Gå til innhold

Burka/Hijab

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser du har svart på det første spørsmålet. Hva med det andre? Jeg spurte om hvorfor en nonnedrakt provoserer mer enn f.eks. en klesdrakt som viser politiske sympatier, musikkinteresser, sportsinteresser eller andre ting som betyr mye for mange og der folk vil vise hvem/hva de sympatiserer med og hvem de er?

Forskjellen mellom hijab/nonnedrakt og politiske symboler/supportereffekter?

Nonnedrakt og hijab er noe vidt forskjellig, både praksisen og symbolikken. Når det kommer til politiske symboler eller supportereffekter, vel da vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig? Ikke i Saudi-Arabia heller, der hijab er påbudt?

Min somaliske venninne, som er muslim og velger å gå i europeiske klær, blir slengt dritt etter av de andre somalierne hvis hun viser seg på Grønland. Hun er, ifølge henne selv, ikke alene om å ha det sånn. Hvis du ikke tror meg, så prøv å ta en tur dit selv - uten hijab, så kan du teste reaksjonene.

At voksne kvinner velger hijab syns jeg de skal ha rett til, det som provoserer meg er trakasseringen av de som velger å ikke bruke det. Dét, samt synet av jentebabyer med hijab!

Nei - jeg støtter ikke et forbud, for det er et brudd på menneskerettigheter. Det er forresten hets og angrep mot folk også, samme hvem som står bak.

'

Det finnes unntaks-land, Saudi Arabia som du nevner er et av de, og de har en lov om dette. Men det er uheldig og det gjelder ikke alle land. Personlig mener jeg at alle skal gjøre som de føler for så lenge det ikke er til skade for andre, være seg hijab eller andre tin. At venninna de opplever slik er ikke bra. Og jeg synes det er direkte skamfult å slenge dritt på grunn av klesvalget til noen, eller for andre ting for den saksskyld. Jeg 110% enig med deg at jentebarn IKKE skal tvinges med å bære det klesplagget enda de ikke vet hvorfor de gjør det. Om jeg skulle få en datter en gang, så vil hun ta det valget selv, ikke jeg.

At noen andre tvinger voksne mennesker til å gjøre ting de ikke vil (for eksempel bruke hijab) synes jeg heller ikke noe om.

De aller fleste muslimske land bryr seg ikke om jenter/kvinner bruker hijab. Det er land som Saudi Arabia, Afghanistan (?) og Iran som er veldig strenge når det gjelder slike ting som hijab/burka osv.

Skrevet

Jeg har ingen totalitære tilbøyeligheter.

Visst faen har du det. Du ønsker titt og stadig å bruke statsmakt for å fremme egne preferanser, i langt større grad enn andre forumister her. Du er nazi-light.

Men i motsetning til deg så synes jeg det er tragisk at noen - enten de er somaliske damer med eller uten chador eller norske jenter på en skole med innvandrerovervekt - blir trakassert for sitt valg av klesdrakt.

Hvor har jeg sagt at dette ikke er på trynet?

Å påtvinge noen religiøs drakt er i strid med "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" og finner det merkelig at ikke denne loven blir brukt mot dette.

Ja, det er merkelig, ettersom denne loven nettopp åpner for slike vilkårlige inndelinger i tvang og ikke-tvang. Akkurat som du kan si at å nekte folk å gå kledt som de vil er et hinder for religionsfriheten, kan du si at å la folk få frihet til å praksisere islam, er et hinder for religionsfriheten til ateister og kristne, med begrunnelse i den delen av muslimer som søker herredømme, og fører krig mot religionsfriheten.

Skrevet (endret)

Er det et stort tap at ingen religiøse får bevege seg i det offentlige rom iført diverse gevanter? Hvorfor skal vi som ikke tror få andres private tro tredd nedover oss? Kan ikke nonner, prester og muslimer praktisere sin tro i det private og la oss andre i fred?

Du er mer hårsår enn vanlig, og på grensen til å være paranoid, hvis det å se en nonne eller prest i religiøse klær er noe du anser for at de trer sin tro over hodet på deg, og at de ikke lar deg i fred.

I tillegg synes jeg det er rart at folk ikke ser dobbelt-moralen her. Man reagerer på at enkelte muslimske menn mener de vet best hva muslimske kvinner skal gå i, og så svarer de med å si at de vet best hva muslimske kvinner ikke skal gå i. Den ene gruppen vil påby hijab, den andre vil forby det. Felles for dem begge er at de tror de vet bedre enn kvinnene selv hva som er best for dem, og vil ta valgene for dem.

Endret av Tabris
Gjest Blondie65
Skrevet

Du er mer hårsår enn vanlig, og på grensen til å være paranoid, hvis det å se en nonne eller prest i religiøse klær er noe du anser for at de trer sin tro over hodet på deg, og at de ikke lar deg i fred.

Nei jeg er ikke hårsår. Jeg synes bare det er rart at samfunnet har akseptert alt for stor plass for religion. Dyrk gjerne religionen for meg, men hvis jeg vet om denne dyrkingen fordi man absolutt må gå rundt med ytre tegn på at man tilhører religion X eller Y så har man tatt religionen fra den private sfære og ut i det offentlige rom. Hvorfor skal man det?

I tillegg synes jeg det er rart at folk ikke ser dobbelt-moralen her. Man reagerer på at enkelte muslimske menn mener de vet best hva muslimske kvinner skal gå i, og så svarer de med å si at de vet best hva muslimske kvinner ikke skal gå i. Den ene gruppen vil påby hijab, den andre vil forby det. Felles for dem begge er at de tror de vet bedre enn kvinnene selv hva som er best for dem, og vil ta valgene for dem.

Nå har jeg prøvd å vise deg at siden det ikke er noe entydig påbud i den berømte lille boken som sier om det er nok å dekke håret eller om de også skal dekke all hud så er ikke dette religiøse påfunnet deres så klart at det kommer inn under diskriminering. Det MÅ kunne gå an å sette en grense som sier at man ikke kan bestemme at andre mennesker skal gå totalt tildekket i Norges land.

Er det noen som forøvrig tar fysisk skade av å ikke gå i hijab? Hva med psykisk? Er det skadelig for muslimske kvinner å gå med bart hode? Er det ikke best for kvinner eller alle egentlig å kunne velge om de vil gå i dette eller det andre plagget? Eller la det være? Hvordan kan kvinnene la det være hvis det er påbudt å gå i plagget?

Som sagt før er det kun de mest tildekkede versjonene jeg ønsker å forby. Og selvsagt ønsker jeg ikke å forby prestekjoler eller nonnedrakter. Jeg prøver bare å sette ting litt på spissen for at man skal se noe av galskapen i hva man tillater av "frivillighet" i religionens navn.

Skrevet (endret)

Hvorfor skal man det?

Hvorfor skal man ikke det? Hvorfor i det hele tatt bry seg med hva andre folk velger å gå i?

Det MÅ kunne gå an å sette en grense som sier at man ikke kan bestemme at andre mennesker skal gå totalt tildekket i Norges land.

Den grensen har man. Det er ikke lov å bestemme hva andre mennesker skal gå i. (Selv om en del av dere ønsker å bestemme hva folk ikke skal få lov til å gå i, noe jeg ikke synes er særlig bedre). Det som det er snakk om her, er om folk skal få lov til å gå med de klærne de ønsker selv, eller om andre skal ta den avgjørelsen for dem.

Er det ikke best for kvinner eller alle egentlig å kunne velge om de vil gå i dette eller det andre plagget?

Fullstendig enig, det mener jeg også er best.

Endret av Tabris
Gjest Violently Happy
Skrevet

Hva tenker DU om det?

Uff.

Hvordan ser du på en person som bruker nevnte plagg?

Steike fine gardiner.

Hvorfor tror du vedkommende gjør det?

Fordi man kanskje har fått innprentet i hodet fra en ganske ung alder at det er slik muslimske kvinner skal gjøre.

Kultur, men også religion. Middelaldersk tankegang. Synes verden burde gå fremover- ikke bakover. :P

Jeg vet om muslimske menn som har ikledd seg burka slik at de kan gå inn på svømmehaller og glo på damene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...