Gjest goodtwin Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jeg har nå fått meg en 40% stilling som "lærer uten godkjent utdanning". Denne stillingen skal eg ha ved siden av det siste året på lærerskolen. Men eg lurer litt på dette med lønna, spesielt i sommerferien. Jeg er ansatt frem til 31.07.11, og årslønna på en 100% er 308 000 (noe eg da får 40% av). Blir denne lønna da delt på 12 måneder (august-juli) eller får jeg bare feriepenger i juni? (i såfall er det jo greit å vite så man kan spare opp litt... man får jo ikke opparbeida seg så mye feriepenger på et halvt år i 40% stilling. Er det mest vanlig at lønna blir forskuddsbetalt eller etterskuddsbetalt? Også lurer jeg også på om jeg mister stipendet fra lånekassa. Man kan jo ikke tjene over 140 000 før stipendet reduseres. Men kanskje det går bra alikevel? For jeg kommer jo ikke å tjene over 140 000 i løpet av dette kalenderåret, men det er mye mulig at jeg kommer til å tjene over dette beløpet iløpet av skole/stipendåret, spesielt om jeg skal ha noen vikartimer i tillegg til de 40%. Håper noen kan gjøre meg litt klokere, og at jeg formulerte meg klart nok =)
Frøken Smilla Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Du får ikke lønn i 12 måneder, nei, du får i 11, og feriepenger i én. Jeg vet ikke hvilken kommune du skal jobbe i, men i mange kommuner utbetales det feriepenger i juni og vanlig lønn i juli, av en eller annen grunn. Så junilønnen får du i juli, mens feriepengene kommer i juni, om du skjønner? Hvordan det er i din kommune, vet jeg ikke. Det er for øvrig også en del kommuner (alle?) som har egne bestemmelser for feriepenger for førsteårslærere, da man ikke får spart opp fullt feriepengegrunnlag det første året. Da kan man, i alle fall om man har 100%-stilling, få vanlig månedslønn i stedet (som jo vil være noe høyere enn feriepengene). Vær i midlertid oppmerksom på at du sannsynligvis vil måtte be om dette, da det ikke alltid er automatikk i at man får det sånn. Undersøk også om det kun gjelder for Utdanningforbundets medlemmer (evt. Pedagogstudentene, ettersom du kanskje er medlem der, siden du fortsatt studerer).
Gjest goodtwin Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Første yrkesår – skoleverket Undervisningspersonale utbetales full lønn i ferietiden første yrkesår forutsatt at samlet opptjente feriepenger vil gi lavere utbetaling. Med første yrkesår menes 1. gangs tiltredelse i skoleverket etter fullført faglig og pedagogisk utdanning, og forutsatt at vedkommende er ansatt for minst ett år. Bestemmelsen omfatter også tilsatte på vilkår ihht Forskrift til Opplæringsloven § 14.5. står det hos utdanningsforbundet. Men siden jeg fortsatt har 1 år igjen på lærerskolen har jeg jo ikke fullført faglig og pedagogisk utdannelse, så det spørs jo om det gjelder meg. Men da vet jeg hvertfall om at juni/juli lønna kan bli mindre, så da får jeg heller prøve å ha litt i bakhånd. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med at jeg for første gang antageligvis slipper å ha sommerjobb :D
PecanPie Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 (endret) Inntekt under utdanning. Ut i fra linken jeg sendte deg tolker jeg det slik at det neste halve året kan du tjene maks. 140 000 kr. Neste halvår, hvor du får støtte jan-mai av Lånekassen (forutsatt at du avslutter utdanningen da, noe jeg regner med du har planer om siden du sier det er ditt siste år på lærerhøgskolen), kan du tjene opptil 352 000 kr før du mister stipendet. Endret 12. august 2010 av PecanPie
Gjest goodtwin Skrevet 12. august 2010 #5 Skrevet 12. august 2010 Jepp, det er sånn jeg også tolker det, så da går det nok bra =)
Rosalie Skrevet 12. august 2010 #6 Skrevet 12. august 2010 Inntekt under utdanning. Ut i fra linken jeg sendte deg tolker jeg det slik at det neste halve året kan du tjene maks. 140 000 kr. Neste halvår, hvor du får støtte jan-mai av Lånekassen (forutsatt at du avslutter utdanningen da, noe jeg regner med du har planer om siden du sier det er ditt siste år på lærerhøgskolen), kan du tjene opptil 352 000 kr før du mister stipendet. Nesten korrekt, men neste år, dvs hele 2011, kan hun tjene 352.000 før hun mister stipend, mens i hele 2010 kan hun tjene 140.000 før hun mister stipend.
PecanPie Skrevet 12. august 2010 #7 Skrevet 12. august 2010 Nesten korrekt, men neste år, dvs hele 2011, kan hun tjene 352.000 før hun mister stipend, mens i hele 2010 kan hun tjene 140.000 før hun mister stipend. Jeg tok utgangspunkt i at inntekten fram til nå var null, så da kan det tjenes opptil 140 000 kr i løpet av det neste halvåret. Men du har rett, jeg var litt lite presis der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå