Gå til innhold

kjære syklister.

somla

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett

Jeg både sykler, kjører bil og går alt ettersom hva som passer den dagen. Når jeg sykler så sørger jeg for å ha god nok tid til å ta det litt med ro, så jeg slipper å komme susende ut bak et hushjørne, eller å renne ned hunder. Det er ikke så vanskelig å oppføre seg respektfullt som syklist, det er bare å fra hjemmefra noen minutter tidligere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Jeg synes folk burde slutte å klage så mye på syklistene. Alt er liksom syklistenes feil. Billistene klager på at syklistene kjører på veien, fotgjengerne klager på at syklistene kjører på gangveien. Så hvor skal de egentlig sykle? Jeg synes det burde bli mer tilrettelagt for de som sykler!

En skal IKKE sykle! Syklister er en anakronisme som holdes kunstig i live ved hjelp av missforstått miljøsatsing. Sykling er og blir en uting som ikke har noe i en moderne verden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

En skal IKKE sykle! Syklister er en anakronisme som holdes kunstig i live ved hjelp av missforstått miljøsatsing. Sykling er og blir en uting som ikke har noe i en moderne verden å gjøre.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er gøy! Og er en bra måte å holde seg i for på. Jeg er ordentlig avhengig av sykkelen min, siden jeg er under 18, får ikke lov til å ha moped, har ikke foreldre som kjører meg rund hele tiden og bor på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er syklist selv, men jeg mener at kamikatzesykler med intelligenskvotigens omvendt proporsjonal med lengden på sykkelshortsen godt kunne fått både bøter og inndratt førerkort når de oppfører seg som bøller.

Og det samme gjelder faktisk fotgjengere, med og uten hund og/eller barnevogn. Når det er en gang og sykkelvei så betyr det akkurat det: at det skal være plass til begge. Det betyr da at de gående holder til venstre på stien og de syklende til høyre. Men nei. Midt i skal de gå, og tre i bredden. Våger man da den frekkhet enten tilsnakk eller sykkelklokke etter å ha syklet i gangfart uten at skravlegjengen foran har tatt et eneste hint så blir man skjelt ut etter noter.

Selvsagt skal man ikke suse forbi noen som helst på en gangsti - og det gjør jeg heller ikke. Men de gående de kan også godt lære seg at de ikke er alene i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund bykser ikke frem og bjeffer på deg når du kommer gående. Treffer vi andre som er på tur med hundene sine i bånd,så sitter min hund seg ned å venter til de er passert,om han ikke kenner den og hiser fint på ;)min hund går aldri løs,ikke engang i hagen! (vi har rådyr,som tusler i hagen derfor får ikke han gå løs)

og om hvorfofr andre dyr løper vekk når de treffer deg er vel opp til deg å finne ut??

Det at hunden din ikke løper vekk, er ditt ansvar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden din ikke løper vekk, er ditt ansvar!

takk gud for at jeg ikke treffer deg!

så både jeg og hunden skal ha øyner i nakken og løpe vekk for at du kommer som hersker over sykkel-og gang stiene rundt i verden!

Min hund er ikke lært til å løpe vekk når han treffer idioter!

Når vi går på tur langs veien eller på gangsti så lærer han komando,og hvordan han skal oppføre seg når han treffer normale mennesker og andre dyr langs veien..

men det er vel noe du ikke skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr da at de gående holder til venstre på stien og de syklende til høyre.

har alltid blitt lært motsatt vi, både av politi og biltilsyn som hadde "sykkelopplæring" når vi var yngre. har det blitt endring på reglene ? eller har det i det hele tatt eksistert regler på dette og ikke bare sedvane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid blitt lært motsatt vi, både av politi og biltilsyn som hadde "sykkelopplæring" når vi var yngre. har det blitt endring på reglene ? eller har det i det hele tatt eksistert regler på dette og ikke bare sedvane ?

Jepp, så lenge det ikke er motorisert trafikk på veien (type gang- og sykkelvei), skal man holde til høyre og gå/sykle forbi til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Er det ikke slik det alltid har vært da?

Jeg lærte iallefall at man skal holde til høyre og komme seg forbi til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jepp, så lenge det ikke er motorisert trafikk på veien (type gang- og sykkelvei), skal man holde til høyre og gå/sykle forbi til venstre.

Dette har jeg aldri hørt før. Tar det til etterretning. Forøvrig hadde det hjulpet godt på at man gikk på en av sidene og ikke 3 i bredden i midten slik svært mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik det alltid har vært da?

Jeg lærte iallefall at man skal holde til høyre og komme seg forbi til venstre.

:Nikke:

Det som forvirrer fotgjengere er nok at de skal gå på venstre side av trafikert vei dersom det ikke er gangbane langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Santana

Sykklister er egoistiske, virker som de driter i både mennesker, dyr og biler. Oppfører seg som om de eier veien. Har holdt på å bli påkjørt av idioter på sykkel flere ganger selv. Å når de sykler i veien, ligger de gjerne to i bredden eller midt i kjørebanen å hindrer trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk gud for at jeg ikke treffer deg!

så både jeg og hunden skal ha øyner i nakken og løpe vekk for at du kommer som hersker over sykkel-og gang stiene rundt i verden!

Jeg referer til når jeg går(som skrevet i tidligere innlegg), og møter hunder(ofte uten bånd) som bykser frem mot meg bjeffende.
Min hund er ikke lært til å løpe vekk når han treffer idioter!
Dyr generelt er menneskesky av natur(instinktivt), ergo det at du/andre hundeiere har gjort hundene tamme(samtidig som de har latente instinkter, er uberegnelige, kan bli redde ol.), gjør at dere som eiere må ta ansvar i møte med mennesker, dvs være obs på at ikke alle ønsker kontakt med hunden deres, og at det på traffikerte gang-/sykkelveier kan oppstå situasjoner hvor hunden blir redd og som følge av det oppfører seg aggresivt, da hunden blir tvunget av eieren til å komme nær innpå mennesker, som for hunden kan oppleves som truende, og om hunden selv fikk velge, kanskje ville unngått.
Når vi går på tur langs veien eller på gangsti så lærer han komando,og hvordan han skal oppføre seg når han treffer normale mennesker og andre dyr langs veien..
Så det er kun et fåtall som sykler, løper, går på rulleski/-skøyter i en viss hastighet på gang-/sykkelveier?
men det er vel noe du ikke skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veibanen kjører vel man på høyre side, og går til venstre, så hvorfor ikke det samme på gang-/sykkelveier?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykklister er egoistiske, virker som de driter i både mennesker, dyr og biler. Oppfører seg som om de eier veien. Har holdt på å bli påkjørt av idioter på sykkel flere ganger selv. Å når de sykler i veien, ligger de gjerne to i bredden eller midt i kjørebanen å hindrer trafikken.

Mennesker er egoistiske i alle situasjoner!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syklist selv, men jeg mener at kamikatzesykler med intelligenskvotigens omvendt proporsjonal med lengden på sykkelshortsen godt kunne fått både bøter og inndratt førerkort når de oppfører seg som bøller.

:legrine: For da blir de jo i hvert fall ikke syklende mer, eller?

Blondie, blondie, blondie.... Du som nekter for at du er totalitær????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

:legrine: For da blir de jo i hvert fall ikke syklende mer, eller?

Blondie, blondie, blondie.... Du som nekter for at du er totalitær????????

Nå må jeg helt for alvor spørre deg om noe: Har du noe i mot at landets lover og regler blir fulgt og at de som bryter dem får den straffen de skal ha slik at de ikke er til fare og skade for andre i trafikken samt at de ødelegger ryktet til alle andre? Eller er du kanskje en av disse kondomfantomene på sykkel som kommer farene ut fra absolutt ingensteds, syklende i full fart over gangfelt og ellers fliser bilene på utsiden i rundkjøringene? Er du en av de som nærmest virker å ha som sport at man som syklist skal bryte flest mulig regler på sykkelturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg helt for alvor spørre deg om noe: Har du noe i mot at landets lover og regler blir fulgt

Kjære Blondie

Når jeg trener, er jeg opptatt av å ha det mest mulig komfortabelt, samt ha en fin tur. Det krysser av og til et tilsvarende komfortbehov hos bilister. Og mennesker klarer alltid å konstruere en regel som sier at deres behov er de som skal tas hensyn til.

Jeg trenger ikke bryte lover for at bilistene skal bli ustabile og hisse seg opp. Det holder at jeg befinner meg i veibanen, samt ifører meg lycra.

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...