Gå til innhold

Registrere oss som samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min samboer venter nå vårt første barn sammen og vil derfor gjerne registrere oss som samoboere. Vi har tidligere skrevet en samboer kontrakt (undertegnet av to vitner), men denne er jo ikke registrert noen plass.

Hvordan blir vi registrerte samboere og hvor gjør vi dette?

På forhånd mange takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har bodd sammen i 2 år (samme folkeregistrerte adresse), blir man automatisk regnet som samboere.

Dere burde tenke på livsforsikring og testamente mtp. hvis en av dere skulle falle fra. Samboere med felles barn har en viss arverett, men det kan være tungt å sitte med hele det økonomiske ansvaret alene uten en ekstra inntekt.

Samboerkontrakten er vel kun hensiktsmessig hvis dere skulle gå fra hverandre, den fordeling av eiendeler og lån. Dere er ikke mindre samboere hvis dere ikke hadde en slik kontrakt, bare dårligere sikret mtp. brudd.

Skrevet

Bare et nysgjerrig spørsmål: Hvorfor vil dere ikke gifte dere? Da blir dere registrert og får en pakke med gjensidige rettigheter og plikter utviklet for par med barn som ønsker å leve sammen.

Skrevet

Hvis man har bodd sammen i 2 år (samme folkeregistrerte adresse), blir man automatisk regnet som samboere.

Dere burde tenke på livsforsikring og testamente mtp. hvis en av dere skulle falle fra. Samboere med felles barn har en viss arverett, men det kan være tungt å sitte med hele det økonomiske ansvaret alene uten en ekstra inntekt.

Samboerkontrakten er vel kun hensiktsmessig hvis dere skulle gå fra hverandre, den fordeling av eiendeler og lån. Dere er ikke mindre samboere hvis dere ikke hadde en slik kontrakt, bare dårligere sikret mtp. brudd.

Vi har vært samboere i over to år, men vi har ikke vært registrert på samme adresse så lenge. Hvordan kan vi da bli registrerte samboere??

Vi har felles innbo, bil og reise forsikring. Livsforsikring vil selvfølgelig bli aktuellt nå som vi får barn.

Skrevet

Bare et nysgjerrig spørsmål: Hvorfor vil dere ikke gifte dere? Da blir dere registrert og får en pakke med gjensidige rettigheter og plikter utviklet for par med barn som ønsker å leve sammen.

Jeg har forstått det sånn at rettighetene/pliktene for samboere og gifte er svært like her i norge, så vi har ikke sett noe poeng i det så langt.

Vi ville jo uansett valgt å ha særeie og vi eier jo heller ikke noe særlig sammen. Møbler, hvitevare o.l. har vi fastsatt fordeling av i forhold til om det skulle bli brudd.

I forhold til ungen blir det jo uansett en diskusjon om samværsrett der vi vil stille "likt" uansett om vi er gift eller ikke så lenge vi begge har full samværsrett i utganspunktet.

Gjest Spinell
Skrevet

Så vidt jeg har forstått trenger du ikke gjøre noen verdens ting.

Det finnes ikke noe "samboerregister" der man kan registrere seg som samboer. Hvis man har hatt samme folkeregistrerte adresse i to år, eller venter/har fått barn sammen regnes man automatisk som samboer.

Når man er regnet som samboer har man noen andre rettigheter enn før, men ekteskap gir flere rettigheter/plikter. Les mer om samboerforhold her.

Det mest forvirrende er at også advokaten bruker "registrerte samboere" uten å definere dette fullgodt.

Gjest Pucifer
Skrevet

Trodde ikke det var mulig å registrere seg som samboere. Det vil kun bli registrert om man bor sammen en viss tid, men at man ikke kan gå å registrere seg noe sted.

Men det er mulig jeg tar feil og det finnes et sted.

Skrevet

Den eneste formen for "registrert samliv" er ekteskap. Samboere har heldigvis ikke de samme rettighetene og pliktene som ektepar (det mener jeg ville blitt feil, for da hadde man mistet valgfriheten).

Særeie har vel lite for seg så lenge ingen av dere eier noe særlig. Da vi giftet oss hadde jeg en bil og vi litt møbler hver. Altså ikke noe å snakke om. Senere derimot har vi skaffet oss et hus, nok en bil og ei hytte. Så da begynner vi å snakke. Men alt dette har jo vært skaffet under veis i fellesskap og ville uansett ikke hatt noe med særeie å gjøre.

Skrevet

Det finnes ikke noe eget samboer-register, så det er ikke nødvendig å foreta seg noe. Hvis du tenker på om dere oppfyller kravene til å regnes som samboer i forhold til juridiske rettigheter, kreves det at man har hatt felles adresse i minst 2 år, eller venter/har barn sammen.

Skrevet

Den eneste formen for "registrert samliv" er ekteskap. Samboere har heldigvis ikke de samme rettighetene og pliktene som ektepar (det mener jeg ville blitt feil, for da hadde man mistet valgfriheten).

Særeie har vel lite for seg så lenge ingen av dere eier noe særlig. Da vi giftet oss hadde jeg en bil og vi litt møbler hver. Altså ikke noe å snakke om. Senere derimot har vi skaffet oss et hus, nok en bil og ei hytte. Så da begynner vi å snakke. Men alt dette har jo vært skaffet under veis i fellesskap og ville uansett ikke hatt noe med særeie å gjøre.

Det jeg mente er at vi ikke eier noe særlig sammen og det har vi heller ikke noe interesse av. Han eier hus han hadde fra før, men det har ikke jeg noe interresse av å være med å eie. Jeg har bil og det meste av møbler. Dette har jo en del verdi så da har vel særeie noe for seg vil jeg tro?

Skrevet

Det jeg mente er at vi ikke eier noe særlig sammen og det har vi heller ikke noe interesse av. Han eier hus han hadde fra før, men det har ikke jeg noe interresse av å være med å eie. Jeg har bil og det meste av møbler. Dette har jo en del verdi så da har vel særeie noe for seg vil jeg tro?

Det man bringer med seg inn i ekteskapet kan man også ta med seg ut. Uten noen "særeieavtale". Arv som blir mottatt av bare den ene kommer også utenfor (gitt at den kan adskilles fra den felles formuen ved at den f.eks står på egen konto eller er blitt brukt til å kjøpe en bestemt gjenstand eller lignende).

Men uansett om man ser et poeng med særeie eller ikke, så er ekteskap den eneste formen for registrert samliv og den eneste som gir "fulle rettigheter".

Skrevet

Det man bringer med seg inn i ekteskapet kan man også ta med seg ut. Uten noen "særeieavtale". Arv som blir mottatt av bare den ene kommer også utenfor (gitt at den kan adskilles fra den felles formuen ved at den f.eks står på egen konto eller er blitt brukt til å kjøpe en bestemt gjenstand eller lignende).

Men uansett om man ser et poeng med særeie eller ikke, så er ekteskap den eneste formen for registrert samliv og den eneste som gir "fulle rettigheter".

Hvilke rettigheter er det her snakk om? *lurer*

Skrevet

Å være gift kan ha fordeler i visse situasjoner:

*Man kan f eks fritt flytte rentefradrag seg i mellom (gunstig hvis en ikke tjener nok til å utnytte sine fradrag.)

*Dersom den ene ektefellen har ingen eller svært lav inntekt i en periode, kan den ektefellen som forsørger få skatteklasse 2. Dette kan være aktuelt hvis en av dere er hjemme med barn feks.

Arv: Ektefelle har rett 1/4 av arven ved død, minst 4G. Dette går foran arven til barn, og kan gjøre det lettere for gjenlevende å beholde felles bolig f eks. Samboere med barn kan også arve max 4G, men beløp utover dette må gå til barnas pliktdelsarv (begrenset opp til 1 mill).Beløp utover dette kan testamenteres til gjenlevende samboer.

Rett til uskifte: Ektefeller uten særkullsbarn har en ubetinget rett til å sitte i uskiftet bo. Dvs at du ikke trenger å betale ut livsarvinger ved dødsfall. Samboere med felles barn har kun en begrenset rett til å sitte i uskifte, det gjelder da i hovedsak felles bolig, inventar, bli og evt fritisdeiendom.

Skrevet

Hva er greia med å registrere seg som samboere?! Kan noen fortelle meg litt om det. Jeg bor jo sammen med kjæresten og vi vurderer å gjøre dette, men lurer litt på hva som er fordelene og ulempene. Vi er veldig unge, men har vært sammen en god stund, om det har noen betydning.

Gjest Spinell
Skrevet

Hva er greia med å registrere seg som samboere?! Kan noen fortelle meg litt om det. Jeg bor jo sammen med kjæresten og vi vurderer å gjøre dette, men lurer litt på hva som er fordelene og ulempene. Vi er veldig unge, men har vært sammen en god stund, om det har noen betydning.

Som nevnt finnes det ikke noe samboerregister, og man kan dermed ikke registrere seg som samboer. Dersom en har hatt felles folkeregistrert adresse i to år, eller har/venter barn sammen har får en enkelte andre rettigheter og plikter enn ikke-samboere. Se lenke i mitt første innlegg.

Skrevet

Greia er at det ikke er noen greie. Det finnes ikke noe samboerregister, så det går rett og slett ikke an å registrere seg som samboer.

Må bare rette meg selv over, ifølge arveloven er definisjonen på samboere:

To personer over 18 år (som ikke er gift, registrert partner eller samboer med noen andre) som lever i et ekteskapsliknende forhold.

Hehe, det var jo i grunnen en noe upresis formulering spør du meg. Men det er altså ikke noe krav til botid sammen etter denne formuleringa.

Skrevet

Anbefaler å lese linken som var postet litt lenger opp i tråen her :) og så anbefaler jeg virkelig at dere skriver en samboerkontrakt, denne kan du skrive ut fra denne: https://www.advokatonline.no/ny/document_new.jsp?documentid=21

Samboerkontrakten er smart å ha hvis det skulle bli brudd mellom dere. Har opplevd brudd både med og uten samboerkontrakt og med kontrakten går allt mye mer smertefritt i forhold til fordeling av eiendeler og det økonomiske.

Skrevet

Greia er at det ikke er noen greie. Det finnes ikke noe samboerregister, så det går rett og slett ikke an å registrere seg som samboer.

Må bare rette meg selv over, ifølge arveloven er definisjonen på samboere:

To personer over 18 år (som ikke er gift, registrert partner eller samboer med noen andre) som lever i et ekteskapsliknende forhold.

Hehe, det var jo i grunnen en noe upresis formulering spør du meg. Men det er altså ikke noe krav til botid sammen etter denne formuleringa.

hehe.. Ekteskapliknende forhold?! Ehhhh?

Skrevet

Så vidt jeg har forstått trenger du ikke gjøre noen verdens ting.

Det finnes ikke noe "samboerregister" der man kan registrere seg som samboer. Hvis man har hatt samme folkeregistrerte adresse i to år, eller venter/har fått barn sammen regnes man automatisk som samboer.

Nemlig ;)

Skrevet

Har lest på en del nettsider etter jeg startet denne tråden og over allt står det at man blir automatisk registrert som samboere når man har vært samboere (med felles adresse) i to år eller har felles barn. Det at man blir automatisk registrert må jo bety at det faktisk blir registrert en plass?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...