Gelica Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Har kjøpt oss nytt hus nå og det legges ferdigress der i dag. Jeg ønsker en hekk som er pen, grønn og fyldig, slik at naboene ikke får innsyn. Vi har tenkt på Thuja, men har hørt at det kanskje ikke er så lurt likevel. (den kan fort bli brun o.l. har jeg lest) Hva anbefaler du og hvor mange planter per meter må til for at hekken skal bli fyldig?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 Thuja er jo tett og fin, men kanskje litt....eh...kjedelig? Hva med Liguster eller en fin bøkehekk? Rimelige, vintergrønne og flotte hekker
minipia Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Thuja er jo tett og fin, men kanskje litt....eh...kjedelig? Hva med Liguster eller en fin bøkehekk? Rimelige, vintergrønne og flotte hekker Bøk er vel løvfellende? I hvert fall den bøkehekken vi har. Jeg er kjempefornøyd, men den skjuler jo ikke så mye for innsyn om vinteren. Jeg synes man kan ha litt forskjellig i en hekk, f.eks. noen felter med thuja der man trenger mest skjul, og noen felter med noe annet, f.eks. syrin og bøk. Gjerne noe som blomstrer om sommeren, også noe annet som f.eks. blir rødt om høsten.
Gjest Spinell Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Jeg er veldig fornøyd med søtmispelhekken vår. (Men det er ikke sikkert vi har samme smak, for jeg synes ikke noe om tujahekker.) Den er lettstelt, vokser raskt (må selvsagt klippes, men det må jo alle hekker) og ser ut til å tåle det meste. Den er riktignok ikke vintergrønn, men gir svært lite innsyn på sommeren, som jo er den tiden vi er mest i hagen. Den tåler i tillegg å vokse seg temmelig høy; vi holder vår på ca 2,5 meters høyde. Her er en liten artikkel om hekker.
Oliven Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Barlind "Hilli" Flott vintergrønn, tett hekk. Den er nok endel dyrere enn tuja, men den tåler tørke bedre, tåler salting bedre og om noe brekker på den så er barlind en av få vintergrønne som bryter fra gammel ved. Rundt her i Vestfold er det ihvertfall blitt mange stygge tuja hekker etter de siste to vintere med mye salting. Bøk holder bladene noe, men bronsefarga da. Vinterliguster er ikke så kjempeherdig og kan miste blader den også og ved mye barfrost kan den ta skade. Søtmispel er også en flott hekk, vanlig liguster også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå