pluggen Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Vi skal reise rundt i Toscana snart og har allerede bestemt oss for å reise fra Pisa- Chianti distriktet- Siena- Pienza/ Montepulciano, men så er det store spørsmålet: hvor reiser vi videre? Hva er å anbefale? Å reise ned til Roma eller opp til Arezzo, Cortona og Firenze? Andre steder å anbefale på ruta opp til Firenze eller ned til Roma? Takk for svar:-)
Pusella Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Vi skal reise rundt i Toscana snart og har allerede bestemt oss for å reise fra Pisa- Chianti distriktet- Siena- Pienza/ Montepulciano, men så er det store spørsmålet: hvor reiser vi videre? Hva er å anbefale? Å reise ned til Roma eller opp til Arezzo, Cortona og Firenze? Andre steder å anbefale på ruta opp til Firenze eller ned til Roma? Takk for svar:-) Det kommer jo helt an på hva dere vil se/oppleve/gjøre. Og hvor lang tid dere beregner. Inne i selve "hjertet" av Toscana (Chianti og sørover) ligger jo utrolig mange vakre steder - både kjente og litt mindre kjente, og det er mange, mange småveier man kan kjøre rundt på i flott natur og med vakre landsbyer og småbyer. Du har nevnt noen, men det er uendelig mange flere. Så det kommer veldig an på hvor lang tid dere har. Endel av stedene ligger jo ikke nødvendigvis i samme retning. Det er også mange vakre steder langs kysten i Toscana, med blant annet Populonia-området. Og nordover fra Pisa finner du Cinque Terre, som er et nydelig område å utforske. Jeg synes personlig at Roma ikke gjør seg så godt som "stikke-innom"-by. Den er jo en reise i seg selv, med utrolig mange serverdigheter. Men hvis dere absolutt vil til Roma også ville jeg tatt ruten via Bolsena-sjøen, de vakre byene i Umbria (blant annet Orvieto), kjørt videre opp til Pitigliano i Sør-Toscana - du nevner jo selv Pienza og det er ikke så langt unna. Jeg er forresten i Toscana nå, og skal være her i minst 2 uker til :-)
marsy Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 som sagt over, spørs jo dette på hvor lenge dere skal være der, og hva dere liker å gjøre. Etter å ha vært inne i landet kan det jo være deilig å være litt langs kysten. Rett utenfor Toscana har du jo Elba? Like ved Roma er sjarmerende Santa Marinella. Ellers er det jo også litt deilig å bare reise på måfå, hvis dere har mulighet til det?
pluggen Skrevet 14. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2010 Jeg takker for svar. Vi skal være i Toscana i en måned, men har bare 4-5 dager på å komme oss til flyplassen enten Firenze eller Roma fra Pienza/ Montepulciano. Men tror vi velger å dra opp igjen til Firenze. Er da Arezzo og Cortona fine byer å kjøre gjennom på veien opp? Ellers noen anbefalinger som man "må" få med seg av kjente eller ukjente steder i Chianti distriktet eller ved Siena og San Gimignano/ Volterra? Råd taes i mot med takk:-)
Pusella Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Arezzo og Cortona er ikke blant mine favoritter, men.... helt greit. Det er umulig å ramse opp alle severdige landsbyer og småbyer nedover i Chianti uten å vite mer om hva der ønsker å se/oppleve. Jeg er "lommekjent" her nede, så spør i vei :-) hilsen fra en litt våt sommerkveld i Lucca, men i morgen skinner sola igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå