Meridian Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Jeg er student og får rundt regnet 12 000 i mnd. 4000 går til husleie, strøm, internett, mobil og mnd.kort. Da har jeg 8000 kr igjen til mat, klær, skolesaker og sosiale ting. Jeg ønsker å spare mest mulig, men likevel klarer jeg ikke det. Alt blir brukt opp, og mot slutten av hver mnd har jeg som oftest 0 kr på konto. Jeg tror jeg rett og slett sløser for mye! Hadde vært fint med noen råd og tips, for jeg kan ikke fortsette slik. Jeg ønsker nemlig å spare en god del hver mnd Hva er normalt å bruke til mat og klær osv hver mnd? Hva bruker du? Jeg har ingen økonomisk sans, egentlig. Jeg er veldig flink å betale regninger til riktig tid, men ellers renner alt ut. Jeg trenger virkelig å få spart litt penger hver mnd.
Gjest Pucifer Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Jeg ville satt MINST 3000kr til side. En god del på sparekonto og resten på BSUkonto. Vi er to voksne og bruker 4000kr på mat pr måned. Det er ganske mye, vi har alltid kjøleskapet fullt, og vi spiser det vi har lyst på uavhengig av pris. Si du bruker 3000kr pr mnd til sparing og 3000kr til mat. Da har du fortsatt 2000kr igjen, som du evnt kan bruke på klær, kino og lignende. Det du ikke bruker opp da, setter du inn på sparekonto.
Meridian Skrevet 13. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg ville satt MINST 3000kr til side. En god del på sparekonto og resten på BSUkonto. Vi er to voksne og bruker 4000kr på mat pr måned. Det er ganske mye, vi har alltid kjøleskapet fullt, og vi spiser det vi har lyst på uavhengig av pris. Si du bruker 3000kr pr mnd til sparing og 3000kr til mat. Da har du fortsatt 2000kr igjen, som du evnt kan bruke på klær, kino og lignende. Det du ikke bruker opp da, setter du inn på sparekonto. Ofte bruker jeg 200 kr dagen på mat og tull, og det blir jo 6000 på en mnd!!! Jeg har en venninne som bruker 200 kr i uken på mat... Jeg tenkte også, som du skriver Pucifer, at jeg skal sette av 3000 kr, og prøve å klare meg på 5000...
Gjest Pucifer Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Setter du inn en del penger på BSU, så sparer du ikke bare opp til egen bolig, men det er ikke så lett å få tatt ut pengene igjen (det går, men da mister du BSU kontoen for godt) Om du tror du kommer til å bruke av sparekontoen, så var det ei jeg kjenner som åpnet en konto i en helt annen bank, hun hadde ikke tilgang til denne kontoen over nettbank, hun hadde ingen bankkort knyttet til denne kontoen, bare et fast trekk fra sin konto hver måned ... dette gjorde at hun "glemte" helt bort sparekontoen. 5000kr er mer enn nok til å klare seg med på en måned utenom husleie og strøm.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Første bud: Handle inn stort, og lag store porsjoner du kan fryse ned. Har du ikke fryser lønner det seg i alle fall å handle inn stort, en gang i uka bør du handle alt du trenger av mat og drikke. Planlegger du godt havner du nok langt under 1000,- per uke. Vi er to voksne som kjøper økologisk mat, dyre kjøttvarer, og lager alt fra bunnen av, og vi bruker 5000,- på mat i mnd.
Gjest Spinell Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 Ta vare på absolutt alt av kvitteringer en måned og lag deg et regnskap, så du ser hva pengene går til. Det er ikke for ingen ting at budsjett og regnskap er en viktig del av Luksusfellen, for en blir mye mer bevisst på pengebruken sin når en gjør dette. Lag nistemat istedenfor å handle lunsj i kantina (hvis du ikke allerede gjør det). Lag heller middag hjemme enn å spise ute. Tenk gjennom om du virkelig trenger dill og dall som du (trolig) impulshandler i dag. Mener ikke at du aldri skal unne deg noe kos og moro, men alt med måte. Det viktigste er å ha et bevisst forhold til det. Som #5 sier: handle inn for en uke av gangen. Da kan du planlegge innkjøp og ukemenyer skikkelig. Hvis du ikke har fryser, husk at endel råvarer kan brukes til ulike retter. Ta dette med i planleggingen slik at du slipper å kaste mat. Sett inn den summen du ønsker å spare på sparekonto med en gang du får studielånet hver måned, slik at disse pengene blir "borte". BSU kan være en ide, men bare hvis du tjener mer enn frikortgrensen (skattefradraget på 20% av årets sparesum er jo den virkelige fordelen med BSU). Hvis ikke; spar heller alt i en vanlig sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Ta ut 1000 kr hver mandag og lat som du har bare det til rådighet for uka ("glem" visakortet). Ser du på torsdag at du har 200 igjen, og tomt kjøleskap, vel så skjønner du at du må planlegge bedre neste mandag.. Da jeg sluttet å dra kortet ved enhver anledning, og begynte å bare ta ut faste beløp i cash for å betale i butikker med, gikk det opp for meg hvor pengene ble av. Helt nifst hvor usynlige utgiftene er når man ikke ser pengene fysisk!
Aud Long Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Tipset om å bruke kontanter er godt, du får et helt annet syn på pengebruk når du ser at pengene minker. En snikspareting som du kan gjøre, er at hver gang du er innom nettbanken, så kan du runde av saldoen og føre over på sparekontoen. Har du for eksempel 1678 kroner på kontoen, kan du sette 78 kroner, eller 178 kroner på kontoen. Det er småpenger som du ikke merker der og da, men det kan utgjøre en del i lengden. Samtidig får du et konkret beløp på kontoen, som i kombinasjon med bruk av kontanter, kan gjøre pengeforbruket og rammene tydeligere. Lykke til, håper du får lagt deg opp noen kroner, og kan fortsette med å kose deg i hverdagen!
Rosalie Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 For meg funker også kontaktuttaktrikset. Ellers tømmer jeg lommeboka for femti-øringer, kronestykker og femmere hver dag og putter det på sparebøsse. Det blir faktisk noen kroner av det! Ikke de helt store summene, så klart, men alt hjelper.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #10 Skrevet 14. august 2010 Å ta ut kontanter og holde seg til "avtalt beløp", for som de sier over, så ser du at pengene minker. Det er også helt sykt hvor lett det er å dra kortet på småbeløp!
Sweetpea25 Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Hver måned når jeg får lønning, bruker jeg å sette av så så mye på en sparekonto (alt etter hvor mye jeg tjener). Dersom jeg har 20.000 på konto en måned, så greier jeg fint å bruke de opp, men dersom jeg "bare" har 8000, så klarer jeg meg meget bra på det også. Eneste forskjellen er at jeg ikke sløser like mye... Så mitt tips er å sette av penger til en sparekonto samme dag som du får lønning. Evt. kan du ta ut så så mye fra kontoen, legge bankkortet hjemme, og så har du ikke "lov" til å bruke mer enn det du har i kontanter.
Independent_ Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Wow, 8000 er utrolig mye penger på èn student. De fleste lever på rundt 3000 og mindre hver måned etter at husleier er betalt. Da er det veldig dumt at deg som er èn av de som har godt med penger å sløse disse. Hvis du heller bruker like mye som den gjennomsnittlige studenten, altså rundt 3000 kroner i måneden, så kan du sette inn resten på sparekonto. Å voilà så har du gjennom et år f.eks. opparbeidet deg en stor egenkapital som du kan bruke dersom du skal ta opp huslån, billån osv.
Meridian Skrevet 15. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2010 Ja, jeg må kjerpe meg. 1 uke til skolestart, og jeg skal prøve å legge bank-kortet hjemme og heller ha litt kontant i lomma. Har alltid med meg matpakke og en vannflaske på skolen, og en nøttepose og noe frukt. Det er noe jeg alltid har gjort, for vet hvor dyrt det blir om man skal spise ute hver dag. Om jeg hadde klart å spare 5000 i mnd, så klarer jeg å spare 60 000 på 1 år. Det er jo ganske mye penger! Jeg skal prøve på dette Er det flere som sparer mye hver mnd?
aline Skrevet 15. august 2010 #14 Skrevet 15. august 2010 Ta ut 1000 kr hver mandag og lat som du har bare det til rådighet for uka ("glem" visakortet). Ser du på torsdag at du har 200 igjen, og tomt kjøleskap, vel så skjønner du at du må planlegge bedre neste mandag.. Da jeg sluttet å dra kortet ved enhver anledning, og begynte å bare ta ut faste beløp i cash for å betale i butikker med, gikk det opp for meg hvor pengene ble av. Helt nifst hvor usynlige utgiftene er når man ikke ser pengene fysisk! dette er ett tips jeg synes fungerer også. Jeg er ikke så flink til å spare, men jeg prøver å få reist endel, for å få det til måtte jeg finne på noe lurt og dette trikset ble løsningen for meg. Jeg bruker mye mindre penger på tull go småting når jeg faktisk tar ut ukesbeløp. Tar med meg en hundrelapp og lar resten ligge hjemme (om jeg ikke skal noe spesiellt). Da ser jeg at det blir mindre, jeg ser også hvor mye jeg får for pengene, dersom jeg faktisk tenker før jeg bruker. Så alt i alt en fin måte å bli litt mer bevisst på hva man bruker av penger, go absolutt en måte å klare å spare penger på
Kitsune Skrevet 15. august 2010 #15 Skrevet 15. august 2010 Så utrolig fint at du innser at du må kutte forbruket og begynne å spare! Har en konto der mesteparten av lønna settes som går til faste utgifter og sparing, og så har jeg en konto med lommepenger på. Lommepengene er et fast lite beløp, og det må jeg klare meg på. Disse pengene går til kino- og cafebesøk, klær osv. Det har lært meg å spare enda bedre. For da jeg fant ut at jeg ville ha en dunjakke, og den jeg hadde bestemt meg for var for dyr, så måtte jeg spare til den av mine lommepenger. Det jeg merker er det aller verste på økonomien er byturer med venninner. De shopper mer enn hva jeg gjør, og det hender jeg prøver ting. Og da er de veldig hyggelig med å overøse meg med komplimenter og fortelle meg at den var kjempefin til deg, den må du ha! En del matvarer er det like greit å kjøpe billig. Sopps spaghetti må vike for Eldorado. Jeg mener - når man ikke likevel er på gourmetnivå (eller gourmetlønn), så kjenner ikke jeg forskjell på Eldoroado mais og Green giant. Og innimellom har jeg temauker. F. eks. har jeg nettopp hatt "spis-opp-ting-i-fryseren"-uka. Det er utrolig hva som hoper seg opp der! Og så har jeg "bruk-opp-ting-på-badet"-måneden. Da bruker jeg opp alt som hoper seg opp på badet, i stedet for å kaste det.
Furstina Skrevet 15. august 2010 #16 Skrevet 15. august 2010 När jag var fattig student i början på 90-talet sparade jag trots allt en hel förmögenhet (200 kr) i månaden. När jag sedan började jobba höjde jag snabbt det till 2.000 kr i månaden för att inte vänja mig med att ha en massa pengar att spendera. Tricket för mig är att automatiskt, när pengarna kommer in, föra över till ett spar- eller fondkonto så att du aldrig hinner märka pengarna. Dessa pengar ska du inte röra annat än till STORA saker. Bil, körkort, bostad. Helst inte ferie eller resa. Tipset om att se hur mycket du har att spendera varje vecka är också bra. Kämpar du med motiviationen, så lova dig själv något extra i slutet av månaden om du håller budgeten? Räkna in detta, och sen har du 500 kr att shoppa för eller något i den stilen.
Meridian Skrevet 15. august 2010 Forfatter #17 Skrevet 15. august 2010 Masse gode råd! Jeg prøver å motivere meg til å begynne å spare fra 1.sept. De neste 14 dagene må jeg kjøpe skolebøker og nye klær. Skal prøve å sette av mellom 3-5000 i mnd, spørs hva slags utgifter jeg har. Men jeg skal prøve å få til 5000 i mnd. men jeg er svaaak ... veldig flink til å bruke penger på tull ... håper jeg klarer dette. Når jeg begynner på skolen om 14 dager, så er det 3 mnd til mine eksamener, så jeg kommer uansett bare til å sitte å lese disse 3 mnd. Skal prøve å leve på vann og nøtter, og heller kose meg i helgene. Prøve å mosjonere litt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå