Gå til innhold

Trenger gode råd fra dere med erfaring som skjønnhetsbloggere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg: Jeg skal starte en skjønnhetsblogg! Jeg leser andre sine, og føler bare mer og mer et behov for å bidra med en slik selv, tror det kan bli kjempegøy.

Jeg har begynt å planlegge, men jeg trenger litt guiding fra dere suksessfulle bloggere, vil lage en BRA blogg, som noen faktisk leser. Hva skal til for å få til en skikkelig bra skjønnhetsblogg? Hva bør jeg unngå? Hva med layout, noen tips?

Hvordan er det med dere kjente, blir dere sponset? Hvordan kan jeg bli sponset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hehe, går ut i fra at jeg enten er Heidi eller den andre Heidi? ;)

Så gøy at du vil begynne å blogge, da må du bli med i "Norske Skjønnhetsbloggere" så får du litt gratisreklame på bloggen min ;)

Jeg syns at man kommer langt med vanlig god bloggeoppførsel:

- Svare leserne hyggelig, selv om det er 198. gang du får samme spørsmål

- Skrive på en hyggelig måte, ikke tro at du er bedre enn andre

- Være åpen for forslag fra lesere til forbedring

- Være engasjert i bloggmiljøet, ta deg tid til å bli kjent med leserne dine, og les og kommenter på andre sine blogger.

Vær deg selv, og få frem personligheten din i innleggene dine, med humor og godt humør og sånn.

Hvis du vil ha mange lesere må du også levere blogginnlegg mer enn 2 ganger i uka, jo flere (gode) innlegg du produserer i begynnelsen, jo fortere vokser lesertallene dine.

Vet ikke om du tenker på meg når du skriver "kjente", men det hender jeg får ting sponset, jeg blir ofte kontaktet at firmaer og nettbutikker som vil sende meg ting, og noen ganger sier jeg ja. Som regel kjøper jeg ting selv da. Liker det best.

Du kan selvfølgelig sende mail rundt til nettbutikker og spørre om å få ting sponset, men har du ambisjoner om å få bloggen til å bli stor og god, må du nok regne med å bruke litt penger på det selv også ;)

Mange av disse "sponsorne" er ofte mest interessert i å bruke veldig lite penger på reklame, så de kan gjerne sende deg noe billig crap, og forvente 1000 fine ord og masse reklameplass på siden din, ellers blir de sure (jeg har dårlig erfaring med det). Så det er viktig å være litt kritisk, og ikke blir overlykkelig for å få noe gratis, og gå med på hva som helst.

Når det gjelder layout og sånn, er et fint design som er ryddig en god ide, det gjør det lett for leserne å finne informasjonen de er ute etter.

Lykke til med bloggingen ;)

Klem fra Heidi

Endret av Heidie
Skrevet (endret)

Jeg er ingen skjønnhetsblogger, men en observant leser :)

Det som er viktig er:

- Ikke rakk ned på andre skjønnhetsbloggere! Flere skjønnhetsbloggere gir oss flere synspunkter på ting (reviews osv). Dere er ikke konkurrenter!

- Vær hyggelig mot leserne deres. Behandle alle likt. Favorisering og klikking hører ikke hjemme på en seriøs blogg.

- Det finnes ingen dumme spørsmål. Selv om skjønnhetsbloggerne vet mye, så er det ofte gresk for oss andre.

- Vi lesere elsker reviews, og vi elsker steg-for-steg. Vi elsker tips om gode kjøp, og guider om netthandel (ebay, paypal, unngå å bli lurt, gode nettbutikker, moms, rabattkoder, osv)

- Hør på leserne dine! Det er gull verdt å vite hva leserne vil ha! Får de reviews og artikler som interesserer dem, så har du faste lesere på et blunk!

- Blogg ofte! Det er alltid kjekt når det kommer nye innlegg. Skal du på ferie, så kan du jobbe med noen artikler, og sette på hvilke datoer de skal publiseres, så tar ikke bloggen ferie :)

- Igjen! Vær hyggelig og ha en god tone mot alle! Spydigheter hører ikke hjemme noen steder!

- Innlegg med siste kolleksjonen til mac/dior/chanel/o.l. med 50 produktbilder fra siten deres er kjeeeeedelig! Har du derimot kjøpt noe fra disse kolleksjonene og har lyst til å tipse om det, eller det er noe av det du ser på som et "must-have", så er det noe annet. Men 50 produktbilder? Næh! Det er like kjedelig som å bla deg igjennom facebookvennene dine sine feriealbum med 187 bilder fra samme turen. Catwalk-bilder er også kjedelig. (OBS! Min personlige mening!)

Endret av Jade
Gjest Heidila
Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye ! :) Synes Jade og Heidi ga gode besvarelser :)

Ha clean layout,så det er lett å lese. Ha klare bilder. Lurt å ha med bilder i hver tekst.Mange syns det blir mer interesant å lese hvis det er med bilder og ikke kun masse tett tekst.

Prøv å variere innholdet kanskje? :)

Skrevet

Ja, bilder "løfter" innleggene og gjør de mer interessante og lettleste.

Skrevet

Jeg synes du har fått mange gode tips og råd av de over meg, en ting jeg også liker når jeg leser blogger er en ryddig menystruktur. Blogger uten menyer blir fort litt kaotisk og vanskelig å navigere i:)

Lykke til med bloggen din!

Skrevet

Helt enig med de andre. Det Jade og Heidi sier om oppførsel er spesielt viktig. Ikke lat som om du er bedre enn leserne dine :)

Skrevet

Noe som irriterer meg, men med blogger generelt, er om jeg vil lese gamle innlegg så må jeg trykke på måned, så på overskrifta for innlegget. Tror dette er kun for blogger på blogg.no

Skrevet

Noe som irriterer meg, men med blogger generelt, er om jeg vil lese gamle innlegg så må jeg trykke på måned, så på overskrifta for innlegget. Tror dette er kun for blogger på blogg.no

Helt enig, det er kjempeirriterende. Hvis jeg har sett noe på en blogg tidligere, og vil gå tilbake for å se igjen må jeg lese gjennom kjempemange innlegg før jeg finner det jeg leter etter.

TS: Hold deg unna blogg.no ;-) Jeg anbefaler Wordpress med eget domene, evnt. wordpress.com.

Skrevet

Amen til det meste som er sagt. :)

Jeg elsker produktomtaler og litt mer personlige innlegg, og en vennlig tone er alfa og omega. Det er bare irriterende med bloggere som latterliggjør leserne sine, eller konsekvent nekter å svare på et spørsmål fordi de har besvart det i 2007. Personlige bilder, helst ikke for mye ren presentasjon av kolleksjoner (det får man uansett se overalt på nettet). Og innholdet bør være en fin miks av kjente og ukjente produkter i flere prisklasser.

Skrevet

Jeg signerer alt som er skrevet her. :jepp:

I tillegg vil jeg legge til et par ting, det første er språk. Jeg overlever noen skrivefeil og skriveleifer, det jeg derimot har større problemer med er et utpreget "fjortisspråk" og/eller krampeaktig "kult" språk. Blogger med vanlig, godt språk er best. :jepp:

Den andre tingen er dette med å være personlig. Jeg syntes også det er koselig med noen personlige innlegg, men om du ikke er komfortabel med det er det ikke et must. Men her vil jeg si at det er enten eller. Poenget blir at OM du velger å komme med en del personlig info, ikke hogg hodet av leserene om de kommer med personlige spørsmål. Det er selvfølgelig helt greit å si at "det vil jeg ikke svare på", men ikke bli forbanna og kjeft på lesere som kommer med personlige spørsmål når du selv legge ut ganske mye personlig info. Legger man ut personlig info, så gir man inntrykk av at det er en blogg som også handler om bloggerens privatliv. Og da blir det for dumt å møte spørsmål av den personlige typen med hånlige svar om at du IKKE blogger om personlige ting. :lur:

Skrevet

Jeg har bare dumpet borti en eneste blogg der blogerinnen er ufyselig i sine spørsmålsrunder eller ved spørsmål generellt. Ellers synes jeg de fleste har en god tone!

Jeg synes det er viktig med før og etter bilder og produktet påført i ansiktet og ikke bare på armen!

Skrevet

Svarer som leser;

Søkemotor er veldig praktisk for å finne ut om bloggeren har skrevet om ett emne og finne igjen gamle innlegg.

Gjest Heidila
Skrevet

Helt enig, det er kjempeirriterende. Hvis jeg har sett noe på en blogg tidligere, og vil gå tilbake for å se igjen må jeg lese gjennom kjempemange innlegg før jeg finner det jeg leter etter.

TS: Hold deg unna blogg.no ;-) Jeg anbefaler Wordpress med eget domene, evnt. wordpress.com.

Jeg har blogg.no og hvis du mikser og trikser med html kodene, så kan du trykke på måned og får opp alle innleggene for måneden.Ikke bare overskrifta. Jeg har det sånn. Det kan også være lurt å skaffe seg en søkemotor,så leserne kan lete etter gamle innlegg :)

Skrevet

En annen ting som er irriterende med blogg.no er tempoet bildene vises på.. Altså man må dra nedover litt etter litt for å laste ett og ett bilde, ellers går det bare i surr og bildene laster i hytt og pine. Bruk heller wordpress eller blogspot ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...