Gå til innhold

Kornsirkler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

Het Potet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså- hvordan ser dere for dere at romvesener har klart å lage så mange sirkler uten å bli oppdaget? Har de unike stempler (litt som nevnte snøfnugg) under ufoene? Og hva om uteomjordisk liv ER virus eller levende steiner eller andre ting som ikke har hjerner? Hvordan skal slike organismer lage kornsirkler, og ikke minst hvorfor? Jeg tror mange forutsetter at liv på andre planeter skal ligne litt på oss, med en kropp på midten med lemmer stikkende ut. Det kan vel så gjerne være at de ikke engang trenger karbonforbindelser og vann, selvom VI definerer liv på den måten.

Hvis mennesker klarer å lage kornsirkler, bør jo all logikk tilsi at a) menneskene har laget alle eller b) romvesener som ligner litt på folk har laget noen. Alle som har tatt ex.phil kjenner trolig igjen modus ponens (hvis p, så q) her, og at vitenskapen uansett ikke foreløpig kan bevise noe som helst, bare avkrefte ved hjelp av logikk. De som ikke skjønner dette, bør ta ex.phil uansett, det er helt gratis.

Skrevet

Men altså- hvordan ser dere for dere at romvesener har klart å lage så mange sirkler uten å bli oppdaget?

[...]

Hallo! De er romvesener!

Skrevet

Unnskyld, jeg tenkte meg ikke om.

(Betyr det at alt vi ikke bevitner er skapt av romvesener? Stalagmitter og -titter? Arkeologiske gjenstander? Diamanter?)

Skrevet (endret)

(Betyr det at alt vi ikke bevitner er skapt av romvesener? Stalagmitter og -titter? Arkeologiske gjenstander? Diamanter?)

Ja, de har vel også laget pyramidene såvidt meg bekjent. Samt et ansikt på mars.

Man kan jo lure litt på motivene..

Kanskje Douglas Adams hadde rett i at det er noen aliens som liker å kødde med menneskene. Derfor lager de kornsirkler i nattens mulm og mørke, og når de viser seg for mennesker så tar de aldri turen til New York eller Tokyo - det er alltid på en øde åker midt på natta, hvor de kidnapper en person som er en alkoholisert bygdetulling som ingen tror på uansett.

Konklusjonen må være at om det finnes utenomjordisk liv, så er de noen pøbler som bare gjør rampestreker.

Endret av Anjelika
Skrevet

NÅ har du ikke oppdatert deg, altså.All arkeologi er jo opprinnelig påvirket av romvesner! Du kan få en Von Däneken-bok av meg til jul. Han beviser at alle teknologiske utviklinger i menneskets historie skyldes kontakt med utenomjordiske.

Skrevet

NÅ har du ikke oppdatert deg, altså.All arkeologi er jo opprinnelig påvirket av romvesner! Du kan få en Von Däneken-bok av meg til jul. Han beviser at alle teknologiske utviklinger i menneskets historie skyldes kontakt med utenomjordiske.

Ja, dere, hvor ville vi vært om det ikke var for våre utenomjordiske venner? Og Gud, selvsagt. Vi hadde vel sittet og gryntet i hulene våre fortsatt....

Skal vi se... :sarkasme:

Skrevet

Og hvor hadde denne tråden vært hvis ikke Pingting hadde sittet der i ordførerstolen og ment noe i øst og vest, og irettesatt folk etter eget forgodtbefinnende? Antageligvis hadde det vært en tråd som hadde vært ok å lufte ideene og fantasiene sine i, uten å bli sablet ned hele tiden.

Skrevet

Og hvor hadde denne tråden vært hvis ikke Pingting hadde sittet der i ordførerstolen og ment noe i øst og vest, og irettesatt folk etter eget forgodtbefinnende? Antageligvis hadde det vært en tråd som hadde vært ok å lufte ideene og fantasiene sine i, uten å bli sablet ned hele tiden.

Da hadde det vært en tråd hvor folk kunne lufte fantasiene sine uten å måtte forholde seg til fakta og logikk. Jeg ser ikke hva som er så veldig givende med å kaste forklaringer ut i lufta uten å måtte vurdere om de i det hele tatt har noe for seg. Uansett har jeg faktisk ikke sablet ned en eneste fantasi her inne - jeg har sablet ned faktafeil, dårlig forskning og ulogiske argumentasjonsrekker, og jeg har påpekt at det ikke finnes en eneste indikasjon på at dette er noe annet enn menneskeskapt.

Skrevet

Sånn er det i dine egne øyne. I mine er det som å skulle prøve å snakke med en tsunamibølge.

Skrevet

Sånn er det i dine egne øyne. I mine er det som å skulle prøve å snakke med en tsunamibølge.

Du er mer enn velkommen til å kommentere tilbake, enten det er logiske feil jeg har gjort, fakta jeg har oversett eller ting jeg ikke vet. Men det er ikke noe vits i å bli furten fordi jeg ikke automatisk tar alt du sier for god fisk.

Ærlig talt: når folk bruker forskningsresultater som argumentasjon - er det virkelig SÅ ille at disse blir vurdert ut fra vitenskaplige kriterier? Er ikke det poenget med forskning?

Skrevet (endret)

Jeg, for min del, synes det er fasinerende å snakke med mennesker som vet en del om tematikken eller beslektende emner, og i tillegg kan dokumentere påstandene sine.

Og snakke med folk om fantasiene deres i en tråd om kornsirkeler er vel ikke veldig givende? Burde kanskje i så fall høre til et annet forumsemne....

Jeg hadde for øvrig ikke trodd at noen av innleggene mine skulle bli moderert bort i en tråd om kornsirkeler. men det er jeg altså blitt, ser jeg.

Edit: Skrivefeil

Endret av Ellevill
Skrevet

Du er mer enn velkommen til å kommentere tilbake, enten det er logiske feil jeg har gjort, fakta jeg har oversett eller ting jeg ikke vet. Men det er ikke noe vits i å bli furten fordi jeg ikke automatisk tar alt du sier for god fisk.

Ærlig talt: når folk bruker forskningsresultater som argumentasjon - er det virkelig SÅ ille at disse blir vurdert ut fra vitenskaplige kriterier? Er ikke det poenget med forskning?

Jeg tror poenget er at mange mennesker ønsker å tro at veldig mange ting ikke kan ha en logisk forklaring og at det er det som gir dem mening i livet. Derfor oppleves nok innlegg av din type som invaderende, angripende og jeg vet ikke hva. Når man aldri har blitt opplært til å være kritisk, ha et åpent sinn og å anvende logikk på en hensiktsmessig måte så vil dessverre argumenter fra den andre siden (haha, pun intended) oppfattes som utelukkende negative, kritiske og angripende.

Skrevet

Jeg tror poenget er at mange mennesker ønsker å tro at veldig mange ting ikke kan ha en logisk forklaring og at det er det som gir dem mening i livet. Derfor oppleves nok innlegg av din type som invaderende, angripende og jeg vet ikke hva. Når man aldri har blitt opplært til å være kritisk, ha et åpent sinn og å anvende logikk på en hensiktsmessig måte så vil dessverre argumenter fra den andre siden (haha, pun intended) oppfattes som utelukkende negative, kritiske og angripende.

Godt poeng, det har du nok rett i.

Jeg kan ikke snakke på vegne av alle krangleskeptikerne der ute, men jeg (og antagelig mange andre) har aldri som mål å angripe folks personlige tro. Den kan de ha for seg selv - det jeg faktisk reagerer på er at man prøver å presentere denne troen som noe som er helt logisk, basert på fakta og så videre. Det er ikke greit, både fordi det kan påvirke de som ikke kan så mye om et tema til å tro det er en reell sannhet, og fordi slike fremstillinger er med på å forvrenge "folk flests" syn på vitenskap, rasjonalitet og logikk.

Jeg skjønner jo at når det er noe man gjerne vil at skal være sant, så leter man etter beviser for dette. Men da må man også klare å innse hva som ikke er bevis. Sånn sett er det mer respektabelt å si rett ut at "ja, jeg tror det er slik, men jeg har ikke noe som kan backe det opp".

Skrevet

Finnes det noen youtubevideoer eller lignende som viser disse personene in action med å lage sirklene de påstår at de har laget? Jeg mener, de bør vel dokumentere påstandene sine?

Jeg skulle gjerne sett det, både med tidsangivelse og metode, og hvordan de får til dette med jernkuler og magnetisme og varmebehandlede ledd og hva det nå påstås at det er i enkelte av disse sirklene.

At noen påstår og kan bevise at de har laget noen, betyr vel ikke nødvendigvis at de har laget alle. Eller?

Skrevet

Det kan vel så gjerne være at de ikke engang trenger karbonforbindelser og vann, selvom VI definerer liv på den måten.

Det er ikke så innmari mange år siden jeg irriterte meg over forskere som mente at dette var en forutsetning for liv andre steder enn på jorden. Jeg var vel i tenårene da. Godt at ting går fremover.

Skrevet

Finnes det noen youtubevideoer eller lignende som viser disse personene in action med å lage sirklene de påstår at de har laget? Jeg mener, de bør vel dokumentere påstandene sine?

Jeg skulle gjerne sett det, både med tidsangivelse og metode, og hvordan de får til dette med jernkuler og magnetisme og varmebehandlede ledd og hva det nå påstås at det er i enkelte av disse sirklene.

At noen påstår og kan bevise at de har laget noen, betyr vel ikke nødvendigvis at de har laget alle. Eller?

Godt spørsmål! :)

Jeg har googlet litt rundt dette før, og noe av problemet er at veldig få vil stå frem med konkrete bevis for at de har laget spesifikke kornsirkler fordi de da risikerer å bli arrestert og må betale erstatning til bonden. (noe som strengt tatt ikke er så urettferdig spør du meg - kornsirkler er dritkult, men det går ut over jordeier) I tillegg har jeg inntrykk av at mange av sirkellagerne ikke ønsker å ødelegge "mysteriet" ved å avsløre konkrete sirkelr som bløff.

Heldigvis er det ikke alle sirkellagerne som er like forsiktige, noen blir arrestert. Mtthew Williams la ut en video av seg selv mens han laget en kornsirkel. Politiet kjente igjen kornsirkelen og dermed: dom, og £100 i bot.

Circlemakers.org har endel info på sine sider - men igjen ikke noe som kan linke dem helt sikkert til bestemte kornsirkler. Her har de lagt ut lydopptak gjort mens de lager sirklene, pluss et intervju.

Circlemakers har også annonsert på forhånd at de skal lage en sirkel (bare gjort én gang, såvidt jeg kan se). De forklarte også hvordan den skulle lages, ca når og hvor lang tid det ville ta.

Og herhar de tatt på seg ansvaret for forekomsten av magnetisk jern i en kornsirkel. De har lagt ut bilde av det som visstnok er urustet jern (jernet som ble funnet i sirkelen var ganske heftig oksidert på grunn av regn), og den originale boksen det var i. Men strengt tatt: at de her en jernklump og en boks er ikke bevis på noe som helst.

Ellers googlet jeg frem en masse forklaringer på hvordan lage mønster, utstyr, fremgangsmåter, hvordan unngå å bli oppdaget og så videre. Og det er mange "crop artists" som har hjemmesider hvor de tar æren for bestemte kornsirkler. Ikke noe av det er solid bevis for noe som helst, selvfølgelig. Men jeg vil nå likevel påstå at det bidrar til helhetsinntrykket.

Vi vet at det er minst en fyr som flyr rundt i åkrene og lager bilder - ergo er det noe som faktisk skjer.

Vi vet at det er mange kornsirkler som helt sikkert er laget av mennesker (gjort på oppdrag, altså lovlig) og disse kan være like avanserte som de vi ikke vet opphavet til (se for eksempel denne, denne, denne, denne, og ...eeeeh, denne?) - ergo er det ingen teknologiske hindringer.

Vi vet det er drøssevis av individer og grupper som legger ut bilder av sine (antatte) kornsirkler, forklaringer på hvordan de lages, kaller seg kunstnere og slikt - og at det dermed hele greia kan anses som en reell subkultur.

Jeg skal på ingen måte påstå at det en knallsikkert bevis for at alle kornsirkler er laget av mennesker, men det sannsynliggjør det veldig.

Skrevet

Så dere programmet på Fem i dag, "Den andre siden"? Der hadde hun Gro Helen vært i England, og sett på en kornsirkel. Hun sa at hun hadde følt energier og alt mulig, og at hun ikke følte seg som den samme etter denne hendelsen.

Morsomt, for den kornsirkelen hun var i, var laget av BBC. Den brukes i en promo for programmet QI, med Stephen Fry.

Humre, humre.

Jeg fortalte dette videre til sambo som syntes det var ganske morsomt. han tenkte kanskje det var morsomt at de fikk vite om dette, så han sendte videosnutten og en liten forklaring til redaksjonen til QI. Nå fikk han en epost om at de har sendt den videre til Stephen Fry personlig! :ler:

Skrevet (endret)

Humre, humre.

Jeg fortalte dette videre til sambo som syntes det var ganske morsomt. han tenkte kanskje det var morsomt at de fikk vite om dette, så han sendte videosnutten og en liten forklaring til redaksjonen til QI. Nå fikk han en epost om at de har sendt den videre til Stephen Fry personlig! :ler:

Hahaha! Morsomt =)

Jeg sendte mail til FEM jeg og ba om en eller annen form for dementering. Jeg vet "Den andre siden" ikke akkurat er et seriøst program med enorme krav om sannhetsgehalt i det gjestene sier, men litt research kan de da gjøre før de forer seerne med anekdotiske "bevis" for overnaturligheter.

Men jeg har ikke fått svar og ikke regner jeg med at fru Overnaturlige Evner går ut og sier at de utenomjordiske energiene hun kjente som endret livet hennes i beste fall var ren innbilning (i verste ren løgn..).

Endret av Anjelika
Skrevet

Humre, humre.

Jeg vurderte faktisk å gjøre det, men kom aldri så langt. (Det var jeg som postet det innlegget, ble anonym av en eller annen grunn). Men jeg skrev altså til Fem samme dagen, og har ikke hørt et ord derfra. "Den andre siden" har heller ikke kommentert på Facebook-siden sin, da jeg skrev det der.

Så kuuult med Stephen Fry, jeg har bare så sansen for den mannen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...