AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Jeg har jobbet i en bedrift i snart 3 år, og trives her. Men det er blitt ansatt 2 stykker med akkurat samme utdannelse som meg i løpet av 2010. Begge er eldre enn meg (30 åra - jeg i 20 årene), men har nøyaktig samme utdannelse. De er 7 lønnstinn over meg, og hun siste begynte i juni. Jeg syns dette er litt merkelig? Kjenner jeg blir demotivert av dette, da jeg i utgangspunktet ikke har så voldsom høy lønn.. Burde vi ikke bli lønnet noenlunde likt? Eller?
gnagsaar Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Noen plasser blir man lønnet etter antall år med utdanning og arbeidserfaring. Kan rett og slett være sånn at hun har jobbet flere år enn deg totalt.
Gjest Spinell Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Det er vanlig å gi høyere lønn for lengre ansiennitet. Siden du snakker om lønnstrinn antar jeg dette dreier seg om en offentlig virksomhet, og der er det flere yrker som har en lønnsstige; altså at en går opp et avtalt antall trinn etter 1, 2, 4, 6 etc år.
Isabell84 Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Høres logisk ut for min del. Er vel helt vanlig i mange yrker at man får lønn etter ansennitet. Altså hvor mange år man har jobbet eller andre kriterier som gjør at denne stiger (utdanning fra tidligere o.l). Jeg er nyutdannet, men klarte å forhandle meg til full ansennitet. Dette gjør at jeg tjener mer enn hva mange av de andre med samme stilling som meg på jobben har selv om de har jobbet i flere år enn meg.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Men gjelder ansiennitet antall år man har jobbet, uansett om det er relevant arbeidsefaring eller kassen på rimi? En av de har vært hjemmeværende i ti år, og er nettopp utdannet. Jobbet noen få år før hun satt seg på skolebenken. Hun andre er også nyutdannet. Og jobba på 7eleven før hun begynte på skolen.
Illuminati Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Jepp, forhandlinger Kanskje de har andre kvaliteter enn deg(ikke negativt ment, men noen ER flinkere enn andre) annen stillingsbeskrivelse, mere ansvar?
Gjest margrit Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Men gjelder ansiennitet antall år man har jobbet, uansett om det er relevant arbeidsefaring eller kassen på rimi? En av de har vært hjemmeværende i ti år, og er nettopp utdannet. Jobbet noen få år før hun satt seg på skolebenken. Hun andre er også nyutdannet. Og jobba på 7eleven før hun begynte på skolen. Det avhenger av hva slags tariff du er innenfor. Jeg får uttelling for ikke relevant praksis+omsorg for barn. Jeg har 5 års ansinitet for ikke relevant praksis og 3 år for at jeg har omsorg for barn. (dvs at jeg ikke straffes fordi jeg har vært hjemme med barn, hadde jeg valgt å få et barn til ville jeg fått uttelling for det året jeg var hjemme da og etter at jeg kom tilbake i jobb).
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Jeg vil ikke påstå at de er flinkere enn meg. Jeg har en stilling med mye mer ansvar og mer selvstendig arbeid enn dem... Hm, tror jeg må skifte arbeidsplass, kanskje. Jeg unner andre god lønn altså, skal ikke fremstå som en bitch - men føler jeg også fortjener bedre enn jeg får. Når jeg ikke får der jeg er så får jeg vel finne meg en ny jobb...Eller ta mer utdannelse :D
Isabell84 Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Jeg vil ikke påstå at de er flinkere enn meg. Jeg har en stilling med mye mer ansvar og mer selvstendig arbeid enn dem... Hm, tror jeg må skifte arbeidsplass, kanskje. Jeg unner andre god lønn altså, skal ikke fremstå som en bitch - men føler jeg også fortjener bedre enn jeg får. Når jeg ikke får der jeg er så får jeg vel finne meg en ny jobb...Eller ta mer utdannelse :D Det jeg har hørt andre gjøre i din situasjon, er at de har fått tilbud om en stilling et annet sted (hvor de har forhandlet seg til høyere lønn) og så informere lederen sin om at de ønsker den samme lønnen for å fortsette i sin nåværende jobb. Først og fremst så kan du jo høre med lederen din el andre som har ansvaret for lønnen din om begrunnelse for hvorfor du har lavere lønn enn de andre. Kan jo hende det er en god grunn, selv om det noen ganger føles urettferdig at noen som har jobbet færre år enn deg selv har bedre betalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå