AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Vi har sett på et hus som vi gjerne vil prøve å kjøpe, men det selges uten megler. Det gjør meg litt usikker. I budrunden må vi jo gi bud direkte til huseier, og det kan føles litt kleint synes jeg. Hvordan har dere andre opplevd dette? Hvordan sørger vi for at ting går riktig for seg i "overleveringsfasen"? Vi vil jo ikke overføre penger til selger uten å vite at hus og tomt blir overført til oss på riktig måte, og huseier vil vel neppe overføre hus og tomt til oss før han har fått pengene sine? Noen sier man bør få en advokat til å ta seg av det praktiske i selve overføringsprosessen. Hvor mye koster det? Og hvem er det som skal leie inn advokaten og betale regninga? Hva gjør vi om husselger ikke vil bruke advokat?
Blowers daughter Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Det er strenge krav til hvordan bolighandel skal gjennomføres, til dokmentasjonsplikt og til oppgjør, så jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig som kjøper. Dette er tjenester som man kan kjøpe og det er selger som skal påkoste dette. Grunnen til at de har valgt å selge selv er nok at de kan spare masse på honorar til megler for tilrettelegging, visning osv, men det er noen ting som uansett må utføres av 3. part, f eks oppgjør. Det finnes mange aktører på markedet som tar på seg oppgjør i slike situasjoner, det mest vanlige er vel å bruke advokat. De oppretter en konto som pengene overføres til til skjøtet er tinglyst over på ny eier. Bare spør selger hvordan han har tenkt å gjennomføre disse tingene, så får du nok svar på det du lurer på.
Fryd Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg ville ikke vært bekymret. Når jeg skal selge nå kommer jeg til å benytte www.selgprivat.no og kjangsen er stor for at han du kjøper av bruker en tilsvarende aktør. Man selger aldri boligen "helt" selv, det er altid en advokat eller megler inne i bildet som i allefall tar seg av oppgjøret, og mest sannsyneligvis også tar seg av kjøpekontrakten. Pengene du overfører vil bli plassert på advokats/meglers klientkonto og stå der til han har sørget for alle formalitetene. Selger har helt sikkert en plan for hvordan dette skal gjøres. Bare spør
Illuminati Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Jeg har kjøpt hus uten megler eller advokat, det går helt fint, men du burde vite litt om oppgjør, tinglysning, heftelser og alt som følger med. Det vil være naturlig at du får finansieringsbekreftelse fra din bank på huset, så blir det selger som påtar seg risiko i og med at banken ikke utbetaler lånet før huset er sjøtet om i ditt navn og deres pant er rettsgyldig. Det er viktig at du sjekker grunnboken i fht heftelser m.m. Hvis dere ikke kan noe om dette så ville jeg benyttet advokat.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Forhør deg også om eierskifteforsikring. Selv om forsikringsselskapene ikke akkurat gir ved døra så er det mer sikkert enn ingenting. Husk på at forsikringsselskapene betaler ut uavhengig av selgers økonomi uten forsikring kan du jo risikere å ha et berettiget krav mot en person som ikke eier nåla i veggen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå