Gjest tantenipsy Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Jeg var enslig forsørger i skatteklasse 2 i fjor. Flyttet sammen med samboeren min i oktober i fjor. Dette i seg selv skal vel ikke påvirke skatteklassen, da vi ikke hadde felles barn på det tidspunktet. Men helt på slutten av året fikk vi et felles barn, og nå har jeg fått brev fra ligningskontoret at de vil ligne meg i skatteklasse 1 for hele fjoråret. Er dette riktig? Vet at dersom du har vært enslig forsørger det meste av fjoråret, og så har barna for eksempel flyttet til den andre forelderen, så kan du kreve å lignes i skatteklasse 2 for hele året. Og dersom du giftet deg etter 31. oktober i fjor kan du kreve å lignes i skatteklasse 2 for hele fjoråret likevel. Finner ingenting i reglene om når enslige forsørgere får samboer og felles barn etter 31. oktober. Men man skulle vel i utgangspunktet tro at den samme datoen kan gjelde i dette tilfellet? Altså at jeg kan lignes i skatteklasse 2 for fjoråret, siden jeg var enslig forsørger helt til november? Vanskelig å forstå seg på disse reglene, er det noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Hvis dere har hatt felles barn pr. 31. desember er det korrekt at du skal bli lignet i skatteklasse 1.
Rosalie Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Hvis dere har hatt felles barn pr. 31. desember er det korrekt at du skal bli lignet i skatteklasse 1. Jepp. Og det går jo da også motsatt vei: Blir man enslig forsørger i desember et år, lignes man i skatteklasse 2 for hele det året.
Wonders Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 stemmer det, gjelder det samme om man er gift?
zuperduper Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Når man er gift, får man skatteklasse 1 året etter at man giftet seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå