Gå til innhold

Burka/Hijab

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en datter og så lært henne opp til at hun hadde vært en hore dersom hun gikk uten skaut, da hadde hun sikkert gått med det frivillig, ikke sant? Ihvertfall dersom jeg f.eks i tillegg hadde innført husarrest. Valget er jo fortsatt fritt mellom husarrest eller skaut.. Hmm, jo det høres fornuftig ut.

Ja, du hadde allerede sagt det jeg skrev, bare at du sa det litt bedre. Det er vel akkurat slik det er.

Hvilke mennesker er frie? De som er frie, er sannsynligvis huleboere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er sant, og mange blir oppdratt slik.

På den måten tror de sikkert i voksen alder, at de vil dette selv, men så kan det vel være at de har glemt tvangen som barn, og at deres "frie valg" oppi det hele, bare er en stor bløff (hjernevask).

Men, man har jo også de som ikke har en muslimsk oppvekst, men som konverterer i voksen alder (av grunner som jeg ikke kan se), og som ifører seg hijab. Hvorvidt disse gjør det med fri vilje kan jo diskuteres, antagelig gjør de det. Smakløst, etter min mening, når det tas i betraktning at hijab egentlig ikke har noen religiøs forankring annet enn å være en herskemetode over kvinner.

Hadde bare kvinnefronten satt mer fokus på frigjøring av kvinner fremfor å få allerede ressurssterke kvinner kvotert inn i lederstillinger..

Skrevet

Ja, du hadde allerede sagt det jeg skrev, bare at du sa det litt bedre. Det er vel akkurat slik det er.

Hvilke mennesker er frie? De som er frie, er sannsynligvis huleboere.

Tja, hvem er egentlig frie, når vi alle er avhengige av hverandre i en eller annen grad. Selv vil jeg ihvertfall påstå at jeg er fri, men i likhet med huleboerne så er jeg slave for naturlovene.

Hmm.. må nesten tenke meg om, er jeg virkelig fri, eller oppfatter jeg meg bare som fri? Friere enn at jeg må dekke til kroppen min fortsett fra ansiktet og at jeg kan ha sex med hvem jeg vil, ihvertfall.

Skrevet

Det er ganske trist å se at folk er så blinde for egen kulturs påvirkning på egne valg. Det dere sier er at muslimske kvinner kun handler av egen fri vilje hvis de velger det som dere mener er riktig, mens de valg vi gjør er av egen fri vilje, og har ingenting med å være påvirket av vår kulturs oppfatning om hva som er rett og galt. Dere snakker som om kulturell påvirkning er noe som bare eksisterer hos "dem", og tegnet på at de handler av fri vilje er når de gjør det som vi mener er riktig. Fordi vi er ikke påvirket av vår kultur, vi sitter på den ene Objektive Sannheten.

Skrevet

Det er ganske trist å se at folk er så blinde for egen kulturs påvirkning på egne valg. Det dere sier er at muslimske kvinner kun handler av egen fri vilje hvis de velger det som dere mener er riktig, mens de valg vi gjør er av egen fri vilje, og har ingenting med å være påvirket av vår kulturs oppfatning om hva som er rett og galt. Dere snakker som om kulturell påvirkning er noe som bare eksisterer hos "dem", og tegnet på at de handler av fri vilje er når de gjør det som vi mener er riktig. Fordi vi er ikke påvirket av vår kultur, vi sitter på den ene Objektive Sannheten.

Ja huff, the white mans burden har ikke blitt noe lettere med åra.. :lur:

Skrevet

Det dere sier er at muslimske kvinner kun handler av egen fri vilje hvis de velger det som dere mener er riktig, mens de valg vi gjør er av egen fri vilje, og har ingenting med å være påvirket av vår kulturs oppfatning om hva som er rett og galt.

Kjære Tabris. Jeg håper ikke du skar meg med den kammen. Nordmenn har kjempesterke kulturelle normer for hva som er rett og galt. Det er ikke den objektive sannheten jeg besitter, men jeg har en god oversikt over preferansene mine, og i hvilken grad grupper av muslimer kan komprimittere disse. Forøvrig var det her snakk om muslimenes vilje, så da ser jeg ikke hvordan det faktum at jeg er en påvirket og indoktrinert sau, forandrer på at muslimske damer også er det.

Skrevet (endret)

Så fordi jeg ikke skrevet to siders langt innlegg antar du at det er det eneste jeg vet om emnet. Jeg skrev et eventyr om emnet på videregående basert på ting jeg noe jeg leste i boken Bokhandleren fra Kabul.

Forkortet: Det var engang en prins som var så glad i unge damer at han kom på noe lurt for å kunne ha dem alle for seg selv. Han fikk sydd et heldekkende plagg som skjulte og anonymiserte kvinnene fullstendig. Det man ikke ser har man mindre begjær for... Det tok ikke lang tid før flere adelige menn fulgte etter.. og tilslutt som det gjerne er så fulgte hvermansen etter også. Problem solved. Fulstendig kontroll over kvinnen.

Ikke bare skal de skjules fullstendig, de får heller ikke lov til å gå ute alene uten anstand dvs.følge av en bror, far. Et helt liv i "fengsel", der hver minste bevegelse de gjør blir kontrollert.

Jeg tror ikke så mange bruker hijab/burka fordi de har lyst. De må! Mennene kler seg i vestlige klær når de bor i norge så hvorfor skulle ikke kvinnene ønske det samme?

Jeg måtte bare riste på hodet da jeg leste innlegget ditt! Baserer du en hel religion som har eksistert i så lang tid på en bok krevet av en som gjerne vil fremheve det støggeste tristeste i religionen. Du må kunne LITT mer enn dette når du skal uttale deg rundt dette emnet.

Jeg er sjøl muslim. Er 28 år og har begynt å gå med hijab (ikke burka, ikke niqab, bruker helt "vanlige" klær fra siste mote, men dekker håret) for ca 2-3 måneder siden og det valgte jeg helt selv. Ingen press eller oppdragelse som har ført til det. Jeg er oppdratt til å ta mine egne valg. Og det finnes faktisk MANGE som meg. Og nei, jeg har ikke vokst opp i et vestlig land. Men i et land som omtales for å være et av de strengere land når det gjelder religion. Så det blir helt feil å si at ALLE muslimiske kvinner bruker hijab.

Jeg bruker hijaben selv fordi jeg er en religiøs person og tror på det som står i Quranen og det gir meg indre fred og god følelse når jeg handler etter denne. Og det er et valg som jeg selv tok og bestemmer. Og jeg er 100% sikker på at det finnes tusenvis som meg.

Jeg har levd et vestlig liv og gjort det ene og det andre. Gikk i bikini hatt sex med hvem jeg ville osv osv. Jeg har det bedre med meg selv nå enn hva jeg noen gang har gjort.

Men jeg nekter ikke på at det finness folk som misbruker religionen og blander det med sin egen kulrur og syn på ting. Ja, det er helt klart det FINNES menn som forventer at kvinnen skal dekke seg til og at konsekvensene kan bli store om hun ikke gjør dette. Jeg har NULL toleranse for slikt.

Konklusjon: Skjær ikke alle over en kam. Skaff deg kunnskap for du uttaler deg!

Edit: Skrivefeil.

Endret av Tiarra
Skrevet

Jeg er sjøl muslim. Er 28 år og har begynt å gå med hijab (ikke burka, ikke niqab, bruker helt "vanlige" klær i siste mote, men dekker håret) for ca 2-3 måneder siden og det valgte jeg helt selv.

Oi. Hva skjedde? Møtte du en type? Fikk du unger? Mista du jobben? Begynte du å høre stemmer? Ville du ha mer trygghet? Kom du til Norge? Møtte du snille, religiøse mennesker som tok seg av deg? Flytta du til tøyen eller furuset? Ble noen i nær familie kvitt kreft? What the fuck, lissom?

Skrevet

Oi. Hva skjedde? Møtte du en type? Fikk du unger? Mista du jobben? Begynte du å høre stemmer? Ville du ha mer trygghet? Kom du til Norge? Møtte du snille, religiøse mennesker som tok seg av deg? Flytta du til tøyen eller furuset? Ble noen i nær familie kvitt kreft? What the fuck, lissom?

Ingen av delene. Som jeg nevnt oppe, jeg har det bedre sånn. Jeg har trodd på Gud og religionen har alltid sitti inne, men i praksis har jeg ikke gjort mye. Så en dag bestemte jeg meg at jeg skulle prøve hvordan det ville vært om jeg virkelig praktisert det, og tro meg eller ei, det er faktisk top :)

Skrevet

Jeg tenker ikke noe særlig over det og jeg tror ikke kvinnene med hijab tenker så mye over det heller, spesielt hvis de som bor i et land hvor alle går med det. Jeg tror det er vanskeligst for unge jenter i vestlige land som opplever press fra begge sider, i en alder hvor man prøver å finne seg selv. De blir jo dømt uansett hva de gjør.

Skrevet

Har tenkt mye i det siste på dette med burka/hijab.. Syns det stadig er debatter om det..

Hva tenker DU om det? Hvordan ser du på en person som bruker nevnte plagg? Hvorfor tror du vedkommende gjør det?

Burka og hijab er kvinneundertrykkende og hemmer derfor likestillingen.

At muslimske kvinner sier at de frivillig har på seg slike plagg sier noe om hjernevaskingen, undertrykkelsen og ikke minst de alvorlige følgene det kan få for en muslimsk kvinne å bryte med tradisjoner.

Når jeg ser kvinner som går rundt i burka og hijab blir jeg provosert og får lyst til å spørre hvordan det går med integreringen. Der jeg bor så er det et par damer med sånn absolutt heldekkende, hansker og bare en glugge å titte ut av - ingen FrP mann, men kjenner helt klart for at man skal stille krav til de som kommer til landet. Man kan ikke få i pose og sekk, enten så bor du i Norge og følger regler, lover og tradisjoner - passer ikke det deg, og du mener at det er Islam som skal sette agendaen - flytt tilbake der du kom fra.

Skrevet

Forøvrig var det her snakk om muslimenes vilje, så da ser jeg ikke hvordan det faktum at jeg er en påvirket og indoktrinert sau, forandrer på at muslimske damer også er det.

Fordi det ser ut som om noen mener at det kun er muslimske damer som er påvirkede og indoktrinerte sauer, og det kun når de tar valg vi ikke forstår eller ikke liker. Så snart de tar valg vi liker, så er de ikke lenger sauer - slik vi ikke er. Det er synd at det er mulig å være så blind.

Gjest Pucifer
Skrevet

Burka og hijab er kvinneundertrykkende og hemmer derfor likestillingen.

At muslimske kvinner sier at de frivillig har på seg slike plagg sier noe om hjernevaskingen, undertrykkelsen og ikke minst de alvorlige følgene det kan få for en muslimsk kvinne å bryte med tradisjoner.

Når jeg ser kvinner som går rundt i burka og hijab blir jeg provosert og får lyst til å spørre hvordan det går med integreringen. Der jeg bor så er det et par damer med sånn absolutt heldekkende, hansker og bare en glugge å titte ut av - ingen FrP mann, men kjenner helt klart for at man skal stille krav til de som kommer til landet. Man kan ikke få i pose og sekk, enten så bor du i Norge og følger regler, lover og tradisjoner - passer ikke det deg, og du mener at det er Islam som skal sette agendaen - flytt tilbake der du kom fra.

Og alt dette for at de går kledd som de vil? Så man skal følge lover og regler i Norge - betyr det at man må gå kledd i lusekofte?

Jeg forstår virkelig ikke at måten de går kledd på kan ha noe som helst med hva du skriver om i dette innlegget...

Skrevet (endret)

Og alt dette for at de går kledd som de vil? Så man skal følge lover og regler i Norge - betyr det at man må gå kledd i lusekofte?

Jeg forstår virkelig ikke at måten de går kledd på kan ha noe som helst med hva du skriver om i dette innlegget...

Helt enig!

Jeg forstår jo at heldekkende klær (til og med ansiktet) virker skummelt for de som ikke er vant med. Og personlig, som muslim, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å dekke ansiktet sitt. Men dersom disse kvinnene vil så må de jo få lov til? Vi bor jo tross alt i et fritt land ;)

Endret av Tiarra
Gjest Blondie65
Skrevet

Det finnes sikkert jenter / kvinner som kler seg i hijab/burka av fri vilje. Men hvor mange av de vi ser med dette plagget kan ta det av konsekvensfritt? Det er egentlig det spørmålet man må stille.

Skrevet

Det finnes sikkert jenter / kvinner som kler seg i hijab/burka av fri vilje. Men hvor mange av de vi ser med dette plagget kan ta det av konsekvensfritt? Det er egentlig det spørmålet man må stille.

Enig. Her trenger vi en holdningskampanje, samt slå hardt ned på beviselig tvang, slik vi (forhåpentligvis) allerede gjør i andre tvangssituasjoner. Men å forby et klesplagg mener jeg er feil vei å gå, det blir å forsøke den enkle løsningen i stedet for å angripe det underliggende problemet. Skal vi angripe tvangsekteskap på samme måte? Forby ekteskap?

Skrevet

Enig. Her trenger vi en holdningskampanje, samt slå hardt ned på beviselig tvang, slik vi (forhåpentligvis) allerede gjør i andre tvangssituasjoner. Men å forby et klesplagg mener jeg er feil vei å gå, det blir å forsøke den enkle løsningen i stedet for å angripe det underliggende problemet. Skal vi angripe tvangsekteskap på samme måte? Forby ekteskap?

Kunne ikke sagt det bedre:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Helt enig!

Jeg forstår jo at heldekkende (til og med ansiktet) virker skummelt for de som ikke er vant med. Og personlig, som muslim, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å dekke ansiktet sitt. Men dersom disse kvinnene vil så må de jo få lov til? Vi bor jo tross alt i et fritt land ;)

Men nå motsier du deg selv her frk. muslim. Du føler deg fri og alt det der (husker ikke alt du skrev) fordi du dekker håret og ikke bruker bikini lenger. Egentlig burde du skjønne det siden du mener at håret skal dekkes. Noen andre - i samme religion - mener at håret ikke er nok. Bør du ikke forstå?

Jeg forstår ingen av delene fordi jeg mener at det ikke er kvinnens drakt som gjør henne til et offer for menn, men mannens holdning til kvinner. Jeg kan ikke forstå en holdning som gjør at en kvinne skal dekke seg for å unngå uønsket oppmerksomhet fra menn og at menn er så lavtstående at de ikke kan styre seg når de ser kvinnelig hud eller hår. Jeg kan heller ikke forstå at flere tusen år gammelt påbud om at kvinner skulle være underdanig mannen og dekke sitt hår er nødvendig i 2010. Jeg vil ikke akseptere at en kvinne skal være underlagt menn og må vise dette utad i form av delvis eller hel tildekking. Jeg mener at kvinner og menn er likeverdige individer og at den beste måten å vise dette på er å respektere hverandre uansett hvordan en går kledd.

Skrevet

Hijab er et symbol på politisk islam. Plagget ble skapt av "Muslimbrødrene" på 20-tallet, og ble først båret av kvinnen som fikk tilnavnet "Muslimbrødrenes mor". Det oppnådde dog aldri noen vesentlig popularitet den gangen, men ble til gjengeld meget populært på 70-tallet, den gangen i forbindelse med revolusjonen i Iran.

Basert på dette, anser jeg hijab for å være et symbol på islamisme, og har følgelig lite til overs for plagget.

Burka, på sin side, er ikke bare et symbol på politisk islam, men også en fare mot den allminnelige sikkerheten, da det skjuler en persons identitet, og dermed gjør det meget enkelt for kriminelle å ikle seg plagget for å begå lovbrudd, for derefter å forsvinne "i løse luften", og aldri kunne oppspores.

Skrevet

Men nå motsier du deg selv her frk. muslim. Du føler deg fri og alt det der (husker ikke alt du skrev) fordi du dekker håret og ikke bruker bikini lenger. Egentlig burde du skjønne det siden du mener at håret skal dekkes. Noen andre - i samme religion - mener at håret ikke er nok. Bør du ikke forstå?

Jeg forstår ingen av delene fordi jeg mener at det ikke er kvinnens drakt som gjør henne til et offer for menn, men mannens holdning til kvinner. Jeg kan ikke forstå en holdning som gjør at en kvinne skal dekke seg for å unngå uønsket oppmerksomhet fra menn og at menn er så lavtstående at de ikke kan styre seg når de ser kvinnelig hud eller hår. Jeg kan heller ikke forstå at flere tusen år gammelt påbud om at kvinner skulle være underdanig mannen og dekke sitt hår er nødvendig i 2010. Jeg vil ikke akseptere at en kvinne skal være underlagt menn og må vise dette utad i form av delvis eller hel tildekking. Jeg mener at kvinner og menn er likeverdige individer og at den beste måten å vise dette på er å respektere hverandre uansett hvordan en går kledd.

Har kanskje utrykket med feil, men å dekke ansiktet er ikke nødvendig sett fra religionen. Nei, det står ingen steder i Quranen at man skal gjøre det. Så jeg vet ikke hvordan man linker dette til relgionen. Og tror at det heller er kulrur.

Jeg aksepterer at de velger dette, men forstår ikke at de gjør det pga av religion.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...