri før har vi latt unger få mobiltelefoner, spillkonsoller, plasmaskjermer, mikrobølgeovner, SUVer og alt annet fysisk passifiserende inn med morsmelka. Aldri har en del av verdens befolkning hatt mindre behov for energiinntak, nettopp fordi det vi inntar ikke blir brukt, og det vi inntar er av elendig kvalitetet. Pris, tilgjengelighet, latskap og lettvinthet har tatt over for kvalitet, miljø, ansvar for egen helse og ansvar for andres framtid.

Ooops, ble et samfunnkritisk oppgulp her, men poenget er at jo mer kontroll du har på hva maten din er laget av, hvor maten din kommer fra og at du holder kroppen din ved like, jo mer kan du unne deg av det syndige og søte. Alt er farlig i feil doser, men litt kunnskap og ansvarsfølelse overfor den helt geniale konstruksjonen som kroppen din er, vil holde deg på stødig kurs.

Det ble ikke noe spisedag i helgen, formoder jeg? :gjeiper:

Skrevet

Det ble ikke noe spisedag i helgen, formoder jeg? :gjeiper:

Nei, bættre! Jeg spiser ikke :lur:

(minus en hel pizza, med ekstra ost, og firkløversjokkis, etter sykkeltur opp et lite fjell; var så bratt ned at bremsene lukta svidd, svikta og jeg måtte gå mesteparten.....)

Skrevet

Jeg orker ikke å sitere alt du skrev, Bergans, men tusen takk for så langt svar!

Jeg trener ca 10 timer i uka, og spiser en god del karbohydrater, men det tror jeg jeg trenger. Jeg har gått tom midt i en 3 timers treningsøkt før, det er ikke gøy!

Skrevet

Jeg orker ikke å sitere alt du skrev, Bergans, men tusen takk for så langt svar!

Jeg trener ca 10 timer i uka, og spiser en god del karbohydrater, men det tror jeg jeg trenger. Jeg har gått tom midt i en 3 timers treningsøkt før, det er ikke gøy!

Ja, for all del, jeg er ikke av den oppfatning at "sukker" er farlig, så lenge du trener aktivt og bruker det nettopp til å fylle opp glykogenlagre. Det er jo bevegelse vi er laget for, og lange økter må suppleres med lettfordøyelig sukker. Om du foretrekker gummibjørner, sportsdrikker eller flytende glucose er opp til deg og kroppen din :)

Trener du moderat-intenst i over en time så er er du nødt til å innta mengder energi både under og etter trening. Husk også at trening eliminerer mange av de skadelige effektene visse typer mat vil ha for en som er stillesittende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...