Gå til innhold

Vurderer du å kjøpe Pomeranian? Les dette først!

Pomeranian Undersøkelse  

10 stemmer

1. 1. Hvorfor kjøpte du din hund?

• Fordi den var så søt.
      0
    • På grunn av dens vaktinstinkt (innebygget alarm)
      0
    • Fikk den rimelig av en venn
      0
    • Fordi den var liten (praktisk størrelse)
      3
    • Fordi jeg etter nøye undersøkelser har funnet ut at min personlighet og aktivitetsnivå passer best for denne rasen og omvendt.
      6
    • Annet
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pomeranian er en flott hund. Myk deilig pels og praktisk størrelse! Man kan ta den med på flyet og det burde ikke være vanskelig å finne noen som kan passe denne hunderasen om en skal på sydenferie eller annet.

Likevel er det en del ting man som potensiell hundeeier bør være oppmerksom på når det gjelder enhver hunderase og det gjelder også for denne rasen. Det aller viktigste er å finne en hunderase som kan gi en god gjensidig match. Får ikke hunden oppfylt sine behov for fysisk og psykisk stimuli kan den nemlig bli en problemhund. Kartlegg derfor alltid hvilke typiske brukshundegenskaper rasen har!

Når det gjelder hunderasen pomeranian så er det viktig å huske at dette er en vakthund. Ja, du hørte riktig - pomeranian er en vakthund! Dette betyr at den vil se sitt snitt til å varsle ved potensielle trusler og farer. Det er instinktet dens og naturlig adferd for rasen. Dette er opplært gjennom mange mange generasjoner og vil også fortsette når den kommer inn i din bolig. Den vil vokte og varsle!

Bor man i blokkleilighet vil dette kunne by på utfordringer på grunn av sjenerende støy. Ingen naboer vil like bjeffing. I lengden kan dette skape nabokonflikter!

Sjekk alltid at du har tillatelse til å ha hund der du bor og spør gjerne også naboene om det er greit for dem at du får hund.

Dette med varsling/bjeffing kan begrenses ved profesjonell trening på mange måter - men støy vil den nok alltid lage. Noen syntes dette er koselig, andre vil ikke like dette!

Når det gjelder stell og helse så er det viktig å være klar over at denne hunderasen er utsatt for en rekke arvelige sykdommer som blant annet patellaluksasjon, BSD (black skin disease), hypoglykemi, hypothyroidisme (lavt stoffskifte), luftrørskollaps, med mer.

Den er ikke allergivennlig og ikke spesielt barnevennlig heller.

Er man likevel forberedt på alt dette og har satt seg skikkelig inn i hvilket ansvar det innebærer å ha hund så vil den rette eier få en herlig krabat og god venn i mange år.

Jeg har virkelig forelsket meg i denne hunderasen og kunne ikke tenkt meg en annen hund. Etter mer enn 10 år med pomeranian har jeg opplevd oppturer og nedturer, men hunden er alltid den beste medisin en kan få. Hunden er der for en uansett og en humørspreder av rang!

Jeg har laget en liten liste over gode artikler, videoer, med mer om hunderasen jeg mener alle som vurderer å skaffe seg denne hunderasen bør se og sette seg inn i i forkant av noen avgjørelse. Her er den:

Pomeranian: Omfattende artikkel om pomeranian, kjente sykdommer og helseproblemer, historie og rasebetegnelse. Inneholder også en oversikt over norske pomeranian oppdrettere hvor man kan henvende seg til råd og

Pomeranian 101: Video om Pomeranian fra AnimalPlanet

Breed All About It: Video om Pomeranian fra Animalplanet

How to stop a Pomeranian from Barking: Nyttig tips om bjeffing fra eHow.

Lykke til med valg av hund! :-)

Endret av Torry
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vakthunder, men har også sterkt gjeterhundinstinkt.

Særlige til jakt er de ikke egnet. De kan glefse i seg en flue eller en edderkopp, men de får jo ikke sjansen til å jakte, og jakter de på en katt blir de redde og løper til eieren når katten er vant til hunder og jager tilbake. :)

Har hatt pomm på turer på fjellet og den viste ingen tegn på jaktinstinkt, men gikk seg vill fra eierene og fant veien tilbake. En halv mil i snøstorm for den lille hunden. De er veldig utpreget flokkdyr, kanskje mer enn mange andre raser? Virker som de er overhysteriske og gneldrete når det nærmer seg større hunder hvis det er en hannhund av rasen. De er krevende til å være så små. Tror puddel ville være bedre for mange. Men de er så personlige og har sitt eget språk, så jeg liker pommern.

Men jeg ville heller hatt en bichon enn en pomeranin pga. det evige vakthundinstinktet.

Jeg ser mer på dette jaktinstinktet hos pommern som et gjeterinstinkt de ikke får utløp for. Hva tror du om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...