Gå til innhold

Ruter's elektroniske kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg Ruter's nye elektroniske månedskort Flexus som de skal begynne å selge fra fra nå av.

Med dette nye kortet blir man snytt for en dag da dette ikke er gyldig i en måned fra "stemplingsdato": f.eks før var det slik at når man stemplet papirbilletten så gjaldt det fra la oss si stemplingsdato 14. til 14. neste måned.

Med dette nye elektroniske kortet teller kortet 30 dager fra stemplingsdato. Hvilket vil si at hvis den ble stemplet 14. er den gyldig til 13.Altså en dag mindre.

Er dette rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Månedskort på papir har også gått over til å hete 30-dagersbillett, så det er det samme for begge typene. Det skal stå på papirkortet at den kun er gyldig i 30 dager fra stempling.

Totalt sett taper man fem eller seks dager på dette i året.

Skrevet

Månedskort på papir har også gått over til å hete 30-dagersbillett, så det er det samme for begge typene. Det skal stå på papirkortet at den kun er gyldig i 30 dager fra stempling.

Totalt sett taper man fem eller seks dager på dette i året.

Papirbilletten heter kanskje 30-dagers billett,ja.Men den er fortsatt gyldig fra stemplingdato til stemplingsdato.

Skrevet

Papirbilletten heter kanskje 30-dagers billett,ja.Men den er fortsatt gyldig fra stemplingdato til stemplingsdato.

Nei, det er den ikke. Den er gyldig i 30 dager. Det er derfor det heter 30-dagersbillett og ikke månedskort.

Skrevet

Jeg har 30-dagers papirbillett og på baksiden av det står det:

En måned fra stemplingsdato

Skrevet

På forsiden er det 30-dagerskort og på baksiden månedskort?

Skrevet

Har du betalt for 31 dager, da? Hvis ikke så kan du ikek snakke om at dette er urettferdig.

Skrevet

På forsiden er det 30-dagerskort og på baksiden månedskort?

Ny bruker her.

Ja, det står faktisk det. Eller rettere sagt:På forsiden "30-dagersbil." og på baksiden: "Dagskort,ukekort og fleksibelt månedskort stemples ved første gangs bruk og er gyldig i henholdsvis 24 timer, 7 døgn og én månded fra stemplingsdato".

Skrevet

Hvis man går på nettsidene til trafikanten og ser på oversikten over ulike billettyper står det 30-dagersbillett. Hvis man klikker seg inn på denne billetten står det følgende:

30-dagers billetten stemples / aktiveres ved første gangs bruk og er deretter gyldig til samme klokkeslett 30 dager senere.

Jeg har også opplevd at bussjåfører kommenterer dette når folk har hatt kort som egentlig har gått ut på dato i følge det nye systemet.

Høres mest ut som om Ruter har glemt å oppdatere informasjonen på baksiden av kortene :)

Skrevet

Samboerens papirkort har en hel brukerveiledning på baksiden, inkludert felt for å manuelt skrive inn når kortet faktisk går ut. Siden det ikke er stemplingsdato.

Skrevet

Min papir-30dagersbillett er ganske ny, kjøpt i slutten av juli. På baksiden står det "Kortet stemples ved første reise og er deretter gyldig til samme klokkeslett 30 dager senere, f.eks. fra 9.februar til 11.mars, eller fra 9.mars til 8.april, eller fra 9.april til 9.mai."

For en stund siden ble ei jente tatt i kontroll på bussen jeg reiste med, hun påsto den gjaldt til samme dato i neste mnd men kontrolløren påpekte at det bare var 30 dager og i den mnd var det 31, ergo var den utgått. Hun bedyret at hun ikke hadde fått med seg denne endringen, og han var grei og hun slapp bot. Jeg ble litt paff for jeg hadde heller ikke fått med meg dette... (kom i 2010). Bare flaks at jeg ikke har vært i kontroll på det jeg trodde var siste dagen!

Til TS: Jeg synes nok det er litt urettferdig, for billettprisen er den samme. Men ikke så mange kronene "tapt" at jeg gidder å bry meg.

Skrevet

det stemmer man blir snytt, lurer på hvor mange millioner de tjener på det jeg??? :kjefte:

Skrevet

det stemmer man blir snytt, lurer på hvor mange millioner de tjener på det jeg??? :kjefte:

En brøkdel av det de taper på sniking.

Skrevet

En brøkdel av det de taper på sniking.

Da bør de sørge for at regningen går til de som sniker, ikke til resten av oss. Lurer på hvor mye penger de bruker på de "kontrollene" som foregår nå, der de bare ser på Flexuskortet og nikker? Sjekker ikke om det er validert. Og dette bruker de en hel flokk kontrollører til. Penger rett ut av vinduet..

Skrevet

etter at jeg fikk flexus har jeg blitt stoppa i kontroll to ganger, første gangen leste av kortet men andre gangen bare nikket han. er dem virkelig så slappe??

Skrevet

Da bør de sørge for at regningen går til de som sniker, ikke til resten av oss. Lurer på hvor mye penger de bruker på de "kontrollene" som foregår nå, der de bare ser på Flexuskortet og nikker? Sjekker ikke om det er validert. Og dette bruker de en hel flokk kontrollører til. Penger rett ut av vinduet..

Jada, riktig det. Men egentlig burde de gjøre som i mange andre land, at man må bruke billett for å i det hele tatt komme seg inn til trafikkområdet. Kostnadene for nødvendig ombygging ville tatt seg inn ganske fort ift. det de taper på sniking hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...