Snop Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Ja, dette er min andre rusmisbruker-tråd... Tenker bare mye på det om dagene. Ofte når jeg ser hjemløse/rusmisbrukere/tiggere på gata har jeg lyst til å bare gå på 7-eleven og kjøpe en god, varm middag og gi dem det i stedet for penger... Eller en ren genser... eller noe annet de måtte trenge. Jeg testet forøvrig dette på en som sov på en subway-stasjon i new york. Men jeg opplevde at reaksjonen var litt mer "hmmm...?", så jeg har ikke turd å prøve det igjen. Men hvordan tror dere dette stort sett blir mottatt? Det er jo sikkert individuelt, men risikerer jeg at det er forgjeves å prøve igjen, og at de til og med kan bli sinte fordi det eneste de vil ha er penger til rusmidler?
*Ariel* Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Det kan nok falle både i god og dårlig jord. Selv ville jeg sagt til vedkommende at jeg foretrekker å gi en "ting" i stedet for penger, og det forstår de fleste, og spørre om det er ok at man kjøper mat til ham for eksempel. Selv jobber jeg med rusavhengige og hører mange historier fra dem og sånne tema som dette. De fleste er veldig takknemlige for i det hele tatt bare bli lagt merke til, og snakket til. Jeg har en fast uteligger jeg pleier å kjøpe en kopp kakao til på vinteren. Noen ganger har han også fått skjerf/lue som gubben har hatt på seg, når han har vært veldig kald. En gang på ferie traff vi på en ung uteligger som lå på noe papp og frøs i regnet. Da gikk vi i bilen og hentet et pledd vi hadde med. Han gråt da han takket oss. Det er så lite for oss, men betyr ofte så veldig mye for dem. Men er man usikker, snakk med dem først. La dem bli hørt. Kanskje det ikke er mat de trenger, det er mange steder å få gratis mat (i de store byene). Kanskje det er varme sokker, eller en genser som du sier. Takk for at du bryr deg om de svakere av oss.
mysan Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Heroinen tar gjerne fra dem matlysten og gjør dem kvalme, så det er nok ikke alltid de vil ta i mot maten. 1
Sugerøret Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 kommer ann på personen vil jeg tro selv gir jeg skjeldent mer enn max 10 kroner til narkomane da jeg vet hva det går til.MEn innimellom møter du noen som faktisk er sulten eller kaffetørst. Har tatt med meg en person på mac'ern for burger,pommfri og drikke.En annen møtte jeg på Oslo S og hun lurte fælt på om jeg hadde penger til en kaffe.Jodda vi gikk på narvesen vi og fikk kaffe begge to. Om du presser deg på ,kan mange reagere negativt om de er i "sovemodus"
Beauté Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Jeg gir ingenting, for jeg vet hva det går til.
Snop Skrevet 13. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2010 Har tatt med meg en person på mac'ern for burger,pommfri og drikke.En annen møtte jeg på Oslo S og hun lurte fælt på om jeg hadde penger til en kaffe.Jodda vi gikk på narvesen vi og fikk kaffe begge to. Ikke for å være fryktelig negativ, men kanskje hun ville ka kaffe sånn at hun hadde en kopp å tigge av etterpå?
Maryell Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Uansett så er det en god tanke og det er godt å se at det er noen som bryr seg Innstillingen om at "gidder ikke, vet hva det går til" greier jeg ikke å ha. Ja, de har valgt livet selv. Men det er ufattelig mange triste skjebner der ute. Tror også de setter pris på at noen bare tar seg tid til å prate, vise at man ser på de som likeverdige mennesker. Så kan man jo eventuelt høre om de har lyst på en kopp kaffe, litt mat eller om de trenger et klesplagg. Har forøvrig en liten koselig historie vedrørende temaet. Jeg og samboer kjøpte oss softis, utenfor butikken sto en av byens løse fugler. Han kom bort og spurte etter penger, han syntes det så så innmari godt ut med is! Vi ga han litt penger og tenkte som de fleste andre, at de nok ikke kom til å finansiere no is og gikk videre. To minutter etterpå så vi han på andre siden av gaten med softisen, godt fornøyd
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Dette er litt så som så, og situasjonsbestemt. Jeg har snakket lenge med uteliggere, og noen ganger ender jeg opp med å gi dem småting jeg forstår de har bruk for, etter å ha plukket opp ting de har sagt i løpet av samtalen. Men jeg ville aldri gått bort til en fremmed og sagt "hei, det ser ut som du trenger nye sokker. værsågod." fordi det blir feil setting. Hvis jeg var uteligger og fikk slengt en sånn kommentar i trynet hadde jeg tenkt tre ting: 1) Så respektløst å bestemme hva jeg har behov for 2) Prøver du kun å lette din egen samvittighet, slik at du selv føler deg bra i dag fordi du ga noe til meg? 3) Ja, jeg trengte nye sokker og jeg skal bruke dem.
Sugerøret Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Ikke for å være fryktelig negativ, men kanskje hun ville ka kaffe sånn at hun hadde en kopp å tigge av etterpå? haha jo sikkert Men vi slurpa da kaffe begge to og hadde en "fornuftig" prat om rus og at det var kaldt (-15c )
Gjest strykebrett Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Det sitter en rumensk dame og tigger like ved jobben min, og jeg pleier ofte å gi henne noen boller eller en baguett eller lignende fra Narvesen. Hun blir i alle fall kjempeglad for det
Snop Skrevet 13. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 13. august 2010 Jeg og samboer kjøpte oss softis, utenfor butikken sto en av byens løse fugler. Han kom bort og spurte etter penger, han syntes det så så innmari godt ut med is! Vi ga han litt penger og tenkte som de fleste andre, at de nok ikke kom til å finansiere no is og gikk videre. To minutter etterpå så vi han på andre siden av gaten med softisen, godt fornøyd Det varmet hjertet mitt i kveld Hvis jeg var uteligger og fikk slengt en sånn kommentar i trynet hadde jeg tenkt tre ting: 1) Så respektløst å bestemme hva jeg har behov for 2) Prøver du kun å lette din egen samvittighet, slik at du selv føler deg bra i dag fordi du ga noe til meg? 3) Ja, jeg trengte nye sokker og jeg skal bruke dem. Ja, det er akkurat det jeg er redd for. Det er bare så vanskelig å komme i prat med dem på forhånd, synes jeg :/
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Jeg pleide å gi noen kroner frem til jeg leste boka "Hugo" av Simen Sætre. Misforstå meg ikke, jeg har sympati med mennesker som havner på skråplanet. Men de tigger penger frem til de har nok til neste dose, og mat får de tak i andre steder. Derfor gir jeg ikke penger lenger. Jeg vil ikke at penger jeg gir fra meg skal gå videre til de som dealer dop og sånn sett støtte en kriminell og skadelig virksomhet.
estrella Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Jeg pleide å gi noen kroner frem til jeg leste boka "Hugo" av Simen Sætre. Misforstå meg ikke, jeg har sympati med mennesker som havner på skråplanet. Men de tigger penger frem til de har nok til neste dose, og mat får de tak i andre steder. Derfor gir jeg ikke penger lenger. Jeg vil ikke at penger jeg gir fra meg skal gå videre til de som dealer dop og sånn sett støtte en kriminell og skadelig virksomhet. Jeg har ingenting i mot å gi dem penger, selv om de kommer til å bruke det på dop. Det er bedre at jeg gir dem penger til det enn at de skal stjele for å få nok penger til det. Jeg ønsker jo ikke at dem skal ruse seg, men det kommer de til å gjøre uansett - de får bare tak i pengene på en annen måte og hvem vet, kanskje den måten skader noen andre på? Vanligvis så kjøper jeg helst de gatemagasinene. Det er en enda bedre måte for dem å tjene sine egne penger på - uansett hva de bruker pengene på. MEN jeg gir ikke penger til rumenske tiggere eller kjøper de der rosene de prøver å prakke på oss. 1
mysan Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Uansett så er det en god tanke og det er godt å se at det er noen som bryr seg Innstillingen om at "gidder ikke, vet hva det går til" greier jeg ikke å ha. Ja, de har valgt livet selv. Men det er ufattelig mange triste skjebner der ute. Tror også de setter pris på at noen bare tar seg tid til å prate, vise at man ser på de som likeverdige mennesker. Så kan man jo eventuelt høre om de har lyst på en kopp kaffe, litt mat eller om de trenger et klesplagg. Har forøvrig en liten koselig historie vedrørende temaet. Jeg og samboer kjøpte oss softis, utenfor butikken sto en av byens løse fugler. Han kom bort og spurte etter penger, han syntes det så så innmari godt ut med is! Vi ga han litt penger og tenkte som de fleste andre, at de nok ikke kom til å finansiere no is og gikk videre. To minutter etterpå så vi han på andre siden av gaten med softisen, godt fornøyd Du kan ikke si at de har valgt livet selv. Ingen av dem har valgt et liv i rusavhengighet, sykdom og fattigdom. Tilfeldigheter og dårlige valg, som oftest pga dårlige oppvekstvilkår/uutredede diagnoser, har ført dem dit de er. Om vi da ser bort i fra de få som er der pga leger som sender pasienter de har gjort avhengig av smertestillende ut på gata. De finnes også. Jeg pleide å gi noen kroner frem til jeg leste boka "Hugo" av Simen Sætre. Misforstå meg ikke, jeg har sympati med mennesker som havner på skråplanet. Men de tigger penger frem til de har nok til neste dose, og mat får de tak i andre steder. Derfor gir jeg ikke penger lenger. Jeg vil ikke at penger jeg gir fra meg skal gå videre til de som dealer dop og sånn sett støtte en kriminell og skadelig virksomhet. Da antar jeg du er for legalisering, slik at den ulovlige handelen får dårligere levevilkår?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå