Wini Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jeg skal søke på Politihøyskolen for første gang til neste år og lurer på om det er flere her inne som har planer om det.. da kan vi jo oppdatere hverandre og komme med tips osv :-) For min del har jeg begynt med treningen, men ikke på de spesifikke kravene ennå.. Håper å møte på flere søkere her :-)
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg skal søke på Politihøyskolen for første gang til neste år og lurer på om det er flere her inne som har planer om det.. da kan vi jo oppdatere hverandre og komme med tips osv :-) For min del har jeg begynt med treningen, men ikke på de spesifikke kravene ennå.. Håper å møte på flere søkere her :-) Er en til her ja:) Vet du når man kan søke? Jeg begynner å bli utålmodig, men er jo tidlig enda.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg skal søke på Politihøyskolen for første gang til neste år og lurer på om det er flere her inne som har planer om det.. da kan vi jo oppdatere hverandre og komme med tips osv :-) For min del har jeg begynt med treningen, men ikke på de spesifikke kravene ennå.. Håper å møte på flere søkere her :-) Det er ganske latterlig da, hehe... du skal søke politiskolen, men vet ikke hvordan kravene er? Hmm... LOL! Gå på hjemmesidene til politihøyskole og sjekk!! Godt tips!! :gjeiper: Det stiller veldig høye krav både i forhold til bakgrunn, sosialstatus, psykisk helse, fysisk helse, allergier, osv. Og ikke minst bør du ha plettfri vandel!! Men hvis du ikke oppfyller alle kravene , men har plettfri vandel, kan du jo bli sikkerhets vakt- de fleste som ikke kommer inn på politihøgskolen , blir sikkerhets vakter!! hehe Lykke til!! :rødme:
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Er da ikke så latterlig det, er bare å gi alt på opptaksdagen det. Enten har du det som skal til, eller ikke. Om du er en aktiv person som trener jevnlig, så trenger du ikke henge deg opp i de spesifikke kravene. Siden du er jente, så har sjangsene dine alt økt. Har du minoritetsbakgrunn også kanskje? Da kan du så godt som kalle deg politistudent. Er jo den berømte likestillingen..
Fiol Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Men uansett om du er jente eller gutt, må du greie de fysiske kravene, som er under 20 poeng. Du må nok ha trent litt mer spesifikt enn bare å være en "aktiv person som trener jevnlig". Om du ikke har svømt særlig mye, og stryker på det punktet, så blir du ikke tatt videre. "De som ikke består den fysiske testen vil bli dimittert 1.dag", står det. Men på phs.no står det til og med hvordan man bør trene til opptaket, så det bør ikke være noe problem så lenge man øver til de forskjellige øvelsene =)
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Det ropes om likestilling, men som vi kan se så er opptakskravene delt inn i to - kvinner og menn! Før hadde de høydekrav, nå er det borte. Har likestilling noe i dette yrket å gjøre? Man kan faktisk stille spørsmåk ved om politiyrket taes for gitt..
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Mannen min går siste året på politihøgskolen, og var jeg deg ville jeg spisset meg inn på de konkrete fysiske kravene allerede nå.. Da vet du ca hva du er god på og hva du evt må jobbe mer med -og ikke minst har litt selvtillitt på opptaksdagen! Ang intervjuet må man jo bare ta det som det kommer; har du noe fornuftig og si og er egnet - ja så er du egnet
Wini Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2011 (endret) Det er ganske latterlig da, hehe... du skal søke politiskolen, men vet ikke hvordan kravene er? Hmm... LOL! Gå på hjemmesidene til politihøyskole og sjekk!! Godt tips!! :gjeiper: Det stiller veldig høye krav både i forhold til bakgrunn, sosialstatus, psykisk helse, fysisk helse, allergier, osv. Og ikke minst bør du ha plettfri vandel!! Men hvis du ikke oppfyller alle kravene , men har plettfri vandel, kan du jo bli sikkerhets vakt- de fleste som ikke kommer inn på politihøgskolen , blir sikkerhets vakter!! hehe Lykke til!! :rødme: Alvorligtalt! Jeg skrev da ikke at jeg ikke visste hva kravene var- jeg skrev at jeg ikke hadde begynt å trene på de spesifikke kravene ennå!! Jeg oppfyller alle kravene, er godt i gang med treningen - på de spesifikke kravene - og har mer enn nok poeng til å komme inn. Og sånn ellers.. hva er problemet ditt? Endret 9. januar 2011 av Wini
Wini Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2011 Er en til her ja:) Vet du når man kan søke? Jeg begynner å bli utålmodig, men er jo tidlig enda. Søknadsfristen er 1mars, men man kan søke fra 2 februar via www.samordnaopptak.no :-)
Wini Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2011 En god nyhet er jo at kravene er endret og er blitt ekstremt mye lettere. Jeg kan ikke annet enn å smile! Med disse kravene er jeg i mål!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 En god nyhet er jo at kravene er endret og er blitt ekstremt mye lettere. Jeg kan ikke annet enn å smile! Med disse kravene er jeg i mål! Ja, det kan godt hende du smiler, men jeg kan forsikre deg om at den ytterligere lempingen på bl.a. kvinnenes krav ikke blir sett på med blide øyne av politifolk. Det er en grunn til at kravene bør være såpass som de har vært. Som kvinne har du allerede helt andre opptakskrav enn menn. Vil du for eksempel klare å trekke en mannlig kollega på 1,90 (og med en vekt på over 100 kg når han er iført fullt verneutstyr) i sikkerhet om han skulle bli skadet? Nei? Sånne "ubetydelige sikkerhetsmessige ting" tenker politifolk på, skjønner du. Vi tenker på liv og helse, og på at vi helst skal se familien vår igjen etter en vakt. Hvor mye kan jentene stille opp med i et basketak med rabiate menn, eller psykiatriske pasienter for den saks skyld? Det at dere kvinner får enda enklere opptakskrav enn hittil, fører til syvende og sist til en ytterligere sikkerhetsrisiko for den kollegaen som skal ha dere med på patrulje. Så vi smiler ikke. 1
Wini Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2011 Ja, det kan godt hende du smiler, men jeg kan forsikre deg om at den ytterligere lempingen på bl.a. kvinnenes krav ikke blir sett på med blide øyne av politifolk. Det er en grunn til at kravene bør være såpass som de har vært. Som kvinne har du allerede helt andre opptakskrav enn menn. Vil du for eksempel klare å trekke en mannlig kollega på 1,90 (og med en vekt på over 100 kg når han er iført fullt verneutstyr) i sikkerhet om han skulle bli skadet? Nei? Sånne "ubetydelige sikkerhetsmessige ting" tenker politifolk på, skjønner du. Vi tenker på liv og helse, og på at vi helst skal se familien vår igjen etter en vakt. Hvor mye kan jentene stille opp med i et basketak med rabiate menn, eller psykiatriske pasienter for den saks skyld? Det at dere kvinner får enda enklere opptakskrav enn hittil, fører til syvende og sist til en ytterligere sikkerhetsrisiko for den kollegaen som skal ha dere med på patrulje. Så vi smiler ikke. Det forstår jeg og er enig i det du skriver. Dersom jeg kommer inn vil jeg jo fortsette med trening.. Jeg ønsker å være sterk nok til å kunne takle slikt.. og vil jobbe for å bli det.
Surfergirl Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Heisann Enda en som er klar for å søke politihøgskolen:) Gleder meg til tiden fremover mot opptaket nå, ikke minst gleder jeg meg til å søke i Februar. Starter idag med 4 økters trening hver uke frem til April, hvor jeg bruker treningsprogrammene Egil Johansen har satt opp på vegnet av PHS, som basis til mitt program. Er det noen av dere som har søkt tidligere og har vært inne til opptak? Si ifra til meg:) Ha en flott mandag.
artaniz Skrevet 29. januar 2011 #15 Skrevet 29. januar 2011 (endret) Hei og god lørdag til kommende søkere på phs. For dere som ikke vet hvem jeg er, så er jeg siste års student på phs. For min egen del hadde jeg stort utbytte av tråden som var til opptaket det året jeg kom inn (2008) Siden den tråden var til stor hjelp, har jeg prøvd å være så behjelpelig jeg kan med å svare på spørsmål for tråder rundt opptak i 2009 og 2010 av det som måtte være av generelle spørsmål. Nytt av året, er vel at opptakskravene er litt forandret, bl.a. de fysiske kravene og norsk karakteren. Her kan dere finne en komplett liste over opptakskravene. Det finnes også en egen gruppe på facebook som jeg vil anbefale. Her svares det også på spørsmål og info angående åpen dag osv blir annonsert her. Mitt beste råd til de fysiske opptakskravene, er å trene variert og gjennomføre en test for å sjekke hvordan du ligger ann, og kjøre en test til før du skal på opptak. På denne måten får du se hvilken progresjon du har i treningen, samtidig som du ikke stiller helt uforberedt på opptaksdagen. Angående det "berømte" intervjuet med opptaksnemda, er mitt viktigste råd: VÆR DEG SELV! Det er ingenting å frykte, vær ærlig og svar så godt du kan, så går det glimrende! Og siden det nærmer seg opptak, har jeg lagt ved noen bilder fra praksisåret mitt, som kan gi dere en forsmak på hva som venter dere. Person som blir pågrepet under øvelse i leir. Gjennomgang av diverse utstyr som politiet disponerer Koser oss med CS gass Brannøvelse ved bruk av røykmaskin. Kjørekurs. Dette er noe av det morsomste dere vil komme borti i praksisåret. På skytebanen. Vil få være med å skyte med pistol og mp5. Morsomme dager. Endret 29. januar 2011 av artaniz 2
artaniz Skrevet 29. januar 2011 #16 Skrevet 29. januar 2011 En god nyhet er jo at kravene er endret og er blitt ekstremt mye lettere. Jeg kan ikke annet enn å smile! Med disse kravene er jeg i mål! Vil vel ikke si at kravene er blitt ekstremt mye lettere. På løpingen, må du faktisk løpe 4% raskere mot den gamle skalaen. Samtidig kan du ikke stryke på noen av de fysiske testene.
fredsjo Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Jeg ble MEGASTRESSA i dag. Fikk høre at nynorsk-karakteren plutselig hadde noe å si..? Jeg har som følger: Norsk hovedmål skriftlig: 3 Norsk hovedmål skriftlig eksamen: 3 Norsk sidemål: 3 Norsk sidemål eksamen: 2 (ikke mye å skryte av med andre ord). Har gode karakterer i norsk muntlig, så blir de tatt med, så er det uansett greit. Ser ingen grunn til at de KUN skulle ta norsk og nynorsk, for så å droppe norsk muntlig..? Men skulle man summert opp dette, så ville jeg havnet rett under 3. Men snakka med PHS, opptakskontoret, og de sa det var kun hovedmål som ble lagt til grunn. Snakka og med PHS i Bodø, og de sa at så lenge jeg har fått godkjent søknaden min, så skal det være greit.. Den skjønte jeg ikke helt. Hva vil det si at søknaden min er godkjent? Har fått mail om dette følgesskjemaet, og det blir sendt snart.. Men er jo litt merkelig, er jo ikke alle som har elektronisk vitnemål heller da...
Gjest Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Søknaden din er "godkjent" når du blir kalt inn til opptak. Blir du kalt inn til opptak, betyr det at du er den stolte innehaver av det politiet ser etter i en søker - på papiret. Da gjenstår bare det fysiske (og forsåvidt det som er i knotten din). PS: Har du ikke fått følgeskjema i posten enda?? Da bør du kanskje sjekke mailen din, og forsåvidt mobilen din. For i år blir IKKE følgeskjema sendt ut, med mindre du spesifikt ber om det. Du må skrive ut skjema selv. Det begynner å haste nå! Husk at alt MÅ være sendt innen tirsdag 22. mars! Endret 17. mars 2011 av Lille Måne
fredsjo Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 Ordna med papirene i dag. Og har legetime på tirsdag 22. Hehe. Så sender inn papirene den 22. rekomandert, så det skal gå helt fint Fikk SMS om at følgesskjemaet ikke ble sendt pr post i år, så har fått med meg det ..Mye rart med opptaket i år..
Gjest Skrevet 17. mars 2011 #20 Skrevet 17. mars 2011 Det tok min lege godt over en uke å fikse alt til legeundersøkelsen min, så jeg håper at du har flaks/ lege som er villig til å rushe og få ordna ALT der og da. Husk at mange leger IKKE har hørselsundersøkelsen, den tok meg nesten 3 dager, fordi min gamle fra militæret var gått ut (kan ikke være eldre enn 6 måneder), og måtte betale for å få gjort det ved privat klinikk. (Tok 2 dager før det åpnet seg en ledig time.) I tillegg er det en stor fordel å ha tatt røntgen av lungene. (Det er formulert på legeundersøkelsen som om du MÅ ha tatt denne.) Dette tok meg nye 3 dager å få gjort. I tillegg hadde jeg litt uflaks med måling av blodsukkeret, så jeg måtte vente til dagen etterpå, teste det på nytt, gå igjennom glukosetoleransetest, og teste dagen etterpå, før dem kunne skrive at blodsukkeret mitt var OK. Så, ja. GLHF sier jeg bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå