Gjest gjest Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Hei! Det har vært mange spørsmål om sjalusi her inne, og jeg er en som kjenner meg igjen i mange av spørsmålene. Det jeg trenger hjelp til er å se dette fra mannens side. Når man plages av sjalusi selv, er det lett å henge seg opp e egne følelser, for sjalusi er virkelig en vanskelig følelse å takle. Jeg tror det kunne vært bra å få høre litt fra menn. Hvordan oppleves det å være sammen med en dame som er fryktelig sjalu? Hvilke situasjoner er de verste? Hvordan skulle dere ønske at dette med sjalusi ble håndtert? Kanskje det kan hjelpe oss sjalu damer til å behandle følelsene på en bedre måte, og dermed få en bedre hverdag sammen. Noen?
Gjest bjarne Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 Handler vel litt om trygghet dette? Og selvtillit.
Gjest TS Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Handler vel litt om trygghet dette? Og selvtillit. Det tror jeg også. Noen råd til hva jeg kan gjøre? Og hva kan jeg forvente av mannen?
Gjest brutal_mann Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 Det er utrolig slitsomt. Bruker masse krefter på unødvendig tøys som igjen tapper forholdet for krefter. Så oversjalu damer unngår jeg. Orker ikke slike drama queens.
Gjest TS Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Det er utrolig slitsomt. Bruker masse krefter på unødvendig tøys som igjen tapper forholdet for krefter. Så oversjalu damer unngår jeg. Orker ikke slike drama queens. Hva hvis denne dama vet at problemet ligger hos henne, og er villig til å jobbe med saken? Hvilke råd vil du da gi?
Gjest Venelite Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Jeg har vært sykelig sjalu selv, endte opp med å gjøre ting som er helt på bærtur for å finne ut både det ene og det andre, etterpå satt jeg med en ekkel følelse, knakk sammen og tenkte hva i helvete er det jeg driver med. For meg hjalp det å prate med noen, har en psykolog som er veldig forståelsesfull og grei. Personlig får jeg episoder, det går ikke over lengre tid men plutselig kan jeg få "anfall" som gjør at jeg blir både paranoid, sint... Har noen diagnoser, og det er ikke så uvanlig med det. Sjalusi er vondt, og ofte vet vedkommende at det er galt men de klarer ikke slutte å tenke på det, det kan være så mye som spiller inn. Enkelte skjuler det mest mulig og går rundt som tikkende bomber. Rådet mitt er å få dette ut til noen, en psykolog eller en annen forståelsesfull person, for man må få det ut. Og prøv å ikke være anklagende mot kjæresten, heller bare si "jeg tror jeg har problemer med meg selv så jeg skal søke hjelp, jeg er lei meg og frustrert og sliter mye med sjalusitanker..." noe sånt, istedet for å lage en krangel på ny, for det vil kun bære med seg negative ting. Det er det beste jeg kan komme med. Vet ikke om folk er enig med meg, og så fins det jo forskjellige typer sjalusi, og forskjellige grunner. Men beste rådet mitt er å prate med en psykolog, de har taushetsplikt og kan også se ting fra en annen side.
Gjest Venelite Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Nå er jeg en dame da men klarte ikke la vær å svare. Men jeg tror mange menn synes det er vanskelig å gjøre så mye, for det blir så mye ord mot ord fordi dama ikke klarer å styre seg, derfor tror jeg at man må ta steget sitt selv og gjøre noe med det.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 Hva hvis denne dama vet at problemet ligger hos henne, og er villig til å jobbe med saken? Hvilke råd vil du da gi? Snakk, snakk, snakk. Sett ord på ting. Finn psykolog.
I Grosny Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 Min x fikk problemer med meg pga sjalusi. Hun hadde såpass trange grenser at jeg kom i skade for å trå over disse. Med derpå følgende krise, og langtids vonde følelser, som endte med brudd. Pkt. 1. Fortell mannen din hvor grensa di går, ellers så ser han den kanskje ikke. Pkt 2. Blir det diskusjon, så tro på han 100%, hvis du ikke tror han, så er poenget med samtalen borte, og dere har i praksis kommunikasjonsbrudd, som er veldig usunt for et forhold. Pkt3. Det du trenger er trygghet, og det får du faktisk med tiden. Dere blir bedre kjent, og tryggere, med tiden. Det er fint å lese at psykologer kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå