Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned 10 kg og det er jo en realitet at dersom man skal ned i vekt så må inntaket være mindre enn forbruket.

Problemet mitt er at jeg er såååååå sulten gjennom dagen og spesiellt på kvelden.

Spørsmålet er rett og slett om jeg faktisk må innfinne meg med å faktisk kjenne den sultfølelsen for å få redusert vekten?

Måten jeg har minsket matinntaket på er f.eks:

Før:

Frokost: Nei

Nå:

Jeg har lest at man faktisk ikke må spise frokost om man ikke er sulten og at dette ikke stanser opp forbrenningen.

Man kan da "spare" de kaloriene man hadde spist til frokost til senere på dagen.

Før:

Lunsjkl 11:00 2-3 brødskiver med smør og diverse pålegg

Mellommåltid kl 14:00: 1-2 knekkebrød med smør og ost

Nå:

Lunsj kl 11:00 salat med skinke (av og til litt ost)

Mellommåltid kl 14:00 resten av samme salaten

Før:

Middag 1/2 kylling, ris eller loff og soyasaus eller

2-3 kjøttkaker, 2 poteter, saus og erterstuing

Nå:

Middag 1/2 kylling, grønnsaker og litt soyasaus

2 kjøttkaker, 1 potet, litt saus og grønnsaker

Kvelds

Før: Youghurt eller 1-2 knekkebrød (eller ingenting)

Nå: Grønn te

PS: Lavkarbodiett har jeg lest en del om, men det er ikke noe for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, hadde ikke blitt mett av 2 kjøttkaker og en potet jeg heller, så jeg forstår hvorfor du er sulten.

Når er det du er mest sulten? Vet du spnn ca. hva slags kalorinivå du ligger på? Jeg syns det høres ut som om du spiser aaaltfor lite mat, men det spørs jo helt på hva du har i den salaten din (mye olje f.eks). I praksis spiser du jo bare salat og to kjøttkaker, tenk deg litt om så skjønner du hvorfor du er sulten! ;)

Prøv å få inn noe mer proteinrikt av og til, spis f.eks en skyr (Skyr naturell med f.eks havregryn eller bær i er veldig godt!) til kvelds/mellommåltid, ha et egg eller to i salaten eller som mellommåltid. Det er også lov å spise en skive eller to til salaten... ;)

Sleng på mer protein, gjerne mer fett (f.eks ved å ha olje i salaten) og pøs på med grønnsaker hvis middagen ikke metter. En kjøttkake til er gjerne ok det også... ;)

Endret av Coarvi
Skrevet

Jeg skal ned 10 kg og det er jo en realitet at dersom man skal ned i vekt så må inntaket være mindre enn forbruket.

Problemet mitt er at jeg er såååååå sulten gjennom dagen og spesiellt på kvelden.

Spørsmålet er rett og slett om jeg faktisk må innfinne meg med å faktisk kjenne den sultfølelsen for å få redusert vekten?

Måten jeg har minsket matinntaket på er f.eks:

Før:

Nå:

Jeg har lest at man faktisk ikke må spise frokost om man ikke er sulten og at dette ikke stanser opp forbrenningen.

Man kan da "spare" de kaloriene man hadde spist til frokost til senere på dagen.

Før:

Lunsjkl 11:00 2-3 brødskiver med smør og diverse pålegg

Mellommåltid kl 14:00: 1-2 knekkebrød med smør og ost

Nå:

Lunsj kl 11:00 salat med skinke (av og til litt ost)

Mellommåltid kl 14:00 resten av samme salaten

Før:

Middag 1/2 kylling, ris eller loff og soyasaus eller

2-3 kjøttkaker, 2 poteter, saus og erterstuing

Nå:

Middag 1/2 kylling, grønnsaker og litt soyasaus

2 kjøttkaker, 1 potet, litt saus og grønnsaker

Kvelds

Før: Youghurt eller 1-2 knekkebrød (eller ingenting)

Nå: Grønn te

PS: Lavkarbodiett har jeg lest en del om, men det er ikke noe for meg.

Du har gjort mange bra endringer, men synes du spiser alt for lite! Du skal ikke trenge å gå sulten når du skal ned i vekt, selv om mange desverre tror dette og nærmest sulter seg.

Det med frokosten er sant, jeg spiser heller ikke frokost og det passer veldig bra for meg! Men er du sulten så spis, det er en dum ting om man gjør det bevisst for å "spare" kalorier. Det kan slå tilbake på deg fordi du da antagelig trenger mer på kvelden og noen ender med å overspise.

Salat er veldig bra til lunsj, men om den bare består av salat og diverse grønnsaker med litt skinke holder det ikke. Ta heller litt mer proteiner i og kanskje litt ris/pasta/quinoa og lignende, det er MYE du kan variere med her! Egg, tunfisk, fetaost, nøtter, oliven, kokte grønnsaker +++ Bare fantasien som setter grenser, men pass på at den inneholder nok til at du blir mett og kroppen får det den trenger ;)

Andre alternativer er middagsrester, suppe med brød/runstykke, omelett osv..

Middagen ser grei ut, pøs på med grønnsaker! Det er bare bra :fnise:

Spis kveldsmat også, det er bare en myte om at man ikke skal spise på kvelden, alt kommer ann på kalorier inn / ut, det spiller ingen rolle når du spiser de.

Her er det mye du kan ta; havregrøt, knekkebrød, smoothie, cottage cheese/skyr med frukt og nøtter, omelett, salat, suppe.. Ja alt egentlig ;)

Blir du sulten mellom måltidene kan du ta grønnsaker/frukt/knekkebrød/nøtter/smoothie/skyr osv..

LANGT innlegg her, men håper du fikk noen ideer :)

Skrevet

Hva er din nåværende høyde og vekt da? Du har jo ikke spist så veldig mye før, så enten har du veldig lav forbrenning, eller så er du nok en av disse normalvektige jentene som tror de er feite.

Skrevet

Jeg er tynn og slanker meg ikke, men jeg blir faktisk mett av gazpachosuppe. Pleier å ta ca 3 tomater, litt agurk og eventuellt stangsellere, hvitløk og løk og mose det i en blender, Krydre med salt og pepper, olivenolje og det du liker. Pleier å spise 1-2 knekkebrød av groveste type til. Blir ikke stappmett, men jeg får energi. Dette er jo et fint mellommåltid dersom du er sulten, inneholder så og si ingen kalorier, men masse næring.

Skrevet

Takker for mange svar og tar gjerne i mot flere:-)

Når det gjelder salaten er det bare isbergsalat eller kinakål, paprika, agurk, tomat, purre, skinke og litt ost.

Ikke noen oljer eller annen dressing.

Tenker at om jeg tar oppi egg,oliven og/eller fetaost så vil kalorinene skyte i taket og det vil jeg jo forsøke å unngå.

Jeg prøver også å spise så lite som mulig av brød, knekkebrød, pasta og poteter.

Lance: Nei, jeg er nok ikke overvektig men jeg har fått på meg 10 ekstra kilo etter å ha sluttet å røyke samt det å ha fått et barn og jeg vil veldig gjerne ned i den trivselsvekten jeg hadde.

Jeg er ca 163cm å veier 65 kg.

Skrevet

Jeg spiste som deg en stund og lurte på hvorfor i all verden jeg ikke gikk ned i vekt når jeg spiste sååå lite og var sååå sulten.

...helt til jeg la inn maten min for en hel uke i Vektklubbens kalkulator (som viser hvor mye du faktisk får i deg) og så at jeg lå på under 800 kalorier om dagen. Jeg trodde jeg var flink, men i praksis sultet jeg meg selv, kroppen min trenger rundt 1400 kalorier for å overleve.

Jeg tror du spiser alt for lite! Så lite at kroppen tviholder på det den har av fettlagre.

Trener du ved siden av?

Skrevet

Ja, jeg vurderer faktisk å melde meg inn i VG sin vektklubb da jeg har hørt om mange som har fått hjelp derfra.

Jeg trener 30 day shred ved siden av (30 min per dag) Kondisjon og styrke. Det er ikke lang tid, men jeg blir gjennomsvett og utrolig sliten faktisk....

Hvordan er det på vektklubb om man trener og legger det inn i kalkulatoren? Kan man (spise de ant kalorier man har trent bare man holder seg på det nivået man har satt seg, eller bør man spare det)

Er bare litt nysgjerrig på hvordan det er.

Har vektklubb fungert for deg i forhold til når du slanket deg på egenhånd?

Skrevet

Jeg meldte meg inn i Grete Roedes vektklubb, ikke VGs, bare for å få tilgang til kalkulatoren der. Synes det er lettere å få oversikt over hva jeg spiser på den måten enn å måtte holde full telling selv.

Ellers har jeg kun fulgt mitt eget opplegg (gått ned 15 kilo på et halvt år, fått bedre kondisjon, blitt sterkere i kroppen) :)

Jeg har også trent 30 Day Shred, og det er tungt, spesielt når du spiser så lite. Du er nødt til å spise mer! Jeg ble rett og slett skremt da jeg fant ut hvor lite jeg spiste, for jeg tenkte akkurat som deg: "hvis jeg spiser dette egget sammen med salaten, så spiser jeg alt for mye!" og det er IKKE bra.

Skrevet

Takk for bra innspill:-)

Grethe Roede kalkulator er vel gratis også den, i forhold til VG sin?

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange kalorier jeg skal ha i meg per dag når jeg skal ned i vekt?

Gjest Nanne70
Skrevet

Hei, du kan regne ut kaloribehovet ditt ut fra vekt, alder, høyde og aktivitet her. For å gå ned i vekt, bør du ligge på et daglig underskudd på ca. 500 kcal.

Skrevet

Hei, du kan regne ut kaloribehovet ditt ut fra vekt, alder, høyde og aktivitet her. For å gå ned i vekt, bør du ligge på et daglig underskudd på ca. 500 kcal.

Jeg har en stillesittende jobb, men trener med høy intensitet 3-5 ganger i uken. Hvilket kaloribehov bør jeg ta utgangspunkt i før jeg trekker fra 500 (for å finne kaloribehovet for å gå ned i vekt)? :sjenert:

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Jeg har en stillesittende jobb, men trener med høy intensitet 3-5 ganger i uken. Hvilket kaloribehov bør jeg ta utgangspunkt i før jeg trekker fra 500 (for å finne kaloribehovet for å gå ned i vekt)? :sjenert:

Bruk BMR-kalkulatoren som jeg lenket til (her er lenken en gang til:http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp)og fyll inn kjønn, alder, høyde og vekt. Finn deretter kaloribehovet for ditt aktivitetsnivå i tabellen under.

Endret av Nanne70
Gjest SmallTalk
Skrevet

TS: Jeg er 163 høy, veier 52 kg, trener moderat og har en relativt stillesittende jobb. Ergo: Jeg har ikke så veldig høyt kaloribehov utover det kroppen trenger for å holde seg oppegående (ca 2200 kalorier om dagen) Hadde jeg levd på det du spiser iløpet av en dag, så hadde ikke jeg vært istand til å utføre jobben min, ettersom jeg hadde vært halvdød av sult innen kl 14.

Skal du gå ned i vekt, så er første bud at du må spise mer! Sånn som det er nå er jo kroppen din inne i katastrofeberedskap ettersom den er redd for å sulte ihjel.

Spis mer, men sunt. Du ødelegger ikke salaten dersom du putter opp ost, skinke, egg, pasta, kylling osv. Sunt fett, nok proteiner, litt karbohydrater og definitivt mer til lunh, middag og kveld. Jeg skjønner ikke hvordan du får sove etter så lite mat iløpet av en dag!

Skrevet

Det går helt fint å gå ned i vekt uten å føle sult. Fokuser på å spise riktig type mat i stedet for så lite som mulig, så justerer vekten seg selv.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det går helt fint å gå ned i vekt uten å føle sult. Fokuser på å spise riktig type mat i stedet for så lite som mulig, så justerer vekten seg selv.

Enig!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Drit i dette da. Legg opp til en ny livsstil som betyr et annet kosthold og et annet aktivitetsnivå. Du har lagt opp til tullete slanking. Det blir det bare krøll av.

Skrevet

Det er også en realitet at hvis du spiser for lite, så går forbrenningen din i sparemodus. Ergo så spiser du likevel mer enn du forbruker. Fordi kroppen din forbruker minimalt. Da går du ikke ned i vekt.

Samtidig er du sulten, og gjerne uvel også!

Meld deg inn i en sånn kaloritelle-klubb (grete roede sin er gratis, og jeg har god erfaring med den!). Regn ut hvor mye du forbruker på kalkulatoren som er tilgjengelig der, og før inn det du spiser! Jeg ble veldig overrasket over hvor mange kalorier jeg faktisk spiste! Selv om det ikke mettet noe særlig. Det finnes fæle kaloribomber der, som man ikke tenker over pga at det ikke er direkte snop/snacks.

Skrevet

Drikk 0,5l før og under måltid, og gløgg innpå med grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...