Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har vært sammen i 10 år. Vi kjøpte oss et hus for 3,5 år siden. Alt lånet står på ham da han tjener 460 000, mens jeg tjener 280 000. Vi står som 50/50 eier av huset. (Dog jeg reagerte litt av han faktisk foretrakk at huset og lånet stod på ham, mens jeg betalte lei. Og vi hadde jo alt vært sammen 6,5 år, og bodd sammen i 5 av dem. Heldigvis fikk stefaren hans ordnet det til at sambo gikk med på 50/50 fordeling av huset).

Er det en ulempe, har det noe å si at lånet ikke står på meg? Hva da dersom vi skulle gå fra hverandre, og jeg vil kjøpe hans halvdel av huset (er svært usikker på jeg økonomisk ville klart det. Huset kostet 1 mill)?

Vi er ikke gift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånet står på deg, hvis ikke måtte du stillt som realkausjonist, å det antar jeg du ikke har. Du står som medlåntaker, men papirer kommer til han fordi han står som låntaker.

Gjest margrit
Skrevet

Han får også alt skattefradraget for det lånet, ergo sitter han igjen med en enda større andel av inntekten sin enn det du gjør..

Skrevet

Jøss, på selvangivelsen står nemlig ikke at jeg har noe annet enn studielån. Står ikke slikt på selvangivelsen?

Skrevet

Jøss, på selvangivelsen står nemlig ikke at jeg har noe annet enn studielån. Står ikke slikt på selvangivelsen?

Ikke alltid, vi fikk alt på en selvangivelse her i huset da vi var samboere. Det må du endre slik at du får dine fradrag. Men halve ligningsverdien av huset står på deg?

Skrevet

Ikke alltid, vi fikk alt på en selvangivelse her i huset da vi var samboere. Det må du endre slik at du får dine fradrag. Men halve ligningsverdien av huset står på deg?

Halv huset står på meg ja. Så hva skjer om vi går fra hverandre med lånet?

Huff, føler meg litt lurt jeg nå.

Skrevet

Du eier halve huset, selg det! Du er helt sikret, så ta det helt med ro.

Men signerte du lånepapirer da dere kjøpte huset?

Skrevet (endret)

For å få fradrag fra rentene på selvangivelsen må du stå som medlåntaker. Det har ingenting å bety at du eier 50 % av huset. Rentefradraget blir automatisk ført opp på hovedlåntaker sin selvangivelse. Dette endrer dere på selv når dere får den (f.eks 50 % av rentefradraget på hver).

Men du er sikret i forhold til ditt eierskap i huset. Du går bare glipp av rentefradraget dersom du ikke står som medlåntaker.

Endret av Stine05
Skrevet

Du eier halve huset, selg det! Du er helt sikret, så ta det helt med ro.

Men signerte du lånepapirer da dere kjøpte huset?

Når jeg tenker over det, så gjorde jeg nok det ja. Det betyr at halve lånet egentlig står på meg?

Skrevet

Når jeg tenker over det, så gjorde jeg nok det ja. Det betyr at halve lånet egentlig står på meg?

Ja :)

Når du eier halve huset kan han aldri ta lån på huset uten din signatur, minimum som realkausjonist.

Men husk å endre selvangivelsen!

Skrevet

Når du eier halve huset kan han aldri ta lån på huset uten din signatur, minimum som realkausjonist.

Det skal jeg gjøre!

Sambo sa at jeg ikke hadde noe lån i det hele tatt på huset, siden han var lånetaker. Så jeg har trodd på ham og tenkt at sånn sett satt jeg egentlig godt i det dersom han forlot meg :klaske::slår:

Tydelig at det er han som sitter godt i det. Han er jammen flink til å passe på seg sjøl ja.

Jeg skulle helt klart satt meg inn i dette selv for lenge siden, men så stoler man jo på samboeren sin da :glare:

Skrevet

Vi er i samme situasjon. Jeg er medlånetaker, men han er hovedlånetaker, så alt står i hans navn, han får det på selvangivelsen og sånn.

På selvangivelsen (den elektroniske) kan man krysse av på om man har felles lån. Hos oss har jeg en noe større andel av lånet, så vi gjorde ikke det, men vi førte opp separat at jeg skyldte ham min andel av lånet (slik at for ligningskontoret skylder jeg ham de pengene og ikke banken) og det var visst riktig måte å gjøre det på ble vi fortalt. Forklarte nøye i friteksten hva det hele dreide seg om. jeg betaler jo ned til banken og alt slikt til daglig, men for Ligningskontoret så blir det litt vanskelig å forholde seg til. Det blir et stort regnestykke, men da får jeg også fradrag for lån som jeg skal ha.

Jeg stoler på min samboer og vi venter barn, men jeg er for at kvinner tar litt ansvar og ikke bare overlater alt slikt til mannen i huset. Man vet aldri hva som skjer og det er viktig at man ordner seg slik at man plutselig ikke sitter med svarteper dersom noe skulle skjære seg. Selv om din samboer sikkert ikke har ment å lure deg på noen måte, så anbefaler jeg deg at du setter deg mer inn i egen og felles økonomi slik at du også har stålkontroll på det meste.

Skrevet

Faktisk er det ikke lovlig at han får dine rentefradrag. Da snyter han på skatten. Ektefeller kan fritt flytte rentefradragene seg i mellom, men samboere kan ikke det. Dvs at han ikke kan kreve fradrag for mer enn det han faktisk eier. Hvis du eier halvparten av boligen (og gjelden) er det du som SKAL ha fradragene.

Skrevet

Faktisk er det ikke lovlig at han får dine rentefradrag. Da snyter han på skatten. Ektefeller kan fritt flytte rentefradragene seg i mellom, men samboere kan ikke det. Dvs at han ikke kan kreve fradrag for mer enn det han faktisk eier. Hvis du eier halvparten av boligen (og gjelden) er det du som SKAL ha fradragene.

Det stemmer, det er jo et godt argument mot mannen :)

Skrevet (endret)

Jeg har sett eksempler på at folk faktisk kan klare å låne på huset uten at samboer vet om det. Spør om dette i banken om du har mistanke om noe sånt!!!

Endret av -milla j-
Skrevet (endret)

Det strider mot norsk lov og kan da ikke lastes henne.

For at en slik feil skal kunne oppstå skal 3 kontrollorgan gjøre feil (din rådgiver, depotansatte i banken, offentlig tinglysning).

Og uansett, har han fått det til, hva så? Det er hans tap, han er da personlig ansvarlig for hele lånet, går noe galt kan hun bare smile og gå.

Hun har rett på verdistigningen på boligen, men taper ingenting, foruten rentefradrag.

Endret av Illuminati
Skrevet

Så det betyr at jeg har snytet på skatten hvert år etter at vi kjøpte huset og vi ikke endret rentefradraget? Shit.

Jeg er hovedlånetaker så jeg får alt på meg, men vi har ikke "giddet" endre dette da vi allikevel har felles økonomi og brukt pengene på oppussing av huset.

Han tjener mye mer enn meg, så nå som han ikke har stått oppført med lån har han fått baksmell hvert år (som jeg har betalt med mine tilgodepenger). Han kan så klart endre skattetrekket ;)

Skjønner at dette er noe vi burde rydde opp i til neste år.

Skrevet

TS

Åh, har har det kommet mange svar. :skravle:

Hadde ingen anelse at det faktisk ikke er lov at han har alt av skattefradragene.

Vi tok en real oppvask i går kveld. Faktisk så ble han så bekymret for oss at han reiste til arbeidsplassen min (jeg jobber alene) og ville prate etter at vi hadde snakket kort på tlf. Vi gikk igjennom budsjett og lån, og for det meste var han ikke klar over at ting fungerte slik han heller. Så sånn sett er det en enda større grunn til å ikke la en person holde styr på alt, når han faktisk ikke kunne stort mer enn meg :fnise:

Etter 4 timers prating så føler jeg at floken ble løst opp, og føler meg også tryggere økonomisk etter endringer vi gjorde i går. Deter utrolig viktig å kommunisere bedre sammen, noe vi stadig vekk glemmer. Alt blir jo så mye bedre etterpå :rødme: Takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...