Gelica Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jeg lurer på om noen her har barn som det er 5 år eller mer mellom, evt. Om noen her har en bror søster med denne aldersforskjellen? Jeg har en jente som nettopp har blitt 4 år og vi prater om å kanskje få ett barn til og det jeg lurer på da er om søsken har noen glede av hverandre når aldersforskjellen blir såpass stor? Når babyen da blir født er jenta vår ca 5 år. Når jenta vår er 10, så er den minste bare 5 osv… Vil gjerne høre deres erfaringer når det gjelder dette.
Piper Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Eldste og mellomste er det 6 år i mellom, og de har hatt stor glede av hverandre. De to er ganske lik, men samtidig veldig forskjellig.
Vilma Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Hei! Det er 8 år mellom meg og min bror og 5 år mellom meg og min søster. Jeg setter utrolig stor pris på dem begge, og vi er gode venner. Jeg har aldri opplevd at det er for stort mellomrom mellom oss
ToveM Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Her er det 7 år mellom eldste og mellomste og 5 år mellom mellomste og yngste.. Helt perfekt for oss i alle fall.
Gelica Skrevet 11. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2010 Takker for tilbakemeldinger og ønsker veldig gjerne mange flere:-) Jeg tenker på dette med å leke sammen når dere var små osv, følte dere at det ble for stor forskjell der? Jeg kan ikke se for meg at en på 10 år har så mye felles med en 5 åring og at interessene er helt forskjellig, eller?
LukaFrost Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Det er ca 5 år mellom meg og mitt søsken. Jeg synes aldersforskjellen var altfor stor da vi var barn og vi lekte ikke så mye sammen da. Det er først i de senere årene etter at den yngste begynte å studere vi ble noe mer venner.
MissStiles Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Det er 5år mellom meg og søsteren min. Aldri tenkt så mye over det. Vi har egentlig alltid kommet godt overens. Lekte mye sammen når vi var små. Og nå som vi er eldre, er vi gode venner.
ToveM Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 De har nok ikke lekt så mye sammen som små, men eldstemann har vært/er en flink barnevakt...og nå når eldsten er voksen(24) og mellomste 17 (2 gutter), gjør de gjerne ting sammen.
estrella Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Jeg er 20 år. Bror 1 er 19 år. Bror 2 er 18 år. Søster 1 er 14 år. Bror 3 er 9 år. Bror 4 er 8 år. Søster 2 er 6 år. Bror 5 er 6 år. Bror 6 er 1 år. Så her har du litt aldersforskjeller å velge mellom 1 eller 19 år. Som lita jente hadde jeg og mine 2 yngre brødre(bror 1 og 2) veldig mye med å hverandre å gjøre - vi var bestevenner og jeg og bror 1 oppførte oss mer som vi var tvillinger. Min søster på 14 år og meg har hatt et veldig turbulent forhold - hun har vært en plage for meg i mange år (det kommer nok ikke bare pga henne, men også min alder på det tidspunktet). Nå er vi to veldig gode venner. Jeg har store glede av de yngste søskna mine og de har nok en glede av meg også? Kan jo ikke akkurat si at vi er som venner :gjeiper: , men jeg tar meg av dem, tar dem med på kino/bowling/svømming og slike aktiviteter.
Gjest Enny Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Det er 7 år mellom meg og broren min. Vi har forsåvidt et godt forhold og lekte nok en del sammen da vi var små. Men det var mest at jeg følte omsorg for han og passet godt på han.
Malum Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 Hos oss er det 6 1/2 og 4 1/2 år mellom ungene. Det er greit nok med de to yngste, men mellom den eldste og de to yngste opplever vi noen problemer knyttet til aldersforskjellen. Det er blant annet endel utfordringer i fht aktiviteter og ferier.
Gjest carne Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 ... for stor for hva? det finnes nok ingen regel for dette. det er 13 og 14 år mellom meg og søsknene mine. kunne ikke ønsket om noe annet! for meg er det spennende å få oppleve dems oppvekst.
I.am.me Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Det er faktisk 16 år mellom meg om min lillebror Det har aldri vært et problem, heller en fordel. Har selvsagt flere søsken, men sånn som jeg ser det fra mine foreldres perspektiv så er det en fordel med stor aldersforskjell.
Purple Basil Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Søsteren min er 7 år yngre enn meg og det funket ikke i det hele tatt mellom oss i oppveksten, så jeg vil gjøre alt jeg kan for ikke å ha så stort mellomrom mellom mine barn, om jeg skulle få noen. Men selvfølgelig, folk er forskjellige - noen ganger går det bra mens andre ganger går det dårlig. 1
Authen Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 Er 10 år mellom meg og min lillesøster, jeg 24 og hun 14.. Jeg syns det er for stor forskjell, har aldri fått det søskenforholdet jeg ønsket. Har aldri lekt mye sammen, og føler egentlig jeg ikke kjenner henne så godt. Jeg og min samboer skal bli foreldre nå i desember og vi prater allerede om at vi ønsker oss nummer 2 innen 1-2år. Regner med jeg og søs vill få mer kontakt når hun blir eldre, men skulle gjerne hatt det nå.
Meridian Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 Tror du ikke skal tenke på aldersforskjell. Det viktigste er at barnet kommer når det kommer og er ønsket. Lillesøsteren min er skikkelig attpåklatt. Jeg er 14 år eldre enn henne, og brødrene våre er 19 og 22 år eldre enn henne. Vi har alle samme far og mor Trass i aldersforskjellen på 14 år mellom meg og min søster har vi alltid hatt god kontakt. Idag er hun 15 og vi kommer bare nærmere og nærmere hvernadre jo eldre hun blir. Vi er veldig gode venner, og jeg vet når hun kommer i 20-årene vil vi ha stor glede av hverandre. Så jeg tror du etterhvert vil finne ut at aldersforskjellen mellom søsken kan gå fra 1 år til 50 år, og at blod er tykkere enn vann
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. august 2010 #17 Skrevet 12. august 2010 Det er 9 år mellom meg og min eldste bror, og jeg husker at vi lekte sammen da jeg var rundt 4/5 og han var 13/14 Nå har det sikkert en viss sammenheng med at vi bodde kanskje langt unna alle andre og at han var mitt store idol fordi han spilte fotball Jeg og broren min hadde i grunn mye mer til felles enn meg og min søster som bare er 5 år eldre enn meg, og i diskusjoner kom vi derfor gjerne på samme side. Så jeg tror det har mer med personlighet å gjøre om folk går sammen, enn aldersforskjell. I dag er vi alle gode venner, og har "inkludert" min svigerinne i søskenflokken også
momo Skrevet 12. august 2010 #18 Skrevet 12. august 2010 Her er det 6 år mellom mine barn, og de har faktisk stor glede av hverandre og er veldig glad i hverandre. De leker også bra sammen. Men sefølgelig blir det jo ofte til att største barnet heller leker med sine venner. Men synes det har gått bedre enn jeg trodde. Meg og søsteren min er det 13 år mellom, og vi og har ett godt forhold, men vi lekte nok ikke sammen, var mer att hun passet meg og tok meg med på ting.
SummerJoy Skrevet 12. august 2010 #19 Skrevet 12. august 2010 (endret) For stor for hva egentlig? Skal dere la være å få et barn til bare fordi aldersforskjellen blir såpass mange år? Er da bedre å få et søsken uansett alder, enn ingen søsken... Det er 7 år mellom meg og min søster (er et søsken til mellom oss to) og vi alltid hatt et godt forhold. Klart, hun så på meg som en liten dritt tidligere, men hun satte da pris på meg fordet, og motsatt. Etter at vi begge ble voksne så har vi blitt gode venninner, har masse felles interesser og jeg kan ikke tenke meg et liv uten henne. Endret 12. august 2010 av SummerJoy
Blowers daughter Skrevet 12. august 2010 #20 Skrevet 12. august 2010 Jeg tenker at 5 år ikke er så mye, er mange som har mye mer enn det mellom sine. Uansett hadde jeg ikke tenkt så mye på om det vil være gunstig som barn, de skal jo være voksne størsteparten av livet, og da tror jeg de uansett vil ha veldig stor glede av hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå