AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 har vært gjest i mange ulike bryllup, og har vel kommet til den konklusjon at de fleste(meg inkludert) virker å ha det mest hyggelig som gjest jo mindre formelt bryllupet er. jo mer aktuelt det blir å gifte seg, jo mer tenker jeg på om jeg egentlig har lyst å spare opp masse penger for noe som bare varer en dag, og som kanksje oppleves som litt kjedelig(eller ikke fint/avslappet hva enn nok) for flere av gjestene. greit nok av de viktigste er paret, men jeg har jo ikke lyst å betale tusenlappen(eller mindre for den saks skyld) kuverten for at kjæresten til venninna mi skal kjede vettet av seg og bare lengte etter åpning av bar. har jo vurdert å droppe invitasjon av folk man ikke egentlig kjenner, men tror nok mange kan bli litt snurte når kjæresten til gjest 1 blir invitert(som er venn)men ikke den nye kjæreste til gjest 2(som ikke er venn). har vært gjest i flere bryllup hvor det er tydelig at det er litt skuffede gjester som er i denne situasjonen. i de tilfeller hvor alle blir invitert ser jeg jo at mange av disse perifere kjærestene kikker litt på klokka og tenker at det er fint når kvelden er over.(ikke så rart, de kjenner jo ikke mange der.) når vi da skrev en gjesteliste som var aktuell, så endte vi med 70 stk - og dette var venner og familie som vi har mye eller endel kontakt med og som er unaturlig å ikke invitere. vi skulle nok ha fått til en hyggelig dag hvor alle kan ha forutsetning for å ha det hyggelig, men så kommer tanken........gitt at en uformell fest på budsjett for 70 gjester vil koste rundt 50 000 kr. det er vel ikke et helt urealistisk budsjett, og ihvertfall ikke prangende. tenk på hvor vi kunne reist rundt istedet for den summen........ fristes veldig av tanken på å starte reisen med giftermål, og så bare fortsette til pengene man ellers ville brukt på fest tar slutt. noen som har gjort noe liknende?
Capricorn Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Vi giftet oss hjemme. Hadde et passe stort selskap, men ikke for stort. Vi gjorde det så billig som mulig uten at det "syntes" for verken oss eller gjestene. Ønsket oss penger og reiste på en deilig brylluppsreise
Gjest Iah Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg har ikke gjort det samme, men vurderer noe av det samme som deg. Jeg ønsker ikke bryllup, og tenker at selve vielsen kan gjøres på tinghuset bare oss og forlovere. Deretter vil jeg gjerne reise på en skikkelig bryllupsreise, og bruke penger på det og ikke en fest hverken jeg eller kjæresten ønsker. Kanskje arrangerer vi en veldig uformell fest for de nærmeste etter bryllupsreisen, men det er ikke avgjort. (PS: jeg er ikke engang forlovet enda, men dette er det bryllupet jeg alltid har ønsket meg, og heldigvis er kjæresten min enig.)
lilleGrethe Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Jeg vil bare si at jeg er uenig med deg i at man nødvendigvis sitter og kjeder seg i bryllup der man ikke kjenner brudeparet. Vi hadde 80 gjester, og fikk bare gode tilbakemeldinger - folk koste seg rett og slett. Men vi hadde en veldig flink toastmaster, så det var lite dødtid under middagen, og vi holdt tidsskjemaet (var 5 minutter på overtid). Vi hadde 7 taler (ikke for lange), i tillegg til et danseinnslag (mine søstre), og solosang fra en innleid artist pluss min onkel som også er sanger. Så jeg er veldig glad for at vi inviterte til bryllup, og ville ikke hatt det på noen annen måte!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 all forståelse for de som vil ha tradisjonelt bryllup, og selvsagt er det mange som liker å være gjest - spesielt når man er nærme brudeparet. men igjen, som gjest(og kollega/venn av andre gjester) så får man endel ærlige tilbakemeldinger også man ikke nødvendigvis gir til brudeparet:) noen gir veldig negative tilbakemeldinger(verste bryllupet de har vært i, oftest pga lange taler eller stiv etikette som ikke passer brudeparets vanlige liv), eller bare helt ok tilbakemeldinger på at "det var hyggelig nok, er jo som bryllup flest".....ikke akkurat en snakkis for å si det sånn i lunchen. nå er jeg snart 30, og meg og mine bekjente blir bedt i maaaaange brylluper etterhvert. og med alle de middels tilbakemeldingene jeg har fått og selv har gjort meg opp, så har jeg ikke så lyst å bruke hardt oppsparte penger på det. hadde foreldrene våre betalt deler, så skulle jeg kanksje vurdert det - men...... akkurat nå sitter jeg vel igrunnen og planelegger alle de stedene jeg har lyst å oppleve. europa/afrika/midt-østen - mulighetene er (nesten) uendelige
Cristycreme Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Jeg forstår deg 100%, og tenker akkurat det samme selv. Jeg kunne heller tenke meg en fantastisk reise, som vi ellers ikke ville hatt råd til og som blir et minne for livet. For meg er de fleste brylluper enormt like, og jeg er redd jeg ikke hadde kommet til å huske mitt eget bryllup som unikt. MEN, jeg tenker også på alt jeg kommer til å gå glipp av ved å ha et tradisjonelt bryllup... For eksempel å gå ned kirkegulvet med pappa, de fineste talene og sangene våre nærmeste lager, og alle overraskelsene som venner og familie kommer opp med... Vet ikke hva vi kommer til å bestemme oss for til slutt, men det blir enten full tradisjonell bryllupsfest eller å reise bort og gifte oss i en sjømannskirke eller lignende i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 I dagens samfunn er det blitt mer og mer normalt å bare gi en lang f i alle tradisjonelle sermonier og samlinger slik som bryllup. Mange bruker heller pengene på "seg selv". Samtidig får de gaver. Jeg husker når noen i vår familie tok en slik "seg selv" løsning. Det som ble resultatet var at mange ble irritert og mange tenkte seg at kanskje de ikke var så viktige da likevel siden en ikke orket å stelle i stand noe for andre. Om en ikke ønsker å ha noe særlig med familien å gjøre, helt greit. Men ikke forvent at andre stiller opp eller tar det for gitt å invitere en selv senere når en gjør slike ting. Mange blir skilt i dag, mange flytter oftere enn før og når en har skyvet fra seg alle fordi en er mest opptatt av seg selv hele veien så kan det godt være at ingen er der for en lenger.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 all forståelse for de som vil ha tradisjonelt bryllup, og selvsagt er det mange som liker å være gjest - spesielt når man er nærme brudeparet. men igjen, som gjest(og kollega/venn av andre gjester) så får man endel ærlige tilbakemeldinger også man ikke nødvendigvis gir til brudeparet:) noen gir veldig negative tilbakemeldinger(verste bryllupet de har vært i, oftest pga lange taler eller stiv etikette som ikke passer brudeparets vanlige liv), eller bare helt ok tilbakemeldinger på at "det var hyggelig nok, er jo som bryllup flest".....ikke akkurat en snakkis for å si det sånn i lunchen. nå er jeg snart 30, og meg og mine bekjente blir bedt i maaaaange brylluper etterhvert. og med alle de middels tilbakemeldingene jeg har fått og selv har gjort meg opp, så har jeg ikke så lyst å bruke hardt oppsparte penger på det. hadde foreldrene våre betalt deler, så skulle jeg kanksje vurdert det - men...... akkurat nå sitter jeg vel igrunnen og planelegger alle de stedene jeg har lyst å oppleve. europa/afrika/midt-østen - mulighetene er (nesten) uendelige Halv negative og middels tilbakemeldinger betyr i det minste at de snakker om noe de var inkludert i. De reaksjonene en får når noen er utelatt, både direkte til brudeparet, og blant andre rundt en er mye verre enn noe som helst ettersnakk rundt bryllupet...
Karmosin Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Vi tok oss en god tur og hadde ingen fest. Det viktige var at vi to skulle ha det fint. Vi prøvde forøvrig å formidle at vi ikke ville ha gaver, nettopp fordi vi ikke skulle ha noen fest. Jeg ville forresten aldri sagt til brudeparet at jeg kjeda meg i bryllupet, men jeg har aldri vært i et bryllup som var bedre enn helt greit for meg som gjest. Det hender det er helt fryktelig, med masse intern familiehumor i talene som bare er gøy for de aller nærmeste mens resten av oss sitter og teller knopper i den nærmeste borddekorasjonen...
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Vi giftet oss i ro og fred på en ambassade. Privat og typisk oss Nå, snart 7 år senere, har jeg fremdeles til gode å angre på det valget. Især når jeg er i andres brylluper
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #11 Skrevet 13. september 2010 I dagens samfunn er det blitt mer og mer normalt å bare gi en lang f i alle tradisjonelle sermonier og samlinger slik som bryllup. Mange bruker heller pengene på "seg selv". Samtidig får de gaver. Jeg husker når noen i vår familie tok en slik "seg selv" løsning. Det som ble resultatet var at mange ble irritert og mange tenkte seg at kanskje de ikke var så viktige da likevel siden en ikke orket å stelle i stand noe for andre. Om en ikke ønsker å ha noe særlig med familien å gjøre, helt greit. Men ikke forvent at andre stiller opp eller tar det for gitt å invitere en selv senere når en gjør slike ting. Mange blir skilt i dag, mange flytter oftere enn før og når en har skyvet fra seg alle fordi en er mest opptatt av seg selv hele veien så kan det godt være at ingen er der for en lenger. kunne ikke falle meg inn å legge ut gaveliste dersom vi gifter oss alene. synes alt gavestyret rundt bryllup kan bli litt i overkant, og kommer nok ikke til å ønske gaver uansett løsning. etter stemningen å dømme blandt kollegaer og venner(vi er alle i en alder hvor mange gifter seg) - så begynner alle disse bryllupene å bli mer tungvint enn koselig. jeg hører sjeldent at noen gleder seg veldig til bryllup(med mindre de er veldig nære venner eller familie) - det er mer kommentaren: "vi skal i det femte bryllupet neste helg, har vært en slitsom sommer.....gleder meg til frihelg!" min mors kommentar til ideen var at hun hadde stor forståelse for vårt ønske, og de håpte vi kunne ha en liten samling med familien i etterkant - samt at hun gjerne ville gi gave. merker jeg faktisk gleder meg til å gifte meg i en slik setting, mens jeg bare gruer meg ved tanken på tradisjonelt bryllup.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Jeg hadde i mange år samme holdning som ts - at bryllup stort sett er langdryge affærer, der man mest føler seg som en rekvisitt i brudeparets virkeliggjøring av drømmen om "Det perfekte bryllup". Så jeg og sambo har vært sammen i 15 år, uten noensinne å gifte oss. Men nå planlegger vi faktisk et stort bryllup selv. Vi håper at gjestene får en fin opplevelse i og med at vi skal benytte et helt fantastisk lokale, servere nydelig mat, og feire "tre dager til ende". Vi er oppmerksomme på at bryllup ikke alltid er det morsomste i verden, derfor tenker vi mye på flyten i programmet, bordplassering og underholdning (og en jevn flyt av alkohol, det har vært redningen i mangt et bryllup ) Hvorfor vi/jeg (han har ønsket å gifte seg lenge) har gjort helomvending? Jeg føler at jeg har opplevd så mye annet flott, men å gifte meg og være prinsesse for en dag er noe jeg aldri har gjort. Det blir en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Og jeg tror også mange i familien vil sette pris på opplevelsen. Bestemoren til sambo, som alltid hadde mast om at vi måtte gifte oss, døde for ikke så lenge siden, og det er litt trist å tenke på at hun ikke får oppleve dette. Vi har reist og sett mye, så jeg føler ikke at vi har et like stort behov for det lenger.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Vi vurderer det samme. Har bestilt kirke i dag og vil gifte oss uten oppstuss og så enkelt som mulig. Ble veldig godt mottatt av kirken og de ornet opp for oss på under to timer. Prest reservert, og kirken bestilt.Jeg har aldri ønsket å være prinsesse for en dag, hater oppstuss og blir kvalm av taler. Er litt for gammel for hvit brud styret, synes jeg, især fordi jeg er gravid med mitt 2 barn. Hadde tenkt å reise bort og gifte oss, men er kommet itl at vi vil ta med foreldrene mine, da de er de eneste vi har igjen, og ev be et lite kaffeselskap hjemme hos oss selv. Har tenkt å invitere til kaffe uten å si hvorfor, og så kommer de som kommer. Eller noe slikt. Har kjøpt en enkel rosa kjole og en av bekymringene mine er om jeg får den på meg:) Enkelt å greit. Håper jeg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå