Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2010 #61 Skrevet 14. august 2010 (endret) Quranen er for både menn og kvinner. Så begge får tolke å forstå som de vil. Men de vers som gjelder en av gruppene så må den det gjelder tolke det. Aha ... Jeg forstår at du overhodet ikke forstår hva jeg snakker om. Går du i moskeen? Utfører du andre religiøse ting enn å gå med hijab? Tilhører du en muslimsk menighet? Har denne muslimske menigheten en forstander/imam? Er denne mann eller kvinne? Har du anledning til å fortelle denne imamen at du er uenig i hans/menighetens tolkning av koranen? Finnes det et sett med regler i din religion du skal følge eller kan du plukke de du liker best? Endret 14. august 2010 av Blondie65
Tabris Skrevet 14. august 2010 #62 Skrevet 14. august 2010 Ja men jeg skjønner fremdeles ikke denne setningen: Og "velge selv" er altså ikke synonymt med "ta det valget jeg selv kan forstå og er enig i". Hvordan kan velge selv ikke være synonymt med dette. Det jeg mener er: En muslimsk kvinnes frie valg trenger ikke være synonymt med at hun tar det valget som DU og andre nordmenn kan forstå og er enig i.
Tiarra Skrevet 14. august 2010 #63 Skrevet 14. august 2010 (endret) Aha ... Jeg forstår at du overhodet ikke forstår hva jeg snakker om. Går du i moskeen? Utfører du andre religiøse ting enn å gå med hijab? Tilhører du en muslimsk menighet? Har denne muslimske menigheten en forstander/imam? Er denne mann eller kvinne? Har du anledning til å fortelle denne imamen at du er uenig i hans/menighetens tolkning av koranen? Finnes det et sett med regler i din religion du skal følge eller kan du plukke de du liker best? Nei, jeg går ikke i moskeen. Jeg har det litt for travelt for å gå i moskeen. Grunnen til at imamen er av det mannlige kjønn har en lang historie som jeg ikke vil gå dypere inn. Men Islam er mer enn å bare tilhøre en meniget. Det viktigste er at man skaffer seg kunnskaper og spør de som vet og kan mer om religionen, om vekommende er mann eller kvinne er likegyldig. Og til info har det vært en hel masse kvinnelige lærd i Islam som ses opptil av både menn og kvinner. Og nei, etter mitt syn kan man ikke plukke opp det som passer fint for en og utellate det som virker vanskelig eller upassene (så sant jeg mener at det er intet upassende i Quranen) man må følge de reglene fult ut. Men det er tolkningen det handler om. Noen tolker på den ene måten andre på den annen. Sorry TS, ikke meningen å avspore tråden, men ville bare svare på dette. Endret 14. august 2010 av Tiarra
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2010 #64 Skrevet 14. august 2010 Det jeg mener er: En muslimsk kvinnes frie valg trenger ikke være synonymt med at hun tar det valget som DU og andre nordmenn kan forstå og er enig i. Ja jeg forstår at det er det du mener. Men du kan ikke skrive om norsk språk for å få en annen mening. Det er nemlig ikke det du har skrevet. Jeg velger daglig i mitt liv ut fra de valg jeg kan forstå og være enig i. Det er det som er fritt valg for meg. Jeg er enig med at det ikke er et fritt valg lenger når det jeg velger er gjort på grunnlag av hva jeg tror DU eller en annen vil tenke om meg. Er det en skrivefeil i innlegget ditt?
Tabris Skrevet 14. august 2010 #65 Skrevet 14. august 2010 (endret) Det var bare en litt krøkete formulering fra min side. Jeg regner med at du ser poenget, selv om du henger deg opp i formuleringen. Endret 14. august 2010 av Tabris
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2010 #66 Skrevet 14. august 2010 Nei, jeg går ikke i moskeen. Jeg har det litt for travelt for å gå i moskeen. Grunnen til at imamen er av det mannlige kjønn har en lang historie som jeg ikke vil gå dypere inn. Men Islam er mer enn å bare tilhøre en meniget. Det viktigste er at man skaffer seg kunnskaper og spør de som vet og kan mer om religionen, om vekommende er mann eller kvinne er likegyldig. Og til info har det vært en hel masse kvinnelige lærd i Islam som ses opptil av både menn og kvinner. Sorry TS, ikke meningen å avspore tråden, men ville bare svare på dette. Javisst ... du er muslim på samme måten som Norge er kristent. Hvorfor sa du ikke det med en gang
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2010 #67 Skrevet 14. august 2010 Det var bare en litt krøkete formulering fra min side. Jeg regner med at du ser poenget, selv om du henger deg opp i formuleringen. Ja jeg ser nå at "jeg selv" var rettet mot leseren og ikke "den som tok valget". Beklager min pirkethet - jeg forstod rett og slett ikke meningen.
Tiarra Skrevet 14. august 2010 #68 Skrevet 14. august 2010 Javisst ... du er muslim på samme måten som Norge er kristent. Hvorfor sa du ikke det med en gang Har hørt det før ja
Tiarra Skrevet 14. august 2010 #69 Skrevet 14. august 2010 (endret) Det er mulig jeg vet litt mer om religionen enn dere i denne tråden, men vet langt fra nok. Så det blir heller ikke lett for meg å svare på alle og et hvert spørsmål angående temaet. Måtte bare pressisre dette Endret 14. august 2010 av Tiarra
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2010 #70 Skrevet 14. august 2010 Det er mulig jeg vet litt mer om religionen enn dere i denne tråden, men vet langt fra nok. Så det blir heller ikke lett for meg å svare på alle og et hvert spørsmål angående temaet. Måtte bare pressisre dette Jeg er ateist. Det er et bevisst valg jeg har tatt etter svært grundige undersøkelser av fakta. Jeg kan svare på alle de spørsmål som måtte finnes angående mitt standpunkt med letthet. Jeg kan ikke forstå at DU tar et valg som er så alvorlig som dette og finner at du ikke vet nok slik at du kan svare på alle og ethvert spørsmål om ditt valg. Du trenger ikke svare på dette - jeg vet nok om religion og hvorfor folk velger det fremfor mitt valg.
Tiarra Skrevet 14. august 2010 #71 Skrevet 14. august 2010 Jeg er ateist. Det er et bevisst valg jeg har tatt etter svært grundige undersøkelser av fakta. Jeg kan svare på alle de spørsmål som måtte finnes angående mitt standpunkt med letthet. Jeg kan ikke forstå at DU tar et valg som er så alvorlig som dette og finner at du ikke vet nok slik at du kan svare på alle og ethvert spørsmål om ditt valg. Du trenger ikke svare på dette - jeg vet nok om religion og hvorfor folk velger det fremfor mitt valg. Jeg kan svare dersom noen spør hvorfor jeg velger det jeg velger utfra mine personlige begrunnelse. Man er troende eller ikke-troende av froskjellige grunner, så sånn sett kan jeg svare på spørsmål knyttet til hvorfor jeg velger å være muslim, men ikke alle spørsmål om Islam, nei. Men en del
MarianneE Skrevet 14. august 2010 #72 Skrevet 14. august 2010 Hijab kan jo faktisk nesten være et moteplagg. De kommer visst i alle slags farger og mønstre. Mange muslimske jenter kler det utrolig godt, jeg synes det rammer inn ansiktet på en fin måte. Man ser ofte jenter med hijab som går i vestlige, moderne klær, og med sminke. Jeg tviler sterkt på at det er noe tvang inn i bildet da, for de ville vel ikke fått tillatelse til å gå med sminke dersom mannlige familiemedlemmer mente at hun måtte dekke seg til for ikke å friste andre menn. også må jeg bare påpeke at det finnes veldig mange fine hijaber! Jeg er slik som kan stoppe noen å gata for og skryte av overdelen/veska/jakka.... Ofte villet stoppe og gi komplimenter for fine hijaber men litt usikker på hvordan det vil bli tatt i mot. Tenk om jeg ikke blir forstått og det blir misforstått og tatt som en fornærmelse...
Eurydice Skrevet 14. august 2010 #73 Skrevet 14. august 2010 For kvinner som går med burka og hijab, så er det en del av religionen, og hva de er opplært til og oppvokst med, så jeg tror ikke det virker unaturlig på dem. Hva jeg personlig tenker om det, er at det er kvinneundertrykkende, at kvinner skal skjules, dempes og ikke har noe de skulle sagt.
Tiarra Skrevet 14. august 2010 #74 Skrevet 14. august 2010 også må jeg bare påpeke at det finnes veldig mange fine hijaber! Jeg er slik som kan stoppe noen å gata for og skryte av overdelen/veska/jakka.... Ofte villet stoppe og gi komplimenter for fine hijaber men litt usikker på hvordan det vil bli tatt i mot. Tenk om jeg ikke blir forstått og det blir misforstått og tatt som en fornærmelse... Det tror jeg neppe ikke, mennesker liker jo komplimenter. Personlig ville jeg blitt glad
Larsern Skrevet 14. august 2010 #75 Skrevet 14. august 2010 To sitater: And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their khimar over their bosoms and not display their beauty except to [...] (Qur'an 24:31 Those who harass believing men and believing women undeservedly, bear (on themselves) a calumny and a grievous sin. O Prophet! Enjoin your wives, your daughters, and the wives of true believers that they should cast their outer garments over their persons (when abroad) That is most convenient, that they may be distinguished and not be harassed. [...] (Qur'an 33:58–59) Så da kan man vel tolke "their beauty" til også å inkludere håret. ..og en kvinnes vitnesbyrd tilsvarer halve mannens.., kvinnen skal holde seg i hjemmet.., skal ikke ha samvær med andre menn.., osv.. Men, som jeg spurte tidligere, og som du kanskje kan gi svar på; Hvis jeg hadde hatt en datter og så lært henne opp til at hun hadde vært en hore dersom hun gikk uten skaut, hadde da dette vært et frivillig valg? Enn dersom jeg f.eks i tillegg hadde innført husarrest. Valget er jo fortsatt fritt mellom husarrest eller skaut?
Tabris Skrevet 15. august 2010 #76 Skrevet 15. august 2010 Men, som jeg spurte tidligere, og som du kanskje kan gi svar på; Hvis jeg hadde hatt en datter og så lært henne opp til at hun hadde vært en hore dersom hun gikk uten skaut, hadde da dette vært et frivillig valg? Enn dersom jeg f.eks i tillegg hadde innført husarrest. Valget er jo fortsatt fritt mellom husarrest eller skaut? Jeg synes vi burde kunne holde debatten på et litt høyere nivå enn slike tåpelige, selvsagte spørsmål. Men siden du tydeligvis trenger svar på slikt: Hvis du snakker om en jente som ikke er myndig, så mener jeg det er radikalt galt å kalle et barn for en hore, uansett sammenheng. (Nå har jeg faktisk en hvit, norsk venninne som ble kalt hore av sin egen far da han oppdaget at typen hennes hadde overnattet da hun var 16 år, så det er ikke bare muslimer som bruker slike forferdelige ord mot sine barn). Hvis hun er myndig, så er husarrest tvang, og går dermed under tvang generelt, som jeg nevnte tidligere i tråden.
Larsern Skrevet 15. august 2010 #77 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes vi burde kunne holde debatten på et litt høyere nivå enn slike tåpelige, selvsagte spørsmål. Men siden du tydeligvis trenger svar på slikt: Hvis du snakker om en jente som ikke er myndig, så mener jeg det er radikalt galt å kalle et barn for en hore, uansett sammenheng. (Nå har jeg faktisk en hvit, norsk venninne som ble kalt hore av sin egen far da han oppdaget at typen hennes hadde overnattet da hun var 16 år, så det er ikke bare muslimer som bruker slike forferdelige ord mot sine barn). Hvis hun er myndig, så er husarrest tvang, og går dermed under tvang generelt, som jeg nevnte tidligere i tråden. Er det ikke da radikalt at kvinner skal dekke seg til for at menn ikke skal bli fristet, og at de risikerer fordømmelse dersom de ikke gjør det? Poenget mitt er at 'fritt valg' i hijab-debatten ofte ikke er et fritt valg, men et valg mellom to onder. Enkelte går selvsagt frivillig med det, (antagelig de som ikke har særlig kjennskap til absurditetene som praktiseres innen islam), noe som bidrar til å gi aksept for dette middelalderske kvinnesynet som hijab/burka er et symbol på. Det er i mine øyne respektløst.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2010 #78 Skrevet 15. august 2010 Er det ikke da radikalt at kvinner skal dekke seg til for at menn ikke skal bli fristet, og at de risikerer fordømmelse dersom de ikke gjør det? Poenget mitt er at 'fritt valg' i hijab-debatten ofte ikke er et fritt valg, men et valg mellom to onder. Enkelte går selvsagt frivillig med det, (antagelig de som ikke har særlig kjennskap til absurditetene som praktiseres innen islam), noe som bidrar til å gi aksept for dette middelalderske kvinnesynet som hijab/burka er et symbol på. Det er i mine øyne respektløst. Jeg er veldig enig med deg og synes det er feighet som gjør at vi faller for "religionsfrihets" grepet hver gang. Men siden vi ikke vet hvem som gjør det frivillig, hvem som gjør det "frivillig" og hvem som blir tvunget er vi egentlig sjakk matt. Med mindre vi dyrker frem et større hakk med mot. Et mot som sier at vi driter egentlig i om det er frivillig - vi kan ikke tillate plagg / skikker som OGSÅ blir brukt til å undertrykke kvinner.
Larsern Skrevet 15. august 2010 #79 Skrevet 15. august 2010 Jeg er veldig enig med deg og synes det er feighet som gjør at vi faller for "religionsfrihets" grepet hver gang. Men siden vi ikke vet hvem som gjør det frivillig, hvem som gjør det "frivillig" og hvem som blir tvunget er vi egentlig sjakk matt. Med mindre vi dyrker frem et større hakk med mot. Et mot som sier at vi driter egentlig i om det er frivillig - vi kan ikke tillate plagg / skikker som OGSÅ blir brukt til å undertrykke kvinner. Jeg ser ingen problemer med å forby religiøse (ideologiske) plagg f.eks i barneskoler/barnehager, offentlige stillinger osv. Alle roper opp om religionsfrihet, hva med å kjempe for religionsnøytralitet på de arenaene i samfunnet hvor religion ikke har noe å gjøre?
Tabris Skrevet 15. august 2010 #80 Skrevet 15. august 2010 Det er vanskelig å vite hvem som går med det frivillig. Og tvang skal aldri aksepeteres. Men kulturelt press finner vi også her (press for kvinner til å være slanke, barbere seg under armene og på leggene, gå med sminke osv. Press for menn om å være muskuløse, trene osv). Men jeg mener uansett ikke at løsningen på dette er å forby et klesplagg. Det er den enkle løsningen som bare tar symptomene, ikke problemet i seg selv. Vi vet at det også finnes tvangsgifting, skal vi dermed forby ekteskap?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå