AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Hei. Jeg er ei jente på 26år, som veier 66kg og er 176cm høy. Jeg har alltid pleid å veie rundt 58kg, men det er nok litt lite innser jeg nå. Men 66 føler jeg er for mye. Jeg ønsker å gå ned rundt 5kg ca. Jeg har ALDRI hatt et problem med vekt, og har heller aldri lagt på meg eller mått slanke meg osv. Så jeg har vært ganske heldig! Men fra jeg var ca 24-26 så gikk vekten fra 58 til 66 sakte med sikkert, selvom jeg ikke forandret på noe særlig. Jeg spiste som vanlig (vant til å kunne spise alt jeg vil uten å legge på meg, men det har kanskje forandret seg nå med alderen??). Uansett... siden jeg er helt grønn på slike ting som kalorier osv, så gikk jeg inn på vektklubben til Grete Roede, og regnet ut mine behov. De ble som følger: Hvilestoffskifte: 1426 kcal Energiforbruk før trim: 1854 kcal Mitt daglige energiforbruk: 2064 kcal Hva må jeg ligge på i kcal daglig for å kunne gå ned 5kg i vekt på en sunn og bra måte? Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner så mye av hvilke av disse tre tallene jeg skal følge. Men kanskje noen her inne kan simplifisere det litt for meg?
Gjest Nanne70 Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Ditt daglige energiforbruk er det du skal ligge på for å beholde den vekta du har pr. i dag. Et kaloriunderskudd på ca. 500 kcal/dag vil vanligvis gi et vekttap på rundt 0,5 kg/uke, som er en sunn vektnedgang. Den beste måten å oppnå dette på, er en kombinasjon av sunt kosthold og tilstrekkelig fysisk aktivitet. Jeg kan anbefale nettstedet Somebody.no, her kan du på en enkel og grei måte skaffe deg oversikt over hvor mye energi (mange kcal) kostholdet ditt inneholder pr. dag, og hvor mye energi du ca. bruker på ulike typer aktivitet. Personlig liker jeg Somebody mye bedre enn både Personligtrening og Grete Roede.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Ditt daglige energiforbruk er det du skal ligge på for å beholde den vekta du har pr. i dag. Et kaloriunderskudd på ca. 500 kcal/dag vil vanligvis gi et vekttap på rundt 0,5 kg/uke, som er en sunn vektnedgang. Den beste måten å oppnå dette på, er en kombinasjon av sunt kosthold og tilstrekkelig fysisk aktivitet. Jeg kan anbefale nettstedet Somebody.no, her kan du på en enkel og grei måte skaffe deg oversikt over hvor mye energi (mange kcal) kostholdet ditt inneholder pr. dag, og hvor mye energi du ca. bruker på ulike typer aktivitet. Personlig liker jeg Somebody mye bedre enn både Personligtrening og Grete Roede. Takk for svar! Jeg har kikket litt på Somebody.no men synes det var litt dyrt. Personligtrening har jeg ikke sjekket ut enda. Koster dette noe? Da går jeg utifra at Energiforbruk før trim er det jeg skal ligge på for å kun opprettholde vekten de dagene jeg ikke trener. Stemmer ikke det? Og hvis jeg da vil gå ned i vekt bør jeg ligge på rundt 1354kcal de dagene jeg ikke trener og 1564 de dagene jeg trener?
Gjest Nanne70 Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Takk for svar! Jeg har kikket litt på Somebody.no men synes det var litt dyrt. Personligtrening har jeg ikke sjekket ut enda. Koster dette noe? Da går jeg utifra at Energiforbruk før trim er det jeg skal ligge på for å kun opprettholde vekten de dagene jeg ikke trener. Stemmer ikke det? Og hvis jeg da vil gå ned i vekt bør jeg ligge på rundt 1354kcal de dagene jeg ikke trener og 1564 de dagene jeg trener? Personligtrening.no har en gratis prøveperiode på 14 dager, og så må du betale hvis du vil fortsette. Du skal trekke 500 fra 2064, slik at ditt daglige kaloriforbruk skal være rundt 1564. Da er du 500 i underskudd, uten at du har et for lavt kaloriinntak. Om du oppnår underskuddet ved mindre matinntak eller mer aktivitet er opp til deg, men jeg vil jo anbefale deg å trene. Da bygger du muskler, og muskelmasse øker forbrenningen din. Se her for forslag til dagsmeny på 1500 kcal og her for forslag til dagsmeny på ca. 2000 kcal.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Takk så mye for svar igjen. Jeg logget man-fre forrige uke, og lå på: Mandag:1816 Tirsdag:1052 Onsdag:1298 Torsdag:1035 Fredag:1376 Jeg oppnådde 7,9 trimpoeng den uken. Det jeg ikke helt skjønner er hva jeg skal ligge på de dagene jeg trener, og hva jeg skal ligge på de dagene jeg ikke trener.
Gjest Nanne70 Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 (endret) Takk så mye for svar igjen. Jeg logget man-fre forrige uke, og lå på: Mandag:1816 Tirsdag:1052 Onsdag:1298 Torsdag:1035 Fredag:1376 Jeg oppnådde 7,9 trimpoeng den uken. Det jeg ikke helt skjønner er hva jeg skal ligge på de dagene jeg trener, og hva jeg skal ligge på de dagene jeg ikke trener. Du skal ha et kaloriunderskudd på ca 500 kcal/dag, enten du trener eller ikke. Dvs at de dagene du ikke trener, må du sørge for at du ligger i kaloriunderskudd i forhold til det du spiser. Endret 23. august 2010 av Nanne70
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Du skal ha et kaloriunderskudd på ca 500 kcal/dag, enten du trener eller ikke. Dvs at de dagene du ikke trener, må du sørge for at du ligger i kaloriunderskudd i forhold til det du spiser. Ok.. men det har jeg vel gjort hver dag her utenom mandag, ikkesant? Trodde man skulle spise mer de dagene man trente og mindre de dagene man ikke trente for å balansere det ut. et annet spørsmål; for å opprettholde vekten da, hva skal jeg ligge på da?
Wiggins Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Hva i all verden?!?! Her er det folk som svarer som om hun trenger å gå ned i vekt. 176 cm høy og 66 kg, hvordan i all verden kan noen mene at hovedinnsender trenger å gå ned i vekt? Selvsagt bør alle trene, først og fremst fordi det er sunt og motvirker livsstilssykdommer. Hvis ikke TS allerede driver med noen form for trening vil jeg anbfale å begynne. Det er ikke så farlig hva det er, så lenge du får pulsen opp og synes det er gøy. Ellers så kan ikke en formel på en nettside si deg med en nøyaktighet på 1 kcal hva din hvileforbrenning er. Den gjør en beregning utifra en eller annen formel, men din virkelige hvileforbrenning kan ligge langt over eller langt unner dette, for å ta et tall ut av løse lufta vil jeg tippe +/- 10% ikke er å ta for hardt i. Men som sagt, TS trenger ikke å gå ned i vekt, så hun kan bare glemme disse tallene og glede seg over livet.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Hva i all verden?!?! Her er det folk som svarer som om hun trenger å gå ned i vekt. 176 cm høy og 66 kg, hvordan i all verden kan noen mene at hovedinnsender trenger å gå ned i vekt? Selvsagt bør alle trene, først og fremst fordi det er sunt og motvirker livsstilssykdommer. Hvis ikke TS allerede driver med noen form for trening vil jeg anbfale å begynne. Det er ikke så farlig hva det er, så lenge du får pulsen opp og synes det er gøy. Ellers så kan ikke en formel på en nettside si deg med en nøyaktighet på 1 kcal hva din hvileforbrenning er. Den gjør en beregning utifra en eller annen formel, men din virkelige hvileforbrenning kan ligge langt over eller langt unner dette, for å ta et tall ut av løse lufta vil jeg tippe +/- 10% ikke er å ta for hardt i. Men som sagt, TS trenger ikke å gå ned i vekt, så hun kan bare glemme disse tallene og glede seg over livet. Jeg driver selvsagt med trening. Jeg har jo skrevet over her at jeg fikk 7,9 trimpoeng forrige uke. For det meste går det i sykling og vekter. Jeg har alltid ligget på rundt 58kg, og synes derfor 66 er for mye. 60-61 derimot, ville nok passet bedre men ikke vært for lite! Jeg merker godt at jeg ikke er 18år lenger... er 26, og merker at jeg ikke lenger bare kan spise alt jeg vil uten at jeg legger på meg her og der. Det kunne jeg før, og plutselig innså jeg at slik var det ikke lenger. Har aldri før brydd meg om en eneste kalori eller noenting. Grunnen til at jeg prøver å sette meg litt inn i det nå er fordi jeg interesserer meg mer og mer for det, og fordi jeg vil gjøre det på den riktige måten. Jeg kommer selvsagt ikke til å loggføre all mat og trening hver dag fremover, men tenkte å gjøre det i begynnelsen slik at jeg får mer innblikk i alt sammen og skjønner mer av det.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 trimpoeng er altså : 200kcal brent= 1 trimpoeng. Er vel ikke alle som følger Grete Roede her.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 trimpoeng er altså : 200kcal brent= 1 trimpoeng. Er vel ikke alle som følger Grete Roede her. Sant det;) Glemte å forklare det! Godt det er noen som er våkne her!
Gjest Nanne70 Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Det er ikke min sak å mene noe om hvorvidt TS ønsker å bli kvitt litt magefett/gå ned i vekt eller ikke, jeg bare svarer på det hun spør om:) Et daglig kaloriunderskudd på ca 500 kcal vil normalt gi et ukentlig vekttap på inntil ca 0,5 kg, men selvsagt vil det være individuelle variasjoner. TS: Det stemmer at du kan spise mer de dagene du trener. Du forbrenner mer de dagene du trener, slik at du oppnår kaloriunderskudd selv med høyere kalori/matinntak. Ditt daglige kaloriforbruk (uten aktivitet) fant vi ut var ca 2064 kcal. Dvs at ditt kaloriforbruk med 500 kcal i underskudd er ca 1564 kcal/dag, og da kan du spise omtrent det de dagene du ikke trener. Da ligger du som sagt 500 kcal under ditt behov. Hvis du trener en dag slik at du forbrenner f.eks. ca. 250 kcal, har du behov for 2064 + 250 - 500 = 1814 kcal den dagen. Da er du fortsatt 500 kcal i underskudd.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Det er ikke min sak å mene noe om hvorvidt TS ønsker å bli kvitt litt magefett/gå ned i vekt eller ikke, jeg bare svarer på det hun spør om:) Et daglig kaloriunderskudd på ca 500 kcal vil normalt gi et ukentlig vekttap på inntil ca 0,5 kg, men selvsagt vil det være individuelle variasjoner. TS: Det stemmer at du kan spise mer de dagene du trener. Du forbrenner mer de dagene du trener, slik at du oppnår kaloriunderskudd selv med høyere kalori/matinntak. Ditt daglige kaloriforbruk (uten aktivitet) fant vi ut var ca 2064 kcal. Dvs at ditt kaloriforbruk med 500 kcal i underskudd er ca 1564 kcal/dag, og da kan du spise omtrent det de dagene du ikke trener. Da ligger du som sagt 500 kcal under ditt behov. Hvis du trener en dag slik at du forbrenner f.eks. ca. 250 kcal, har du behov for 2064 + 250 - 500 = 1814 kcal den dagen. Da er du fortsatt 500 kcal i underskudd. Er det virkelig slik at jeg har et kaloriforbruk over 2000 kcal daglig?? Synes det hørte så mye ut. Eller er det kun de dagene jeg trener? For jeg fikk jo opp disse resultatene: Hvilestoffskifte: 1426 kcal Energiforbruk før trim: 1854 kcal Mitt daglige energiforbruk: 2064 kcal Hva vil da hvilkestoffskifte si? Og energiforbruk før trim? Jeg må si jeg har vanskelig for å fylle opp kaloriene i løpet av en dag. Ligger som regel et sted mellom 1100 og 1400.
Gjest Niema Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 Hvilestoffskifte er det du forbrenner hver dag uten å gjøre noe som helst, dvs den energien kroppen trenger bare for å fungere. Energiforbruk før trim er hvilestoffskifte + hverdagsaktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå