Gå til innhold

Sliter psykisk og med skade, mulig å få noe støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er student, og har i den forbindelse ganske dårlig råd. Skulle gjerne hatt deltidsjobb, men pga. psykiske problemer er det veldig vanskelig for meg å klare å jobbe vedsiden av studier. Har også fått en ryggskade som gjør det umulig for meg å f.eks. stå eller sitte en hel dag i butikk. Går såvidt greit på skolen, siden jeg kan ta pauser og går en del mellom forelesninger. Jeg lurer på om noen har gode råd til meg, er det noen sjanse for at jeg kan få noen støtte, NAV eller andre steder? Hadde hjulpet veldig, også på de psykiske problemene - å få litt mer økonomisk trygghet.

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er student, og har i den forbindelse ganske dårlig råd. Skulle gjerne hatt deltidsjobb, men pga. psykiske problemer er det veldig vanskelig for meg å klare å jobbe vedsiden av studier. Har også fått en ryggskade som gjør det umulig for meg å f.eks. stå eller sitte en hel dag i butikk. Går såvidt greit på skolen, siden jeg kan ta pauser og går en del mellom forelesninger. Jeg lurer på om noen har gode råd til meg, er det noen sjanse for at jeg kan få noen støtte, NAV eller andre steder? Hadde hjulpet veldig, også på de psykiske problemene - å få litt mer økonomisk trygghet.

Takk på forhånd!

Det finnes absolutt støtteordninger - jeg begynner nå til høsten på studie hvor jeg får støtte av nav alle 3 årene (får da ikke stipend fra lånekassen, alt blir lån, men det skulle bare mangle.). Jeg får den økonomiske tryggheten du snakker om, og skjønner akkurat hva du mener :)

Det er når man får det som heter arbeidsavklaringspenger, at man kan få hjelp til skole. Jeg aner dessverre ikke hvordan det fungerer når du allerede har startet på studiet og ikke er under en ordning fra før av, men jeg hadde kontaktet navkontoret og hørt hvilke muligheter du eventuelt har.

Skrevet

mitt inntrykk er at det er ganske vanskelig å få støtte fra NAV til utdannelse, som eks yrkesrettet attføring etc.

et hovedspørsmål er jo om den utdannelsen man går på vil før til en betydelig endring i mestring ifht arbeidsliv, og dette skal dokumenteres på ulikt vis.

jeg hadde problemer deler av studietiden med å jobbe grunnet en kronisk sykdom, og fikk ingen støtte utover lån og stipend.

nå skal ikke jeg være den som ikke gir støtte til deg, men du må være forberedt på at NAV vil stille spørsmål vedrørende til evne til å få jobb i ettertid dersom de psykiske plagene ikke avtar/skaden blir bedre.

Skrevet

AnonymBruker over meg har helt rett, det tok meg halvannet år og flere saksbehandlere + en advokat før jeg fikk min støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...