AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Jeg hadde et lite uhell hvor jeg slo meg ganske hardt i skrittet, og endte dermed med en stor hevelse og hematom som legen kaldte det. Er det noen her som vet om det er vanlig at en slik hevelse ikke endrer seg i størelse på mange dager? Hematomen har begynt å skifte og miste litt farge, men hevelsen er like stor som den var for ca 5 dager siden og det synes jeg er litt rart. Burde jeg kontakte legen, eller er det ganske vanlig?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 Ja det kan ta lang tid. Kroppen skal selv frakte bort blodet, og det går sakte. Litt på siden, men hunden vår hadde et hamatom det tok flere måneder å bli kvitt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Det var det jeg var litt redd for.... Er det noen tips for å få denne prosessen til å gå raskere? F.eks er det noen vitaminer eller noe det er viktig å få i seg?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Hvis hematomet er svært stort eller plagsomt, kan man forsøke å tappe den. Ellers må vel bare kroppen få tid til å rydde opp.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Hematomet jeg har er både stort og plagsomt, og det verker en del. Det er spesielt plagsomt siden det er i skrittet, og smertestillende ikke ser ut til å virke på den type smerte. Det er ren tortur hvis jeg må stå oppreist noe særlig over ett minutt og jeg greier ikke å sitte ordentlig oppreist på grunn av dette. Jeg synes det er litt bekymringsverdig at hevelsen ikke har gått noe ned i det hele tatt på en uke nå, så jeg tror nok jeg kontakter lege på mandag for sikkerhets skyld. Fant også en artikkel om hematomer, og ifølge den så kan det i verste fall være nødvendig med operasjon for å fjerne hematomet... http://www.buzzle.com/articles/signs-and-treatment-for-hematoma.html TS
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 har selv hatt et stort hematom etter en ulykke som måtte dreneres, og et mindre etter en fallskade. Førstnevnte tok flere mnd å bli kvitt, sistnevnte noen få uker. Kroppen bruker litt tid på å frakte dette ut, så du får prøve å være litt tålmodig /når legen har sjekket ut at det ikke behøver å opereres. det må man nok kun i alvorlige/sjeldne tilfeller, uten at jeg skal si hvor ille det står til med deg. Men det høres jo ikke særlig godt ut da, og for en lei plass å få et hematom God bedring!
Gjest bae Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 Jeg hadde et smertefullt hematom i lysken etter en sykkelulykke. (Form og størrelse som en banan, gjett hva det så ut som når jeg brukte tynne bukser) Var hos legen, fikk beskjed om å vente. Tok ca 5 uker før det begynte å gå ned i størrelse. God bedring.
Gjest Hematoma Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Falt i trappen i desember i fjord...reiste etter en ukestid på legevakten der de tappet 2dl blod ut av kulen,det hjalp noe...blei sakte men sikkert mindre, men fra å være like stor som en appelsin er den nå på størrelse med en kiwi.Nå har den begynt å gjøre vondt så jeg fikk legen min til å sende meg til en kirurg som skal avgjøre hva som bør gjøres.Jeg vet at jeg i en alder av 25år ikke skal gå rundt med en kul på rumpa veldig mye lenger!!! Så vær obs på at kulen kan ta lang tid før den går tilbake...men som det skrives fra andre her så er det kroppen som renser opp selv så ikke noe du kan foreta deg!!!Men lykke til og god bedring fra en som vet hvordan det føles....
ninuska_ Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Tråden er ryddet for identifisering gjennom fullt navn, ninuska_, moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå