Gå til innhold

Menskopp

SilverRocket

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt på en ting angående menskopp. Det anbefales jo at man kokerd en i noen minutter etter hver gang man har hatt en menstruerende periode. I tillegg skal den vaskes med såpevann hver gang man tømmer den, stemmer ikke det? Er det noen som har regnet på energiforbruken her i forhold til å fremstille tilsvarende mengde bind og tamponger? Jeg regner jo med at det fortsatt monner litt, jeg bare lurer på om det er regnet noe på det. Hvor lenge pleier dere å koke deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Produksjon av bind/tamponger:

Energi for å høste og rense bomull

Kjemikalier/blekemidler

Energi og vann brukt i fremstillingsprosessen

Energi, vann og olje for å fremstille evt. plastinnpakning av enkeltbind og -tamponger

Energi, kjemikalier, vann og tremasse evt. olje til innpakning av en pakke/eske

Pluss avfalls- og forurensningsproblematikk.

Det regnes med at man bruker 12 000 tamponger i løpet av livet, sånn i gjennomsnitt.

Produksjon og vedlikehold av menskopp:

Energi, vann, latex/silikon

Energi og vann til vedlikeholdet

Nær ikkeeksisterende avfallsproblematikk.

Menskoppen holder i flere år (min skal holde i 15).

Uten å ha finregnet kan jeg ikke se hvordan menskopp kan komme i hærheten av energiforbruket som går med til bind og tamponger, pluss alle de andre miljøhensynene.

Min forrige kopp skylte jeg 2-4 ganger om dagen. Jeg kokte den i 3-4 minutter, men når jeg koker noe slår jeg alltid av platen kort tid etter oppkok og lar det gjøre seg ferdig på ettervarmen, jeg har ikke induksjonskomfyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at en menskopp er langt mer miljøvennlig enn bind og tamponger.

Gummi er et naturprodukt og kokingen etter hver endte periode er ingenting sammenlignet med søppelberget bind og tamponger skaper. Husk at bind og tamponger bruker energi når de lages, pakkes, distruberes osv. Alle disse faktorene er jo en engangs foreteelse for menskopp.

Jeg vet ikke hvor stor miljøbelastningen er i prosent for sanitærprodukter, men jeg mener seriøst at den Norske stat skal spandere menskopp på alle jenter som et miljøforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at en menskopp er langt mer miljøvennlig enn bind og tamponger.

Gummi er et naturprodukt og kokingen etter hver endte periode er ingenting sammenlignet med søppelberget bind og tamponger skaper. Husk at bind og tamponger bruker energi når de lages, pakkes, distruberes osv. Alle disse faktorene er jo en engangs foreteelse for menskopp.

Jeg vet ikke hvor stor miljøbelastningen er i prosent for sanitærprodukter, men jeg mener seriøst at den Norske stat skal spandere menskopp på alle jenter som et miljøforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en kopp te samtidig (ta av det vannet først, selvfølgelig) og sleng menskoppen i en plastbolle med resten av det kokende vannet fra vannkokeren. Det burde være mer enn nok til å drepe bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall reklamert litt mer for mensekopp i Norge, og ville gjerne har fått den endelig inn i norske apoteker! Ikke bare det miljøvennlig, men også mye bedre for kvinnenes helse enn de forferdelig bind/tamponger. Så mange plages unødvendig med sopp- og urinveisinfeksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ihvertfall reklamert litt mer for mensekopp i Norge, og ville gjerne har fått den endelig inn i norske apoteker! Ikke bare det miljøvennlig, men også mye bedre for kvinnenes helse enn de forferdelig bind/tamponger. Så mange plages unødvendig med sopp- og urinveisinfeksjoner!

Boots apotek selger disse i bla. England, kanskje menskopp selges av Boots i Norge også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle synes dere at jenter burde være når de begynner med menskopp?? Husker jeg sleit veldig med å få satt inn O.B. når jeg var ung og menskoppen er jo ikke helt hokus pokus den heller.

Er absolutt enig i at alle jenter burde fått utdelt menskopp sammen med info om hvordan bruke den.

...og så ser jeg for meg min x-mann stå på kjøkkenet og koke den :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min menskopp som er laget av naturgummi skal legges i eddikkvann, ikke kokes etter ferdig menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hvor gamle synes dere at jenter burde være når de begynner med menskopp?? Husker jeg sleit veldig med å få satt inn O.B. når jeg var ung og menskoppen er jo ikke helt hokus pokus den heller.

Er absolutt enig i at alle jenter burde fått utdelt menskopp sammen med info om hvordan bruke den.

...og så ser jeg for meg min x-mann stå på kjøkkenet og koke den :skratte:

Ikke bare er det miljøvennlig men billig i løpet av et kvinne liv! Når det gjelder bruken av koppen mener jeg at den minste størrelsen kan virke stor, dvs jeg hadde aldri klart å fått den i meg om jeg var jomfru..Hadde jo problemer med den minste o.b den gangen jeg da..Så i så fall anbefales den til ikke jomfruer som har plass til 5cm bredde, eller har en vagina som kan lett utvides. Jenta kan heller ikke være så ung for hun må være litt utvokst nedentil også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en slik for flere år siden, men synes den var så vanskelig å sette inn... Men hovedproblemet var at jeg var/er livredd for ikke å få den ut igjen! Hva gjør jeg når/hvis jeg får den inn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er rumpa :gjeiper: du prøver å sette den inn i, det er nok ingen problem å få den ut. Skjeden, i motsetning til tarmene, er veldig begrenset i lengden. Gjennomstilig ligger lengde på 12 cm hos ei voksen kvinne, men skjeden kan også trekke seg, hvis man spenner muskler eller setter seg på huk. I den stillingen, på huk, er gjennomsnitts lengde bare på 7 cm. Se på fingrene dine, menskopp, og på 7 cm lengde på en linjal. Hmm, hvor skal en menskopp kunne gjemme seg, tro?

Men jeg vil også anbefale å lese på forumet her. 50 sider med info, ALLE mulige (dumme og ikke så dumme) spørsmål er nok allerede besvart der. Ja, du kommer til bruke litt tid, men så lærer man alt man trenger for å kunne bruke menskopp uten problemer også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...