Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags forsikringer burde man ha? Vi har for øyeblikket bare forsikting på huset, innbo og bilen. Hvilke andre forsikringer trenger vi?

Vi er to voksene på rundt 25 år og ett barn på 1 år.

Reiseforsikring, barneforsikring, uføreforsikring og livsforsikring er det vi har kommet fram til at vi tror vi må ha. Er det noen andre forsikringer vi skulle hatt?

Og hva vil dette koste omtrent i måneden? Vi har litt dårlig råd og har virkelig ikke råd til å betale et firesifret tall ekstra i måneden for diverse forsikringer. Hvor er det billigst å forsikre seg? Lønner det seg å ha alle forsikringer gjennom samme selskap eller lønner det seg å ta de billigste/beste ut fra hvert selskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen økonomer som sa en gang at det var liten vits med barneforsikring. Husker ikke helt hvorfor, men håper kanskje at noen her inne kan fortelle meg evnt hvorfor.

Skrevet

Hva skal du med barneforsikring og livsforsikring? Det finnes alt for mange unødvendige forsikringer. Prøv heller å vare flink til å spare til buffer/pensjon! Da er du sikker på at du får bruke pengene selv! Vi bor i Norge så du havner aldri på gata.

Skrevet

Noen økonomer som sa en gang at det var liten vits med barneforsikring. Husker ikke helt hvorfor, men håper kanskje at noen her inne kan fortelle meg evnt hvorfor.

Fordi du kun skal forsikre det du ØKONOMISK ikke har råd å miste.

Et barn har ingen økonomisk verdi.

Men livsforsikring burde dere ha. Tenk på hvordan dere lever nå, og ut hvor mye hver av dere kan leve med i lån uten å gå ned i levestandard. Differansen er det den enkelte av dere burde være forsikret for.

Uføre burde også vurderes, hvis dere har råd.

Husk at humankapital er deres viktigste aktiva.

Skrevet

Hva slags forsikringer burde man ha? Vi har for øyeblikket bare forsikting på huset, innbo og bilen. Hvilke andre forsikringer trenger vi?

Vi er to voksene på rundt 25 år og ett barn på 1 år.

Reiseforsikring, barneforsikring, uføreforsikring og livsforsikring er det vi har kommet fram til at vi tror vi må ha. Er det noen andre forsikringer vi skulle hatt?

Og hva vil dette koste omtrent i måneden? Vi har litt dårlig råd og har virkelig ikke råd til å betale et firesifret tall ekstra i måneden for diverse forsikringer. Hvor er det billigst å forsikre seg? Lønner det seg å ha alle forsikringer gjennom samme selskap eller lønner det seg å ta de billigste/beste ut fra hvert selskap?

Jeg ville anbefalt barneforsikring, reise helår, uførepensjon og livsforsikring. Har jobbet for to av de store selskapene, og når det gjelder personforsikringer skal man virkelig aldri tenke pris. Tenk dekning! Gjensidige er normalt best på personforsikring, og de ligger ikke ille an prismessig når det gjelder tingforsikring heller, ihvertfall om dere har god bonus på bilen og samler forsikringene.

Når det gjelder barneforsikring er det viktig å se til at den også dekker psykiske plager (gjelder også ADHD, osv) og ryggplager, samt har en uførepensjon innbakt, her er det store forskjeller mellom selskapene.

Hva skal du med barneforsikring og livsforsikring? Det finnes alt for mange unødvendige forsikringer. Prøv heller å vare flink til å spare til buffer/pensjon! Da er du sikker på at du får bruke pengene selv! Vi bor i Norge så du havner aldri på gata.

Livsforsikring sørger for at den gjenlevende part faktisk kan beholde huset og slippe økonomiske bekymringer for seg og barnet når man er knekt av sorg! Barneforsikring sikrer barnet ved sykdom eller skade, og med innebygd uførepensjon sikrer den at barnet ikke ender som minstetrygdet eller avhengig av andre resten av livet dersom det blir ufør før fylte 18 år.

Nordmenn er ville på å forsikre eiendelene sine i hytt og vær, men sin egen helse skal man liksom bare gå ut fra at holder uansett hva som skjer?

Fordi du kun skal forsikre det du ØKONOMISK ikke har råd å miste.

Et barn har ingen økonomisk verdi.

Men livsforsikring burde dere ha. Tenk på hvordan dere lever nå, og ut hvor mye hver av dere kan leve med i lån uten å gå ned i levestandard. Differansen er det den enkelte av dere burde være forsikret for.

Uføre burde også vurderes, hvis dere har råd.

Husk at humankapital er deres viktigste aktiva.

Om barnet ender i rullestol og huset må bygges om koster dette faktisk en hel del. Det dekkes av en barneforsikring. Livsandelen av en barneforsikring er lav, det handler ikke om at foreldrene skal få masse penger om barnet dør (andelen er nok til å dekke begravelse), men at foreldrene skal få hjelp til tilrettelegging, få dekt tapt inntekt når man må ta fri fra jobben over tid for å følge barnet til behandling på sykehus, og at barnets økonomiske fremtid sikres om det ender som ufør.

Og husk at fagforeningene har avtaler med selskapene, såvidt jeg husker har LO avtale med Sparebank1 og YS, NITO og Tekna avtale med Gjensidige. DnBNOR har ekstra gunstige forsikringstilbud for sine bankkunder, det samme har Terra. Men før pris - se på dekningene.

Skrevet

Så du tror vi får leve i overflod til evig tid(leve i Norge)?
Skrevet

Hvis økonomien er stram ville jeg i første omgang, i tillegg til de dere allerede har, tatt ut reiseforsikring (så sant dere reiser i løpet av året) og uføreforsikring. Min samboer har akkurat fått tilbud fra Gjensidige på ca 80kr mnd for en standard reiseforsikring og ca 290kr mnd for ufør. Men prisen på uføreforsikring varierer jo en del fra person til person.

Det hender husforsikringen inkluderer reiseforsikring, så dette ville jeg sjekket opp i først. Dessuten tilbyr jo en del kredittkort gratis reiseforsikring hvis man betaler reisen med det. Men da må man jo passe på at man gjør opp for seg før det begynner å falle renter på beløpet..

Siden jeg anntar at dere har lån på både hus og bil, og det er et barn inne i bildet, ville jeg også tatt med livsforsikring så fort det er rom for det.. Der varierer jo også prisen en del. Hvis du må velge bort noen av forsikringene er det helt klart barneforsikringene jeg ville valgt bort eller ventet med.

Det skal lønne seg å samle bank- og forsikringstjenester. Da får man ofte rabatt på flere av forsikringene, men det tryggeste er jo å få tilsendt tilbud på det dere trenger fra flest mulig. De forskjellinge forsikringsselskapene opererer med forskjellige vilkår, så det kan være ganske vanskelig å sammenligne tilbud og pris..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...