Gå til innhold

Bjeffehalsbånd

Raviella

Anbefalte innlegg

Jeg er tidligere sterk motstander av sånne ting, men innser nå at jeg ikke klarer å få hunden min til å slutte å bjeffe.

Den er 4 år, og like lenge har jeg prøvd alle metoder som kan tenkes for å stoppe bjeffingen,men når den setter i gang enser den hverken meg eller leker eller godbiter eller noe som helst. Nå bor vi i en blokk, og deler leiglihet med en annen jente, og bjeffingen til hunden både dag og natt holder på å gå oss på nærvene, og jeg som har ansvaret for å få den stille får ikke sove lengre fordi den setter i gang når som helst i løpet av natten.

Det vil over hodet IKKE være aktuelt med en sånt bånd som gir strøm, det er jeg STERKT imot, men de som spruter vann synes jeg er ok hvis det gir en bra effekt. Til nød den med sitron.

Jeg finner bare ikke ut hvor de selger det.. Når jeg søker på det kommer jeg bare til masse sider der det diskuteres for og imot. Og hva koster det sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halsbånd med støt er ikke lov i Norge.

De med spray derimot får du på dyrebutikker, det fins spray uten lukt og de med sitron.

Koster rundt 400-500 kr og oppover.

De reagerer på lyd, så ikke kjøp en alt for billig en, så slipper du at den reagerer på ringeklokka og slikt =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffehalsbånd er vel sjeldent løsning på problemet, hunden vil bare lære seg å begrense seg når den har på båndet..

Jeg ville heller gått inn for heftig trening for å forhindre at hunden girer seg opp til bjeffing.

Når bjeffer hunden? Hva slags rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffehalsbånd er vel sjeldent løsning på problemet, hunden vil bare lære seg å begrense seg når den har på båndet..

Jeg ville heller gått inn for heftig trening for å forhindre at hunden girer seg opp til bjeffing.

Enig. Har et familiemedlem som prøvde bjeffehalsbånd (med sitron), det eneste som skjedde var at hunden bjeffet til det var tomt for så å fortsette med det. (Problemet her er og var separasjonsangst som rett og slett går i familien og ikke kan kureres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å prøve å trene bort bjeffingen, eller bruke bjeffehalsbånd, ville jeg heller prøvd å finne årsaken til at hunden bjeffer.

Er den alene når den bjeffer? Får den oppmerksomhet når den bjeffer? Skjønner den at du prøver å irettesette den når den bjeffer? Er det typisk for rasen? Kan du "straffe" den når den bjeffer? (nå er ikke jeg noen hundeperson, men jeg vet at å "straffe" hester når de ikke gjør det en ønsker er god metode. Eks. Hesten min ville ikke på hestehenger. Vi startet rolig og forsiktig med å trene. Det tok ikke lang tid før han forsto at dersom han ikke gjorde det jeg ønsket ble han "straffet", dvs, han måtte jobbe. Ute var det mas om at han måtte trave rundt i ring, men hvis han stod rolig på lemmen, var det kos og mat. Arbeid ble her straffen. Hesten kunne stå stille og bli kost med og få mat, eller han måtte trave.) Hvis dette er noe som går an å overføre til din situasjon, med en passende "straff", tror du vil få resultater ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar. Dere som har lest hva jeg skrev, ser kanskje at jeg har prøvd i 4 år å trene vekk dette problemet, og ingenting hjelper. Hunden kobler ut absolutt alt annet når den begynne å bjeffe. Og den lider ikke av separasjonsangst eler noe sånt, den bjeffer ikke når den er alene. Den bjeffer når den hører fremmede lyder, og når det ringer på døren/kommer gjester. Årsken til at den gjør det er ganske naturlig og et instinkt; den varsler og vil forsvare sin flokk.

Men når man en gang har valgt å ha hund, og bor så tett på andre mennesker, er man nødt til å oppdra hunden så den ikke plager andre. Hvis et sånt halsbånd klarer å få han til å stoppe bjeffingen, blir vi alle glade. Jeg vet selv at jeg har prøvd alt annet,og dette er mitt siste desperate forsøk til tross for at jeg i utgangpunktet var imot sånne bånd. Bryr meg derfor ikke om fremmede "bedreviteres" meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg synes ikke noe om det, men om det er såpass svakt at det bare gir et bittelite advarende støt er det vel ikke verdens farligste ting? Da lærer hunden seg å assosiere bjeffingen med noe negativt etter en viss tid, og når hunden har lært seg at bjeffing er fyfy kan du ta av båndet. For å være sikker på at det ikke er for vondt kan du vel teste båndet selv først? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en varsler.Vet ikke rasen men mulig det er rasebetinget?

Du har selv valgt rasen går jeg utifra ? Hvor lenge har den bjeffet?

Det er mulig i noen tilfeller å avlære unoter men jeg tror nok ikke et bjeffehalsbånd er riktig.Andre lyder kan sette i gang en sprut og bikkja lærer da ikke noe eller lærer feil .F.eks den får en sprut når en hund ute bjeffer og din hund vil da automatisk tro at denne hunden var årsaken til ubehaget (sitronspruten/vannet)

Husk at vannsprut vil en hund glatt ignorere etter de første gangene.

EN hund på 4år har lang erfaring med å bjeffe=vanskelig å snu den trenden.Det kommer også ann på rasen selvfølgelig.

Tror du burde søke hjelp hos noen kyndige som kan tipse deg og gå noen kurs.

BabyBlue Les :

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080314-0256.html

§ 3. Forbud og § 4. Kompetansekrav

Det er forbudt ,heldigvis. motbydelig å bruke på dyr :kjefte:

Hva om bikkja blir zappet og det siste bikkja ser i det zappet kommer er DEG.? Da vil bikkja se sammenhengen mellom zappet +deg = Smerte..

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier bikkja blokker alt du har prøvd å trene på i 4 år.. Tror du ikke den bare vil blokke halsbåndet også da? Eventuelt bli litt stressa 1. og 2. gang den får en sprut, men så bare blokke, og blir enda mer trigget av hansebåndet? Jeg har nemlig sett dette i bruk på "en bjeffer" Det eneste som skjedde var at bikkja bjeffa enda værre pga den konstante sitronspruten i trynet. Den bjeffa febrilsk til båndet var tomt. (eier skulle jo "lære bikkja en lekse) En ting til du skal tenke på er at sitrolnukta setter seg i pelsen like mye som den spruter på bikkja. Derfor kommer "straffen" til å henge i pelsen i mange timer/dager etterpå..

Jeg personlig har ikke noe tro på slike "hurtigløsninger". Skjønner du er desperat, og bare vil prøve alt mulig, og det skjønner jeg.

Men har du hatt hundne til proffesjonelle folk som kan hjelpe deg til å trene det bort, eller har du bare prøvd alene.?

Anbefaler feks manimal (www.manimal.no) hvis du er ute etter hjelp. Hun er veldig dyktig på problemhunder, og bruker kun venlige metoder.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier bikkja blokker alt du har prøvd å trene på i 4 år.. Tror du ikke den bare vil blokke halsbåndet også da? Eventuelt bli litt stressa 1. og 2. gang den får en sprut, men så bare blokke, og blir enda mer trigget av hansebåndet? Jeg har nemlig sett dette i bruk på "en bjeffer" Det eneste som skjedde var at bikkja bjeffa enda værre pga den konstante sitronspruten i trynet. Den bjeffa febrilsk til båndet var tomt. (eier skulle jo "lære bikkja en lekse) En ting til du skal tenke på er at sitrolnukta setter seg i pelsen like mye som den spruter på bikkja. Derfor kommer "straffen" til å henge i pelsen i mange timer/dager etterpå..

Jeg personlig har ikke noe tro på slike "hurtigløsninger". Skjønner du er desperat, og bare vil prøve alt mulig, og det skjønner jeg.

Men har du hatt hundne til proffesjonelle folk som kan hjelpe deg til å trene det bort, eller har du bare prøvd alene.?

Anbefaler feks manimal (www.manimal.no) hvis du er ute etter hjelp. Hun er veldig dyktig på problemhunder, og bruker kun venlige metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioioi.. Det klikka litt for pc'n gitt.. Moderatooooor...! kan ikke du slette litt her a.. :P

Endret av MsZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hundetrener og han sier at bjeffing er det som er det vanskligste å gjøre noe med. Mener Ceasar Milan også sa det i et av programmene.

Jeg vet at du kan få leid sitronhalsbånd i noen dyrebutikker. Noen venner av meg prøvde det. Fungerte svært dårlig. Det løste seg ut bare hunden ristet seg eller klødde seg. Stakkars hund. Det stanket sitron i hele huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noe av det samme problemet med min hund. hu er 3 år nå, og passer veldig godt på matmor. spesielt rundt leiligheten vår... jeg er så heldig at jeg har oppdretter i nærområdet, og hun har vært her flere ganger å hjulpet meg med "tenke" annerledes. Vi er på "bedringesvei", men ting tar tid. Ser at flere her anbefaler å søke hjelp hos fagfolk, og jeg slenger meg på den... Det tar tid å dressere en hund, og det krever mye av oss hundeeiere. Det finnes ingen lettvinte løsninger når man har hund, man må trene hver eneste dag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...