Gå til innhold

Australia (Sydney omegn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Jeg skal til Australia i januar, rundt Sydney-området (muligens også avstikkere i retning nord/syd, Brisbane/Melbourne), og lurte på om noen har tips til hva man bør få med seg av severdigheter og opplevelser? Gjerne også tips om alt mulig annet.. f.eks. noe dere har erfart som er greit å notere "bak øret"?? Evt. praktiske tips?

Til opplysning så er vi et reisefølge på 8 personer i alder 40-60. Vi skal ikke ut i bushen e.l. type friskus-utflukter.

Blir veldig takknemlig for alle innspill!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Hvis du har lyst å få flott utsikt over Sydney kan du ta en "klatretur" på Sydney Harbor bridge. Jeg har skrevet litt om det her: http://gardkarlsen.com/blog/?p=673 . Det var dyrt men vi fikk iallefall slott utsikt over byen. En kan også ta en guided omvisning på Sydney opera house.

Skrevet

Heihei!

Jeg skal til Australia i januar, rundt Sydney-området (muligens også avstikkere i retning nord/syd, Brisbane/Melbourne), og lurte på om noen har tips til hva man bør få med seg av severdigheter og opplevelser? Gjerne også tips om alt mulig annet.. f.eks. noe dere har erfart som er greit å notere "bak øret"?? Evt. praktiske tips?

Til opplysning så er vi et reisefølge på 8 personer i alder 40-60. Vi skal ikke ut i bushen e.l. type friskus-utflukter.

Blir veldig takknemlig for alle innspill!!! :)

Hvor lenge skal dere være i Sydney? Det vil være avgjørende for hva som blir viktige reisetips for dere. I selve Sydney ville jeg anbefalt:

- Sydney operahouse (få gjerne med dere en konsert eller en opera, men de har nok sommerferie-stengt i januar)

- Harbour bridge (luftig klatring hvis du er særs interessert, ellers er der mulig å gå over, men masse trafikk)

- Darling Harbour (egner seg for en flott spasertur langs havnen, stikk innom Sydney Aquarium og/eller Sydney wildlife opplevelser (ligger vegg i vegg med hverandre)

- Botanic garden er fantastisk for en spasertur, det blomstrer så flott på denne årstiden.

- Taroonga Zoo (ta ferga fra central quay), eller en fergetur til Manly anbefales. Fra Manley kan dere spasere langs en "costal walking" helt bort til den norske sjømannskirka.

- Costal walking kan gjøres mellom flere steder hvis dere liker natur og kyst. Ta en buss til Coogee beach, og spaser langs kysten via Bronte og du ender til slutt opp på Bondi, hvor dere nyter en bedre lunch på en av de mange restaurantene. (ca. 6 km å gå, fantastisk!) Alternativt kan dere gå fra Coogee til Maroubra, også langs denne costal walking-gangveien. Også rundt 5-6 km. Herfra tar du en buss tilbake til byn. Det går an å leie sykkel eller gå helt bort til Botany Bay.

- Powerhouse-museet likte jeg, har besøkt det et par ganger.

- Besøk Sydney Tower en kveldstime, vakker utsikt.

Skal du litt ut av byen, anbefales Sydney Olympic park (ta gjerne båt den ene veien), samt en togtur til Blue Mountain. Bruk minst en dag i fjellene der, deilig når det blir for varmt i byn.

Ellers må du dra på vinsmaking til Hunter Valley.

Dette er vel aktiviteter nok til 5-6 dager, kun nært City og omegn.

Skrevet

I januar er det jo ofte veldig varmt, så en tur til Bondi/Manly for å ta seg en dukkert er sikkert greit. Kan og anbefale turen mellom Bondi og Coogee, kjempefin "klippetur".

I Operahuset pleide det å være en del konserter om sommeren (ikke Opera) så det er vel alltids en bankers. De kjører og stand-up/dansoppsetninger i de mindre salene sine.

Ellers er det ofte utekino i Moor Park (rett sør for Sydney sentrum). Kjempefin atmosfære.

Ellers er det bare å følge reiseglads råd. Eneste er at en må passe på klatring over Harbour Bridge i januar (med temp over 40 grader) med folk som nærmer seg 60 årene, er en ganske lang klatretur opp.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ser klippeturen Bondi-Coogee anbefales. Da får jeg bare føye til turen Manly-Spit bridge. Kjempefin tur, mindre folk enn rundt Bondi, og et par små strender bla. rundt Balgowlah der det er supert å kjøle seg ned.

Ellers er det kjempefine strender lengre nord enn Manly, ofte litt mindre fullpakket også hvis man foretrekker det! Anbefaler North Narrabeen og Palm Beach (der de filmer Home&Away).

Ved Palm beach ligger Ku-ring-gai chase national park (enklest å komme til hvis dere har bil), med kjempefine turområder, fiskeplasser, Aboriginske "rock-carvings" samt kjempeutsikt fra "the Head" (West Head).

For litt annet enn tur&strand anbefaler jeg en tur innom Windsor (western suburbs) der de har et koselig søndagsmarked. Kjempefin liten by, perfekt til en søndags pub-lunch eller picnic ved Hawkesbury river.

Vil dere se koalaer og sånt er jo Taronga zoo et naturlig mål, men vil likevel anbefale Featherdale wildlife park. Der er det bare "australske" dyr, men man får også mer nærkontakt enn i Taronga.

Ellers vil jeg så absolutt anbefale en avstikker til Katoomba i Blue Mountains slik som tidligere nevnt :)

God tur!

Skrevet

Anbefaler også en togtur til Katoomba. Landskapet der er helt fantastisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...