Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et veldig bra domenenavn som jeg opprettet for et par år siden.

Har en plan med denne, men kan lite med data, sette opp websiden osv.

Jeg har nå fått tilbud fra en på nettet som ønsker å hjelpe litt til gratis. Han er en "gammel traver" på et webforum.

Jeg har webhotel. Han vil ha SQL- brukernavn og passord, samt FTP- brukernavn + passord.

Jeg har forhørt meg litt rundt, og de fleste sier at det er ok, mens andre sier at man må stole 100% på vedkommende osv.

Er det noen her som har peiling på dette, og er disse passordene greit å gi ut? (Jeg oppgir ikke passord på webhotellet mitt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et veldig bra domenenavn som jeg opprettet for et par år siden.

Har en plan med denne, men kan lite med data, sette opp websiden osv.

Jeg har nå fått tilbud fra en på nettet som ønsker å hjelpe litt til gratis. Han er en "gammel traver" på et webforum.

Jeg har webhotel. Han vil ha SQL- brukernavn og passord, samt FTP- brukernavn + passord.

Jeg har forhørt meg litt rundt, og de fleste sier at det er ok, mens andre sier at man må stole 100% på vedkommende osv.

Er det noen her som har peiling på dette, og er disse passordene greit å gi ut? (Jeg oppgir ikke passord på webhotellet mitt)

Hvis du vil ha hjelp må du jo gi det til han.

Han kan jo ikke uten videre overta hele domenet, selv om han har disse passordene

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg er jo kjempeglad for hjelp, og han virket oppriktig og hyggelig.

Men jeg vil ikke gjøre noe dumt, man vet jo aldri..

Det er først og fremst domenenavnet mitt jeg er redd for.

Hva er det verste som kan skje..., vet du det?

Og er det i tilfelle reversibelt?

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg er jo kjempeglad for hjelp, og han virket oppriktig og hyggelig.

Men jeg vil ikke gjøre noe dumt, man vet jo aldri..

Det er først og fremst domenenavnet mitt jeg er redd for.

Hva er det verste som kan skje..., vet du det?

Og er det i tilfelle reversibelt?

Hvis han prøver å stjele domenenavnet, må jo evt flytting/overdragelse godkjennes fra deg eller en epostadressen du bestilte det fra.

Litt avhengig av hvor du har webhotellet ditt?

Hvis han legger ut dritt på domenestedet ditt, kan du jo bare fjerne dritten han har lagt ut, og bytte passordene (ftp) så han ikke får tilgang mere

Skrevet

Hvis han prøver å stjele domenenavnet, må jo evt flytting/overdragelse godkjennes fra deg eller en epostadressen du bestilte det fra.

Litt avhengig av hvor du har webhotellet ditt?

Hvis han legger ut dritt på domenestedet ditt, kan du jo bare fjerne dritten han har lagt ut, og bytte passordene (ftp) så han ikke får tilgang mere

Takker og bukker! :)

Da sender jeg over passordene nå.

p.s: Jeg bruker Domeneshop.no

Skrevet

Om han er til å stole på, vet vi jo ikke. Men hvis han skal hjelpe deg med websiden, så er det lite han kan gjøre uten passordene :)

Skrevet

Pass iallfall på at du endrer passordet etter han er ferdig med siden, og at du ikke bruker de samme passordene flere steder :)

Skrevet (endret)

Da må hun trolig endre passord i koden i flere filer også. MySQL-koden skrives i noe av php-koden (hvis det er PHP som brukes)

FTP-koden ville jeg endret, ja.

Men hvis vedkommende virkelig ikke er til å stole på, så kan han legge inn en fil med et script som gir han tilgang til å ødelegge via browseren. Men hvis det er en "gammel traver" på et forum (nwf?), så er han sikkert til å stole på!

Endret av Jade
Skrevet

Da må hun trolig endre passord i koden i flere filer også. MySQL-koden skrives i noe av php-koden (hvis det er PHP som brukes)

FTP-koden ville jeg endret, ja.

Men hvis vedkommende virkelig ikke er til å stole på, så kan han legge inn en fil med et script som gir han tilgang til å ødelegge via browseren. Men hvis det er en "gammel traver" på et forum (nwf?), så er han sikkert til å stole på!

Var mest innloggingspassordet jeg tenkte på ja. Databasepassordet er det vel uansett ikke så farlig med, det "verste" man kan gjøre er å herpe databasen (men antar seriøse webhotell uansett har backup).

Skrevet

Kan du ikke bare dumpe hele databasen på en lokal server?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...