Gå til innhold

Burka/Hijab

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt mye i det siste på dette med burka/hijab.. Syns det stadig er debatter om det..

Hva tenker DU om det? Hvordan ser du på en person som bruker nevnte plagg? Hvorfor tror du vedkommende gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De gjør det fordi det er noe religion og menn har bestemt. De skal dekkes til for å ikke friste andre menn. Avskyelig!

Endret av Vinnie
Skrevet

Jeg tror det er mange grunner til at jenter bruker hijab.

Noen liker det, det tror jeg, men jeg tror mange også bruker det fordi deres miljø og familie forventer dette. Ellers blir man ikke ansett som en skikkelig og 2ekte religiøs".

Jeg reagerer sterkt på 3-4 åringer med hijab. Som om de har har noe å si i den saken? Hvorfor behøver en 3-åring å dekkes til i det hele tatt?

La de i det minste få bli gamle nok til å kunne velge selv.

Har to bekjente fra marokko, hvor hun ene i sine yngre dager elsker hijab, for da slapp hun å fikse håret.

Søstern hatet hijaben, men hadde ikke annet valg enn å bruke den.

Noen tror jeg gjør det, fordi de tror at gud vil dømme dem hvis de ikke bruker dette (sier litt, men jeg tror noen tror noe så sykt), og andre tror jeg gjør det pga deres samfunns forventninger.

Også har vi de som syns det er helt ok å tre den på seg, på en bad hair day, og det er det.

Skrevet

De gjør det fordi det er noe religion og menn har bestemt. De skal dekkes til for å ikke friste andre menn. Avskyelig!

Wow. Enkelt og greit forklart, eller?

Det ligger LITT mer bak det enn dette. Svaret ditt er veldig platt.

Svaret ditt er sant, men du svarte ikke helt på alle ts spørsmål. Kun på det eneste du kunne om emnet?

Skrevet (endret)

Wow. Enkelt og greit forklart, eller?

Det ligger LITT mer bak det enn dette. Svaret ditt er veldig platt.

Svaret ditt er sant, men du svarte ikke helt på alle ts spørsmål. Kun på det eneste du kunne om emnet?

Så fordi jeg ikke skrevet to siders langt innlegg antar du at det er det eneste jeg vet om emnet. Jeg skrev et eventyr om emnet på videregående basert på ting jeg noe jeg leste i boken Bokhandleren fra Kabul.

Forkortet: Det var engang en prins som var så glad i unge damer at han kom på noe lurt for å kunne ha dem alle for seg selv. Han fikk sydd et heldekkende plagg som skjulte og anonymiserte kvinnene fullstendig. Det man ikke ser har man mindre begjær for... Det tok ikke lang tid før flere adelige menn fulgte etter.. og tilslutt som det gjerne er så fulgte hvermansen etter også. Problem solved. Fulstendig kontroll over kvinnen.

Ikke bare skal de skjules fullstendig, de får heller ikke lov til å gå ute alene uten anstand dvs.følge av en bror, far. Et helt liv i "fengsel", der hver minste bevegelse de gjør blir kontrollert.

Jeg tror ikke så mange bruker hijab/burka fordi de har lyst. De må! Mennene kler seg i vestlige klær når de bor i norge så hvorfor skulle ikke kvinnene ønske det samme?

Endret av Vinnie
Skrevet

Jeg er ikke enig i at det er avskyelig. Det er et helt legitimt tiltak, som muliggjør at hver mann får seksuell kontroll. Om ikke dette hadde vært satt igang, hadde kvinnen hatt seksuell makt.

Det er mye greiere for kvinner å klare seg som enslige, de får mindre depresjoner av det. Menn går til grunne når kvinner forlater dem, og menn har vanskeligere for å finne seg sexpartner, enn hva kvinner har.

Dette tiltaket av menn gjør at man motsetter seg en utvikling som sier at en utvalgt elite skal få svømme i fitte.

Kvinner føyer seg, fordi menn har vært sterkere, og har hatt muligheten til å true kvinner med vold, og ikke har vært beskyttet av statlig voldsmakt på samme måte. Så har menn hatt en innflytelse på religionen, som igjen påvirker det som sees på som moral i samfunnet. Moral er ikke annet en makt og kontroll av et flertall over et mindretall, om man dissekerer moral filosofisk.

Det blir dermed status for kvinner, å underkaste seg. Deres vilje gires inn på å følge religiøse skikker som er skreddersydd menn.

Skrevet

Jeg tenker først og fremst at det er ganske stor forskjell på hijab og burka.

Skrevet

Jeg tenker først og fremst at det er ganske stor forskjell på hijab og burka.

enig! Jeg er fra bygde Norge og første gang jeg så en jente med hijab var i klassen min på VGS i Oslo. Jeg beundrer dem faktisk litt fordi jeg tror de fleste av dem har valget mellom å ha hijab eller ikke. (Jada sikkert mange strenge foreldre som ville fordømt dem osv, men de har valget tror jeg.) Fordi de har tatt et standpunkt i forhold til livet sitt og religionen sin. Det synes jeg det står respekt av.

Burka synes jeg ikke noe om, man må se ansiktsuttrykket til folk ellers er det ikke noe vits.

Synes heller ikke noe om hijab på barn, men tror ikke andre barn bryr seg så veldig egentlig, noen går med caps andre med hijab. Men når man tenker på hvorfor kvinner/jentene har det på så synes jeg det er litt snodig at små jenter skal dekke seg til for ikke å friste menn til seksuell omgang. :roll:

Skrevet (endret)

Så fordi jeg ikke skrevet to siders langt innlegg antar du at det er det eneste jeg vet om emnet. Jeg skrev et eventyr om emnet på videregående basert på ting jeg noe jeg leste i boken Bokhandleren fra Kabul.

Forkortet: Det var engang en prins som var så glad i unge damer at han kom på noe lurt for å kunne ha dem alle for seg selv. Han fikk sydd et heldekkende plagg som skjulte og anonymiserte kvinnene fullstendig. Det man ikke ser har man mindre begjær for... Det tok ikke lang tid før flere adelige menn fulgte etter.. og tilslutt som det gjerne er så fulgte hvermansen etter også. Problem solved. Fulstendig kontroll over kvinnen.

Ikke bare skal de skjules fullstendig, de får heller ikke lov til å gå ute alene uten anstand dvs.følge av en bror, far. Et helt liv i "fengsel", der hver minste bevegelse de gjør blir kontrollert.

Jeg tror ikke så mange bruker hijab/burka fordi de har lyst. De må! Mennene kler seg i vestlige klær når de bor i norge så hvorfor skulle ikke kvinnene ønske det samme?

Har lest boken selv, men allikevel fordømmer jeg ikke alle og tror at alle er som den familien. ;)

Når det er sagt, så snakker ikke den boken for alle muslimer, så igjen vitner det om at du er ganske uvitende, for du baserer dine meninger på EN bok. :ler:

Alle menn kler da seg vitterlig ikke i vestlige klær. :filer:

Kvinnene får da også gå ut alene, uten en far eller bror til følge. Se deg rundt, og du ser muslimske kvinner gå alene (til og med uten hijab) overalt.

Endret av Sæzzy
Gjest Pucifer
Skrevet

Hva tenker DU om det? Hvordan ser du på en person som bruker nevnte plagg? Hvorfor tror du vedkommende gjør det?

Jeg tenker ikke noe over det når jeg ser det på gata, men om noen stiller meg spørsmål om hva jeg mener om det, så mener jeg at alle har hver sin grunn til å bruke det.

Noen gjør det fordi man blir tvunget til det, og det mener jeg er helt feil.

Andre gjør det fordi de selv velger det, da pga religion, og da syns jeg at det er opp til hvert enkelt menneske å bestemme selv.

Skrevet

Jeg har også tenkt på det, og har ikke så mye kjennskap til dette. jeg var for noen år siden i midtøsten, og jeg opplevde at noen av kvinnene som brukte hijab var sure på oss siden vi ikke brukte det. har de blitt hjernevasket på en måte eller har de virkelig lyst til å bruke det. at de var sure på oss, kan det være et tegn på sjalusi?

Jeg så også noen kvinner som badet med burka/hijab og det gjorde meg litt vondt, men det er greit så lenge kvinnene ønsker det selv. Kvinnene med hijab/burka får kanskje også vondt av å se kvinner som er nesten naken på stranda. Mitt personlig syn på det er at det er viktig at de ikke føler seg presset til å bruke det, men det tror jeg er vanskelig når nesten alle kvinner bruker det i noen land i midtøsten og det er jo lissom forventet:S

Skrevet

Men hva er det egentlig som gir oss "rett" til å mene noe om hvorvidt det er riktig eller galt? Eller om kvinnene som bruker burka og hijab er hjernevasket eller ikke? Kan ikke disse hodeplaggene være like riktig for dem å bruke, som det er for oss å ikke bruke dem?

-TS-

Skrevet

Hijab kan jo faktisk nesten være et moteplagg. De kommer visst i alle slags farger og mønstre. Mange muslimske jenter kler det utrolig godt, jeg synes det rammer inn ansiktet på en fin måte. Man ser ofte jenter med hijab som går i vestlige, moderne klær, og med sminke. Jeg tviler sterkt på at det er noe tvang inn i bildet da, for de ville vel ikke fått tillatelse til å gå med sminke dersom mannlige familiemedlemmer mente at hun måtte dekke seg til for ikke å friste andre menn.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen som går i burka, så det kan da ikke være så voldsomt utbredt her i landet. Niqab derimot, er mer vanlig. Dette plagget synes jeg er for drøyt, ut fra sikkerhets- og identifiseringshensyn. Jeg synes man bør være nødt til å vise hele ansiktet sitt når man er ute blant folk. Hva gjør disse når de skal gjennom passkontrollen, eller hvis de handler i en butikk og kortet deres ikke virker (slik at de må vise legitimasjon)?

Skrevet

Hvis noen blir tvunget til å gå med det, så synes jeg det er like galt som enhver annen form for tvang. Hvis noen velger å gå med det frivillig, så har jeg ingenting med det, som enhver annen form for klesvalg.

Skrevet

Hvis noen blir tvunget til å gå med det, så synes jeg det er like galt som enhver annen form for tvang. Hvis noen velger å gå med det frivillig, så har jeg ingenting med det, som enhver annen form for klesvalg.

Hvis jeg hadde hatt en datter og så lært henne opp til at hun hadde vært en hore dersom hun gikk uten skaut, da hadde hun sikkert gått med det frivillig, ikke sant? Ihvertfall dersom jeg f.eks i tillegg hadde innført husarrest. Valget er jo fortsatt fritt mellom husarrest eller skaut.. Hmm, jo det høres fornuftig ut.

Skrevet

Menn som føler seg truet av kvinner.

Skrevet

Jeg har ingenting til overs for hijab og burka. Hele denne religionen oser av at det er skrevet av en meget sjalu mann eller noe i den duren.

Forstår forsåvidt at jentene velger å bruke disse plaggene og sier det er frivillig, det er de jo lært opp til. Det er utrolig hva man kan få et menneske til å tenke og mene ved å fore det med enkelte regler fra det blir født. Man føler en trygghet til det man har vokst opp med.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en datter og så lært henne opp til at hun hadde vært en hore dersom hun gikk uten skaut, da hadde hun sikkert gått med det frivillig, ikke sant? Ihvertfall dersom jeg f.eks i tillegg hadde innført husarrest. Valget er jo fortsatt fritt mellom husarrest eller skaut.. Hmm, jo det høres fornuftig ut.

Så enkelt er det faktisk. :)

Skrevet

Ja, det er sant, og mange blir oppdratt slik.

På den måten tror de sikkert i voksen alder, at de vil dette selv, men så kan det vel være at de har glemt tvangen som barn, og at deres "frie valg" oppi det hele, bare er en stor bløff (hjernevask).

Skrevet

En veldig kunstig inndeling.

Selv om en kvinne som selv sterkt argumenterer for at alle skal bruke burka, er svært religiøs, har blitt enke, og derfor ikke har mann lenger til å bestemme at hun må gå i dette, osv tilsynelatende gjør dette av egen vilje, så er egen vilje formet ut ifra at hun vokste opp i en kultur hvor det å gå i burka er ensbetydende med å være et frommere, bedre og mer dydig menneske.

Med hennes personlighetstrekk ville hun kanskje ha vært pinsevenn eller noe annet i Norge.

Så er dette da tvang eller ikke tvang?

Meningsløst.

Men hva er det egentlig som gir oss "rett" til å mene noe om hvorvidt det er riktig eller galt?

Staten. Gjennom staten karrer flertallet til seg rettigheter. Om du snakker om naturlover, kan jeg ikke hjelpe deg, du snakker da et religiøst språk jeg ikke har forståelse for. Vi har nok ingen kommunikasjonsmuligheter, du og jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...