Gå til innhold

NAV - person-nummer i brev.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nylig brev fra NAV angående møte.

Med i dette brevet låg det ein svarslipp som eg kan bruke om eg ikkje kan møte.

På denne svar slippen står heile navnet mitt, adressa mi og heile fødsels/person nummeret mitt (eg reagerer naturligvis på sistnevnte).

Dette kan umulig være lov. Eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jack The Ripper
Skrevet

Fikk nylig brev fra NAV angående møte.

Med i dette brevet låg det ein svarslipp som eg kan bruke om eg ikkje kan møte.

På denne svar slippen står heile navnet mitt, adressa mi og heile fødsels/person nummeret mitt (eg reagerer naturligvis på sistnevnte).

Dette kan umulig være lov. Eller?

Hvorfor skulle det ikke være lov? Det skal jo tilbake til de som sendte det ut? Det sendes stadig personnummer i brev. det er helt nødvendig. Det du kanskje blander med, er de gangene hvor personnummeret synes gjennom plastruta på konvolutten. Det skal selvsagt ikke skje.

Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være lov? Det skal jo tilbake til de som sendte det ut? Det sendes stadig personnummer i brev. det er helt nødvendig. Det du kanskje blander med, er de gangene hvor personnummeret synes gjennom plastruta på konvolutten. Det skal selvsagt ikke skje.

Fordi det kan misbrukes om det havner i feil hender? :klø:

Skrevet

Jeg regner med at det var en svarslipp som bare kunne frankeres og legges rett i postkassa. Det ville ikke jeg gjort, jeg ville lagt den i en konvolutt. Og jeg er enig med deg at nav ikke burde sende ut svarslipper med personnummer og oppfordre til å ikke bruke konvolutt.

Skrevet

Personnummeret er ikke konfidensiell informasjon, så at de bruker det på den måten er forsåvidt helt greit. ID-tyver trenger ikke personnummeret for å begå ID-tyveri dersom det er det man er redd for.

Gjest Jack The Ripper
Skrevet

Jeg regner med at det var en svarslipp som bare kunne frankeres og legges rett i postkassa. Det ville ikke jeg gjort, jeg ville lagt den i en konvolutt. Og jeg er enig med deg at nav ikke burde sende ut svarslipper med personnummer og oppfordre til å ikke bruke konvolutt.

Nei, det er ikke en slik svarslipp som kan sendes uten konvolutt

Gjest Jack The Ripper
Skrevet

Fordi det kan misbrukes om det havner i feil hender? :klø:

Eh.. det sendes daglig ut bankbrev, offentlige brev, forsikringspapirer og annet hvor ditt personnummer står skrevet. Men for å få tak i disse opplysningene må man altså gjøre seg til posttyv, siden

man må åpne kopnvoluttene for å se personnummeret.

Slutt og lag krøll av bagateller, dette er en IKKESAK, ts!

Skrevet

Mener du at ditt personnummer synes utenpå konvolutten, eller på selve brevet ?

Førstnevnte er selvfølgelig ikke bra, men sistnevnte gjøres jo hele tiden, på slike brev står det "Unntatt offentlighet"

Skrevet

Det er greit å sende slikt pr post, men det er ikke lov å sende personnummer pr epost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...