AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 I tiden framover, 4 måneder for å være nøyaktig, må jeg klare meg med 20 000 kr til alle utgifter. Dette gjelder da utgifter som mat, strøm, busskort, mobil og andre regninger + diverse. Vil dette kunne holde, eller er det urealistisk?
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Hvis det er snakk om 5000 i mnd for en person etter at bolig er betalt, bør det absolutt holde, men det er ikke rom for store utskeielser. Nå vet ikke jeg hva du har av "andre regninger + div", men sett opp et budsjett så ser du hva du har å bruke på de ulike postene
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Skal forsøke å sette opp et budsjett, god idé! Ser for meg at den største utfordringen blir mat. Tidligere har jeg ikke sett noe særlig på prisen, og handlet det jeg har hatt lyst på. Handler kun for meg selv, og bruker glatt 2500 i mnd på mat. Dette må jeg nok endre en del på. Så store utskeielser blir det helt klart ikke.
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Jeg ville nok regnet ca 2000 i mat, det bør likevel gå greit om du ikke har store utgifter i tillegg. Kutt ned på mobilbruken, si opp abbonementer, vær kritisk ved nye innkjøp. Vær strømgjerrig, kle heller på deg en ekstra genser.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 I tillegg til å sette opp budsjett ville jeg gått gjennom skuffer, skap og fryser dersom du har det - og fått oversikt over matbeholdningen. Planlegg måltider og matinnkjøp rundt det du allerede har, og vær nøye med å skrive handleliste. Dersom du ikke har kjøtt og fisk nedfryst ville jeg vurdert å kutte ned på forbruket av dette disse månedene. Poteter, løk og norske rotgrønnsaker er billig, likeledes bønner og linser. Ekstra proteiner kan man få gjennom egg. 5000 kr. skal være overkommelig etter at bolig er betalt, men det gir selvfølgelig ikke rom for store utskeielser eller ubehagelige overraskelser (=massiv strømregning e.l.).
lillemia Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Er dette en spøk? 20 000 i måneden er langt i fra lite. Selv klarer jeg meg fint på 8000 - 10 000 i måneden, og da legger jeg ofte litt til side i sparing også.
Antoinette Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Er dette en spøk? 20 000 i måneden er langt i fra lite. Selv klarer jeg meg fint på 8000 - 10 000 i måneden, og da legger jeg ofte litt til side i sparing også. Les før du svarer! Det er snakk om 4 mnd, ikke en.
Gjest bazibaz Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 lillemia: Nå var det da snakk om 20000 til sammen på fire måneder. Ikke per måned i fire måneder. Og til trådstarter: Det burde gå fint. Jeg klarte leve på 5500 i måneden mens jeg hadde husleie på 3750 i noen måneder mens jeg var arbeidsleding. Bare å være bevisst på forbruket ditt og ikke handle de dyreste merkene mat.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 jeg har ca 6000 etter at lån og vanlige regninger er betalt, og jeg har en unge på 12 år her som ikke akuratt bidrar med så utrolig mye penger inn:-) og jeg røyker ca 10-15 røyk om dagen. vi spiser godt men ikke dyrt, går mye i supper, fisk, kylling, ris osv. så om du ikke klarer det burde du virkelig se på vanene dinne:-)
Blowers daughter Skrevet 16. august 2010 #10 Skrevet 16. august 2010 jeg har ca 6000 etter at lån og vanlige regninger er betalt, og jeg har en unge på 12 år her som ikke akuratt bidrar med så utrolig mye penger inn:-) og jeg røyker ca 10-15 røyk om dagen. vi spiser godt men ikke dyrt, går mye i supper, fisk, kylling, ris osv. så om du ikke klarer det burde du virkelig se på vanene dinne:-) Hvis du leser så ser du at pengene skal strekke til de vanlige regningene også, så det blir jo et ganske dårlig sammenlikningsgrunnlag.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #11 Skrevet 17. august 2010 Takker for alle svar. Har skrevet et budsjett for månedene, og det ser ut som om det skal gå greit. Jeg har planer om å fylle frysen med varer som er på tilbud, og kutte ut middager enkelte dager i uka.
Gjest Koala Skrevet 18. august 2010 #12 Skrevet 18. august 2010 Det er umulig å svare på om det "holder" eller ikke før du definerer hva "Diverse" er for noe. Hva koster det pr måned. Er det ikke litt bakfrem at du spør om det holder så lenge det bare er deg selv som sitter på de eksakte tallene ?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #13 Skrevet 18. august 2010 De eksakte tallene har jeg ikke enda, da jeg ikke helt vet hva f.eks. strømregningene vil bli på i tiden som kommer, ei heller med telefonregningen. Kanskje må jeg til tannlegen (noe som koster) eller til legen, kanskje blir ting ødelagt, f.eks. vaskemaskin. Det jeg vet er at jeg har 5000 pr måned, og ca 2000 av det blir brukt på mat. Ca. 500 på mobil, 500 til buss/transport, 600-700 til strøm, frisør, avis. Men ved å stille spørsmål om det her, vil kanskje andre som har liknende erfaringer kunne dele dem med meg. Og kanskje også komme med smarte sparetips.
Gjest Koala Skrevet 20. august 2010 #14 Skrevet 20. august 2010 Du trenger ikke avis og du trenger ikke bruke 500 i måneden på mobil.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #15 Skrevet 21. august 2010 Du trenger ikke avis og du trenger ikke bruke 500 i måneden på mobil. Mobilen bruker jeg sjelden mer enn 200 kr mnd på, 500 kr var et eksempel, da det av og til er slik at mobilen må brukes mer enn det som er vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå