Tiarra Skrevet 15. august 2010 #101 Skrevet 15. august 2010 (endret) Akkurat det det betyr. Jeg går ikke rundt med t-skjorte der jeg forteller alle jeg treffer at jeg er ateist. Kan religiøse respektere oss ikke religiøse på samme måte og la de religiøse skikker, plagg og symboler tilhøre privatsfæren? Du kan vel ta på en, jeg blir ikke sint av den grunn. Eller tenker at du ikke respekterer meg. Og jeg tror ikke arabere/muslimere ville brydde seg om det dersom du bodde i deres land. Jeg er stolt av å være muslim og dersom det plager andre, så er det deres problem og ikke mitt! For meg høres du lite intelligent, rett og slett. Endret 15. august 2010 av Tiarra
Gjest Tsunade Skrevet 15. august 2010 #102 Skrevet 15. august 2010 Du kan vel ta på en, jeg blir ikke sint av den grunn. Eller tenker at du ikke respekterer meg. Og jeg tror ikke arabere/muslimere ville brydde seg om dersom du bodde i deres land. Jeg er stolt av å være muslim og dersom det plager andre, så er det deres problem og ikke mitt! For meg høres du lite intelligent, rett og slett. Men hvis jeg, i tråd med min overbevisning, velger å gå uten hijab i deres land? Hva skjer da?
Larsern Skrevet 15. august 2010 #103 Skrevet 15. august 2010 Da bør jo man også forby folk å vise hva man liker av politikk, musikk, sport og annet også? Hvorfor bli mer provosert av en nonnedrakt enn av en Rosenborgtrøye eller en Britney T-skjorte eller en Arbeiderparti-rose? Nei.
Pusella Skrevet 15. august 2010 #104 Skrevet 15. august 2010 Du kan vel ta på en, jeg blir ikke sint av den grunn. Eller tenker at du ikke respekterer meg. Og jeg tror ikke arabere/muslimere ville brydde seg om dersom du bodde i deres land. Jeg er stolt av å være muslim og dersom det plager andre, så er det deres problem og ikke mitt! For meg høres du lite intelligent, rett og slett. Støtter 100% den første delen av svaret ditt. Men synes du kunne spart deg den siste kommentaren du retter mot Blondie, det er direkte tåpelig og ødelegger hele tråden og diskusjonen. Du kan ikke si at folk som ikke er enige med deg er "lite intelligente".
Larsern Skrevet 15. august 2010 #105 Skrevet 15. august 2010 (endret) Men hvis jeg, i tråd med min overbevisning, velger å gå uten hijab i deres land? Hva skjer da? Det er jo ditt frie valg, dersom du aksepterer konsekvensene vel å merke. EDIT: 'Vel å merke'/'vel og merke'? Endret 15. august 2010 av Larsern
Pusella Skrevet 15. august 2010 #106 Skrevet 15. august 2010 Nei. Ser du har svart på det første spørsmålet. Hva med det andre? Jeg spurte om hvorfor en nonnedrakt provoserer mer enn f.eks. en klesdrakt som viser politiske sympatier, musikkinteresser, sportsinteresser eller andre ting som betyr mye for mange og der folk vil vise hvem/hva de sympatiserer med og hvem de er?
Tiarra Skrevet 15. august 2010 #107 Skrevet 15. august 2010 Støtter 100% den første delen av svaret ditt. Men synes du kunne spart deg den siste kommentaren du retter mot Blondie, det er direkte tåpelig og ødelegger hele tråden og diskusjonen. Du kan ikke si at folk som ikke er enige med deg er "lite intelligente". Ok. Kanskje det. Kanskje burde jeg formulert meg bedre og sagt at folk som har en slik tankegang har er lite intelligente. For Blondie selv har ikke vært spesielt sparsom i ordvalget rettet mot meg personlig lengre oppe i tråden.
Tiarra Skrevet 15. august 2010 #108 Skrevet 15. august 2010 Men hvis jeg, i tråd med min overbevisning, velger å gå uten hijab i deres land? Hva skjer da? Skjer da ingenting.
Pusella Skrevet 15. august 2010 #109 Skrevet 15. august 2010 Ok. Kanskje det. Kanskje burde jeg formulert meg bedre og sagt at folk som har en slik tankegang har er lite intelligente. For Blondie selv har ikke vært spesielt sparsom i ordvalget rettet mot meg personlig lengre oppe i tråden. Da hjelper det ihvertfall ikke at du svarer på så en lite gjennomtenkt måte. Og du fortsetter i samme stilen. Intelligens har lite med meninger å gjøre. Du kan sikkert si at hun er lite tolerant eller lignende, men ikke at folk som har en slik tankegang er lite intelligente. Jeg er sterkt uenig med Blondie65 (og andre) i denne tråden, men det kunne aldri falle meg inn å påstå at hun (eller andre) er mindre intelligent av den grunn. (beklager avsporing, men liker ikke den type argumenter som ble brukt). Tilbake til tema....
Tiarra Skrevet 15. august 2010 #110 Skrevet 15. august 2010 Da hjelper det ihvertfall ikke at du svarer på så en lite gjennomtenkt måte. Og du fortsetter i samme stilen. Intelligens har lite med meninger å gjøre. Du kan sikkert si at hun er lite tolerant eller lignende, men ikke at folk som har en slik tankegang er lite intelligente. Jeg er sterkt uenig med Blondie65 (og andre) i denne tråden, men det kunne aldri falle meg inn å påstå at hun (eller andre) er mindre intelligent av den grunn. (beklager avsporing, men liker ikke den type argumenter som ble brukt). Tilbake til tema.... Du har rett. Jeg tar tilbake kommentaren. Sorry Blondie!
Pusella Skrevet 15. august 2010 #111 Skrevet 15. august 2010 (endret) Men hvis jeg, i tråd med min overbevisning, velger å gå uten hijab i deres land? Hva skjer da? Er det ikke da vi skal vise at det er forskjell på å bo i et fritt land og et land som er "ufritt" (som enkelte muslimske land er, men ikke alle)? Man kan da ikke sammenligne Norge med et ytterligående, ekstremt styrt religiøst land? Jeg er overbevist ateist, og nåde dem som prøver å frelse meg til en eller annen trosretning, samme hva... Men fritt frem for hva som helst av klesdrakter og symboler som folk vil bruke for å markere religiøs tilknytning, politiske sympatier, - og andre ting de bryr seg om og som viser hvem de er og hva de liker. Nettopp fordi vi bor i et av verdens frieste land! Endret 15. august 2010 av Pusella
Gjest Tsunade Skrevet 15. august 2010 #112 Skrevet 15. august 2010 Skjer da ingenting. Virkelig? Ikke i Saudi-Arabia heller, der hijab er påbudt? Min somaliske venninne, som er muslim og velger å gå i europeiske klær, blir slengt dritt etter av de andre somalierne hvis hun viser seg på Grønland. Hun er, ifølge henne selv, ikke alene om å ha det sånn. Hvis du ikke tror meg, så prøv å ta en tur dit selv - uten hijab, så kan du teste reaksjonene. At voksne kvinner velger hijab syns jeg de skal ha rett til, det som provoserer meg er trakasseringen av de som velger å ikke bruke det. Dét, samt synet av jentebabyer med hijab! Nei - jeg støtter ikke et forbud, for det er et brudd på menneskerettigheter. Det er forresten hets og angrep mot folk også, samme hvem som står bak.
Gjest Tsunade Skrevet 15. august 2010 #113 Skrevet 15. august 2010 Er det ikke da vi skal vise at det er forskjell på å bo i et fritt land og et land som er "ufritt" (som enkelte muslimske land er, men ikke alle)? Man kan da ikke sammenligne Norge med et ytterligående, ekstremt styrt religiøst land? Jeg er overbevist ateist, og nåde dem som prøver å frelse meg til en eller annen trosretning, samme hva... Men fritt frem for hva som helst av klesdrakter og symboler som folk vil bruke for å markere religiøs tilknytning, politiske sympatier, - og andre ting de bryr seg om og som viser hvem de er og hva de liker. Nettopp fordi vi bor i et av verdens frieste land! Vel, Tiarra gjorde nettopp den sammenligningen, og det var det jeg protesterte på. Og jeg er helt enig med deg i det du skriver, ingen skal "frelses" eller tvinges til noe som helst!
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #114 Skrevet 15. august 2010 Da bør jo man også forby folk å vise hva man liker av politikk, musikk, sport og annet også? Hvorfor bli mer provosert av en nonnedrakt enn av en Rosenborgtrøye eller en Britney T-skjorte eller en Arbeiderparti-rose? Jeg synes verken brannskjorten eller arbeiderpartinålen har noe på arbeidsplassen å gjøre. Jeg går heller ikke med Muse t-skjorte på jobb. Så er vi enige da?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #115 Skrevet 15. august 2010 Virkelig? Ikke i Saudi-Arabia heller, der hijab er påbudt? Min somaliske venninne, som er muslim og velger å gå i europeiske klær, blir slengt dritt etter av de andre somalierne hvis hun viser seg på Grønland. Hun er, ifølge henne selv, ikke alene om å ha det sånn. Hvis du ikke tror meg, så prøv å ta en tur dit selv - uten hijab, så kan du teste reaksjonene. At voksne kvinner velger hijab syns jeg de skal ha rett til, det som provoserer meg er trakasseringen av de som velger å ikke bruke det. Dét, samt synet av jentebabyer med hijab! Nei - jeg støtter ikke et forbud, for det er et brudd på menneskerettigheter. Det er forresten hets og angrep mot folk også, samme hvem som står bak. Jeg bøyer meg dypt i støvet. En meningsfelle.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #116 Skrevet 15. august 2010 (endret) Forøvrig er det INGEN som tvinger RBK supportere å gå i Brannskjorte når de er i Bergen. Det skulle tatt seg ut ... Og denne frivilligheten dere snakker om ... I følge imamer som offisielt er tilhengere av å følge norsk lov er omskjæring av jenter frivillig. Kadra viste hele Norges land hvor mye frivillig dette er. Jeg ser på all religion som renspikket vrøvl og i motsetning til svært mange andre så ser jeg ikke på det som ufarlig vrøvl. Dermed mener jeg at religion, religiøse symboler og religiøse skikker og plagg alt for lenge har fått ha plass i det offentlige rom. Når det attpåtil er slik at religiøse (noen ganger religiøs, andre ganger kulturell, alt etter som hvilken vei vinden blåser ...) plagg brukes som symbol for å nedverdige kvinner og fortelle de selvsamme kvinnene at de er løse, horer og uanstendige og i mange tilfeller fritt vilt for menn så forstår jeg rett og slett ikke hvorfor i denne verden et slikt plagg brukt i religiøs sammenheng skal tillates. Plagget har ingen annen funksjon enn å fortelle omverdenen at her går en muslim og minne muslimen på at hennes kropp utildekket er til fristelse for menn dersom visse deler synes. Med andre ord er det kvinnens ansvar at hun blir misbrukt og voldtatt. Dette plagget er også til hinder for integrering fordi det er et sterkt symbol på at dette er et menneske med en spesiell religiøs tilknytning. Endret 15. august 2010 av Blondie65
Gjest Trajan Skrevet 15. august 2010 #117 Skrevet 15. august 2010 Hva folk går med er ikke noe jeg gidder og tenke over.
Transmogrifier Skrevet 15. august 2010 #118 Skrevet 15. august 2010 Ser heller ikke på religion som ufarlig vrøvl. Hadde jeg sett meg tjent med blondies totalitære tilbøyeligheter, så ville jeg gått inn for forbud av hijab. Jeg klarer fint å leve med at noen somalske damer som er vestliggjorte, trakasseres på grønland i Oslo. Dette bidrar også til å støte folk vekk fra islam. Tvang mot å gå uten hijab, forener folk under islam, mot et totalitært sekulært regime. Og så blir Norge som et mini-Polen av kvinnelige ninjaer. Er tyrkia så voldsomt sekulært demografisk? Har det blitt så mange færre prosent troende muslimer der, etter atatürk? Bare lurer, jeg. Da bør jo man også forby folk å vise hva man liker av politikk, musikk, sport og annet også? Nei, det er det dummeste jeg har hørt. Hvorfor trekke inn sport, når det er religion man vil til livs? For å late som om det er et lissom-prinsipp som ligger bak? Dette hadde aldri vært tema, hadde det ikke vært for islam. Derfor er det jo også naturlig at dette er en anti-islam lov. Kunne like gjerne laget en lov som sa at muslimer ikke fikk lov til å gå med trosplagg som symboliserte tilhørighet til islam ute blant mennesker.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #119 Skrevet 15. august 2010 Ser heller ikke på religion som ufarlig vrøvl. Hadde jeg sett meg tjent med blondies totalitære tilbøyeligheter, så ville jeg gått inn for forbud av hijab. Jeg klarer fint å leve med at noen somalske damer som er vestliggjorte, trakasseres på grønland i Oslo. Dette bidrar også til å støte folk vekk fra islam. Tvang mot å gå uten hijab, forener folk under islam, mot et totalitært sekulært regime. Og så blir Norge som et mini-Polen av kvinnelige ninjaer. Jeg har ingen totalitære tilbøyeligheter. Men i motsetning til deg så synes jeg det er tragisk at noen - enten de er somaliske damer med eller uten chador eller norske jenter på en skole med innvandrerovervekt - blir trakassert for sitt valg av klesdrakt. Å påtvinge noen religiøs drakt er i strid med "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" og finner det merkelig at ikke denne loven blir brukt mot dette.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #120 Skrevet 15. august 2010 Jeg har ingen totalitære tilbøyeligheter. Men i motsetning til deg så synes jeg det er tragisk at noen - enten de er somaliske damer med eller uten chador eller norske jenter på en skole med innvandrerovervekt - blir trakassert for sitt valg av klesdrakt. Å påtvinge noen religiøs drakt er i strid med "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" og finner det merkelig at ikke denne loven blir brukt mot dette. Det er nå like galt og nekte dem å gå i det. Som det er og tvinge dem til og gå i det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå