Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ingen har nevt det før her (Jeg ga opp tråden etter en rask gjennomlesning som ga innlegg etter innlegg med avsporing): http://www.wrongplanet.net/forums.html er et uvanlig godt og stort forum, med hovedvekt på ting innen autismespekteret. Så TS, om du behersker engelsk vil jeg anbefale deg å gå inn der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aspergers syndrom er klassifisert som en av autismespektrum-lidelsene, (eller som en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse), som kjennetegnes av et spekter av psykologiske forhold som er preget av unormal sosial interaksjon og kommunikasjon som gjennomsyrer og begrenser den enkeltes funksjonsnivå ved repeterende interesser og atferd. Som andre psykiske utviklingsforstyrrelser starter autismelidelser i spedbarnsalder eller barndom og har en jevn utvikling uten tilfriskning eller tilbakefall, og det sees svekkelser i forskjellige funksjoner som følge av modningsrelaterte endringer i ulike systemer i hjernen.

Riktignok "bare" fra Wikipedia.

Så bare fordi du leser psyisk så antar du at det er en psykisk lidelse???

Skrevet

TS, se filmen "Rain Man" sammen med han og spør han om han ikke kjenner seg igjen.

Skrevet

Jeg har datet en fyr noen måneder som jeg etterhvert ser helt klart har mange autistiske trekk, og sannsynligvis asperger syndrom. Jeg har arbeidet innenfor psykisk helsevern med personer med denne diagnosen, så jeg er rimelig sikker på at dette er tilfellet. Jeg gjenkjenner flere trekk hos ham, og flere av de vanskene vi opplever i samspilet mellom oss er også typisk for samspillet med mennesker med AS. Jeg er fordomsfri og ikke noe fan av psykistriske diagnoser, og jeg er blitt veldig glad i ham og tross vanskene har vi det for det meste veldig fint sammen på mange måter. Jeg kan leve med dette (selv om jeg helt klart ser at det byr på ekstra utfordringer), men jeg tror en forutsetning for det er at vi kan snakke åpent om disse vanskene. Vi snakker også nå sammen om hva jeg opplever som vanskelig mellom oss, men uten at jeg har sagt at jeg mistenker han å ha Asperger.

Jeg tror det ville vært mye å hente for oss om vi kunne snakke åpent om det, og det ville også gi ham forståelse og bedre muligheter til å jobbe med det som han opplever som vanskelig i samspillet med meg. Derfor ønsker jeg å bringe på bane at jeg tenker at han kan ha Asperger, og at vi kan lese om dette sammen og som sagt snakke åpent om det. Men hvordan kan jeg bringe dette på banen...? Har forsøkt å fiske litt, og selv om han har en del selvinnsikt og et ønske om å bli bedre i samspillet med meg, så er jeg rimelig sikker på at han selv ikke har vært inne på denne tanken. Poenget er ikke å få han diagnostisert, han klarer seg bra i hverdagen, har en bra jobb og trives med sin hverdag. Poenget er at om jeg skal satse på han og ha en fremtid med ham tror jeg det er nødvendig at vi kan snakke om dette, med tanke på evt. familie sammen i fremtiden.

Jeg vil gjerne ha svar fra andre som har lignende erfaringer eller som kjenner godt til AS eller det å ha en kjæreste med en diagnose/ eller hvor man mistenker dette. Som sagt så synes jeg ikke dette i seg selv er problematisk, og det er ikke det jeg ønsker å diskutere her.

Jeg har erfaring med en mann med AS som samboer gjennom mange år .

Hvis du ønsker å ha en voksen mann i livet ditt som du må fungere som en mor for eller som en omsorgsperson for og aldri får tilbake noe omsorg eller omtanke selv , og lite hjelp , så er det jo bare å satse på han .

Jeg ble sliten og utmattet av å fungere som eneste voksne og ansvarsfulle person i huset , og være den som måtte gjøre allt av arbeid og planlegging .

Å få barn med en slik mann ? ALDRI i livet . Har nok med ett krevende og vanskelig " barn " i huset ! Forstår du hva jeg mener ?

Neppe . Før det er for sent !

Skrevet

Jeg ble helt utslitt av å lese denne tråden. Makan til tekst.

Stakkars eieren av denne tråden, hun må jo ha blitt vettskremt. Her snakker vi om en dame som er villig til å lære seg å leve med en mann med evt AS, bare de kan forstå hverandre bedre. Hadde vært spennende å hørt fra deg TS og hvordan det går med dere. Ser det er en stund siden tråden ble laget.

Jeg beundrer ditt pågangsmot, jeg jobber selv med mennesker som har en as diagnose, og de er så interessane å jobbe med. Jeg har helst med jenter å gjøre, vi har spesialisert oss gutter/jenter grunnet det er en stor forskjell på de.

Og dere som kommer med kjefting for noen sier at det er typisk noen med as å være slik, så er det ikke sikker de dere kjenner er slik. Alle har ikke alle vanskene eller symptomene hva jeg skal kalle de. De er jo ulike alle sammen. Og spesielt på tvers av kjønn.

Barn som vokser opp med autisme i dag kan ikke sammenlignes med de som vokste opp for 30 år siden. Tidlig intervensjon eksisterte nesten ikke da.

Håper du er her enda TS og gir lyd fra deg :)

GOD HELG!!!

Forresten så har ingen enda funnet ut om hva årsaken er. Jeg jobber i medisinsk klinikk og vi får disse pasientene, ikke psykiatrien. Å når psykiatrien får dem henviser de dem til oss, for de har ikke peiling :takke:

Skrevet

Og så har du de som blir henvist dit men som overhode ikke hører hjemme der (schizoide, engstelig personlighetsforstyrrelse, adhd, osv) men som alikevel ender opp hos dere. *sukk*

Skrevet

Og så har du de som blir henvist dit men som overhode ikke hører hjemme der (schizoide, engstelig personlighetsforstyrrelse, adhd, osv) men som alikevel ender opp hos dere. *sukk*

Tenkte du på hos oss???

Skrevet

M-mm..?

Skrevet

Eller, vel, jeg vet at mange som får diagnosen AS ikke er det men egentlig har andre diagnoser.

Skrevet

M-mm..?

Ja da må jeg først få si at vi kun er underlagt medisinsk klinikk, vi er vel 6 ulike seksjoner tror jeg. Så det er ikke en sengepost vi snakker om. Og når det gjelder adhd ol så kommer de kun til oss om dette er en tilleggsdiagnose. Pasientgruppen vår er ervervede skader og/eller skader som har oppstått før fylte 18 år.

Når det gjelder AS så er vi ganske gode på det altså. Vi har stort fokus på det, er med i både regionale og nasjonale nettverk, og bruker mye tid og penger på å innhente kompetanse. Vi har eget autismeteam som kun jobber med dette, så de er ikke helt feilplassert. Men sjønner at du tenkte medisinsk når jeg skrev medisinsk klinikk. Det legges til at vår seksjon i andre helseforetak er underlagt psykiatrien :)

Håper jeg kanskje vekket tilliten din litt mer? ;)

Skrevet

Ikke dere jeg ikke har tillitt til, men de som henviser folk til dere. En epikrise skrives jo ikke av seg selv... Og det finnes psykologer og psykiatikere med alt for lite kompetanse innenfor ICD-10 F60. Mange av disse får diagnosen AS uten å ha det. Det vet jeg alt for godt...

Skrevet

Ikke dere jeg ikke har tillitt til, men de som henviser folk til dere. En epikrise skrives jo ikke av seg selv... Og det finnes psykologer og psykiatikere med alt for lite kompetanse innenfor ICD-10 F60. Mange av disse får diagnosen AS uten å ha det. Det vet jeg alt for godt...

Men da lurer jeg på hvor du vil ha de hen? Vi har psykologer og leger som jobber i et autismeteam, psykiatere som er spesialisert på dette området, de i psykiatrien (tro meg)! har virkelig ikke peilig på disse diagnosene. Vi får ofte henvisniger fra fastlegen der bup eller dps feks har feildiagnostisert og sender dem til oss for en second opinion.

Vi bruker det nyeste utredningsverktøyet og han en psykolog som nett har skrevet en doktoravhandling om screeningverktøy.

Ok, jeg leste innlegget en gang til nå, og mulig jeg har misforstått deg, men jeg lar det stå likevel. Tror jeg sjønner hva du mener og er ganske så enig.

Men F60 er personlighetsforstyrrelser? og ikke asberger, den ligger under F80... F84 om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Men F60 (schizoide, engstelig pf, mfl) er noen av de typiske som feildiagnostiseres med AS.

Fungerer en person dårlig sosialt så er det mange som tenker, "ah, AS!". Inkludert psykologer og psykiatikere. Dessverre...

Googlet litt, husker dessverre ikke navnet på psykologen, en veldig god foredragsholder, som har tatt opp dette før. Oh, AS F84.5 forresten. Flink du! ;)

Skrevet

Men F60 (schizoide, engstelig pf, mfl) er noen av de typiske som feildiagnostiseres med AS.

Fungerer en person dårlig sosialt så er det mange som tenker, "ah, AS!". Inkludert psykologer og psykiatikere. Dessverre...

Googlet litt, husker dessverre ikke navnet på psykologen, en veldig god foredragsholder, som har tatt opp dette før. Oh, AS F84.5 forresten. Flink du! ;)

Å skriv en meld om du finner ut av hva han heter da, vært spennende å lese.

Sitter btw å ser på TVN nå, big bang theory. Han Sheldon der er SÅ typisk asberger. Har du ikke sett denne serien så få på tv nå ;)

God helg så lenge.

Nå avsporet vi denne tråden like mye som de jeg faktisk klaget på.

UNNSKYLD * 17hundretusen!!!

Skrevet

TS, se filmen "Rain Man" sammen med han og spør han om han ikke kjenner seg igjen.

Wow... Det er kanskje det dummeste jeg har lest på lenge!

RainMan er autist, ikke AS (jada, jeg vet at AS er innenfor autismespekteret.)

og hardt rammet om ikke jeg husker feil.

Nå er dette en gammel tråd, men jeg sitter her nå med min datter som fikk diagnosen autisme for 5 uker siden, og...

Nei, TS burde ta kontakt med autismeforeningen og en likemann i fylket hun bor i.

Kunnskap er veien til et bedre liv. :)

Skrevet

Nå er dette en gammel tråd, men jeg sitter her nå med min datter som fikk diagnosen autisme for 5 uker siden, og...

Nei, TS burde ta kontakt med autismeforeningen og en likemann i fylket hun bor i.

Autismeforeningen har ikke så god kompetanse på voksne med Asperger, spesielt ikke de mest høyfungerende. De konsentrerer seg hovedsaklig om barn. Men Autismeforeningen kan uansett komme med en del informasjon.

Uansett skal en diagnose alltid stilles av fagfolk. Det er likevel ikke noe i veien for at man selv eller pårørende kan mistenke eventuell diagnose på grunnlag av trekk som ligner.

Skrevet

Wow... Det er kanskje det dummeste jeg har lest på lenge!

RainMan er autist, ikke AS (jada, jeg vet at AS er innenfor autismespekteret.)

og hardt rammet om ikke jeg husker feil.

Vet ikke om du har hatt kontakt med SPISS, men de har veldig mye å komme med :)

Skrevet

Min venninne er asberger.

Er enig i at asbergere sier ting, og viser ting utad slik de ØNSKER ting skal være, og realiteten er ofte det stikk motsatte.

F.eks min venninne ØNSKER å spise sunt, men er heller overvektig og spiser ikke sunt i det hele tatt.

Hun ØNSKER å og ha god råd, og utad viser hun det slik, men jeg vet at hun er blakk som en kirkerotte.

Jeg har tatt meg i å bli provosert over henne, fordi at etter hun fikk diagnosen så utnyttet hun seg av ting som asbergere har som symtomer. Hang alt på "asberger-knaggen".

Hvis vi hadde en diskusjon, og hun sa noe slemt, så måtte jeg skjønne at hun hadde asberger, og derfor skjønte ikke hun at det hun sa var slemt. Hun måtte læres opp til slikt.

Det merkelig var at hun ble sykere ETTER hun fikk diagnosen, men for all del... jeg tro på henne, for et typisk trekk er alt hun ØNSKER, som overhode ikke er en realitet.

Hun har og haugevis av nevroser. B.l.a sykelig opptatt av ting som hun mener kan gjøre helsen hennes bra, og hun har sykdommer (fysiske) som ingen har hørt om en gang.

Dette får meg til å tro at sykdommen er nevrologisk, og også at en del asbergere har en del nevroser.

De kan minne om sosiopater (satt veldig på spissen), fordi de ikke forstår hvordan folk føler seg når andre har det vondt, og fordi disse evnene er fraværende når det angår deres forståelse mtp medmenneskelighet/medfølelse.

Det siste du skriver er fordommer. Mange aspergere har empati og har medfølelse.

Skrevet

Det siste du skriver er fordommer. Mange aspergere har empati og har medfølelse.

Helt enig i at det var fordomsfullt skrevet (av den som skrev det).

MEN en person med AS kan lett missforståes til å være en sosiopat. Nettopp fordi AS, i likhet med sosiopater, har vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon og forstå hvordan andre har det og opplever saker og ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...