Gjest Pappa Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Hei alle sammen jeg har samme utfordring som mange av dere her inne, nemlig barn som bor 50/50 hos meg og hos mor. Vi har "byttedag" mandag etter skole/SFO. Jeg synes dette har fungert bra, men nå vil mor bytte til fredager fordi hun har lest og hørt at dette er bedre for barna. For å få en myk start. Vi har ikke problemer med klær etc da vi har klær til barna i begge hjem. Det eneste de tar med seg er skolesaker og evnt noe smått. Samvær med venner som også har barn i samme uke passer med bytting, så jeg ser ikke helt det positive i å bytte dag. Dessuten ønsker jeg heller en myk slutt på samværet slik at barna husker uken som noe fint, enn å avslutte fredag morgen, med morgenrush og noen trøtte fjes. Synes ikke det er hyggelig. Dessuten synes barna det er ok å reise til mor/far mandag etter skole SFO. Den ordningen vi har nå har vart i noe over ett år nå, ser ikke helt poenget med å bytte denne nå..... Noen synspunkter, eller noen som vet om noen linker etc der man kan lese om bytting og dens effekt på barn? Hilsen en frustrert pappa
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Vel, jeg måtte tvinge igjennom å bytte dag fra mandag til fredag da far ikke har noen grense på sengetid og om jeg ikke får brukt helgen til å snu døgnrytmen til noe normalt får vi en svært utrivelig uke sammen...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Jeg har ærlig talt ikke hørt om noen seriøs undersøkelse som sier at fredag er bedre byttedag enn andre dager. Hvis du er uenig synes jeg du skal be om en nettside eller dokument som viser at dette er en seriøs unedersøkelse. Alternativt må du be eksen begrunne det bedre. Vi har byttedag på mandag morgen, et tidspunkt ungene er fornøyd med. Den reelle byttedagen er imidlertid mandag ettermiddag fordi vi også har det sånn at om ungene er syke om morgenen så er det den som har ungene ved levering om morgenen som er ansvarlig for å bli hjemme. Om noen av ungene skader seg eller blir syk i barnehage/skole er det imidlertid den som skal hente som drar tidlig hjem på mandag. Men hvilken dag som passer best for hver enkelt familie er noe dere må bli enig om. Det er i realiteten en bagatell, og jeg håper ikke dette skaper samarbeidsproblemer fremover ettersom det vil gå mest ut over barna.
Gjest stemor Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Mannen mino ghans eks har som ordning at de begge skal "ha igjen" dagene det byttes på. Altså, hvis hun trenger barnevakt en onsdag, kommer han til oss på onsdag deretter skal hun ha igjen denne dagen. Altså neste gang hun har barnet beholder hun han en dag ekstra. Fler som gjør det på den måten?
m74 Skrevet 12. august 2010 #5 Skrevet 12. august 2010 Vi bytter på onsdager. Ungene går på skolen Fra den ene og går hjem til den andre. Dette fungerer i grunnen greit. En lang-helg på hytta er uproblematisk, høst og vinterferie-avtaler går av seg selv etc. Det er vel en forutsetning at barna har alt de trenger på begge steder slik at skolesekken er alt de trenger å ta med.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Min mann har stadig endret byttedager. Jeg har endret med. Jeg tenker at sannsynligheten for at det er greit for ungene uansett er stor OG det gjør far fornøyd. Da er jeg likeglad. Jeg ønsker meg bare fred og ro mellom oss skilte voksne og våre 2 barn. Da er jeg villig til å "overse den lille detalj"...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Hmm...har aldri hørt at fredag skal være bedre enn mandag, sånn rent psykologisk i hvertfall. Her er det vel mer snakk om hva som er best for den enkelte familie. Vi har også bytte på mandager etter barnehage. Det har fungert helt fint i 2 år Vi har diskutert om vi skulle bytte om til fredag noen ganger, for å få denne myke starten på samværsuka, men vi valgte å beholde det som vi har. Vi benytter mandag-fredag på å planlegge helga vår sammen og føler det er en bra ting. Vi har som sagt et barnehagebarn og har valgt å gjøre det sånn at den som leverer i barnehagen også er den som henter barnet og kjører hjem til den andre forelderen. Da får vi voksne sammen med barnet en anledning til å sette oss ned sammen og snakke om den uka som har gått og høre litt om hva planene for kommende uke er. Utrolig fint og fungerer bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå