Gå til innhold

kjære syklister.

somla

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Kjære Blondie

Når jeg trener, er jeg opptatt av å ha det mest mulig komfortabelt, samt ha en fin tur. Det krysser av og til et tilsvarende komfortbehov hos bilister. Og mennesker klarer alltid å konstruere en regel som sier at deres behov er de som skal tas hensyn til.

Jeg trenger ikke bryte lover for at bilistene skal bli ustabile og hisse seg opp. Det holder at jeg befinner meg i veibanen, samt ifører meg lycra.

Ah er det det misforståelsen består i? Jeg ifører meg også lycra og befinner meg i veibanen. Men jeg følger trafikkreglene for det. Det er ikke de syklistene som følger trafikkreglene jeg kaller kamikatze syklister. Det er de som bryter dem fordi de skal frem først.

Og jada ... jeg VET at det finnes bilister som nærmest ikke har hatt en god dag før de har skjelt ut en syklist. Jeg har truffet dem, jeg har blitt vist fingen til, skjelt ut, forsøkt skvist ut i grøften når jeg langs siden av veien prøver å komme meg opp en bakke. Jeg har vært passert av bil i stor fart med 10 cm klaring og hadde det ikke vært for at jeg hadde nok med å holde meg på sykkelen hadde jeg vist fingeren den gangen.

Disse bilistene ønsker jeg samme plassen som jeg ønsker kamikatze syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I veibanen kjører vel man på høyre side, og går til venstre, så hvorfor ikke det samme på gang-/sykkelveier?

tja, en sykkel vil jo i de fleste tilfeller foreta en forbikjøring av fotgjengere og forbikjøring skjer jo på venstre side.

jeg vet kun hva vi ble opplært til av politi og biltilsyn for mange år siden og de fleste jeg ser praktiserer dette i dag. men om det faktisk eksisterer en fastsatt regel på dette aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, en sykkel vil jo i de fleste tilfeller foreta en forbikjøring av fotgjengere og forbikjøring skjer jo på venstre side.

jeg vet kun hva vi ble opplært til av politi og biltilsyn for mange år siden og de fleste jeg ser praktiserer dette i dag. men om det faktisk eksisterer en fastsatt regel på dette aner jeg ikke.

Passerer man til venstre for gående på venstreside av veien?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerer man til venstre for gående på venstreside av veien?

her jeg bor så er ikke det den største problemstillingen da vi har fortau eller gangvei stort sett over alt.

men for tredje gang, jeg praktiserer kun det myndighetene lærte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her jeg bor så er ikke det den største problemstillingen da vi har fortau eller gangvei stort sett over alt.

men for tredje gang, jeg praktiserer kun det myndighetene lærte oss.

I veibanen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veibanen?

jeg anbefaler at du leser innleggene en gang til, jeg har snakket om gang og sykkelvei, ikke veibanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg anbefaler at du leser innleggene en gang til, jeg har snakket om gang og sykkelvei, ikke veibanen.

Og jeg spør hvorfor man ikke har samme regler på begge veiene mht dem med høy hastighet(bil/sykkel) og de med lav hastighet(gående)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det blitt endring på reglene ? eller har det i det hele tatt eksistert regler på dette og ikke bare sedvane ?

Og jeg spør hvorfor man ikke har samme regler på begge veiene mht dem med høy hastighet(bil/sykkel) og de med lav hastighet(gående)?

quoter mitt eget førsteinnlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på tur med min hund (ja han er forferdelig skummel og farlig for det er en scæfer):P, på sykkel og gangsti og han er i bånd og dere kommer i en forfedelig fart ,ja det går an å senke farten litt..er ikke ulovlig det ;)

og regelrett skremmer både meg og hunden,hvem sin feil er det da om hunden blir så skremt at den løper foran deg så du stuper på tryne for at du kjører inn i lenken hans? Eller at han blirså skremt at han bjeffer på deg så du skvetter å faller av sykkelen og knekker bein og armer?

Eller at du skremmer meg slik at jeg mister lenken hans og han løper ut i veien og blir påkjørt?,eller evt løper på deg eller biter deg?

Så hvem sin feil blir det da?

Se nå til helvete å kom deg ut av veien om du ikke liker at andre folk bruker den! At folk ikke kan akseptere at enkelte ønsker å komme seg i form og bruker sykkel som er både miljøvenlig og forebyggende når det kommer til fedme og mer er helt sinnsykt!

Når sofagrisene endelig klarer å løfte seg ut og gå så er det selvfølgelig ikke rart at dere syntes det er rart og skummelt ute, dere er jo aldri der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen", link.

kjære vene, når skal du klare å lese at jeg har snakket om gang og sykkelvei, IKKE kjørebane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære vene, når skal du klare å lese at jeg har snakket om gang og sykkelvei, IKKE kjørebane ?

"kjære vene, når skal du klare å lese at jeg har snakket om" å ha samme regler på "gang og sykkelvei" og i "kjørebane"n?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen", link.

Lederen i sykkelforeningen i Bergen sier hold høyre: Link

Problemet med alle idiotene på sykkel er at de operer etter et sett med regler en lager oppi sitt eget hode som ingen andre kjenner til (ikke engang andre sykelister) og som de skjeller andre ut for å ikke følge.

Jeg er glad det er birken denne helgen, for da kan en gå i marka uten å måtte gå med hjerte i halsen i nedoverbakkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kjære vene, når skal du klare å lese at jeg har snakket om" å ha samme regler på "gang og sykkelvei" og i "kjørebane"n?

Mener du, oppriktig talt, at gående skal måtte innfinne seg at uansett hvor de går, så skal dette være en "kjørebane" for et kjøretøy, det være seg sykkel eller bil?

Og dette skal løse problemet en har med sykelister som meier ned barn utenfor barneskoler og som generelt oppfører seg veldig lite hensynsfult rundt andre?

Skal det tilrettelegges for flertallet som sykler, går og kjører, eller skal det tilrettelegges for de egoistene og idiotene som ødelegger for alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige spørsmålet er hvordan en skal få bukt med idioter på racersykkel. En ting å sykle rolig familietur. Men å hive på seg latterlige klær, latterlig dyre briller og tro en er kul... Det er noe tull en må se til å bli kvitt!

Enig. Er egentlig en grei bredde på gang -og sykkelstien her jeg bor, men fremdeles opplever jeg at to syklister kommer sammen (skravler sammen) og de bruker HELE gang -og sykkelstien. De flytter seg ikke så jeg må sykle i grøfta for å ikke bli meid ned. Sikker på at de hadde flyttet seg hadde det ikke vært for at jeg sykler på biltemasykkel i arbeidstøy.

Og bare for å nevne det. Det er merket opp hvilken side man skal ligge på om man sykler. Så det er ikke jeg som bryter regelen.

Jeg vil kjøre forbi på venstre side, men her, selvom gang -og sykkelstien er bred bruker folk HELE feltet. Så jeg må kjøre sikksakk..

Endret av ssgxd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lederen i sykkelforeningen i Bergen sier hold høyre: Link

Men jeg får ikke en begrunnelse på hvorfor ikke reglene bør være de samme både i veibanen og på gang-/sykkelstier mht (sakte)gående og (hurtig)rullende bilister/syklister?
Problemet med alle idiotene på sykkel er at de operer etter et sett med regler en lager oppi sitt eget hode som ingen andre kjenner til (ikke engang andre sykelister) og som de skjeller andre ut for å ikke følge.
Som skrevet tidligere i tråden; dette gjelder mennesker generelt, uavhengig av hvilken aktivitet de bedriver.
Jeg er glad det er birken denne helgen, for da kan en gå i marka uten å måtte gå med hjerte i halsen i nedoverbakkene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du, oppriktig talt, at gående skal måtte innfinne seg at uansett hvor de går, så skal dette være en "kjørebane" for et kjøretøy, det være seg sykkel eller bil?

Er ikke veibanen en kjørebane for bil/sykkel, og er ikke gang-/sykkelstier en kjørebane for sykkel?
Og dette skal løse problemet en har med sykelister som meier ned barn utenfor barneskoler og som generelt oppfører seg veldig lite hensynsfult rundt andre?
Veier er trafikerte, dvs det er flere som benytter dem, så da er det greit om alle har et sett med regler de kan forholde seg til.
Skal det tilrettelegges for flertallet som sykler, går og kjører, eller skal det tilrettelegges for de egoistene og idiotene som ødelegger for alle andre?

Hvorfor spør du meg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de syklistene som følger trafikkreglene jeg kaller kamikatze syklister.
Heeeey! Påstår du at jeg er kamikaze-syklist? :lur:

Er ikke veibanen en kjørebane for bil/sykkel, og er ikke gang-/sykkelstier en kjørebane for sykkel?
Øh, gang- og sykkelsti er faktisk for fotgjengere, men med adgang for syklister som sykler i gangtempo. Må ikke forveksles med rene sykkelstier. På gang- og sykkelsti skal alt skje på fotgjengerens premisser.

Selv om veibanen er for kjørende, og sykkel regnes som kjørende, er det særregler for sykkel. Blant annet at en skal bruke veiens skulder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, gang- og sykkelsti er faktisk for fotgjengere, men med adgang for syklister som sykler i gangtempo. Må ikke forveksles med rene sykkelstier. På gang- og sykkelsti skal alt skje på fotgjengerens premisser.
Du beskriver gangvei/fortau/gangfelt!
Selv om veibanen er for kjørende, og sykkel regnes som kjørende, er det særregler for sykkel.
Hva så?
Blant annet at en skal bruke veiens skulder etc.
FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

§ 19. Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...